Jump to content

Drivaksel


Ako_71

Recommended Posts

Hei. Amatør som har byttet hjullager venstre side foran, samt bærekule. Selvfølgelig løsnet drivaksel fra sitt indre ledd når jeg nesten var klar til å få på dekket... Tripodkula med noen lager ramlet fra hverandre...huff. Noen tips nå? Må den fraktes til verksted eller er det noe en amatør kan klare?

Link to comment
Share on other sites

Uff da, fort gjort det.

Er det løsnet "nåler" fra nållagrene? Da kan det være at det går å sett det sammen igjen ved bruk av litt grase som "lim" Pass på at alle nålene blir funnet og satt inn på "nålrullen". Om nållagrene er hele og bare falt av så er det bare å sette de på plass igjen.

Tripod fås kjøpt løs så det anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Hei xr4ti, takk for svar!. problemet er at jeg nok har rotet bort noen nåler.. Ser at tripod er å få kjøpt for 5-600. Men hvordan er tripoden festet til drivakselen, bare tredd innpå? Tripoden sitter ihvertfall bom fast. Snakket med ford oslo nå, de skulle ha 10000,- + mva for jobben.. Bilen er vel verdt 50k kanskje så det blir for dyrt. Er det bare å dytte det på plass i huset sitt når evnt. ny tripod er montert? Må bilen trilles i fri nå bare? Er vel ikke å anbefale å kjøre den 20m til en garasje med bare en inntakt drivaksel...?

 

Link to comment
Share on other sites

Hvilken årsmodell er bilen ? For 10tusen er det nok med ny komplett aksling. Du får ikke kjørt med bare en aksling, siden du ikke har diff sperre, så vil all drivkrafta gå til den sida du ikke har aksling på

 

Link to comment
Share on other sites

Nå skriver du ikke hvilken årsmodell men jeg antar mk4 eller 5. Trekk av med en tre-arms avtrekker (billige på Biltema) Pass på at du finner alle nålene så de ikke ligger igjen noe sted. Trenger nok litt egnet grease også. Ikke kjør bilen, få litt hjelp til å skyve den.

Allan vet råd 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ser riktig ut det. Sjekk mansjetten og se om den er hel og fin for tripoden må av om mansjetten må byttes så greit å gjøre det samtidig, om nødvendig.

Mulig du får av og gjenbrukt spennbåndet rundt mansjetten men anbefaler å få tak i en ny. Husk å sette inn de nye nållagrene med grease om de ikke er smurt fra fabrikk.

 

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk for tips. Ser de har en spesiell tang for stramming av spennbåndet, hvor får jeg tak i en slik? Sikkert dumt spørsmål, men - skal det noe gearolje til inne i "huset" til tripoden? eller er det nok med greasen man setter inn tripoden med? Så vel igrunn ut som det var noe oljelignende inne i huset når det falt av, men som satt igjen på veggene innvendig. Er det lett at nålene vil falle ut av ny tripod når den skal settes inn på akslingen, tenker det må noe kraft til for den på plass. Unnskyld bryderiet her...

Link to comment
Share on other sites

Er grease som smører tripoiden ikke olje, er bare grease som blir tynn. Sitter en låsering som må av for å få av tripoiden. Fjernlåsering og slå av tripoid. for montering bør du bruke en plastklubbe eller en trekloss som du slår på,  for å ikke skade nye tripoide. Surrer du lit tape rundt lagera så detter de ikke av.Vil tro det kommer med grease, gjør iallefall det visst man kjøper mansjett

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått av gammel tripod og satt på ny. I pakken med tripod jeg bestilte var det med nytt "hus" for tripoden, se vedlagt bilde. Er det nødvendig å bytte dette samtidig? Har nå bare satt inn ny tripod med masse medfølgende grease og montert drivaksel på igjen. 

drivknute,drivaksel.webp

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, skrev Ako_71:

Har fått av gammel tripod og satt på ny. I pakken med tripod jeg bestilte var det med nytt "hus" for tripoden, se vedlagt bilde. Er det nødvendig å bytte dette samtidig? Har nå bare satt inn ny tripod med masse medfølgende grease og montert drivaksel på igjen. 

drivknute,drivaksel.webp

Det vil fungere det, selv om det beste hadde vært å skiftet hele greia

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...