Jump to content

Motorolje til Cosworth


WingDude

Recommended Posts

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du forstod ikke at jeg tok tykk olje som i kaldstart som et eksempel. altså tykk olje, dårlige smøring. Greit, "sterkt" trimmet RST og fem hesters nedtrimmet Cosworth. Eller la meg gjøre deg enklere, 207 hesters RST og standard Cosworth.

 

De cossiene jeg mener har best nytte av ei slik olje, er ikke utprega "vinterbiler", så der forsvant det sammenlignings-grunnlaget ditt ;)

Snakker om motorer på godt over 300 hk, ike 207 eller hva du måtte ha.

 

c.worth: tror den olja er helt grei jeg, sikkert bra til vinterbruk også.

Link to comment
Share on other sites

Det er basen smøreoljen er laget av. Estere er en blanding av syre og alkohol som man laget en gang naturfagen og luktet godt. Estere binder seg til metallet ved polarisjon og skaper en unik oljefilm som er svært sterk og motstår knusing. Denne type olje er 100% syntetisk konstruert og har ikke et snev av nordsjøolje i seg. Ikke all helsyntetisk olje er 100% syntetisk konstruert. Gruppe 3 baseoljer er svært utbredt fordi de er billige. Disse er i grunn mineralsk olje men ved tilsetninger og behandlinger kan de kalles helsyntetiske etter gjeldene standarder. Gruppe 4 baseolje er 100% syntetisk konstruert. Gruppe 5 er gjerne estere og annet. Det finnes ingen argumenter annet enn prisen for å velge mineralsk eller delsyntetisk. Helsyntetiske oljer har overlegne kvaliteter.

 

Eksempler på esterebaserte oljer er Silkolene Pro S 10w-50 og Motul 300V 15w-50. Mobil1 5w-50 Rally Formula tror jeg ikke er gruppe 5, men det er definitivt gruppe 4. Castrol TWS har jeg hørt er esterebasert, men har ikke sett noe datablad på denne, har noen? Castrol RS 10w-60 er ivhertfall grupe 3. Silkolene kan kjøpes hos http://www.online-mc.no/

 

Det fremste av smøreteknologi er uten tvil esterebaserte oljer.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Hva tror du er årsaken til at slik oljetype ikke er mye i bruk på sterkt trimmede bilmotorer da ? Er det fordi alle som driver med motor og motorbygging er totalt inkompetente ? De fleste oljene du refererer til er jo merker som er mest kjent for olje til MC osv.

Link to comment
Share on other sites

Hei gutta nå har jeg fakta om valvoline castrol og agip, i hvertfall av de tre oljetypene her kommer agip best ut, sånn som penzoil ble jeg skuffet over,

 

castrol og agip ligger ganske jemnt på det meste, men agip er faktisk bedre på alle punkter. + at den er billigere. så da er vel saken klar

 

Ettersom jeg driver RSMotorsport har jeg fått tilsendt kataloger + div jeg er ute etter en olje som skal formidles igjenom firma mitt. og det ser ut som Agip vant denne olje levransen til RS Motorsport

 

Priser og oversikt vill bli lagt ut på WWW.RS-MOTORSPORT.NO i løpet av uka

Link to comment
Share on other sites

Hva tror du er årsaken til at slik oljetype ikke er mye i bruk på sterkt trimmede bilmotorer da ? Er det fordi alle som driver med motor og motorbygging er totalt inkompetente ? De fleste oljene du refererer til er jo merker som er mest kjent for olje til MC osv.

 

Fordi mange begynner å dra på årene og bruker det de alltid har brukt. Hvis du titter rundt hos de som driver med racing på heltid finner du nok som regel en olje basert på estere.

 

http://www.opieoils.co.uk/TechSpecs/Mobil%...Competition.pdf

Se på referensene til denne oljen.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

nesten akk fått fyra den nye motoren min. .. Jeg er ikke fornoøyd.,

Jeg har fylt på valvoline 10-60 det tikker , og løfterene er nye... så enten er det olja eller de nye løfterene fra jenspeed..

hmm:( tikker nesten mer enn de gamle løfterene..

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

nesten akk fått fyra  den nye motoren min. .. Jeg er ikke fornoøyd.,

Jeg har fylt på valvoline 10-60  det tikker , og løfterene er nye... så enten er det olja eller de nye løfterene fra jenspeed..

hmm:( tikker nesten mer enn de gamle løfterene..

Rensa oljekanalene til løfterne i toppen ?

Link to comment
Share on other sites

etter og ha prøv og føllge denne tråden , sitter jeg igjen med mye " tror og tenker " er det ikke noen her inne som kan si han er sikker ? For meg er det ikke prisen som spiller noen rolle bare produket holder .

Link to comment
Share on other sites

Bige cosworth folke har kjørt på castrol i årevis, og alle er vel fornøyd. og agip har bedre tall enn castrol. så da er det vel ikke så mye å fundere på ? castrol vant vel i england når det gjaldt motoroljer til cosworth. men det er vel 4-5 år siden da men :D

Link to comment
Share on other sites

Lenge har motorn gått etter at du har starta opp da, kjørt skikelig varm ?

 

Den er varmkjørt , kjørt etter veien et par mil... så det skulle ikke være noe problem...

problemet er nok olja eller løfterene.

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

etter og ha prøv og føllge denne tråden , sitter jeg igjen med mye " tror og tenker " er det ikke noen her inne som kan si han er sikker ? For meg er det ikke prisen som spiller noen rolle bare produket holder .

 

Esterebaserte oljer er best, men det finnes andre oljer som også er brukbare. Velg uansett en helsyntetisk olje, mineralske og delsyntetiske er dårligere på alle områder untatt pris. Om den helsyntetiske oljen du kjøper faktisk er 100% syntetisk av gruppe 4/5 baseolje er verre å finne ut av. Prisen gir deg en pekepin som regel.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

etter og ha prøv og føllge denne tråden , sitter jeg igjen med mye " tror og tenker " er det ikke noen her inne som kan si han er sikker ? For meg er det ikke prisen som spiller noen rolle bare produket holder .

 

Esterebaserte oljer er best, men det finnes andre oljer som også er brukbare. Velg uansett en helsyntetisk olje, mineralske og delsyntetiske er dårligere på alle områder untatt pris. Om den helsyntetiske oljen du kjøper faktisk er 100% syntetisk av gruppe 4/5 baseolje er verre å finne ut av. Prisen gir deg en pekepin som regel.

Hvilke er gruppe 5 ?

Name and nr .

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...