Jump to content

motorbytte 2.4-2.9i...


Guest scorpioman

Recommended Posts

Guest scorpioman

Har en 87 mod 2.4i v6 som kammen er færdi på. :cry:

Valget står da mellom å bytte denne eller bytte hele motoren.

Det jeg lurte på da var om det går å heise nedi en 2.9i i stedet?

Har sjekka i litt literatur å disse motorene ser ut til å være veldi like.

Noen som vet om det går?

 

Har den gamle typen man. kasse n9,vil denne gå rett på?

Motorfester de samme?

Ledningsnett...Bare å plugge i efi i motorommet å plugge ny hjerne under hanskerommet?

 

Kom med erfaringer.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Guest scorpioman

Planen va å få ta i motor fra hugger med efi PÅ og ledningsnettet på motoren intakt. Bruke mitt eksisterende nett fram til motorrom. Dette forutsetter at det er likt da...

 

Jeg har ARC og vil bytte til BRC.

 

Bytter svinghjul sier du? Altså 2.4 svinghjul på 2.9'en?

Det må vel tas av med avdrager? Tersj...? Det har jeg jo ikke...

 

Har hørt med verksted +ringerunde til div huggerier men det er ingen som er sikker på dette. Har dette ikke blitt gjort før???

Link to comment
Share on other sites

2.4 og 2.9 er jo samme blokka og begge bruker ЕЕС-IV innsprut.

Copy%20of%202.4.jpg

2.4L

2.9L

29V6.jpg

 

kilde: www.fordscorpio.ee

Link to comment
Share on other sites

Jo, samme blokk, men 2,9 kom BARE med MT75 gearkasse, og denne har et større (tjukkere om du vil) svinghjul. Svinghjulet får du av med latmannsarm eller til nød skralle. Var ihvertfall det jeg brukte.

2.4 og 2.9 er jo samme blokka og begge bruker ЕЕС-IV innsprut.

Jo, du har rett i det, men det betyr ikke at de har de samme sensorene og ledningene og ihvertfall ikke motorstyring.

 

Se bare på XR3 modellene av Escort, samme motor (til en viss grad ihvertfall) og blokk men IKKE samme motorstyring.

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Guest scorpioman
Jo, du har rett i det, men det betyr ikke at de har de samme sensorene og ledningene og ihvertfall ikke motorstyring.

 

Det er jeg enig i...

 

Men min 2.4 ser IKKE ut som den på bildet her...Den ser faktisk ut til å mangle luftmengdemålerene også... hehe

Men den ser prikk lik ut som 2.9 på bildet som blei posta.

Har dobble luftmengdemålere,flate,av alu? med rutemønster i materialet.

 

I haynes rep manualen min er det koblingskjemaer bakerst.

Der er det et tegna et skjema å nederst står det:

"skjema 5c:motorstyrning EFI bransleinsprutning-2.4/2.9 liter v6-motor"

D.v.s felles koblingskjema for begge typene. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest scorpioman

Nei det blir ikke aktuellt!!!

 

Det er ikke bare å hive i en motor slik du sier,derfor søkte jeg hjelp av folk som muligens visste eller hadde gjort dette...

 

Min bil har ikke kat å derfor va planen å bruke en 2.9 uten kat!

Denne har oxo 150hk slik som 2.8 maskina men enda høyere dreiemoment. 233nm mot 216 som 2.8 har.

 

men 2.8 er en forskjellig utførelse fra det jeg har,noe som ville medført ombygging og tilpassning av eksos,innsug og ledningsnett.

 

Ville ha en "bolt-on" motor uten alt det tullet!!!

Link to comment
Share on other sites

Hmm... det er jo bare å sette seg ned og lese koblingsskjema da..

Men uansett må du koble inn og ut sensorene.. Og når motoren først er ute er det veldig lett å dra alle ledningene gjennom torpedoveggen, hvis de ikke stemmer.

 

Komfort: 2,8 og 2,9 har samme effekt men 2,9 har kat. Setter du denne motoren inn i en bil som er gamlere enn 89 slipper du å ha denne. Pluss at 2,8 er et utgammel konstruksjon med mange dårlige og begrensende løsninger og konstruksjoner. innsug og eksos kan blant andre nevnes.

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Guest ykarlsen

Ikkje det at æ har mye peil på akkurat dennan motorn. men pass på den 2,9 mottorn. Kan bli trøbbel vesst dæm har brukt 2 lambdasonda......... Da må man ha katn på plass.

Link to comment
Share on other sites

Jo, du har rett i det, men det betyr ikke at de har de samme sensorene og ledningene og ihvertfall ikke motorstyring.

 

Det er jeg enig i...

 

Men min 2.4 ser IKKE ut som den på bildet her...Den ser faktisk ut til å mangle luftmengdemålerene også... hehe

Men den ser prikk lik ut som 2.9 på bildet som blei posta.

Har dobble luftmengdemålere,flate,av alu? med rutemønster i materialet.

 

I haynes rep manualen min er det koblingskjemaer bakerst.

