Jump to content

Dyse-størrelse


grandisjohn

Recommended Posts

Ganske forvirrende egentlig. Ser at f.eks EmeraldM3D.com - FAQs som jeg har lært utregnings-metoden fra, gir et HELT ulikt resultat enn den mye vanskeligere utregninga som f.eks Val av spridare (speeding.nu) mener er den riktige... Det morsomme er jo og at Speeding mener de holder forklaringa si enkel.. 😁 Klok blir man uansett ikke etter denne sammenligninga...

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Ser vil til Toyota Supra og Nissan Skyline, så ser vi ofte at det velges like store dyser som det effektmålet er. 
Dette er ikke 100% korrekt, men det er veldig enkelt, det er greit og det er mer godt nok. :)   

Ønsker man 630 hk fra en 6 syl. motor, så velger man dyser som er oppgitt 630 ccm ved 3 BAR bensintrykk.
På en 4 syl. motor rekker disse til; 630 / 6 syl. * 4 syl. = 420 hk.
Emerald sier egentlig at 6 stk 440 ccm dyser på en 6 syl. motor rekker til 420 hk på 80% duty  ;) så jeg mener at man trygt kan bruke 440 hk som tommelfingerregel for enkelhets skyld.

Edited by RS 1000
  • Like 2

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Mer teknisk gnål: 

Går vi mer nøye til verks så er dyser som er oppgitt til 630  ccm også oppgitt til 60lb/hr kapasitet som er det samme som 1 lb. pr minutt. 
6 stk dyser gir motoren 6 lb med bensin pr. minutt og med en AFR på 13:1 så flytter motoren 78 lb/min med luft. 
78 lb/min med luft omtales normalt sett som 780 hk, men dette har vi regnet ut med dysene på 100% duty. 

630 / 780 = 80,7% som da er dutycyle for 630 hk med 13:1 i AFR. 

Vi som er ekstra skeptisk til alt kontrollererer alltid B.S.F.C og B.S.A.C. også.

B.S.F.C.:
(6 stk 60lb/hr dyser * 80,7% )/ 630 hp = 0.46 lb/hr/hp = helt realistisk for en 4V motor som går med 13:1 i AFR som er effektmålt i en motorbremsebenk. 

B.S.A.C:
Airflow ved 80,7 % duty = 78 * 80,7% = 62,946 lb/min. 
630 hp / 62,946 = 10,00 hp pr. lb/min. med luft. Jepp, akkurat det som i praksis alle turbofabrikanter oppgi. 

Når vi amatører her lokalt grissler på med veterangreier og måler effekt fra gamle, hjemmetrimmede turbomotorer på NAV på pumpebensin, så er det ikke uvanlig at vi ser B.S.F.C helt oppe på 0,65 lb/hr/hp. :D :D   

Som vi forstår krever våre praktiske resultater betydelig høyere fuelflow enn hva "proffene" klarer og det samme gjelder airflowet. 
Norsk pumpebensin og resultatene målt på NAV der altså. ;) 

Det kreves derfor mye mer bensin pr. hk og dette løses ved å øke bensintrykket og duty slik at utgangspunktet i første linjen her stadig kan brukes. 

Det ser ut til at Speeding bruker oppskrift basert på effekt målt på NAV på Norsk pumpebensin fra en Volvo 8V turbomotor eller det er for å sikre seg da folk flest ALDRI kjører med bensinpumpe(r) med adekvat kapasitet.  
Også her lokalt anbefales det, at de som bare ikke kan leve med resultatet 399 hp fra en slik motor, velger seg 1050 ccm dyser. :)    

Kan benytte anledningen til å minne om RS500 gikk med 8 stk. grønndyser for 888 ccm pr. sylinder og 545 BHP i motorbremsebenk, (0,62 lb/hr/hp)
så Speeding tar godt i.

Her gode dyser for 4V motorer: 
https://www.efihardware.com/products/197/injector-EV6-440cc-14mm-B42843.5H

Sugemotor: 41 lb/hr * 85% /65 hp = 0,54 lb/hr/hp 
Trykkladet 1 BAR ladetrykk 41/54 = 0,65
Trykkladet 2 BAR ladetrykk 41/50 = 0,70

Også her veldig forsiktig estimert effektpotensiale ut til kunde for å redusere risikoen for kritikk når ikke kunden når målet sitt.  
440 ccm dyser som på en 6. syl. motor støtter respektivt; 390, 324 og 300 hp. :) 
Better safe than sorry, tydeligvis. 

 

Edited by RS 1000
  • Like 2

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

On 1/14/2023 at 11:26 AM, RS 1000 said:

Ser vil til Toyota Supra og Nissan Skyline, så ser vi ofte at det velges like store dyser som det effektmålet er. 
Dette er ikke 100% korrekt, men det er veldig enkelt, det er greit og det er mer godt nok. :)   

Ønsker man 630 hk fra en 6 syl. motor, så velger man dyser som er oppgitt 630 ccm ved 3 BAR bensintrykk.
På en 4 syl. motor rekker disse til; 630 / 6 syl. * 4 syl. = 420 hk.
Emerald sier egentlig at 6 stk 440 ccm dyser på en 6 syl. motor rekker til 420 hk på 80% duty  ;) så jeg mener at man trygt kan bruke 440 hk som tommelfingerregel for enkelhets skyld.

Ok, kommenterer denne, da svaret enklest samsvarer med sånn jeg har lært det :) Passer nok fint å fortsette med 310 cc dysene jeg har da. Forventet effekt er ca 273 hk. Kan jo og tilføyes at originale dyser i 2,9 BOA er 196 cc/min, som etter Emerald sin beregningsmetode rekker til ca 190 hk med minus 20% duty, så da er vel beregningsmetoden streng nok, og stemmer også bra med din teori.  

Edited by grandisjohn
  • Like 1

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Ser man det. :) 

Jeg tenker at 310 ccm dyser er ett godt valg i dette tilfellet. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...