Jump to content

Recommended Posts

Posted

var å fylte tanken i kveld på xr2i'n 35 liter ble 445,90kr

Bilde497.jpg

 

noen andre som har er *bedre* pris da??? hehe

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Guest EscortGhia
Posted

Fy f**n for noen priser.. hehe men hadde ikke vært så gæærnt om avgifter på nye biler ble senket betraktelig.

 

Var dette Statoil eller?

Posted

Leste at vi skulle forvente en literpris på 15 kr... tror det var VG eller Dagbladet jeg leste det i. Herregud, staten tar jo inn 7 kr per liter i avgifter. Bra for statskassa, ikke så bra for oss. Kunne vel vært mulig å senke avgiftene sånn at literprisen ligger på ca. 10 kr?

10 VW Golf GTD (solgt)

09 VW Passat

88 Mazda RX-7 FC3S

85 Ford Sierra 3 dørs 2L (solgt)

86 Ford Sierra 2L (kondemnert og sprengt)

83 Opel Ascona (Brant opp)

83 Ford Transit (solgt)

Posted

så mye drivstoff som norge bruker hver dag så hadde ikke vært problematisk for dem og kastet den på 8 kr literen heller for den del..

Posted

frp ja! de ville ha den ned på 8 kr.. de ga jo ut bensin på bodø området da.. og diesel til 8 kr og 7 kroner litern.. se Her...

 

LATTERLIG! ;)

Profesjonell rotekoppp ute på bedringens veg men får alltid motorstopp.

I got Adhd whats your excuse ?

Guest Excaliburzz
Posted

Da bli det FRP gitt! Alt for å få ned driftskostnadene ved kjøringen :D

Posted
var den ene dagen det var valgprogrammer på tven! da  var det en fra "fremtiden i våre hender"! han ville ha bensinprisen på 25kr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

trudde jeg sku hoppe inn i tven å gi ham ei lekse med ei gang ;)!

 

det så jeg og..var ikke god i hodet han karen..

89- 2wd cosworth ( 287hk/409 @ 0.9bar )

Posted

det var på statoil ja , er medlem i FRP så dere må jo bare stemme det ja :D

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Guest Ford_V6
Posted (edited)

Mener jeg leste noe om at han derre sjefen i naf eller noe ville ha flytende avgifter på bensin, slik at prisen holder seg på si 10kr uansett hva prisen på råolje ligger på. Dvs at hvis prisen på råolje er høy får staten inn mindreavgifter på salg av bensin, men på den andre siden renner jo milliardene inn i statskassa pga oljeprisen...og hvis prisen på råolje er lav får staten inn mer avgifter på salg av bensin, og mindre i statskassa pga råoljeprisen.

 

Jeg syntes i hvertfall dette er en av de beste forslagene ang bensin hittil, bortsett fra frp's forslag da, men jeg tviler på at de avgiftskåte politikerne våre blir med på noe sånt...

Edited by Ford_V6
Posted
Mener jeg leste noe om at han derre sjefen i naf eller noe ville ha flytende avgifter på bensin, slik at prisen holder seg på si 10kr uansett hva prisen på råolje ligger på. Dvs at hvis prisen på råolje er høy får staten inn mindreavgifter på salg av bensin, men på den andre siden renner jo milliardene inn i statskassa pga oljeprisen...og hvis prisen på råolje er lav får staten inn mer avgifter på salg av bensin, og mindre i statskassa pga råoljeprisen.

 

Jeg syntes i hvertfall dette er en av de beste forslagene ang bensin hittil, bortsett fra frp's forslag da, men jeg tviler på at de avgiftskåte politikerne våre blir med på noe sånt...

 

 

dette hørtes jo genialt ut da :D

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Guest spartababe
Posted

Blir ikke noe annet enn å stemme FRP nei.. :angry:

Posted
var den ene dagen det var valgprogrammer på tven! da  var det en fra "fremtiden i våre hender"! han ville ha bensinprisen på 25kr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

trudde jeg sku hoppe inn i tven å gi ham ei lekse med ei gang ;)!

 

det så jeg og..var ikke god i hodet han karen..

 

jeg så det...ble sjokkert av det :angry: han sa noe om at det var for mye biler på veiene og det ville han gjøre noe med...tror han fyren som sa det burde gå under jorden en stund...

