Jump to content

Hva kjennetegner en "sportslig" motor??


Guest Komfort

Recommended Posts

Guest Komfort

Det er vi ivertfall enige om !! Men alt er relativt, en av de råeste motoropplevelsene jeg har hatt var med en moped ! Bare 11 hk, men fy **** for en sinnatagg.

 

Det var tider 8) Bare 150kr for et stempel....og det var bare ett.

Link to comment
Share on other sites

Guest scorpioman

Ja det var tider "back in the days"....Jeg hadde oxo en trimma ts-x med 9hk trimsett,plana topp,effektanlegg og potte,fiber reedventiler,14-48 drev,bredt bakdekk,koblet glødere i blinklys foran og nesten 90graders bøy på skiltet. Fikk trua den opp i over 90km/t. Fan d va stili med knallert!!! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Hva mener dere?

 

At man kan dra litt ut på gira.

2L ohc 110hk i 925kg med 3,54diff er ganske sportslig.

Er ikke sikker på at det blir helt det samme i Granada 2L 1350kg da...

 

Glemte en ting. Det må gjerne lage litt lyd også. Golyd selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Guest superpuma

En sportslig motor er en motor som er mer en en mekanisk klump metall. En bra bilmotor nærmer seg kunst!

 

Den skal helt se bra ut (Ikke et svært plastdeksel med en kjip Mercedes stjerne på) og den skal høres bra ut.

 

Motoren skal liksom hele tiden be deg om å trykke litt hardere på pedalen til høyre, og når pedalen trykkes inn, skal ting skje fort!

 

Sportslige motorer liker turtall, og kan godt være daue like etter tomgang, bare de gir på når de nærmer seg rødlinja. (Og den skal helst være nærmere 9000 enn 5000, for å si det sånn....

Link to comment
Share on other sites

hadde en th!nk på den forrige jobben min. Den hadde omtrent like sportslig lyd som tidsmaskinen til brødrene dal.

Det som gjorde den mest sportslig var at den ikke hadde gir, motoreffekt som var uavhengig av turtallet (ca 25kW), og dreie momentet falt når turtallet (farten) økte :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest scorpioman
Motoren skal liksom hele tiden be deg om å trykke litt hardere på pedalen til høyre, og når pedalen trykkes inn, skal ting skje fort!

 

Dær sa du det! Helt enig.....

Det er definisjonen på en sportslig motor....og bil...Når den hele tiden signaliserer til deg: "kjør meg fortere-dette liker jeg" :twisted: Fortere...FORTERE!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort
En sportslig motor er en motor som er mer en en mekanisk klump metall. En bra bilmotor nærmer seg kunst!

 

Den skal helt se bra ut (Ikke et svært plastdeksel med en kjip Mercedes stjerne på) og den skal høres bra ut.

 

Motoren skal liksom hele tiden be deg om å trykke litt hardere på pedalen til høyre, og når pedalen trykkes inn, skal ting skje fort!

 

Sportslige motorer liker turtall, og kan godt være daue like etter tomgang, bare de gir på når de nærmer seg rødlinja. (Og den skal helst være nærmere 9000 enn 5000, for å si det sånn....

 

Driemomentkurve som en effektkurve mener du?? :D Har du noe eksempel på slik motor? Er det noe vi dødlige har mulighet til å kjøpe?

Link to comment
Share on other sites

Guest superpuma
En sportslig motor er en motor som er mer en en mekanisk klump metall. En bra bilmotor nærmer seg kunst!

 

Den skal helt se bra ut (Ikke et svært plastdeksel med en kjip Mercedes stjerne på) og den skal høres bra ut.

 

Motoren skal liksom hele tiden be deg om å trykke litt hardere på pedalen til høyre, og når pedalen trykkes inn, skal ting skje fort!

 

Sportslige motorer liker turtall, og kan godt være daue like etter tomgang, bare de gir på når de nærmer seg rødlinja. (Og den skal helst være nærmere 9000 enn 5000, for å si det sånn....

 

Driemomentkurve som en effektkurve mener du?? :D Har du noe eksempel på slik motor? Er det noe vi dødlige har mulighet til å kjøpe?

 

Ikke for å banne for høyt i kirken, men ... en Honda 2000 med en toliter på 240 hk og rødlinje på 9000 er en sånn motor.

 

1,7 literen i Pumaen er litt sånn ..... den lager bra lyd, den liker seg med mye turtall (turtelleren har ikke rødlinje......)

 

Min personlige mening er at motorer med masse dreiemoment og turtallssperre på 5000 er for besteforeldre....

Link to comment
Share on other sites

Hva med BDA motoren, Belt Driven model A. Dette vil jeg kalle motorkunst på det mest ekstreme, konstruert av Mike Hall hos Cosworth i -67. I tråd med Keith Duckworts teorier om forbrennings-og gasshastigheter, som han tenkte ut i forbindelse med konstrueringen av F-1 motoren DFV, Double Four Valve i -66. Begge motorene revolusjonerte datidens motorsport!!.

Husker første gang jeg hørte en BDA dreven Escort mk-I. Det var på ett bakkeløp på Kongsvinger i førsten på -70. tallet. Var med gubben da serru, først kom det, som jeg syntes da, en del heftige volvoer og bobler samt en og annen Porsche, så begynte speakeren og bli noe høy,dvs. helt sånn "er det mulig" i stemmen når han leste opp mellomtiden på innkommende bil, og der, med ett helvetes skrik, kom en mk-1 flyvende over bakketoppen der vi sto, fy faaaaen, jeg får gåsehud bare ved tanken til og med nå ca 30 år etter...

Og det verste av alt, disse motorene har jo literytelser som det står respekt av til og med i dag!. Ta f.eks. ca.-72. BDH motoren, en 1300 med 190 hester, dvs. literytelse på 146hk. til sammenligning Suzuki gsx r 1100 med trimsett 155 hk, literytelse 140 hk.

8)

Link to comment
Share on other sites

Paul Hayes, RPH i England må vel ha bygget en såkalt sportslig motor, en BDG, dvs. en 2ltr. med det gamle mekaniske lucas innsprutet.

" We now have 315 hp. with peak power at about 10750 rpm, and it is very strong past 11000." Og nei, det er IKKE turbo!!. 8) 8)

Og den sitter selvfølgelig i en Escort mkI.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...