Jump to content

Mk4 automat 2008 vil ikke i gir - feilkode U0101 "lost communication with tcm"


kje

Recommended Posts

Ford Mondeo Mk4 automat 2008 - feilkoder

U0101 Lost communication with TCM

U0140 Lost communication with Body control module

ifølge PCMSCAN:

20231116_131837.thumb.jpg.9bab6d0fe667cc6ac48e200d5760edf0.jpg

Girspaken står helt fast i P og ingen lys på gir-bokstaven.

Problemet oppsto etter jeg ikke fikk start på bilen og måtte "jumpstarte". Batteriet er dårlig men etter lading får jeg startet bilen, men ikke satt den i gir.

Prøvde å swappe relé R7 mot R6 som i denne YouTube videoen uten hell.

Hva er neste ting jeg kan sjekke?

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

Nokså sikker på at du har canbus brudd i ledningsnettet, som går fra kontakt på girkassen og nedover framfor kassen. Åpne strømpa ca 15cm ned fra kontakten, og se om du finner ledningsbrudd der. Vært borti det på flere

Edited by grcossie
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, grcossie said:

Nokså sikker på at du har canbus brudd i ledningsnettet, som går fra kontakt på girkassen og nedover framfor kassen. Åpne strømpa ca 15cm ned fra kontakten, og se om du finner ledningsbrudd der. Vært borti det på flere

Ok. Er ledningsnettet lettest tilgjengelig i motorrommet ovenfra? Må jeg skru løs luftfilteret?

Link to comment
Share on other sites

On 11/16/2023 at 11:14 PM, grcossie said:

Ja ta vekk luftfilterboks så kommer du til fra oppsida

Etter jeg skiftet til nytt startbatteri fungerte giren som normalt. Lurer på hvorfor?

Er det noe lagret info til motoren som forsvinner når man skifter batteri? Syns bare det luktet annerledes fra eksosen...

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, skrev kje:

Etter jeg skiftet til nytt startbatteri fungerte giren som normalt. Lurer på hvorfor?

Er det noe lagret info til motoren som forsvinner når man skifter batteri? Syns bare det luktet annerledes fra eksosen...

Åja batteriet vært så dårlig ja, ser nå at jeg ikke leste allt du skrev tidligere. Dårlige batteri kan lage forskjellige feil, her har det nok forstyrret canbus nettet. Nullstiller ikke noe motordata ved batteriskift. Har du sjekket om det er noe feilkoder nå ?

Link to comment
Share on other sites

On 11/18/2023 at 7:12 PM, grcossie said:

Åja batteriet vært så dårlig ja, ser nå at jeg ikke leste allt du skrev tidligere. Dårlige batteri kan lage forskjellige feil, her har det nok forstyrret canbus nettet. Nullstiller ikke noe motordata ved batteriskift. Har du sjekket om det er noe feilkoder nå ?

Stored trouble codes: Lost communication with TCM

 

Pending trouble codes: Nothing

 

Tidligere var det også feilkode under Pending trouble codes, men ikke nå. Motorsymbolet på dashbordet er også forsvunnet. Alt virker normalt. Kan jeg friskmelde den? Nå ser det sånn ut:

20231119_120219.thumb.jpg.e4155421986268d964417f0e8aab291f.jpg20231119_120309.thumb.jpg.19b69fb331b414ce673d1a5185f6044a.jpg

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...