Jump to content
BjørnV

Escort Cosworth intercooler bytte

Recommended Posts

Akkurat.

Disse sprutene er det ikke mange som har chippet til suksess. Sprutet i seg er er kapabelt, men det er särdeles krevende og miljöet rundt dem er microskopisk i motsetning til det som skjedde med Fox Mustangene i USA. 

 

Det aller enkleste og kanskje også rimeligste er formentlig å kjöpe ett komplett Pectel T2 conversion kit fra England selv om jeg personlig stötter deg på at Haltech Elite er det gode valget.

  • Like 2

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet du ca pris på hva Haltech Elite , samt mapping av det vil koste RS1000?

 

Kan ikke si at jeg har blitt så veldig mye klokere på hva jeg bør gå for enda. Jeg har jo ikke peiling på detta her, så er avhengig at jeg får hjelp av folk som kan akkurat denne bilen og motortypen skikkelig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det gjör jeg ikke. Du må höre med RS Tuning Bergen.

En bekjent gjorde nylig det som du tenkte på, kjöpte, monterte og fikk mappet Maxx. Sluttresultatet var myye problemer, skikkelig skuffende sluttresultat og en sluttsum på godt i overkant av kr. 30 000,- 

 

Haltech har stort utvalig i forskjellige Elite ECU´er, alt avhengig av hvor avansert og hvor kostbart du vil gjöre det. 

 

Jeg vil tro, og nå er jeg på TRO, at f.eks MSD eller Harvey Gibbs SCS i England, m.fl. skal kunne klare å levere Pectel T2 med plug and play ledningsnett og ett "godt-nok-chip-MAP" tilpasset din motor. Jeg presiserer TRO. :).

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Basert på tilbakemeldinger fra folk om har kjöpt, montert, mappet og kjört med disse sprutene, så ja, det blir det nok.  Dette da i sterk kontrast til selgerene som skamlöst skryter hemningslöst og benekter alle problemer. Du får ringe litt rundt til "universalmappere", dvs folk som mapper mange forskjellige sprut og höre hva de sier og anbefaler. ;)

Jeg forteller dette fordi du er Ford og Cosworth eier. Hvis du skulle ha det på en Audi eller noe annet klyset så er Maxx det HELT rette valget. :D

 

Jeg vil gjerne høre mer om hva disse greine med Maxxecu, om du har mer info du kan dele, og ønsker diskutere det litt :) Kjenner flere som bruker og har brukt Maxx, og som har bare posistivt å si om det. Kjenner til ett tilfelle for noen mnd siden med en som konverterte fra ett pirat MS2 sprut med problemer til Maxx for å bla. beholde DBW.

Tar gjerne diskusjonen i MS tråden min for å unngå for mye offtopic her. Der har jeg uansett snart tenkt å fortelle litt om ett nytt sprut, ikke MS, som ble lansert for noen dager siden :D

  • Like 2

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du vet nok hvor fölsomme og hårsåre folk er rundt ett slikt tema, men i utgangspunktet er det problemer med ustabilitet på trigger og på MAP signalet. Det mest naive optimistene serverer teorier som at MAP sensoren i disse sprutene er så utrolig mye raskere og mer nöyaktig enn på alle andre sprut i hele verden, at det gir ustabilt tenningstidspunkt pga det naturlig ustabile trykket i innsugsmanifolden til en motor som går. Nå er ikke dette ett stort problem på motorer som ikke er oktanbegrenset, men for eiere som kjörer pumpebensin er det er avgjörende. 

 

Videre har man selgerskrytet. Når folk får problemer (og det gjör de)  og kontakter distribusjonsnettet, så er det vissnok de  og mapperen deres som er problemet, ikke sprutet eller skrytet. Selv om man i ettertid har sett at fabrikanten selv har erkjent svakheten og korrigert den i nyere versjoner. 

 

Ellers er det nok best å ringe rundt til dem som mapper forskjellige biler og sprut og som har kjempet seg gjennom problemområdene i datasprutjungelen. Alle har sine egne favoritter, men det er interessant å se om de har noe felles i bunnen av favorittlisten.   

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag kom alle slangene til motor rommet fra PRO også. Blir snacks å få det på. Sjekket også ut litt på Graham Goode i England har jo drøssevis av deler til bilen, så bestilte ny og bedre bensinpumpe og termostat derfra idag. I og med at bilen kutter vil jeg starte med å teste ny bensinpumpe og bedre jording fra batteri-karosseri-blokka for å se om det hjelper også

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du vet nok hvor fölsomme og hårsåre folk er rundt ett slikt tema, osv.

 

 

Ja som du sikkert har fått med deg så driver jeg stort sett på med sprut som til tider får en del kritikk, så har vel blitt litt herdet der :D

Høres for meg ut som de har brukt en dårlig algoritme på MAP signalet, med for dårlig filtrering. Moderne datasprut har så raske prosessorer at en form for filtrering av signalene er nødvendig, og i spesielle tilfeller kan det være nødvenig med mulighet for å gjøre enkle justeringer på filtrene.

At de er dårlig på å ta til seg feedback på feil ser jeg på som mer alvorlig enn at det har vært feil i firmwaren dems.


- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Husker når du bestemte deg for å begynne med MS dengang da. Med så lang fartstid blir det mye erfaring som förer til höy kompetanse og man hever seg gjerne over noviser og ignoranter som folmer rundt og gjör drössevis med feil. De stakkars tunerene som så skal forsöke å mappe installasjonen sliter med ustabilitet pga inkompetanse, og får inntrykk deretter. Det er mange genuint dyktige som skryter av MS fordi kompetansen gjör at man unngår tabber. Har selv sett velfungerende, om ikke 100% problemfrie mappeseanser. :) Problemet er når hastige og lystige, unge og veldig ivrige optimister pröver seg for förste gang.  

 

Det ovennevnte er ikke ett MS sprut :) og fabrikanten, importören og selgeren fraråder å filtrere MAP signalet. I praksis så viser det seg at man må filtrere KRAFTIG for å unngå de störste problemene.   

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...