Jump to content

Frossen klokke og stereo skrur seg ikke av/på med tenninga


Strutlur

Recommended Posts

Ny bruktbil i hus. Fiesta 2011. Største stereo.
Stereoen må skrus av og på uavhengig av tenninga. Klokka og dato viser kun --:--. Går ikke å stille slik det skal.
Klokka har nylig blitt slik sier forrige eier. Stereoen var selger usikker på...
Hva er trikset her?

Edited by Strutlur

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

  • Strutlur changed the title to Frossen klokke og stereo skrur seg ikke av/på med tenninga

Oppdatering:
Stereoen har ikke kontakt med tenninga. Når man trykker on/off starter den som om nøkkelen ikke står i.

Har forsøkt å la den stå uten strøm, men det funka ikke. Har gått over diverse relevante sikringer, men alt i orden.

Noen forslag?

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, grcossie said:

Har du vært strøm tom ?

Bilen har vært strømtom ja, i flg. selger. Vi kjøpte den nettopp og satset på at vi finner ut av dette.

 

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, grcossie said:

Kople fra plusspolen på batteri, hold pluss og minus ledningene i sammen i ca 10sek, da får du tømt minne kondensatorer, hender det hjelper

Det hjalp ikke. Det virker som den ikke får styrestrøm fra tenninga. Og vanskelig å si om det har noe med kokka å gjøre også. Det er en del som har opplevd dette på div forum, men ingen løsninger hvis ikke bytte av sikringer, eller frakobling av batteri funker. Ingen så langt som har opplevd ei klokke som denne da. All betjening fungerer som det skal bortsett fra når jeg skal stille klokka (Får ikke stilt den).

 

IMG_0984.jpeg

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Hvor går tenningsstrømmen før den kommer til stereoen? Hvilke andre komponenter går på samme kurs?
Og er klokka en del av stereoen eller en separat del, altså slik at det er mulig at klokka er ødelagt i seg selv?
Alle sikringer er målt og funnet i orden, men jeg vet ikke om det ev. er et relé som kan være ødelagt?
Tenker å ta ut stereoen etter hvert som utetemparaturen tillater å holde på uten at man fryser fingrene av seg...

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om klokka sitter i selve displayet? Det er jo to knapper der som normalt tillater å stille klokka.

Og kan displayet være årsaken til at selve audioenheten ikke følger tenninga?
 

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg er på utkikk etter brukt radio-enhet.

Delenummeret fra Ford er 2044327, men jeg finner ingen brukte som referer til dette nummeret. Det refereres heller til nummer som likner på dette 8AgT-18C815-BT. Får en mistanke om at det er flere spillere som kan passe, men hvordan kan jeg finne ut hvilke spillere som passer den bilen jeg skal ha det til? Det var jo ikke så mange ulike varianter originalt...?

Kan selvfølgelig åpne opp å se hva som står på den som er montert, men hvis det går an å skaffe riktig del før jeg begynner på jobben er det jo fint 🙂

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, grcossie said:

Dess lenger ut i alfabetet, dess senere produksjon pleier det å være

Så alle 8A6T-18C815-BT/BE/BP/BR passer da eller?

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En oppdatering  her, og noen flere spørsmål.

Fikk tak i brukt display og brukt audioenhet. Byttet disse og målte samtidig at det var konstant strøm og tenningsstrøm av/på fram til audioenheten. Alt i orden, men fortsatt ikke noe klokke og anlegget følger fortsatt ikke tenninga. Kan selvfølgelig være samme feil på de nye enhetene også, men tvilsomt tenker jeg...

Jeg har ikke koblingsskjema, så jeg vet ikke om jeg målte riktig kontakt i forhold til tenningsstrøm, men ut fra ledningene var det liten tvil om hva som var hovedstrøm og hva som var styrestrøm, rent bortsett fra at det selvfølgelig kan være flere ledninger som sender styrestrøm. Sett bort fra hovedstrøm og jord, som var tykke kabler, var den jeg målte styrestrøm på en mellomting, og resten rimelig tynne kabler.

Når selve audioenheten er koblet fra, fungerer fortsatt displayet. Altså er det nærliggende å tro at selve klokka befinner seg i selve displayet eller et annet sted, og jeg begynner nå å tro at klokka verken sitter i displayet eller audioenheten. Kan det stemme?

Så koblet jeg til Forscan link for å lese feilkoder, og får ut diverse:
- Code: C1137 - Reverse gear switch.
-EVENT_TIME: 4449374 s (Thu Jul 18 03:45:40 2024)
-TOTAL_DISTANCE: 1028 km - Total Distance

Ryggelyset fungerer, så her er det ikke en feil. Se på datoen for feilen. Er det riktig å tolke denne som 18. juli 2024?

Code: U3003 - Battery Voltage.
-EVENT_TIME: 289463363 s (Fri Jul 29 22:18:49 2033) - Event time
-TOTAL_DISTANCE: 90732 km - Total Distance

Har dette skjedd i 2033...?

Får videre feilkodene som ligger lagret:
Code: U3006 - Control Module Input Power A Circuit / Open (Not present)
Code: B10EA - Positive temperature coefficient heater (Not present)
Code: U0155 - Lost Communication With Instrument Panel Cluster (IPC) Control Module (Intermittent at the time of request)
Code: U0164 - Lost Communication With HVAC Control Module (Test not complete)
Code: U0193 - Lost Communication With Digital Audio Control Module A (Present)
Code: U2100 - Initial Configuration Not Complete
Code: U3000 - Control Module
Code: U0121 - Lost Communication With Anti-Lock Brake System (ABS) Control Module A (Present)
Code: U0155 - Lost Communication With Instrument Panel Cluster (IPC) Control Module (Present)
Code: U0415 - Invalid Data Received from Anti-Lock Brake System (ABS) Control Module A

Prøver å slette, men usikker på om jeg gjør den prosedyren riktig i og med at de dukker opp igjen. Ellers så er de gjeldende, naturligvis, men i og med at ryggelyset og ABS fungerer kan de jo være historiske.

 

Får dere noe ut av dette? Bilen virker fint den, bortsett fra at stereoen ikke følger tenninga og og at klokke og dato ikker vises...

Bilen var i følge tidligere eier strømtom før jul og ble startet med startkabler. Kan alt dette være forårsaket av det?
Min egen Kuga fikk også div problemer etter liknende hendelse, og måtte resette både PCM og turbo etter hvert. Nå går den fint...

Og, jada, vi kan sette den på verksted, men bilen er ikke verdt stort, og jo nærmere man kommer feilen før verksted, jo billigere blir det kanskje...

 

 

 

Edited by Strutlur

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...