Jump to content

Stroker 2,8 inj bremsepapirer.


Slåstad RS

Recommended Posts

Alltid kjekt å se slikt. :) Jeg noterer meg den "overmilde" kammen, 25% drivverkstap og samme CO som Volvo spec. for sine trimmede B21 Turbomotorer. ;)

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Seriøst tunge drivverk i UK ja..

 

Er det moment i motor de mener med dette diagrammet?

 

Hvis en trekker av slik passe for kjentfolk, så er det vel en motor på 205-210 hk med solid bunndrag?

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var voldsomt også det. 

 

Dreiemomentet som er oppgitt i skjemaet samsvarer med B.H.P. F/ Wheel og er derfor noe oppblåst. Hvis dette er målt på rullende landevei så er det alltid slik at tapet öker med hjulhastighet - og her har de valgt å bremse på 3. gear for å begrense problemet.

 

For å finne dreiemoment i lb/ft så tar man effekt, deler på det turtallet denne effekten produseres og ganger med konstanten 5252. Eks:

(104 hp / 3000 ) * 5252 =  182 lb/ft = 248 Nm. 

Kun 248 Nm fra 3500 ccm er skikkelig dårlig og avslörer i förste omgang kamvalget. (Hastigheten er kun 52 mph så 25% drivverkstap er noe jeg velge å se bort ifra.)  

 

Jeg var på ett lokalt bremetreff for endel år siden og operatören effektmålte på 4. gear og la deretter til 12%.

Fra 221 whp til 249 hp estimert på svinghjul.  

 

Jeg forholder meg i förste omgang kun til det som er MÅLT, altså hjul og NAV effekt og er sikker på at bilen med akkurat denne V6 motoren går som en bil med 180 whp. :)  

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er en snill og regner med 12% tap, så er det vel 277Nm på 3000 omdr. Fortsatt dårlig på 3,5L, men dog.

Er jo evig diskusjon ang drivtap ved bremsing, men 12% på nav og 15% på hjulruller er vel blitt noe flere bruker.

 

Jeg gikk inn å så på den kammen og ble overrasket over valget de har tatt der ja, er jo nesten som en org. kam da en tar den økte slaglengden med i betraktning.

De bruker nok org. K-jetronic 2,8 innsug her også, så det vil jo bidra til middelmådig resultat.

Hvis en skal prøve å puste i gjennom ett sugerør, så hjelper det lite å ha stor lungekapasitet..

Da Ford prøvde ut Sierra XR 4x4 i rally, så var det vel påståtte 210hk det meste de klarte å trykke ut av den motoren....

 

Forresten, kan det være en XR4x4 de har bremset mon tro? Greit at mange i UK bruker for mye drivtap på målingene sine, men det får da være grenser på hvor mye de legger på føre de blir gjort til latter.

 

Synes det er morro å se bremsedata på V6 uansett resultat. Er så alt for lite av dem!

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Regnet på utveksling her nå.

Med steinknuserkasse og 3,09 i sluttutveksling på 60cm hjul, så blir det ca 80km på 3. gir ved 3000 omdr.

Dvs: bilen her er en Capri 2,8inj.

 

Ikke noe 4x4 drivlinje som tapper så mye effekt da nei.

 

Dette er jo ikke noe verken nytt eller ukjent måte å få opp målt effekt på ( mer skryt mer salg ), men denne var jaggu drøy. Selv for UK firma å være.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en mistake om dette. :)

 

I 2017 var det en kar med nybygget og nytrimmet V8 motor i en eldre 4x4 offorad sak i den lokale Dynapack. Som så mange ganger för ble de raskt avslört  feil og mangler og seansen måtte avbrytes. De midlertidige resultatene var realistiske tall i forhold til motorvolum, kamvalg og turtall for avgitt maks effekt. Eieren var selvsagt veldig skuffet og fremsatte noen tall som kun kan forklares med livlig fantasi. 

 

Etterhvert leverte han inn bilen til noen andre for korrigering av de feil og mangler som ble påpekt og bilen ble transportert til ytterligere noen andre for kjöring på rullende ladevei. Kunden ble strålende fornöyd med de "flotte tallene". Tillagt drivverstap var i nabolaget 50%!! 

 

I tilfellet med denne 3,5L motoren så mener jeg at motoren er feiltrimmet. Jeg liker stroking fordi draget i bilen forbedres kraftig, men hvis ikke toppene blir korrekt modifisert og hvis man ikke bruker korrekt custom strokercam, så  blir tallene alltid dårlige. 

 

Stroking er dyrt og kunden blir som oftest fra skuffet til sint hvis tallene uteblir. Den enkle lösningen er å blåse opp tallene med å legge til saftige drivverkstap og kundene lar seg overbevise pga det kraftfulle draget som oppleves når man kjörer en bil med strokermotor.  

 

Kun lett modifiserte topper og en kam som er så mild at den har gode turboegenskaper på originale motorer kan aldri gi annet enn dårlig resultat på en strokermotor. 

Man kan begynne å lure på om trimtalentet overhode har värt tilstede. :)

 

Slik jeg ser det; for å få suksess, burde de tatt utgangspungt i sugemotorkammen V6T31 og så måtte ventillöftet blitt ökt prosentvis like mye som slaglendgen. Endringen i forholdet diameter innsugsventil til sylindervolum bör helst ikke endres for mye i ugunstig retning hvis god performance er målet.

 

Jeg liker også så se V6 resultater og vil tipse om V4 resultatene også. Mye å läre der og Saab 96 gjengen gjorde veldig mye veldig godt arbeid som i alt for liten grad er overfört til V6 folket. 

Edited by RS 1000
  • Like 2

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...