Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Today
  2. Værsågod, bare hyggelig.
  3. Her i tilfellet du ønsker alternativer for å kunne justere litt for å se hva som passer ditt oppsett best. FMU Rising Rate Fuel Pressure Regulator - RCC Turbos Spa Turbo FMU - Fuel Management (turbogemini.com) Fuel management Unit FMU (laurent-motors.com) 10-100 PSI Adjustable FMU – SPA TURBO USA FMU Tuneable Fuel Management Units Fuel Pressure Regulator Adjustable – Affordable Turbo Kits
  4. Det er ikke den typen nei. 1,2:1 er ingenting i denne sammenhengen vi snakker om her da kapasiteten bare øker med kvadratroten av trykkøkningen. Hvis du øker bensintrykket fra 2,5 - 5 BAR så øker dysekapasiteten bare med 41% som er ca. 0,4 BAR ladetrykk for samme AFR som originalt. (1993 ccm x 1,4 MAP = 2792 ccm praktisk motorvolum. ) Teoretisk trenger man derfor en regulator som leverer minst 6,25:1, men i praksis trengs det betydelig kraftigere saker. Kompressorgutta har allerede løst utfordringen. Du sette en Turbotrykks bleed ventil inn på signalslangen til 12:1 utgaven av denne FMU for å justere 12:1 forholdet ned til det motoren skulle foretrekke i tilfellet 12:1 er for mye Møllers tran. (Det er tross alt fra 3 bar grunntrykk til 9 BAR totaltrykk med 0,5 BAR ladetrykk. ) Fuel Management Unit (FMU) | Vortech Superchargers
  5. Det kommer an på hvilket resultat du er ute etter. Folk flest liker å snakke om disse hestene. Jeg fokuserer først og fremst på noe jeg kaller "Det praktiske motorvolumet" fordi dette betyr MYYE mer for sluttresultatet enn hestetallet. Småtrimmer du en 1993 ccm IS motor så kan bilen aldri akselerere bedre enn hva det praktiske motorvolumet som en 2,0L motor uten trykkladning kan levere. Ikke rare greiene altså. (Tenk turbodiesel uten turbo. :D) Hvis du monterer turbo og intercooler i korrekt størrelse på en 2,0L motor og lader 0,5 BAR bar (1,5 MAP) så akselerer bilen som om den hadde en 3,0L motor. Nå lokale helter lader 2,6 BAR på sine Cosworther så går disse bilene med ett praktisk motorvolum på hele 1993 x 3,6 MAP = 7175 ccm eller da som en 7,2 L motor med 4V topplokk. Dette er grunnen til at de akselererer som de gjør. 0 - nærmere 160 km/t på rett over 7,0 sek. En lokal helt ladet 2,45 BAR på sin 5,4L V8 motor. Dette betyr 18,7L "praktisk motorvolum" som plasserer bilen blandt Norges raskeste registrerte gatebiler. Poenget er at INGENTING kan utfordre en korrekt spec. turbosats. Så vidt jeg vet ligger rekorden i området 3000 hp fra 2,0L 4 sylindret motor med 3 stk. turboer.
  6. Yesterday
  7. https://www.bsrperformance.no/produkt/fule_pressure_progressiv_384_56300771 denne?
  8. Okei vill det da heller lønne seg og hive i is motor og småtrimme denne litt?
  9. Nå ble det mulig å svare på dette spørsmålet også. Det er mye man KAN gjøre og enda mer folk har sagt at man KAN gjøre, men hvordan det objektivt fungerer er noe helt annet. To ting som MÅ! gå i orden. 1. Motoren MÅ få nok bensin. Det enkleste her er en BEGI ultra progressiv bensintrykksregulator, men billig er det ikke. Du absolutt MÅ ha GOD bensinpumpe til en bil med K-Jet sprut eller turbo. Plan B er ett tilleggssprut. 2. Tenningen MÅ retarderes når ladetrykket kommer og den tradisjonelle løsningen som fungerte var en stor dobbeltvirkende vakumklokke på fordeleren. Oljen må kunne renne ut fra turboen og ned til noe. Står turboen høyt nok kan ett rør med slange settes mellom turbo og topp dekselet. I praksis blir det å sveise inn en ca. 70 grades bøy fra ett sykkelstyre eller noe høyt oppe på siden av bunnpannen. En moderne turbo spooler så tidlig og så hardt at ett gammelt originalt sprut ikke klarer å henge med. Motoren går da tidvis magert med for høy tenning og raser. En tradisjonell turbo i god stand som Garrett T3 fra en Volvo eller Cosworth er alltid ett trygt og godt valg.
