Jump to content

2.8 i


2.8 injection

Recommended Posts

jeg kjøpte meg min første bil for litt siden, og det er kult det :D

men motoren er bare tuller :unsure:

 

1. den går ikke reint

2. dysene er dårlige

3. max turtall 2800 rpm

4. bensin rele kjøpt jeg nytt men funker ikke

5.den kvæles nesten når du gir gass når den ikke er kjørt varm

 

har noen vært borti detta før?

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

jeg spør fordi jeg er usikker også har jeg ikke lyst til å koble feil og svi av 375kr....

 

så hva er egentlig fargen på:

BR =

SW/RT =

RT =

SW =

GN/RT =

 

som er fargen på ledningene inn til bensin rele

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

nå er jeg blitt forvirra her....vel her fant jeg en snutt av ledningsnettet til capri 2.8i, lagre det for bedre resultater (og det er det jeg har) og i følge det er ledningene i til rele koblet riktig.....HVORFOR FUNKER DET IKKE DA??

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

jeg spør fordi jeg er usikker også har jeg ikke lyst til å koble feil og svi av 375kr....

 

så hva er egentlig fargen på:

BR =

SW/RT =

RT =

SW =

GN/RT =

 

som er fargen på ledningene inn til bensin rele

 

Hvis det er fargekodene du lurer på så er Br brun SW/RT svart og rød

RT er rød SW er svart og GN/RT er grønn og rød

 

Men fra spøk til revolver. Jeg koblet ledningsnett til 2.8i i granadaen min , og jeg brukte enkelt og greit releer fra biltema, ikke verre enn som så.

Ledningsnettet ser veldig likt ut til det du la ut her.

Hvis du får start på maskinen så er vel alt i orden med pumpen vil jeg tro, når det gjelder maks 2800 O/min så ville jeg kikket på tenning og evt om akslingen i fordeleren er skeiv, det hadde jeg på en motor. Det førte til liten eller ingen gnist på flere sylindre.

At den fjusker ved pådrag på kald motor kan vel ha med thermotime switchen, mener å huske at den styrer tilleggsluft til motoren og kaldstartdysen.

Jeg hadde koblet feil på releet mitt når jeg skulle starte første gangen og da gikk ikke pumpen i det hele, så det spørs om det har noe å si.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

for å få bensinpumpa til å gå har de forrige eieren lagt en ledning fra tenningsbryteren og direkte til kontakten for pumpa i rele sokkelen...så når den har gått, har den gått uten rele, bare den ledningen

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt nærmere på el-tegningen din.

Når du slår på tenning, vil 15 føre strøm inn i releet og til jordig ut av 31.

Releet vil da slå over og føre konstant strøm inn i 30 og til bensinpumpe, tilleggsluft og warm up regulator, gjennom 87. Vil tippe at tenningen (15) også gir strøm til coilen 1.

Med andre ord når du setter på tenning skal releet klikke og du skal kunne måle strøm på 1, 31 og 87 hvis alt er i orden.

Siden du har problemer med gange på kald motor kan det være du har problemer med tilleggsluft koblingene eller releet.

 

Når du drar motoren på starteren vi du få strøm i ledningen merket crank. Denne vil gi strøm til releet med tre kontakter(dette er et jordings rele), thermotime switchen og kaldstartdysen.

Strømmen vil gå fra switchen til thermo time switchen. Er motoren kald, vil denne slå over og gi jording til kaldstartdysen. Alle disse tre får jording gjennom releet.

Kan godt være du visste alt dette, men men.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

men....på capri ledninsnettet er 87 bensinpumpe og 30 konstant strøm.....men på sierra nettet er det motsatt (30 bensinrele og 87 konstant strøm)....slikt er forvirrende... :blink:

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ser på 30 og 87 så er det egentlig bare to sider av samme "ledning".

Om strømmen går inn gjennom 30 eller 87 er vel likegyldig. Når releet slutter kretsen går strømmen gjennom det uansett. Det som er spørsmålet er vel heller hva som skjer med pumpen når du setter tenning. På granadaen min fikk pumpen bare strøm når sikkerhets kontakten på luftfilteret var i av-stilling. Når motoren går rundt, suger den luft og platen i luftfilterboksen letter på seg og lar kontakten gi jording slik at pumpen og alt begynner å gå. Altså pumpen gikk ikke når jeg satte tenning på, men først når jeg dro den på starteren. Kan være samme problemet på bilen din. Noe kluss med ledningene der.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har også lagt merke til at det kommer bensin i olja...sidene dysene drypper litt..kan grunnen være at det renner ned i sylinderen og forbi stempelet og ned olja?

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Bensin i oljen ja, det lover ikke godt for noe i det hele tatt. :(

Dyser som lekker fører til at oljefilmen på sylinderveggen blir vasket bort, noe som gir stor slitasje under start, samt dårligere smørning.

