Jump to content

Cobra2

Gjest
  • Posts

    28
  • Joined

  • Last visited

About Cobra2

  • Birthday 10/16/1964

Medlemsinfo

  • Bosted
    Stavanger
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

Profile Information

  • Kjønn
    Male
  • Bosted
    Stavanger

Cobra2's Achievements

Sykkel

Sykkel (2/6)

  1. Lån/kjøp/last ned en bok om Weber-forgassere, eller finn en guru som kan... http://www.webercarbsdirect.com/v/vspfiles/images/Weber%20Trouble%20Shooting%20Guide.pdf http://depositfiles.com/files/iz7mrhf4t https://docs.google.com/document/d/1ybUw9xcoyDQ5k1aZrwAlpQOMHhnFh4Ru3srHScZWdao/edit https://www.racetep.com/manufacturer/carbs-and-injection/weber/weber-carb-tuning-and-technical-info/jetting-and-tuning-downdraft-and-sidedraft-weber-carbs.html http://www.scuderiatopolino.com/TuningofWebercarburetorsrev2.pdf http://www.suzukiclubuk.co.uk/pdfs/weber_carb/weber_manual.pdf http://www.cjclub.co.il/files/Weber3236adjust.pdf http://www.theguestroom.net/manuals/32-36.pdf http://www.trollholescruisers.com/tech/Weber%20Carb/weber/weber%20manual.pdf http://www.weberperformance.com.au/pub/Carb%20Diagrams/38%20DGAS%201.pdf
  2. Jeg har med meget godt resultat brukt 38 DGAS til 2L-OHC og 2L-V6 (med oppborret innsug, + injection-kam) Men, det krever litt eksperimentering med dyser. Først, tomgangs-dysene; reduser til 40/45? - ved 2 tørn ut som grunnstilling, skal co være akseptabel med mindre enn 1/2 tørn inn/ut. Reduser dysene til motoren gir mindre respons (turtall-variasjon) på en omdreining +/- fra grunnstilling. 50-100rpm variasjon er ok. Er dysene for små, blir turtalls-variasjonen tilnærmet 0, før du skruer enda lengre inn/ut. For store tomgangsdyser gir ustabil co, og høyt forbruk...for små gir tregere kaldstart, og motoren kveles lett ved igang-setting. Neste steg er hoved-dysene & luft-dysene. Disse krever dyno, eller en "ubrukt" lang stigning som du kan teste på... bredbånd-lambda og plugg-lesing er hjelpemiddelet her... Arne K
  3. (For) sen lukking av innsugsventil vil nå øyeblikkelig vise på eksos-temp...har sett over-kammede motorer gi glødene eksos-manifold på tomgang! Arne K
  4. Ja, det er et lite OBS-OBS med topper...noen har vann-kanal/oppvarming, US-toppene har eksos-varme-kanal under forgasseren... Vann eller eksos-kanalene kan plugges i toppene/innsuget, men en bør være klar over forskjellen. (og at kjørbarheten kan bli redusert...) Arne K
  5. Cobra2

    stempel

    Kanskje litt variasjon på disse målene, 2,6 stemplene ligger som regel litt dypere i blokka (ca -1 mm på TDC) Derfor passer 2,6 stemplene perfekt med ei 2,8 veiv ... og stemplene kommer helt opp til blokk-dekket/kanten... Arne K
  6. Eldre motor-konstruksjon med mer friksjon, og topper/forbrennings-kammere som gir dårligere utnyttelse er nok utslagsgivende for forbruk... Forskjell på kam /kompresjon/manifolder +++ er også med i regnestykket på optimering.
  7. At hullene stemmer overens...er ingen garanti....siden toppene kan byttes om, er det hullene i pakningen som er avgjørende for retningen. Derfor er pakningen stemplet/merket med "front". (Det er størst hull mellom blokk/topp bakerst, fordi: vann-flow går fra pumpa, gjennom blokka-bakover, derretter opp til topp i bakkant, gjennom topp-forover ). Arne K
  8. Du er sikker på at pakningene kom rett vei? (forskjell på frem og bak) Arne K
  9. Jeg har et par 2,8 U.S topper liggende...om noen er interessert... 100,-/stk ved henting... (sender IKKE) (Hundvåg/Stavanger) 916 16 146
  10. Sugle...Westlake-motor... Noen som har vinner-rekka i lotto? http://www.weslake-capri.com/wordpress/?page_id=103
  11. U.S utgaven hadde lavere kompresjon også (lavere stempler, om jeg husker rett). Arne K
  12. Tenker vi skal snu litt på dette: At Capri ble oppgitt med +10Hk på 2,8i var (en optimistisk beregning) fordi den hadde dobbelt eksos-anlegg. (som desverre var beregnet på en 2,3l). Arne K
  13. Det er litt forskjell på matchingen av porter mot topp på de forskjellige innsug (og årganger). Men tror ikke det er store forskjellen på et senere 2,3 og 2,8. Nå begynner jeg virkelig å savne notatene; hadde avtegnet alle forskjellige innsugs-pakninger 1:1 ... -kan huske at det kunne gjøre grei forskjell med eller uten en ekstra 1/2"(~13+mm) spacer under forgasser på noen oppsett...om det er høyde nok under panser.
  14. Ja, ca 1:1,47 over vipparm. Arne K Om noen vil "redde" en harddisk...har jeg mengder med data på Ford's "gamle" 4-6-8cyl motorer...notater om hva som passer om hverandre, vekt på ventiler & retrainere, hardhet på fjærer, monteringshøyde mm, alle slags mål og vekter på stempler & råder, ... alt målt "in house". Fra hele 80 og halve 90-tall, "BC"-(before computers)... og det første som skjedde etter alt ble scannet og sortert; hdd-crash! før jeg fikk tatt backup. I de tider dette ble gjort (digitalisert), kostet en CD-brenner over 5k, og brant i 2 ganger hastighet...min første Agfa-scanner kostet ca 7500,- Arne K
  15. Jeg har bygget/kjørt med 2,8i -kam i 2,0 / 2,3 / 2,6 og selvf. 2,8-motorer...og kan anbefale denne til det meste utenom traktor-bruk. Har også bygget & kjørt noen smallblock V8 (289/302/351W) med mange forskjellige kammer. Og tideligere, når dette var 110% hobby, all min fritid (og delvis arbeidstid), ble alle orginal-mål sjekket & sammenliknet. Feil-opplysninger fra lista: Alle Køln-motorer har samme vippe-armer(geometri). Så alle med samme kam-løft har akkurat samme ventil-løft. (+/- ventil-klaring, som også burde være lik/oppgitt). Det står i denne listen litt variable kam-løft fra 2,8i (antakelig trykkfeil fra forskjellige data-bøker) Klarte aldri å finne forskjell på delenr i de gamle Microfish-filmene fra Ford om det var 2,6RSi/2,3GT/2,8i-kam. (annet at folket på delelageret ble overrasket over at det fantes 125Hk-2,3) Har endel dele-nr på RS-deler (kam/løftere/ventiler/fjærer/vippestell) (ikke produksjons-levert) men disse delene var støvsugt fra tyske delelagere for 25 år siden... Der det er forskjell, ligger den i register-hjulet, og utskjæring av "nøkkelen" som låser kammen. Arne K BTW; DynoSim gir ingen indikasjon at innsugsventilens lukketid er for sen... however; se hva som skjedde med U.S.motorene på begynnelsen av 70-tallet; kammene ble retardet, opptil 10 grader.
×
×
  • Create New...