Holden Posted May 1 Posted May 1 Hei, har en 2wd Cosworth med t38, som jeg sliter litt med etter vinterlagring bilen ryker blått og det kommer olje ut mellom manifold og turbo samt turbo og eksos tenkte på tettninger i turboen, så overhalte den, men hjalp ikke (t38) skjekka deretter retur til bunnpanne, trykkrør og monterte åndingstank, tok cylinder lekkasje test, og det var bra, så stempelringer, ventiler og ventilseter er iallefall bra. noen som har vært borti det samme? takk for svar🙂
RS 1000 Posted May 1 Posted May 1 (edited) Javisst. Originalt har Cosworth en kobling mellom turboen og oljetilførselslangen og denne har en innebygget restriktor som skal forhindre akkurat det problemet der. Hvis turboen er korrekt overhalt så bør du sjekke at denne koblingen ikke er blitt "forbedret" av noen en gang i tiden. Edited May 1 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Holden Posted May 7 Author Posted May 7 På 1.5.2025 den 21.54, skrev RS 1000: Javisst. Originalt har Cosworth en kobling mellom turboen og oljetilførselslangen og denne har en innebygget restriktor som skal forhindre akkurat det problemet der. Hvis turboen er korrekt overhalt så bør du sjekke at denne koblingen ikke er blitt "forbedret" av noen en gang i tiden. Ser ut som koblingen er som den skal være, fungerte helt fint uten problem før den ble satt bort i vinter, og problemet dukket opp nå når jeg skulle ta den ut av lagring, har montert åndingstank og noen nye målere, samt bytta olje/filter, men det skal vell ikke ha noen sammenheng, begynner og tro litt på ventil tettninger?
RS 1000 Posted May 7 Posted May 7 Flott, da vet vi at det er i orden. Det enkleste er vel å ta ut tennpluggene og ta en titt på dem og på stempeltoppene. Neste er å ta av turboen, plugge oljetilførselslangen eller tre den med nippelen ned i oljereturslangen til turboen, starte opp å se om det røyker like ille som før. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Holden Posted Thursday at 05:53 AM Author Posted Thursday at 05:53 AM 10 timer siden, skrev grcossie: Hvordan er utluftinga oppkoplet med nye tanken ? Koblet inn på vær side av blokk og inn på tanken, samt fra tanken og ned i bakken ikke koblet noe inn i topplokket da jeg fikk høre at det ikke var vits
Holden Posted Thursday at 06:00 AM Author Posted Thursday at 06:00 AM 10 timer siden, skrev RS 1000: Flott, da vet vi at det er i orden. Det enkleste er vel å ta ut tennpluggene og ta en titt på dem og på stempeltoppene. Neste er å ta av turboen, plugge oljetilførselslangen eller tre den med nippelen ned i oljereturslangen til turboen, starte opp å se om det røyker like ille som før. Ser noe bløtt ut på stemplene, pluggene er ganske mørke
RS 1000 Posted Thursday at 01:46 PM Posted Thursday at 01:46 PM Det er ikke perfekt, men med så mye olje som jeg har oppfattet at du har beskrevet, så skulle tennpluggen vært fuktige av olje, ikke bare nedsotet etter formentlig gjentagende oppstartet fra kald motor. Kan du ha knekt oljeringen når du trykte turbinakslingen inn i laderhuset? Husket du å sette ringgapet kl. 12? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
minicossie Posted 11 hours ago Posted 11 hours ago Det er ikke perfekt, men med så mye olje som jeg har oppfattet at du har beskrevet, så skulle tennpluggen vært fuktige av olje, ikke bare nedsotet etter formentlig gjentagende oppstartet fra kald motor. Kan du ha knekt oljeringen når du trykte turbinakslingen inn i laderhuset? Husket du å sette ringgapet kl. 12? Alt skal være på stell med turboen. Så fortsatt om ny ut når den ble plukket opp. Sitter skrudd 360 lager i den. Like mye oljerøyk både før og etter overhaling av turbo.Det var mye småsprekker i bakhuset på turboen, mest rundt wastegateflappen, og en nede ved t3 foten, men den skulle ikke spille så mye rolle.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now