Jump to content

Hjelp! Forden lader ikke!


Guest mfafa

Recommended Posts

Hei, som topic sier, bilen min lader ikke! Dynamoen er ny, byttet på Ford-verksted ikke lenge før jeg kjøpte bilen, tror ikke børstene er dårlige da.. viftereima glipper ikke, regulatoren..? Fikk ikke start på bilen her forleden, dagen jeg fikk lappen. Hadde et _nytt_ Biltema 66Ah batteri som jeg tidligere har vært uheldig å ladet helt ut (siden har det vært dårlig). Prøvde med startkabler først fra en Yaris 1.0, så en Audi 2.8. Gikk ikke, så hadde naboen et batteri liggende, satt i og bilen gikk. Kjørte 14 mil den dagen. Det rare var at det tok ikke lang tid før tank-måler og temp-måler sluttet å fungere?!? Så lyste ladelampa for det meste, men noen ganger innimellom slukket den. Neste morgen på vei hjem fra jobb var bilen tom for strøm. Dro ned til Ford-forhandleren i dag. Sa til dem jeg trodde det var regulatoren som hadde ryket, og de skjønte jeg ikke ville bruke så mye penger, så det første de sjekket var sikringene. Der så de at sikringa til dashbordet hadde ryket (selvom jeg hadde lys i dashbordet?) og sa at grunnen til at bilen ikke lader er fordi du har kortslutning i dashbordet...

 

Var visst noe elektronikk som gjorde at den ikke ladet. Når jeg kjørte hjem fra Ford funket som vanlig ikke temp/bensin-måler, men etter litt rask kjøring funket plutselig temp/bensin-målerne, men først DA begynte ladelampa å lyse (som vanlig). Jeg hadde koblet i cd-spiller (brukte den ikke), og jordet den i instrumentpanel-kontakten (til dig.klokke), fjernet spilleren og jordingen jeg hadde lagt opp. Tok ut kontakten til instrumentpanelet også. Ladet fortsatt ikke. Prøvde litt frem og tilbake. Nå står bilen i garasjen fordi det er 11,5V på batteriet... :?

 

 

Tidligere hadde jeg koblet i en defekt cd-spiller som kortsluttet ellernoe rart. Var helt forvrengt (veeeldig lav) lyd i høytalerne og det kom en lyd fra dashbordet når jeg skrudde den på.. mens jeg mener å huske lysene i instrumentpanelet+taklyset blinket når jeg satt den på?? :(

 

 

 

På forhånd TAKK for svar!

Link to comment
Share on other sites

Tror du må ha fått deg en sikkelig jordings feil her ja... jeg ville ha fjernet ALT som er kobblet ekstra opp på bilen, i første omgang..

Ps!! Håper at du har brannforsikring på bilen :wink: vis ikke.. så få det FORT!!!

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Prøv med et annet batteri og.. Jeg hadde samme problemet med Scorpioen min.

Hvis du har ny dynamo skal den lade 13,6 V minst, sjekk dette ved at du ruser den til ca 2000 omdr. og mål spenningen over batteriet med et voltmeter. Hvis den er mindre er dynamoen fin. Sjekk også at det er god kontatkt på polene på batteriet.

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Har løst problemet nå :D

Onkel Ford hadde rett i at det var noe galt i dashbordet! Jeg og fattern satt en stund og grublet over skjemaene i Haynes-boka. Verken farger eller antall pinner stemmer overens med kontakten til instrumentpanelet! :evil: Hvilken pinne som gikk til hva var også HELT forskjellig. Fulgte banene på printet og ohmet, og fikk noen helt andre tall enn hva som var på NOEN av skjemaene... ikke "before 1987", ikke "from 1987 to May 1989" eller "from 1990..." Til slutt tok vi hvert fall å fjernet turtelleren som jeg hadde ettermontert (org. som passer perfekt) og byttet den midterste delen av instrumentet. Dermed ladet bilen.

Det har seg slik at dynamoen trenger 12V styrestrøm fra batteriet, som går gjennom ladelampa, for at den skal lade. Så nå måler jeg 13,6V over batteriet. Litt lavt egentlig. Må se å få det til å bli 14,4V syns jeg. Da blir jo alt bedre - lys, audioforsterkere osv. Dynamoen er ny, men den var annerledes enn de fattern hadde på sin DOHC, så jeg tror det pirat-dynamo :?

Fattern lader faktisk 15V, og har gjort det i noen år nå. Har fungert uten trøbbel, ikke engang pærene har ryket, og han får gode langlys altså. Noen som skjønner hvorfor bilen min lader så lavt egentlig? Angående potensiell jordnigsfeil får jeg litt strøm hver gang jeg lukker bildøra. Men det er vel bare statisk elektrisitet og er ganske vanlig på mange biler? Dessuten slår blinklysreleet i variabelt tempo. Noen som vet hva det kan skyldes?

Takknemmelig for alle svar :)

Mvh. Harald

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke helt i orden det elektriske i bilen min. Når jeg setter på blinklyset og begynner å bremse går blinklysreleet opp i dobbelt tempo :!: Skjer idét jeg trykker inn bremsen, og inntil jeg slipper den. Jording til bremsekraftforsterker, jordingsfeil i baklysene kanskje? Har fått høre at det ser ut som et sirkus når jeg bremser om kvelden.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vil informere om at problemet med at 4A sikringen til dashbordet ryker, som forårsaker at dynamoen ikke lader (da den ikke vil få 12v styrestrøm fra instrumentpanelet) er løst. Feilen lå tilsynelatende i jording av CD-spiller, som jeg hadde jordet i noe jeg trodde var jord på 4-pin kontakten til midtkonsoll (dig.klokke). La opp nye kabler til spilleren direkte fra batteriet, og problemet var borte. Antar det ikke lå noen feil i selve instrumentpanelet allikevel, selvom jeg ikke har prøvd å bytte tilbake til de andre klokkene.

 

Ps! Målte faktisk batterispenning mellom pluss på spilleren og jallajordingen...

Link to comment
Share on other sites

Guest scorpioman

Så det var altså dine egne koblinger som forårsaket alt hodebryet...

 

Se å lær gutter og jenter,jord driten ordentlig,og ikke "lån" strøm til ekstradillet deres fra hvorsomhelst! 8)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...