Jump to content

Transit Custom 2014, ødelagt dørlås, hvordan fjerne?


Nissefar

Recommended Posts

Hei! Jeg har en Transit Custom 2014 som har en ødelagt dørlås på førerdøra. Nå har nøkkelen begynt å fuske med fjernåpning. Det vil si, den blir på en måte avregistrert, slik at jeg ikke får låst opp bilen med den. Derfor trenger jeg nå at låsen fungerer med mekanisk bruk av nøkkelen... Jeg tror bilen i sin tid har vært forsøkt brutt inn i, og at noe er knekt inne i sylinderen, jeg får i alle fall ikke inn nøkkelen. Har hatt hjelp av NAF to ganger til å bryte oss inn i bilen, så nå må noe gjøres. Litt dumt å parkere med ulåst dør og åpent vindu nå som høsten kommer.

Så, hvordan får jeg fjernet den gamle sylinderen? Er det mulig uten at nøkkelen går inn? Er det så deretter mulig for meg å kjøpe et sett fra Ford og så bygge til noe som passer til min nåværende nøkkel?

Edited by Nissefar
Link to comment
Share on other sites

Du må ta av dørtrekket, fjerne låsegaffel. Skal egentlig ha nøkkel i og vri den med klokka for så å kunne trykke inn en tapp, som hindrer i å dra ut hele greia. Jeg har bort ut noen, men ikke akkurat på Transit. Du får kjøpt rep sett ja

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg tenkte jeg bare skulle melde om hvordan det går med denne saken, i det tilfellet at andre søker etter en løsning på liknende problem.

Jeg forsøkte å bore opp låsen, men det fikk jeg ikke til. Brakk først et lite bor, deretter et større bor. Da ble det vanskelig å bruke et enda større bor, sikkert fordi det er vanskelig for et bor å bore bort noe som er like sterkt som seg selv... Det var vrient både med at låsen raklet frem og tilbake, og jeg hadde ikke så god drill. Andre ville sikkert klart dette bedre enn meg...

Jeg fant et annet råd på nettet som nevnte at plastringen på utsiden måtte brekkes av. Dette ble gjort. Siden jeg hadde løsnet låseblikket på baksiden inni døra var det nå ganske god plass til å bruke vold. Jeg fikk brukket av den ytre kanten av metallet på utsiden (under plastringen som nå var borte) med en gripetang. Deretter hentet jeg vinkelsliperen... Jeg hadde tenkt å ta det pent med en baufil, men siden jeg fant vinkelsliperen først, ble det til at jeg brukte den. Kappet først to spor rett inn, altså i kryss innover mot døra. Deretter filte jeg vekk de 4 bitene fra siden. Tok ikke alt på en gang, da det ble ganske varmt.

Jeg klarte ikke å lirke ut låsen nå heller, men endte opp med å lese litt i Haynes-manualen og deretter løsne det ytre håndtaket og deretter ta ut hele låsemekanismen/kassa som wire fra spak inne i kupeen og håndtaket på utsiden er koblet til. Så fant jeg baufilen og saget av de to tappene som sitter innerst på låsesylinger (eller hylsen denne sitter i), og da fikk jeg endelig plukket bort låsebiten og pirket ut jævelskapet...

Satte deretter alt på plass igjen.

Jeg bestilte låsesylinder på RøhneSelmer. Var innom der og de viste meg tegning av bilen der låsen hadde delenummer 220K51. Denne ble bestilt og hentet tre dager senere. Kostet litt under tusenlappen.

På esken stod det:  "2 269 953" og "EN: BK21 - V220K51 - AC" "Lock Assy". Dette var da komplett lås med sylinder og hylse rundt, med plastringen som synes på utsiden av døra og det som griper inn i mekanismen på innsiden. Jeg bestilte uten nøkkel, og måtte dermed bygge opp låsen til å passe min egen nøkkel fra smådelene som fulgte med, men det gikk greit. Følgende videoer viste fremgangsmåten;

 

Den i midten viser tappen som må presses inn for å dra låsen ut, denne fikk jeg endelig tilgang til og kunne trykke inn / pirket ut etter å ha fått ut hele kassen som nevnt over.

Så, det er kanskje ikke så rart at de skulle ha ca 5 lapper for å gjøre jobben hos Ford...

Edited by Nissefar
Tyrkeleiff
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, grcossie said:

Så bra du fikk orden på det, jeg glemte å nevne å fjerne plastkappen ja. Har man en dremel eller anna liten sliper, så går det å bruke og

Når jeg først hadde fått låsen stikkende ut av døra og laget meg en plan, så gikk det veldig greit med vinkelsliper 😉

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...