Jump to content

Motorolje til Cosworth


WingDude

Recommended Posts

Får brukbare priser på Agip olje gjennom jobben

 

Hvis man titter litt rundt, finner man snart ut at dette merket er svært anerkjent, hadde hørt om det selv, men var ikke klar over hvor store de egentlig er nedover i Europa. Er faktisk Agip olje som brukes i blant annet Formel 1.

 

Noen som er interessert i å kjøpe noe slik olje ? Kan leveres på 1 liter og 4 liters kanner. Hva synes cosworth-folket ville være rimelig for ei slik olje ?

Castrol og Valvoline ligger vel meg bekjent på minst 120-140 kr litern.

 

agip10w60.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

mobil og andre sier det ikke bør brukes motorsykkel oljer , på bil

 

It's a little hard to generalize about the difference between Mobil 1 passenger-car motor oils and Mobil 1 motorcycle oils. That's because not all viscosities of Mobil 1 passenger-car oils have the same levels of zinc and phosphorus, and there are even greater differences among the three Mobil 1 motorcycle oils. In general, Mobil 1 motorcycle oils have:

 

* Additive packages balanced differently for motorcycle engine and transmission operation. For passenger vehicles, fuel economy and emission system protection are higher priorities. These require low phosphorus systems and the use of friction modifiers.

Link to comment
Share on other sites

He he, om olje er det alltid mye meninger ;)

 

Selv om olja er lista opp under MC, bige, betyr ikke det at det er en olje spesiellt laga for disse. Den brukes i utsrakt grad på biler i motorsport, og har fått høre om ganske ekstreme tilfeller av økt oljetrykk, og bedre motorgange etter overgang til denne olja, husker jeg ikke feil var det i minst et av tilfellene tidligere brukt mobil, så kanskje ikke så rart de vil prøve å "skvise ut" andre leverandører ;)

 

alibaba: den oljeviskositeten som er best på en cosworth, er ikke nødvendigvis den samme som på en RST.

 

Kommer garantert til å bruke denne olja fremover selv.

Link to comment
Share on other sites

En varm 10-60 olje er jo ikke akkurat så tykk da, når jeg var hos vidar strand sist så sa han at olja hang igjen mere på motordelene han hadde demontert, motordeler som hadde ligget i flere mnd hadde fortsatt en fin olje film på seg. :D

Link to comment
Share on other sites

Men du skjønner poenget mitt? Hvorfor er det tykkeste det beste?

 

Editerte litt i den forrige posten min, skeiv litt feil der :D

 

Jo tykkere olje, jo bedre (høyere trykk) på varmere motor. Tror nok varmeutvikling i en cosworth motor kan være noe høyere enn i en RST ;)

 

Ikke med samme effekten. Dessuten er overflaten i en CVH mindre. Så dere mener at 10w-80 må være bedre enn 10w-60? Høres litt for enkelt ut.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Guest mountune
Får brukbare priser på Agip olje gjennom jobben

 

Hvis man titter litt rundt, finner man snart ut at dette merket er svært anerkjent, hadde hørt om det selv, men var ikke klar over hvor store de egentlig er nedover i Europa. Er faktisk Agip olje som brukes i blant annet Formel 1.

 

Noen som er interessert i å kjøpe noe slik olje ? Kan leveres på 1 liter og 4 liters kanner. Hva synes cosworth-folket ville være rimelig for ei slik olje ?

Castrol og Valvoline ligger vel meg bekjent på minst 120-140 kr litern.

 

Kor billigt kan du få tak i agip olja då wingdude?

Link to comment
Share on other sites

Men du skjønner poenget mitt? Hvorfor er det tykkeste det beste?

 

Jo tykkere olje, jo bedre (høyere trykk) på varmere motor. Tror nok varmeutvikling i en cosworth motor kan være noe høyere enn i en RST ;)

 

Ikke med samme effekten.

Ok, du vet nok best :rolleyes:

 

Faktum er at jo større "område" olja dekker, jo dyrere er den. Tror ikke det finnes 10w-80 enda men den hadde selvsagt vært enda bedre.

 

10w-60

10w = viskositeten målt ved minus 18 grader, hvor lett-flytende oljen er ved kaldere temperaturer, en fordel om vinteren. Jo lavere tall, jo tynnere holder oljen seg ved den gitte temperaturen.

60 = viskositeten mål ved 100 grader, hvor tykt-flytende oljen er ved høye temperaturer, en fordel på ekstremt varme motorer, om sommeren osv. Jo høyere tall, jo tykkere holder oljen seg ved den gitte temperaturen.

 

Dette er "barnelærdom" for de fleste mekanikere, enkelt og greit ;)

Link to comment
Share on other sites

fra dag en som cosworth eier,så har jeg brukt TWS 10/60 pga att vi solgte castrol på jobben,har kjørt å 6-7 år med den,og det har funka perfekt,lagrene var som nye etter 50000km...men nå har jeg bytta jobb,og på ford verkstedet jeg jobber nå forhandler vi valvoline,så nå skiftet jeg til valvoline vr1 10/60,men nå tikker ventilløfterne betraktelig mere...noen som har samme erfaring? vr1 til valvoline er vel bare delsyntetisk. har ikke lyst til å bruke synpower 5/40 heller,men det har helt sikkert gått bra da men. motoren er ganske bra trimmet,bremset 356hk og 540nm på hjulå på dynapacken til bjørnstad bil...

Link to comment
Share on other sites

Men du skjønner poenget mitt? Hvorfor er det tykkeste det beste?

 

Jo tykkere olje, jo bedre (høyere trykk) på varmere motor. Tror nok varmeutvikling i en cosworth motor kan være noe høyere enn i en RST ;)

 

Ikke med samme effekten.