Der er det et tegna et skjema å nederst står det:

"skjema 5c:motorstyrning EFI bransleinsprutning-2.4/2.9 liter v6-motor"

D.v.s felles koblingskjema for begge typene. :roll:

 

Luftmengdemålere i rute mønster eller i den svarte firkantkassa se bilder er litt hipp om happ på Sierra 2.9. Lite trolig at det er funnet en annen løsning på 2.4 vs. 2.9 installasjon. likt i omtrent alt untat volum/effekt :wink:

Link to comment
Share on other sites

2.4 og 2.9 er jo samme blokka og begge bruker ЕЕС-IV innsprut.

Jo, du har rett i det, men det betyr ikke at de har de samme sensorene og ledningene og ihvertfall ikke motorstyring.

 

Se bare på XR3 modellene av Escort, samme motor (til en viss grad ihvertfall) og blokk men IKKE samme motorstyring.

 

ECC-IV betegnelsen på hjernen/motorstyringen eller har jeg feil?

 

offtopic-Escort Xr3i CVH fikk en annen motorstyring ca 89/90

Link to comment
Share on other sites

Litt forskjell på 2.9 12V og 24V... derimot 2.9 145hk vs. 2.4 130hk?

Er ikke kompetent på innjeksjon, men hadde satt i gang selv da jeg tror dette er rent bytte.

Uansett om så ikke er tilfelle en EEC-IVstyring fra en 2.9 12V er ikke så dyr?

 

Just do it!

Link to comment
Share on other sites

Guest scorpioman

Jeg tror også det er et rent bytte men ville vite det!!!

 

Men det er det visst ingen som gjør...

 

Ville ikke sette igang et stort prosjekt pga at jeg bruker bilen daglig,men får heller ta dette en annen gang om anledningen byr seg.

Skal bytte motor ja,men det blir mot en likedan

Så det blir 2.4i på meg enda en stund til. :?

Link to comment
Share on other sites

Skal du gjøre det selv eller sette det bort?

Alltid døvt det å bare ha en bil... Jeg har 2.

Link to comment
Share on other sites

Guest scorpioman

Neida det fikser jeg selv... 8) 2 biler ja...da er det jo mye lettere.

 

Fint med "vinterbil" men så er jo scorpio en ganske grei vinerbil i seg selv etter min mening... Litt dårlig varmeapparat er vel det eneste jeg kommer på i farta.

 

Men så lenge det er strøm på batteriet å fuel på tanken så fyrer den,uansett hvor kaldt det er,å her kan det bli ganske kaldt!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest scorpioman

Skifte varmeregister mener du? Ja jeg kjørte en kur med radiatorflush på den å hadde i ny frostvæske men merka ikke særlig forskjell.

 

Får se ka det blir til... Kan jo hende den andre motoren ha annen termostat å at d blir bedre da?! Tenkte å begynne med å ta ut motoren i helga... :D

Link to comment
Share on other sites

Guest scorpioman

Å da va motoren bytta!!!

 

fikk tak på en 2.4i lik den jeg hadde fra haldorsen huggeri i søreisa,ferdig levert på posten(?) i vadsø for 6000kr.

 

Va litt kostbart da,men bare alle delene til kamskiftet kosta like mye.

+4600 i for arbeidet om de sku gjøre det på verksted.

 

motoren kom fra en skadebil å var bare gått 161000km.

 

stod en hel kveld å jokka på en motor som ikke ville inn pga dårlig sentrert cluch,men det ordna seg da jeg fikk lånt et sentrerigsverktøy.

 

blei litt nervøs da alt var ferdig montert og clutchen va steinhard å bilen ikke ville ta på girene...fri i alle gir,men da vi prøvde å legge inn revers kom det et klakk og alt smatt på plass i girkassa. pew,pusta lettet ut... så for meg hele jobben i reprise et øyeblikk. :D

 

Skal bytte olje å filter i mårra og nytt fordelerlokk /m rotor er på tur.

Link to comment
Share on other sites

gratulerer med vellyket motorbytte..

det er bestandig noe dritt.. hadde en gang en opel kadett *****..

når jeg sprengte 3`e motoren på den ga jeg opp.. men der var det igjen veldig god plass å enkelt å skru.

Link to comment
Share on other sites

Guest scorpioman
gratulerer med vellyket motorbytte..

det er bestandig noe dritt.. hadde en gang en opel kadett *****..

når jeg sprengte 3`e motoren på den ga jeg opp.. men der var det igjen veldig god plass å enkelt å skru.

 

Ja det e oxo den eneste bilen æ hadde bytta motor på,før det her...

Vi "oppgraderte" en kadett D 1.2 til 1.3motor. Men da stod vi ute,va på sommeren,i hagen uten grav og en garagejekk som eneste løfteredskap.

Men den va jo så liten å nett me åpent motorrom så vi løfta den ut med handmakt...2mann hehehe Min V6 va litt værre med.

men hadde heldigvis en grav me vinsj over,så da blei det jo straks bedre. Hadde aldri gidda i en kald garasje med flatt gulv...

 

Å count: Ja det får bli neste prosjekt,når æ har kjørt til fanes den her... :twisted: Men det va jo ingen som viste om det gikk????

 

Skal hvertfall ha en lånebil/vinterbil/nr.2 bil om æ skal ta en lignende jobb igjen. Fan man e jo helt INVALID uten bil her,særli når det fyker sne å blåser e det ikke sælig gøy å sykle på jobb. har fått låne jobbil et par dager,men måtte sykle oxo! :(

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...