Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

X - Ford Mondeo '05 1.8

Honda Jazz '06 1.4

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Posted

Vet ikke helt hva jeg mener om prisene for tiden men det virker som om mange setter prisen kunstig høy og spekulerer på at en vellykket bedriftseier kjøper sin ungdomsdrøm eller som vil gjenoppleve "20-åra" og kjøper bilen uten å blunke 😖. Ikke noe feil med de ønskene, det er bare det at bilene blir satt vekk og knapt brukt når de har blitt så dyre som de er nå for tiden og prisene er stigende. Tror jeg så en eller to vingebiler på veien i hele fjor sommer. Cosworthene har alltid vært dyre og til dels sjeldne og bare en drøm for de aller fleste, det er jo en del at identiteten til disse bilene, men de ble i hvert fall brukt før 🤨 På en annen måte så blir det ikke flere av disse originale cossyene så forstår jo prisstigningen til dels men det blir i hvert fall ikke flere på veien at det slik at vi andre kan nyte synet av en vingebil og drømme oss 20-40 år tilbake.

Fun fact: En fullt utrustet vingebil kostet ca 350000 kr i 1986, det tilsvarer omtrent 1020000 kr i dag. Gjennomsnittslønna i 1986 var ca 145000 kr brutto, så netto så måtte en jobbe i ca 3,5-4 år for å betale en cossy uten finans i 1986. I dag er brutto gjennomsnittslønn på ca 700000 kr, så i dag kan man kjøpe denne cossyen i annonsen med nettoinntekt etter ca 2 år uten finans. I 1986 var vel garanti og reklamasjonsrett 1 eller 2 år, i 2026 er reklamasjonsretten 5 år. Så er en drøy million for dyrt for en vingebil i 2026?

Hva mener du 🤔

• Like 1