  10. Du fortjener et svar du også selv om jeg ikke er noen ekspert. 150hk er ikke store effektøkningen for en motor som i utgangspunktet har ca 110hk (husker ikke nøyaktig). En økning av effekten på 40 hk kan nok original motorstyring takle med en bensintrykkregulator som øker trykket men det er også enkelt å legge til en tilleggsdyse for litt ekstra bensin. For å starte bak på bilen så burde du bytte eksos til 2,5" fra turbo og ut, dvs cat`n må vekk. Om du kan sveise litt så bygger du en overgang mellom orginal eksosmanifoild og turbo. Oljeretur er viktig, bra du spør om det. Oljen fra lagerdelen på en turbo renner så og si kun av egen tyngde så oljen må renne ut fritt. Utløpet må derfor være over oljenivået i bunnpannen. Returslangen bør også være godt dimensjonert, 15mm innvendig diameter. Turbovalget ditt er jo litt styrt av budsjettet men en brukt turbo men intrigert wastegate (ladetrykkstyring) koster ikke mye brukt. Se etter en fra mindre dieselmotorer eller mindre bensinmotorer, det burde gi deg raskt ladetrykk og nok luft til 150hk. En mindre og enkel ladeluftkjøler burde du også legge på handlelisten. Finnes mye brukt å få tak i og om du er virkelig interessert i dette og vil prøve deg på bygging så finnes det mengder med info på nettet. Lykke til.
  11. Last week
  12. Les av datalogg på railtrykk sensor. prøv å kakk litt på doseringsventil eller vrikke litt på ledningen om det skjer noe
  13. Har ikke fått feilkode på der. Skal sjekke på ny. Finnes det noen veiledning på sjekking av doseringsventilen. Takk for svar for øvrig.
  14. Takk for tips. Sjekker pris på styreenhet i forskjellige markeder. Legger opp med styrereleer hvis det blir dyrt.
  15. Har du lest av feilkoder ? Kan virke som doseringsventil på pumpa som ikke åpner
  16. Er innebygget automatsikring i bcm, må slette feilkoder for å få strøm til lysa, men det hender og at feil i bcm som lager problem. Enten må man skifte modul eller så har vi lagt opp rele med styrestrøm fra fungerende side, på noen
  17. Jeg har skiftet EGR- ventil, posisjonsfølere for kamaksel- og veivakselposisjon og trykkføler for dieselsystemet. Jeg har renset innsug og spjelhus for koking, så hele høytrykksdelen av dieselsystemet har vært ute. Nå får jeg ikke start på bilen. Det kommer ikke fram diesel til dysene virker det som. Gjennom dieselfilteret og fram til høytrykkspumpa er det full flyt av diesel. Bilen sto i hele vinter. Er det noen som har vært borti liknende problemstilling?
  18. Jeg har samme problem med min 2014 modell. Skiftet lysbryter, men det hjalp ikke. Hva ble løsningen på ditt problem?
  19. Hei. Jeg skal gå over en is-motor her nå. Lurer på om noen vet høyden på blokk og topp uhøvla? Måler toppen min til ca 94,8mm
  20. Ja jeg fikk det med meg jeg også i går kveld. Fikk jo hakaslepp, århundrets musikkvideo ☺️ For dere som ikke har vært i Athen, ta en tur, anbefales sterkt. Mye liv på kveldene og mye å se på.
  21. Tv stod tilfeldigvis på grand prix greiene de holder på med, i går. Når Hellas sin sang kom, så dukket det opp en blå sedan Cosworth som spant rundt, med taxi skilt på taket. Noen andre som fikk det med seg
  22. Hei! Gammel tråd, men jeg håper du ser dette: Mener du pluss/minus på radioenheten, eller kablene til selve batteriet?
  23. Link for påmelding: https://vacn.no/store/category/11-vålerbanen-juni-2024/ På STEG 1 så velger dere Nytt Medlem / Fortsett som nytt medlem. (Dette blir din bruker i webshopen til VACN) Du blir ikke medlem i VACN selv om det kan oppfattes slik. På STEG 2 i rabattkodefeltet så skriv rabattkoden i stedenfor å lime den inn. Vet ikke grunnen, men jeg får ikke rabattkoden til å bli gyldig ved å lime den inn i felt. Rabattkodene for FCN Klubbmedlemmer ligger i egen tråd i Klubbforum. VIKTIG: KUN ET PRODUKT PER BRUKER (UTENOM DEPOTOVERNATTING). Har du ekstra sjåfør så må han/hun gjøre kjøpet på egen bruker på nettsidene. Merk: Passasjerforsikring kjøpes på treffet.
  24. Beklager at dette har dratt ut. April er over, og mai er her med ny giv. Early bird er planlagt å vare til mandag 13 mai.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...