Jump to content

Lettvektsanlegg


Count

Recommended Posts

Jeg har tenkt å bygge anlegg i bilen i løpet av ikke så altfor lenge. Men jeg er ikke interessert i å heve totalvekten på bilen med 150 kilo...! (Tung nok som den er...)

Finnes det "lettvektskomponenter" til bilstereo? Jeg vet at det som er tungt er bra, stort sett, men det må vel finnes en gyllen mellomvei? Jeg tenker to 10" og noe forsterkeropplegg, gjerne en femkanaler. Skulle vel hatt en kondensator også.... Noen tips?!

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Er ikke interessert i noe digert 15" element... Og jeg er ikke heller ikke så veldig interessert i noe dB-drag, tenker mer kvalitet enn kvantitet...

 

Er 15 kg lite...?

 

Ser du holder til i Trondheim..

 

Kjør en tur til Superstyling i Osloveien å hør hva de har å gi til tips. En kompis av meg kjøpte 2 sub'er til 900kr stk der, og de spiller ca 150db. MYE lyd for pengene! Et annet tips er jo også bilradiospesialisten, de har bra peil og skal kunne gi deg noen svar.

 

Superstyling

Bilradiospesialisten

 

Mvh :)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Er ikke interessert i noe digert 15" element... Og jeg er ikke heller ikke så veldig interessert i noe dB-drag, tenker mer kvalitet enn kvantitet...

 

Er 15 kg lite...?

 

Ser du holder til i Trondheim..

 

Kjør en tur til Superstyling i Osloveien å hør hva de har å gi til tips. En kompis av meg kjøpte 2 sub'er til 900kr stk der, og de spiller ca 150db. MYE lyd for pengene! Et annet tips er jo også bilradiospesialisten, de har bra peil og skal kunne gi deg noen svar.

 

Superstyling

Bilradiospesialisten

 

Mvh :)

 

Som jeg skreiv lenger oppi her er jeg ikke interessert i noe dB-drag, så 150 dB er totalt uinteressant. :) er mer interessert i hvordan lyden blir levert, kvalitet istedet for kvantitet. Og 900 kroner var altfor billig for et høyttalerelement... Jeg vet hva jeg skal ha inni bilen, det jeg trenger tips om er subbene og forsterkerne. Tenkte Audisonforsterkere, de er ganske lette er de ikke?

Sist jeg hadde anlegg i bagasjen hadde jeg Boston Acoustics subber, vil ikke ha noe dårligere enn det....

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

spør igjen... hvordan prisklasse? i og med at du skal ha noe som er bedre enn boston acoustics regner jeg med du ikke akkurat er ute etter noe billigsaker... vil uansett anbefale rockford team rf(dyyyyrt) eller power t2(nye serien), får disse elementene en forsterker som er litt for stor(wattmessig) kan de spille utrolig fint.. veldig kontrollert og kontant bass... de kan også spille ræva av ganske mye dersom du skulle finne på å stille anlegget inn til det... hvis du for eksempel matcher 2 stk 10" power t2 med en power t20001bd eller t30001bd... dette spiller sykt bra! kan også anbefale phoenix gold og boston acoustics som du selv sier.. akkurat når det gjelder forsterkere er det ikke så ekstremt mye forskjell i vekt, men subbere er en helt annen historie...

Link to comment
Share on other sites

forresten så er det jo kassa som står for veldig mye av vekten i et anlegg... bygg glassfiber med mdf bunnplate, mdf bunnplate fordi dette vil fjerne den akustiske støyen som kommer når du bygger kasser av fiber... mdf er grisetungt, men er det absolutt beste å bygge av når det gjelder lydkvalitet!

