Jump to content

Hjelp til verdisetting av Ford Focus MK1


BjarneG

Recommended Posts

Hei kjære Ford elskere, hobby mekanikere, entusiaster og alle andre.

 

Jeg trenger hjelp til å sette en verdivurdering på en Ford Focus 1999, 3Dørs, 1,6 Bensin. Jeg vet allerede at min sentimentale verdi av denne bilen ikke samsvarer med faktisk verdi i kroner og ører.

Med dette i bakhodet kan jeg ikke ta en objektiv vurdering.

 

Det har blitt ganske mye tekst, som jeg føler er nødvendig, men hvis det totalt uinteressant, så scroll ned til bunnen, der ligger en link med noen bilder.

 

Jeg kan begynne med å si at jeg elsker denne bilen, den var et desperat forsøk fra mine kjære foreldre for lede meg over på riktig sti da jeg i starten av 20-årene eksperimentere med rus og generelt umoralske valg som påvirket familie og venner.

Selv om det ikke fungerte slik de ønsket på den tiden, har jeg reflektert mye over det i ettertid og ser på denne bilen som et symbol på håp og kjærlighet fra mine foreldre.

Jeg bestemte meg tidlig for å aldri selge den og ta den med inn i veteran tiden.

 

Grunnen til at jeg vurderer å selge er at jeg ikke klarer å holde bilen i teknisk god stand, selv om jeg alltid har likt biler og til dels jobber med det, har jeg aldri vært i besittelse av teknisk forståelse og evnen til å holde det ved like, på folkemunne har jeg ti tommeltotter.

 

Dette bærer også bilen preg av, jeg har gode ideer og vil gjerne gjøre det riktig, men ender ofte opp med å ta snarveier eller gi opp og trenger da hjelp til å få det sammen igjen.

Det har dukket opp forklaringer senere i livet på hvorfor dette har vært så vanskelig, hvis jeg hadde visst dette tidligere hadde jeg nok gjort mye anderledes med denne bilen.

 

Med de stadig økende kravene fra familie, hus og jobb ser jeg bilen forfalle ytterligere og det gjør meg veldig trist, jeg vurderer derfor å selge til noen som vil bruke litt tid på den og ha glede av den i årene fremover.

 

Litt om bilen

 

Nå har jeg hatt bilen i ca 13 år, i denne perioden har den rullet ca 50.000km. Total km ligger på ca 200.000.

 

 

Den har vært avskiltet siden noe rundt 2012.

Den har i mitt eie aldri blitt brukt på snø og har blitt lagret innendørs i gjennom vinterhalvåret.

 

Den er originalt rød, men ble lakkert svart i ca 2011. Dette er en svart metallic lakk med en gull effekt som blir synlig i sola.

 

Det sitter en relativt stor plass bygd Alpine stereo med et ekstra AGM batteri som drivkraft. Det ble kjøpt nytt startbatteri og AGM batteri i fjor til en verdi av ca 6000,-

Disse lades jevnlig.

 

Den er godkjent med senkesett, men det er skiftet dempere og fjærer foran i ettertid.

 

Felgene er 18" og er fra merket 100+, de er pulverlakkert og er derfor ikke lenger originale, senterkoppene ble sandblåst ved et uhell og har småbulker.

 

I 2012 ble den høyre drivakselen defekt, det ble da byttet til nye på begge sider.

 

 

Ting som må utbedres:

 

- Den lekker frostvæske, det lekker kun når bilen står stille, det er på utsiden av blokken, ikke topp pakning, olje ser fin ut.

- En del løse deksler, rundt i bilen.

- Det burde legges opp nye ledninger til høyttalere foran.

- Solfilm på sideruter burde byttes.

- Lakk må repareres på noen steder.

- Den må på biltilsynet og få registrert ny farge.

- Det ble kjøpt nye M6 speil i 2011 og lakkert i bilens farge, når jeg bestilte disse fra England tenkte jeg ikke på at de vil være tilpasset høyre-styrte biler. Har kjøpt noe nye ulakkerte speil som følger med.

