Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Past hour
  2. Sikkert mye snadder der ja og det er gøy å komme over slikt
  3. Today
  4. Mye rart som dukker opp til salgs[emoji28] Ligget i 25 år
  5. Akkurat. Det har ikke jeg, men jeg likte denne motoren fra første øyeblikk og undersøkte og leste det jeg kunne om den fordi det var så store problemer innledningsvis. Når Ford tok frem en ny motor som skulle erstatte OHC motoren i Sierra m.v., også i motorsport, så var det underlig at det feilet så stygt. Da blir jo spørsmålet; hvorfor? Det litteraturen fortalte var at DOCH toppakningen ble redesignet hele 7 ganger. Jeg liker godt Ford bilene og føler meg alltid velkommen og hjemme i dem, men selve selskapet er noe griseri. Ang. toppakningene her har de altså gjort så lite som overhode Ford-mulig av forbedringer hver gang og det tok revisorene (ikke ingeniørene) hele 7 forsøk før de endelig klarte det. Så kom etterhvert de nyere Scorpio som visstnok fikk MLS toppakning og som ser ut til å være en god løsning. Så var det også noe feildesign med vannsløyfen til varmeapparatet i Sierra. Denne var ustabil og klarte å sende iskaldt vann inn på en varm DOCH topp og som gjorde at disse sprakk i hopetall. Jeg mener stadig at DOCH motoren er interessant, men i beste og velkjente Ford stil så gjorde de den like utfordrende å trimme som V6 motorene og da ble resultatet det samme. Det er en kar her inne som har sugetrimmet en slik, men p.g.a. budsjett ville / måtte han beholde det originale motorstyresystemet, men han gjorde mye godt arbeid. Etter noe dialog og diskusjon bestemte han seg for å sende originalkammene avgårde til omsliping til Cosworth BD16+ profiler og jeg fikk inntrykk av at dette fungerte godt. Det er flere som overoptimistisk har forsøkt å turbolade uåpnede DOCH motorer og alle har feilet stygt fordi kompresjonsforholdet er 10,5:1 og det går bare ikke på pumpebensin. E85 tåler dette, men resultatet er så høyt peak sylindertrykk at man fort risikerer andre problemer. En revva løsning. Noe veldig få har dreiet stemplene til lavere kompresjonsforhold og fått direkte gode resultater. Hvor den egentlige grenser er er det ikke godt å si noe om, men godt over 400 hp er det realistisk å forvente. Med noen billige H-råder, dreide stempler, en MLS toppakning og noen 12,9 bolter så burde motoren holde sammen. Tukk var nicket til han ene som holdt på her inne før. Her en annen kar som har gjort mye godt DOCH turbo arbeid, men med K-jet sprut og fordeler med boost retard klokke så er det budsjettbygg, så datasprut, mapping og en GT3071 turbo i stedet for GT2871 tragedien hadde nok tilført overraskende mye positivt. https://www.youtube.com/@steffi349/videos
  6. Last week
  7. har hatt fra hverandre utrolig mange sånne motorer, men aldri funnet noe vesentlig forskjell på toppakningene. selve topplokk boltene derimot er blitt endret mange ganger både på utseende å kvalitet og fått ihvertfall en endring i hvor mye de skal trekkes til. 👍 scorpio og transit etter ca 93 fikk litt oppdatering i toppen for bedre støtte og smøring av kammene og toppdeksler i alu for endret tenningssystem med kamsensor men ellers virker selve toppen til å være den samme. per olav kjørte opp til 1.5bar trykk på doch 4x4'n sin, men greit å holde seg rundt 1bar på orgiale råder. orginal motorstyring kutter rett i limp modus så fort det er overtrykk. så skikkelig motorstyring er eneste vettu veien å gå om det faktisk skal fungere. er det gamle tanusen som Slåstad RS bygde?
  8. Da er det bare å komme [emoji16]
  9. Den ble byttet for ikke lenge siden så jeg tror at alt annet skal være på stell
  10. Du får i alle fall bytte bremsevæske før du tar turen i tilfelle 😃
  11. Mye fint her gitt😯
  12. Bare hyggelig og det var veldig variert av kjøretøy Dette treffet er til å anbefales!
  13. Takk for bilder, ser ut som god variasjon når det gjelder fabrikater og modeller, nice.
  14. Hei Istedenfor for å skrive i prosjekttråden, lager heller jeg en medietråd. Idag tok den lokale veteranvognklubben og jeg turen innom Wings and Wheels treffet som ble holdt i Norheimsund. Dette er første gangen jeg er der på dette treffet og jeg ble ikke skuffet, for makan til variasjon av biler, motorsykler, lastebiler, you name it, har jeg ikke sett på lenge og det var en klasse for seg selv. Det var rett og slett for mye å ta innover seg, og uansett hvor man gikk eller såg, var det noe nytt å se Dette var et lite utvalg av bilder da det var mange biler innom og alt for liten tid til å få med seg alt. God lørdag videre! Mvh Tom
  15. Ble lang kveld/natt, men det hjelper å våkne til synet av Mk2 utenfor hotellvinduet. Plassen for utstilling av Ford er bokset inn med kjegler, og det er samme plass som i fjor. Været er knall, og de første Ford har allerede rullet inn. Nå begynner det.
  16. Jeg har vært inne på tanken og lurte på å ta turen bortom, men jeg må se an Sist jeg var der ble jeg litt ivrig og bremsene fikk gjennomgå med bare "litt" varmgang🙈
  17. Ford Escort Mk2 er 50 år i år så da blir det selvsagt egen premiert jubileumklasse for Escort Mk2. Escort Mk2 er sammen med Sierra mye av grunnen til at FCN ble dannet den gang vi alle var unge. Vi var unge, men ikke dumme med skylapper på så FCN ble en merkeklubb åpen for alle modeller fra alle verdenshjørner. Kanskje tar vi vann over hode da det ikke mangel på gjennomførte Escort Mk2 i landet? Men FCN er Escort Mk2, og på lørdag skal de beste premieres. Stor fare for at det blir fristil på mikken under premieutdelingen på lørdag da Escort Mk2 er en modell som betyr mye for meg
  18. Fakeworth

    2024 Mustang

    Kul film og kul bil!!
  19. Han var der med Mondeo i 2023 så håper på en reprise nå som GMStreffet blir enda større.
  20. xr4ti

    2024 Mustang

    Top Gear tester GTD´n
  21. @Tommelom93Kommer du over til østlandet for å kjøre her? Artig bane til Mondeon dette:)
  22. Earlier
  23. Vi blir tre Cosworth, en Focus RS og en RS turbo MK4 fra Gjøvik som skal kjøre på bana. Prøver få med enda fler også
  24. Da koplet du vell til på kontakten etter modul, den som går rett på vifte motor
  25. Jeg koblet vifta til et annet batteri i garasjen og da gikk den. Er viftemodulen iorden da?
  26. Det er den som den tynne ledningen gpr innpå ilag med 2 tykkere, på vifta
  27. Den tynne lilla ledningen har jeg sjekka. Hva er viftemodul?
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...