Jump to content

Litt jobb eller totalhavari? Ecoboost 1.0L kjølevæske.


olaflangeland

Recommended Posts

Hei

Har en Focus Ecoboost 1.0 som plutselig brukte MYE kjøleveske.

Fylte opp, så kjørte bilen det tomt med en gang. Motor ble noe varm, men ikke slik at termostaten sto i rødt.

Mistenkte vannpumpe da det dryppet derfra og den følte litt uggen når jeg tok den ut og roterte akslingen.

(Følger Haynes manualen når jeg jobber for å prøve å unngå å ødelegge noe mer. 🙂 )

Har satt på ny vannpumpe og fylt opp kjølesystemet.

Men bilen starter ikke, den bare kjinner uten å tenne.

 

Status nå:

Har sjekket batteri. (Bare for å få det ut av verden)

Tok ut pluggene. To plugger var våte av bensin. En plugg hadde ca en cm med oljebad på oversiden av pluggen.

Mistenker toppdekselpakning. Men har googlet litt og som jeg forstår det kan det fort være sprekk i toppen?

 

Rengjorde pluggene og satt de inn igjen. Så at kjøleveske tanken var tom igjen. Og det lukter bensin av den når jeg skrur opp lokket??

Prøvde å starte for å se om det var oljesølet som hindret gnist.

Det var ingen forskjell. 

 

Har noen som har noen ideer?

Er det noe måte å teste på så jeg kan vite om det er toppdekselpakning, toppakning, sprekt blokk.....

 

Prøver å unngå at jeg bare bytter ting på måfå og håper på flaks.

 

mvh Olaf Langeland

 

 

Edited by and
Endret litt på overskriften.
Link to comment
Share on other sites

  • and changed the title to Litt jobb eller totalhavari? Ecoboost 1.0L kjølevæske.

Det tok litt tid da hverdagen krever sitt. Men ha prøvd å kinne med pluggene ute. Og regner med at den dusjen som stod opp av motoren er ett dårlig tegn....

Bare for å verifisere så dyppet jeg litt dopapir nedi og prøvde å tenne på. Det er masse vann med bittelitt bensin i.

Full vannlekkasje. Når jeg tok ut pluggene for å skulle teste å kinne så var det vann i den midteste sylinderen. Så det kommer vann i minst ti av tre sylindre.

Lekker fremdeles vann fra kjøleveske tanken når den står i ro. Tappet oljen og fant alt vannet der. 😐 

 

Så da er jo spørsmålet: Er det vits i å prøve å redde den? Vet ikke om det er pakning eller blokken. Har lest at disse blokkene ryker i blant.

Og hvor mye spesialverktøy trengs for å kunne kløyve motor ned til toppakning? Antar at reg-reim må av. Og har hørt at den ligger i olje bad.

Har byttet motor på en volvo 850 og reg reim på en v70 før. Så kan skru noe. Men har ikke lyst å begynne på det hvis den stort sett er død uansett.

Noen ideer eller tips?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...