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Guest EscortGhia
Posted

Selve bensinprisen er ikke det verste her... det er ikke der skoen trykker for de fleste av oss.

 

Eks:

Kjørelengde: 15.000 km/år

Bensinpris: 10 kr/liter

Forbruk: 0.8 liter/mil (de fleste av oss har vel ikke mer moderne biler som går ned mot 0.5 liter/mil)

 

Kostnaden blir da:

1500 mil x 0.8 liter x 10 kroner = 12.000 kr/år

 

Ved bensinpris 12 kr/liter:

1500 mil x 0.8 liter x 12 kroner = 14.400 kr/år

 

Ved bensinpris 13 kr/liter:

1500 mil x 0.8 liter x 13 kroner = 15.600 kr/år

 

Ved bensinpris 15 kr/liter:

1500 mil x 0.8 liter x 15 kroner = 18.000 kr/år

 

Ved bensinpris 20 kr/liter:

1500 mil x 0.8 liter x 20 kroner = 24.000 kr/år

 

Som dere sikkert ser, så er ikke differansene de aller største.. det er små summer det dreier seg om. Ikke at dette skal bli noe politisk motivert innlegg, men man bør heller kikke nærmere på engangsavgiftene ved import etc., og ikke minst omregistreringsavgiften for brukte biler! (vi er jo typiske bruktbilkjøpere, ikke sant?)

 

Det er MYE mer å hente ved å f.eks. få en fast lav sum på omregistreringsavgiften slik de har i Sverige - i dag betaler vi ut av ørene alt etter alder og vekt på kjøretøyet - men dokumentene er de samme uansett. Forstå det den som kan.

 

Jeg er av den oppfatning at engangsavgifter på nye og importerte biler heller kan settes kraftig ned, slik at vi får bedre råd til å kjøpe nyere, sikrere og mer moderne biler, som både bruker mindre og er lettere å få tak i deler til osv... bensinprisen blir mindre viktig, fordi den faktisk ikke utgjør allverden. Kan godt betale bittelitt mer for bruken, så lenge bilene blir billigere.

 

Med FRP sine forslag, så må jo bensinprisen subsidieres.. det koster penger, og pengene tas fra felleskassa. Felleskassa er det du og jeg som fyller opp med skattepenger og avgiftskroner. Til syvende og sist subsidierer vi de som har uøkonomiske bensinslukere som kjører 40.000km i året, mens de som ikke kjører så mye eller bruker så mye bensin ikke nyter særlig godt av det.

 

Nei, få heller omregistreringsavgift og engangsavgift ned på et edruelig nivå - sånn at flere får råd til å kjøpe en god bil!!!!

 

Eks:

Omreg. pers.bil 1200-1600kg førstegangsregistrert i 2005 og 2004: 15.416 kroner!!!!!!!

Omreg. pers.bil 1200-1600kg førstegangsregistrert i 2003: 11.974 kroner!!!!!!!

Omreg. pers.bil 1200-1600kg førstegangsregistrert i 2002: 8.754 kroner!!!!!!!

Omreg. pers.bil 1200-1600kg førstegangsregistrert i 2001 til 1994: 5.948 kroner!!!!!!!

Omreg. pers.bil 1200-1600kg førstegangsregistrert i 1993 og tidligere: 1.397 kroner - som er mer normalt, men likevel altfor høyt i forhold til de faktiske kostnader. Tenk om det kostet 300 kroner (som ligger nær den faktiske kostnaden) å omregistrere en 2 år gammel bil, i forhold til nesten 12.000 kroner!!!!

 

Eks:

Engangsavgifter Ford Focus 2.0 Sport: 128216,00 kr!!

Hadde vært MYE mer interessant å få dette redusert med f.eks. 20%, enn en reduksjon i bensinpris på et par kroner. Forøvrig kan jeg minne om at FrP for ikke lenge siden stemte for å ØKE bensinavgiftene... Arbeiderpartiet er faktisk de eneste noensinne som har SENKET bensinavgiftene.