Link to comment
Share on other sites

spør igjen... hvordan prisklasse? i og med at du skal ha noe som er bedre enn boston acoustics regner jeg med du ikke akkurat er ute etter noe billigsaker... vil uansett anbefale rockford team rf(dyyyyrt) eller power t2(nye serien), får disse elementene en forsterker som er litt for stor(wattmessig) kan de spille utrolig fint.. veldig kontrollert og kontant bass... de kan også spille ræva av ganske mye dersom du skulle finne på å stille anlegget inn til det... hvis du for eksempel matcher 2 stk  10" power t2 med en power t20001bd eller t30001bd... dette spiller sykt bra! kan også anbefale phoenix gold og boston acoustics som du selv sier.. akkurat når det gjelder forsterkere er det ikke så ekstremt mye forskjell i vekt, men subbere er en helt annen historie...

Trenger ikke nødvendigvis noe bedre enn Boston, men ihvertfall ikke noe dårligere. :) Har eeegentlig litt aversjoner mot RF, vet ikke hvorfor, men slik er det bare.. Selv om jeg har VELDIG gode erfaringer med forsterkerne.

Ikke ute etter billigsaker nei, så Sony Xplod går først ut av køen... ;)

Likte spesielt godt Boston Pro subbene fordi de ikke trengte så enormt store kasser. (Brukte såklart lukkede kasser) Spørs vel om jeg går tilbake til det da... Kankskje jeg skulle supplert med 8"? For å få mer midbass? en 10" og to 8"? Det må vel være vektbesparende! :)

Har tenkt på Phoenix Gold ja, har ingen erfaringer med det, men siden Hifiklubben førte det er det sikkert ikke noe piss... ;)

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano
Trenger ikke nødvendigvis noe bedre enn Boston, men ihvertfall ikke noe dårligere. :) Har eeegentlig litt aversjoner mot RF, vet ikke hvorfor, men slik er det bare.. Selv om jeg har VELDIG gode erfaringer med forsterkerne.

Ikke ute etter billigsaker nei, så Sony Xplod går først ut av køen... ;)

Likte spesielt godt Boston Pro subbene fordi de ikke trengte så enormt store kasser. (Brukte såklart lukkede kasser) Spørs vel om jeg går tilbake til det da... Kankskje jeg skulle supplert med 8"? For å få mer midbass? en 10" og to 8"? Det må vel være vektbesparende! :)

Har tenkt på Phoenix Gold ja, har ingen erfaringer med det, men siden Hifiklubben førte det er det sikkert ikke noe piss... ;)

 

Vel, er det kvalitet først og fremst du er ute etter så er det Morel Elate 10 den subben du skal se etter.... den har hexagonal spole tråd som gjør at den tåler mer "dynamisk effekt" og samtidig får en jevnere magnetfelt fra spolen som igjen gir en kjempe dynamikk og meget rask respons da menbranen ikke veier mer enn ca 50 gram... ikke "imponator" utsende men rent og beste lyd kvalitet.... da disse er ment for SQ.

 

Jeg skal selv sette inn 4 stk men blir forløpig 2 stk i lukket kasse på 25 liter hver. Det samme gjelder frontsett av bedre kvlitet enn de tidlgere nevnt, -Elate serien har samme spole størrelse på både Elate 5,25" og opptil Elate 10", det er bare størrelsesen på menbranen som er forskjellige.

 

Phoenix Gold er fakstisk meget bra til Morel da PG er kjent for stor headrom (dynamikk) som kan matche Morels dynamiske gjengivelse. Jeg valgte selv å bruke PG på Morel elementene av den grunn.

 

Her i forumet er en til som har valgt Morel pga lydkvaliteten når man først skal bruke noen kr i bilstereo og SQ/kvalitet er i høysette. :rolleyes:

Mitt Prosject SQ

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ok... Trodde det var et av de tallene som blir oppgitt i tekniske data når man kjøper suber og forskjellig. De skjønner jeg meg IKKE på... :P

 

Ok, var litt av hvert på den siden. Subene var litt "billige" men, er de så bra som Boston? De koster jo nesten halvparten.. Det så ut som komponentsettene var forseggjort da, enten det eller så var de håpløst overprisa...! :D