Når dysene lekker synker trykket i de og på varm motor kan du risikere at bensinen i dysene fordamper og du får gass i dysen. Når du så skal starte vil trykket fra pumpen komprimere denne gassen og dysen bruker en stund på å åpne, dvs varmstart problemer. Dette hadde jeg på min bil.

Du kan også risikere at slitte dyser spytter bensin, noe som gir dårlig forbrenning.

Tror du har en situasjon med motoren din :blink:

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
kjøp nye vis mulig. kan ikkje koste alt for mye.

 

koster 40 GBP...sikkert mer her til lands...men jeg har bestillt noen second-hand dyser...kosta 60 GBP for alle 6...

dyser og nye bensin pumpe...sparte mye på å handle i Uk gitt :)

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

nå har jeg bytta bensin pumpa og bytta dyser

og den går akkurat som før :(

og i stad fylte jeg tanken nesten full, men bensin pumpa bråker som bare f*** for det...

har holdt på med å kjøre opp og ned i gården hjemme, men noen ganger så blir pumpa stille noen sek og da orker den ikke noe som helst, men så begynner bråket igjen og den går ok igjen

men andre ganger så begynner den å fuske når jeg kjører...trå inn clutchen og få opp turtallet får orden på det igjen

og ikke nok med det: det virker som om tomgangen forandrer seg...noen ganger når jeg slipper gassen så går den på 1500 omdr. og andre ganger så blir den så lav at den stopper...og andre ganger er det normalt (ca 900 omdr.)

jeg blir ikke klok på denne motoren altså <_<

 

edit

den får også altfor mye bensin, pluggen blir sota ned med en gang...hvor kan man få justert blandingen hen? er det noe lokale verksteder kan gjøre eller må man ett annet sted?

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg har svart på dette før.

 

Det sitter en bensinfordeler på luftfilterboks innsatsen og her er det mulig å justere Co, det stikker et lite rør opp , ta en 3mm lang umbrako nøkkel og juster mot klokken. Da minsker du bensin tilførslen.

 

La jeg ikke ut et lengere svar til deg om dette tidligere? Mener du hadde problemer med en annen 2,8i?

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg har svart på dette før.

 

Det sitter en bensinfordeler på luftfilterboks innsatsen og her er det mulig å justere Co, det stikker et lite rør opp , ta en 3mm lang umbrako nøkkel og juster mot klokken. Da minsker du bensin tilførslen.

 

La jeg ikke ut et lengere svar til deg om dette tidligere? Mener du hadde problemer med en annen 2,8i?

 

det visste jeg da...står også en forklaring på hvordan man gjør det i sierra V6 verksted hånboka

der står det nemlig at det er umulig å justere den uten avleser verktøy og sånn

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

prøvde å fyre den igjen i stad etter å ha renset pluggene som ikke var såå ille som den var sist

den gikk vel litt annerledes: reagerte på gassen når den var kald hvis jeg ga gass sakte, hvis for fort så begynner den bare å fuske

turtallet holdt seg jevnere

pumpa var stille når motoren gikk, hørte den litt når jeg nærmet meg den (skal vist ikke være 100% lydløs heller har jeg lest), den ble også litt varm

kan pumpa bråke hvis bensina går for lett igjennom systemet?

hva er gjør egentlig bensinlageret (som den kalles den saken som sitter rett over tanken)

kan denne tulle?

 

tror jeg tar en tur innom bosch car service i drammen i morra og hører om de har noen forslag, det burde jo egentlig ikke være noe prob å finne ut litt, er jo mange biler som fikk K-jet og mange av dem er jo fortsatt i daglig bruk :)

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

kombinerte de to settene med dyser jeg hadde og plukket ut de som ikke lakk

skrudde samtidig "co skruen" 1/2 omdr mot klokken og prøvde det

resultatet var att den gikk verre enn noen gang, men kjørte ut men kom ikke langt før den kvælte seg og stoppet

da var det bare å få lada opp batteriet i mens men skrudde samtidig co skruen 3/4 tilbake bare for å se hva som skjedde...starta opp og da var det futt i sakene igjen, men pumpa begynner ikke å surre før etter 5-7 min så lurer fortsatt på hva det kan være

og på tomgang og du lar den stå og gå så synker turtallet litt når pumpa "tar ett skikkelig drag"

men ellers virker det bra

tok ut å sjekka pluggene etterpå...ble ikke overrasket over at det var sota ned men det kunne ha vært fra da jeg skudde co'n mot klokka

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Guest TurboPower

er vel ikke noe sjakktrekk å justere CO % uten en avgass måler. Dessuten vil en avgass analysator gi deg mange svar på hvorfor motoren ikke går bra.

 

lykke til

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...