- Frontlamper må byttes, disse har begynt å flasse etter å ha stått i sola.

- Førerdør klemmer ikke helt inntil

 

Jeg tenker at for noen som er flinke med bil, er ikke dette store utfordringer. Men det tar nok litt tid og penger.

 

Bilen starter og går, jeg har satt på prøveskilter ca to ganger pr år for og opprettholde noe bevegelse.

 

Bilder:

 

https://photos.app.goo.gl/6hYSUbNmS2wMLrgv5

 

Jeg er usikker på om linken fungerer på vanlig pc/nettleser, eller om man må ha appen.

 

Setter stor pris eventuelle tilbakemeldinger :)

Link to comment
Share on other sites

En ærlig historie krever et ærlig svar. Om man ser på hva som ligger til salgs på FINN så ligger prisene på alt fra 5600kr til 26000kr for tilsvarende biler uansett km-stand. Alle er originale biler, Dvs ikke moddet på noen måte og noen har så lav km-stand som 59500km (prisforlangende på den er 48000kr.

Jeg liker bilen din godt, fin farge, tøffe hjul og fin karosshøyde. Du hadde kanskje håpet på, tja rundt 20-25000kr for den, hva vet jeg? men ser at bilen er påkostet og du har brukt mye tid på den. Bil og følelser til bilen kan sjeldent verdsettes av andre, så ja det kan være brutalt og vondt å se at andre ikke oppfatter verdien som en selv.

Å anslå en verdi på din bil er derfor litt vanskelig da tante Tulla borti gata aldri ville kjøpt den, ikke herr Olsen på kontoret heller. Tror nok at en ungdom som synes den er tøff eller en entusiast som oss er de eneste som vil vurdere et kjøp. Jeg synes 6000 er for lite men heller mer til en 8-10000 kroners for en bil som dette, kanskje mer om den er i teknisk god stand. MEN, det er klart flere ting som trekker ned, ikke bare i kroner men i arbeid selv om mye kunne fikses på en helg. Musikkanlegg er ferskvare og har omtrent mistet verdien sin før du er ute av butikkdøren, det samme med felger og annet stærsj. Det er bilen som er verdibærende.

Men som skrevet, følelser kan ikke verdsettes, ei heller selges.

Har du mulighet til å beholde den så behold den og ha den som hobbybil. En dag vil denne gi deg og andre den gleden den fortjener, noe som er mer verdt en 6000kr i hånden nå.

Min mening!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En ærlig tilbakemelding som i tillegg er begrunnet og konstruktiv, veldig bra!

 

Det er som du sier, er den ikke verdt mer, kan den lige så gjerne få fast garasjeplass.

 

Jeg er også klar over at denne modellen er i en slags mellom-fase hvor den ikke er så mye verdt, den er for ny til å være verdt noe, samtidig som den er for gammel.

De fleste ender opp som delebiler, huggeri eller bilcross etc.

Hvem vet hva evt. Verdi kan ligge på om 10 år, tatt i betraktning av utbedringer er gjort.

 

Takk for en god og ærlig objektiv vurdering :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Naturligvis, men jeg ønsket å sondere terrenget litt først, jeg er heller ikke helt sikker på hva jeg selv ønsker.

 

Jeg ser på finn.no at det ikke er noen andre 3-Dørs varianter, min lokale Ford forhandler mente disse 3-Dørs variantene var det ikke så voldsomt mange av, er det noe som kan telle litt ekstra?

Link to comment
Share on other sites

Spiller ikke så stor rolle om det er 3-dørs eller ikke. Er fortsatt bare en vanlig Focus 1.6 og nå om dagen har de ikke mye verdi eller er populære.

De som ligger på Finn til over 15.000kr har ligget der lenge og kommer ikke til å bli solgt med det første. Om de i det hele tatt blir solgt.

Får Focus MK2 2004-> til samme prisen som mange av de 1998-2004 som ligger på Finn.

 

Hadde det vært en Focus ST170 eller RS så snakker vi helt andre priser.

 

Men som sagt om du finner en 18åring som liker å skru og syntes bilen er tøff så er muligheten der til å få solgt den.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...