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano
Ok, var litt av hvert på den siden. Subene var litt "billige" men, er de så bra som Boston? De koster jo nesten halvparten.. Det så ut som komponentsettene var forseggjort da, enten det eller så var de håpløst overprisa...! :D

 

Dynabel er bra, men til den prisen du betaler.... Boston er i en annen kvalitet lydmesig. HiFi Klubben har alltid hatt rimelig priser egentlig, særlig når de hadde både Phoenix Gold og Boston men det merktes mest når de begynte å selge SoundStream, jeg hadde kjøpt mitt første SS Class A 6.0 for nærmere 12000 kr hos Neby men seinere hadde HF Klubben den samme for 8-9000kr...

 

Uansett, vil du ha kvalitet så må du desverre betale for det og de fleste ganger så er ikke bare utsende som forteller om de forkjellige løsninger som et element har og det samme gjelder lyd kvaliteten.

 

Jeg har nevnt Morel før siden du ville ha lett vekt og kvalitet, skal du samenligen Morel mot andre høyttalere så se heller på Dynaudio da de også faktisk benytter seg av samme konstruksjons/tekniske løsninger, men som nevnt er det prisen som kommer først så må du gjerne se på hvilken andre som helst merke og sammenligne priser. ;)

Link to comment
Share on other sites

Synd hifiklubben ikke selger bilstereo lenger... <_<

Jeg tenkte spesielt på Suber og forsterkere, siden disse er de suverent tyngste komponentene i et stereoanlegg. komponentsett har jeg allerede bestemt meg for.. :) Der blir det Boston.

 

Jeg kunne ikke brydd meg mindre for hvordan de ser ut, bare de fungererer bra. Hele opplegget skal bygges inn og se anonymt ut uansett.

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano

Boston er helt sikkert bra men den er avhengi av å ha en bestemt kasse volum bak menbranen for å kunne spille noenlunde dypt ned til 50-70 Hz... Morel trenger ikke det, pga sin spesiele oppbygning... ;-)

anyway. skal du eventuelt ha en meget god forsterker til de Boston eller hvilken som helst BRA frontsett så har jeg en ubrukt PPI 2x50watts som ble testet av Lyd i Bil og ble meget godt anbefalt til SQ frontsett/bass system. Ellers har jeg også en PhoenixGold 4x150watts som skal selges. :-) -kan forresten skaffe en SoundStream 5 kanaler splitter nytt og med garanti men til redusert pris- send PM! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest fåården
Er ikke interessert i noe digert 15" element... Og jeg er ikke heller ikke så veldig interessert i noe dB-drag, tenker mer kvalitet enn kvantitet...

 

Er 15 kg lite...?

 

Ser du holder til i Trondheim..

 

Kjør en tur til Superstyling i Osloveien å hør hva de har å gi til tips. En kompis av meg kjøpte 2 sub'er til 900kr stk der, og de spiller ca 150db. MYE lyd for pengene! Et annet tips er jo også bilradiospesialisten, de har bra peil og skal kunne gi deg noen svar.

 

Superstyling

Bilradiospesialisten

 

Mvh :)

skal du ha bilstereo så kjøp til bilradiospes ikke superstyling!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano

Macintosh?? hehe... Adcom lått bedre enn mac i bilforsterkere -iflg div tester i utenlandske blader... ;-) ellers den SoundStream er Van Gogh serie dvs. model VGA 800.5 selges av importør pga kunden bestilte en større/bedre forsterker.

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano
Hvilken soundstream da? Har begynt å titte litt på Mcintosh... *SIKLE* :P

Hadde en hjemmeforsterker av dette slaget og det var seriøst... Helt sykt...

 

Mcintosh ja! *skriveleif*

link med spec av VGA

ellers har Adcom sluttet å produsere bil forsterkere for mange år siden, har selv en 4x30watt som er ca 65cm lang...nå produsere De bare hjemme utstyr. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...