Ok, du vet nok best :rolleyes:

 

Faktum er at jo større "område" olja dekker, jo dyrere er den. Tror ikke det finnes 10w-80 enda men den hadde selvsagt vært enda bedre.

 

10w-60

10w = viskositeten målt ved minus 18 grader, hvor lett-flytende oljen er ved kaldere temperaturer, en fordel om vinteren. Jo lavere tall, jo tynnere holder oljen seg ved den gitte temperaturen.

60 = viskositeten mål ved 100 grader, hvor tykt-flytende oljen er ved høye temperaturer, en fordel på ekstremt varme motorer, om sommeren osv. Jo høyere tall, jo tykkere holder oljen seg ved den gitte temperaturen.

 

Dette er "barnelærdom" for de fleste mekanikere, enkelt og greit ;)

 

 

Hvor tror du varmeutviklingen kommer fra da? Den kommer fra effekten motoren utvikler, altså watt. Hvor mye varme kommer det fra en CVH motor med 200 hestekrefter og hvor mye varme kommer det fra en Cosworth motor på 200 hestekrefter? Når også overflaten i en 1.6l motor er mindre enn en 2.0l vil temperaturen bli høyere. Mer effekt på mindre flate gir høyere temperatur. Barnelærdom for en som har gått allmennfag.. En olje skal ta seg frem i kanalene, tykkere olje, mindre olje kommer frem. Kaldstarter er jo ikke det motoren liker aller best...

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Hvor tror du varmeutviklingen kommer fra da? Den kommer fra effekten motoren utvikler, altså watt. Hvor mye varme kommer det fra en CVH motor med 200 hestekrefter og hvor mye varme kommer det fra en Cosworth motor på 200 hestekrefter? Når også overflaten i en 1.6l motor er mindre enn en 2.0l vil temperaturen bli høyere. Mer effekt på mindre flate gir høyere temperatur. Barnelærdom for en som har gått allmennfag.. En olje skal ta seg frem i kanalene, tykkere olje, mindre olje kommer frem. Kaldstarter er jo ikke det motoren liker aller best...

Jeje, 200 hk i henholdsvis en RST og en cosworth, hvor reelt er det da ?

En sterkt trimma RST, og en "nedtrimma" cosworth er vel ikke spesiellt relevant eller...... ?

 

Hvis du leste det jeg skreiv om viskositet, så så du sikkert at det er 10w som er interessant ved kaldstarter, som du snakker om, ikke -60 som angir "tykkelsen" ved 100 grader. Slik jeg forstår det er en 10w-40 olje like tykk/tynn ved minus 18 grader/kaldstart som en 10w-60, men nå har ikke jeg gått allmennfag da :rolleyes: Hva nå enn det er....

Link to comment
Share on other sites

fra dag en som cosworth eier,så har jeg brukt TWS 10/60 pga att vi solgte castrol på jobben,har kjørt å 6-7 år med den,og det har funka perfekt,lagrene var som nye etter 50000km...men nå har jeg bytta jobb,og på ford verkstedet jeg jobber nå forhandler vi valvoline,så nå skiftet jeg til valvoline vr1 10/60,men nå tikker ventilløfterne betraktelig mere...noen som har samme erfaring? vr1 til valvoline er vel bare delsyntetisk. har ikke lyst til å bruke synpower 5/40 heller,men det har helt sikkert gått bra da men. motoren er ganske bra trimmet,bremset 356hk og 540nm på hjulå på dynapacken til bjørnstad bil...

 

Har aldri hørt noe annet enn positivt om 10-60 olja til valvoline, denne skal være mye brukt i blant annet rallycross.

Men valvoline har vel kanskje andre fullsyntetiske alternativer ?

Link to comment
Share on other sites

Du forstod ikke at jeg tok tykk olje som i kaldstart som et eksempel. altså tykk olje, dårlige smøring. Greit, "sterkt" trimmet RST og fem hesters nedtrimmet Cosworth. Eller la meg gjøre deg enklere, 207 hesters RST og standard Cosworth.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

fra dag en som cosworth eier,så har jeg brukt TWS 10/60 pga att vi solgte castrol på jobben,har kjørt å 6-7 år med den,og det har funka perfekt,lagrene var som nye etter 50000km...men nå har jeg bytta jobb,og på ford verkstedet jeg jobber nå forhandler vi valvoline,så nå skiftet jeg til valvoline vr1 10/60,men nå tikker ventilløfterne betraktelig mere...noen som har samme erfaring? vr1 til valvoline er vel bare delsyntetisk. har ikke lyst til å bruke synpower 5/40 heller,men det har helt sikkert gått bra da men. motoren er ganske bra trimmet,bremset 356hk og 540nm på hjulå på dynapacken til bjørnstad bil...

 

Har aldri hørt noe annet enn positivt om 10-60 olja til valvoline, denne skal være mye brukt i blant annet rallycross.

Men valvoline har vel kanskje andre fullsyntetiske alternativer ?

 

jo,de har synpower 5/40,den er fullsyntetisk....men som sagt,har trua på 10/60 viskositeten...valvoline har også 5/50 ,men den importeres ikke til norge,den hadde jo hvært perfekt....

Link to comment
Share on other sites

Agip ringte meg i går, og jeg er overbevist om at dette er den olja jeg kommer til å bruke selv og anbefalle til andre cosworth eiere, blitt gjort flere seriøse og forkjellige tester av den olja, og den er nok i top klasse + at wingedude skal kun ha 90 kr, så må jo det være kjempe fint for oss cosworth eiere.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...