 

Esso har også senket sine veiledende priser, og prisene er på vei ned igjen nå. kr. 11.49/liter her jeg bor. Den store prisøkningen var det nok mest oljeselskapene som sto bak - Norge har 2 raffinerier som produserer drivstoff, et på Mongstad og et på Slagentangen. Disse lager nok til hele Norge, og tilogmed nok til å eksportere til USA. Vi har ikke mangel på bensin, selv om 'mange' vil ha oss til å tro at orkanen Katrina drakk opp alt sammen, selv her i Norge. Og bensinen på bensinstasjonene ble raffinert for lenge siden, og er kjøpt og betalt til en langt lavere pris. Oljeselskapene og bensinstasjonseierne ser bare sitt snitt til å tjene et par ekstra kroner per liter.

 

Godt valg!

 

Min stemme går ikke til FrP :P

  • 2 weeks later...
Guest Ford Gnomen
Posted

Bruk fantasien...

Kommer langt med 2 17 nøkler, hageslange og ei pumpe...

Posted
og ikke minst omregistreringsavgiften for brukte biler! (vi er jo typiske bruktbilkjøpere, ikke sant?)

 

Det er MYE mer å hente ved å f.eks. få en fast lav sum på omregistreringsavgiften slik de har i Sverige - i dag betaler vi ut av ørene alt etter alder og vekt på kjøretøyet - men dokumentene er de samme uansett. Forstå det den som kan.

 

Nei, få heller omregistreringsavgift og engangsavgift ned på et edruelig nivå - sånn at flere får råd til å kjøpe en god bil!!!!

 

Eks:

Omreg. pers.bil 1200-1600kg førstegangsregistrert i 2005 og 2004: 15.416 kroner!!!!!!!

Omreg. pers.bil 1200-1600kg førstegangsregistrert i 2003: 11.974 kroner!!!!!!!

Omreg. pers.bil 1200-1600kg førstegangsregistrert i 2002: 8.754 kroner!!!!!!!

Omreg. pers.bil 1200-1600kg førstegangsregistrert i 2001 til 1994: 5.948 kroner!!!!!!!

Omreg. pers.bil 1200-1600kg førstegangsregistrert i 1993 og tidligere: 1.397 kroner - som er mer normalt, men likevel altfor høyt i forhold til de faktiske kostnader. Tenk om det kostet 300 kroner (som ligger nær den faktiske kostnaden) å omregistrere en 2 år gammel bil, i forhold til nesten 12.000 kroner!!!!

Problemet her er vel at statsbudsjettet er så godt vant med omregavgiften at ble den borte så går vel ikke regnestykket opp.

 

Selv kjøper jeg ikke bil nyere enn 93 av prinsipp. Da jeg ikke ser poenget i å måtte betale MVA (for det er det det er) på ett føkkings bruktbilkjøp. Den er jo allerede betalt (og godt brukt).

Skal i hvertfall være en syk deilig bil skal jeg vurdere å måtte bruke mer enn 1.397,- på å få noen statsansatte til å skrive ut ett papir. Plastlommen du får med er ikke så dyr den heller.

 

Grensa skulle være 5 år ikke 10 år som nå uten vektklasse. Skal man påvirke bilparken pga hensyn til miljøet så gjøres det ved nybilkjøp, og ikke når den er gammel og miljøbombe. "Alle" vet jo at en bil har en holdbarhets dato på 10 år, og først da skal den ikke koste mer enn minste SÆRavgiften.

 

Værre er det med omreg på tilhenger 2. 451,- som minste særavgift!. Noe en aldri bruker. Det gjelder vel 8 av 10 tilhenger kjøpere...

http://www.toll.no/regelverk/saer_avg/gjeldene/mo5-omr.pdf

 

Men det blir som bensinavgiften vil Stoltenberg si uansett. Da må vi ta fra de syke, gamle og små...

FCN og VCCN Sessongåpner Gardermoen søndag 4 mai 2025 Sessongåpner-gardermoen-4-mai-2025

FCN Vålerbanen 6-7 juni 2025 (Del1)

FCN Vålerbanen 22-23 august 2025 (Del2)

FCN på GMS 5-7 september 2025 Grenland Motorsportsenter helgen 5-7 september 2025

FCN Sessongavslutter Gardermoen søndag 28 september 2025 Sessongavslutter-gardermoen-28-september-2025

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...