Jump to content

Bilstereo - Litt Forskjellig


SierraTyphoon

Recommended Posts

Har nettopp gått til innkjøp av litt diverse RF "ting og tang", og lurer på korleis eg skal ta strømmen bakover. Noken som har noken tips og triks?

 

Utstyret er forøvrig:

1 stk RF5002 forsterker

2 stk P210S4 stage 2 sub

1 stk X152S frontsett

1 stk kabelsett for 1000 watt

 

har ellers en Pioneer DEHP770MP spiller

og JVC 6x9 bak.

 

Planlegger å sette subbene på kvar si side bak, og kanskje støype kasse i glasfiber.

1997 Audi A6 2,5TDI

1967 Ford Mustang 289cui

x1992 Ford Sierra GT Sedan - Solgt

x1986 Volvo 740 GL

x1985 Mazda 626

x1987 Volvo 240 - spiker

Link to comment
Share on other sites

Rett bak batteriet er det hull på sierraen hvor du kommer inn rett bak hanskerommet ca. så legger du kablene under listene ved dørene! Lett. Ikke syntes de etterpå heller! Har 2 strømkabler gående der på min!

Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har 52mm liggende bakover i sedanen min, ingen problemer det nei :) må bare være litt brutal når man setter på dekslene igjen ;)

Link to comment
Share on other sites

Trur eg veit sånn ca korleis eg skal gjere det no,,, skal bli gøy å få til noke bra, og spesiellt visst det blir bra å støype kasser :)

 

Foresten,,, frontsettet er 2 komponent, noken med sierra som har en spesiellt bra plass å montere diskanten?

1997 Audi A6 2,5TDI

1967 Ford Mustang 289cui

x1992 Ford Sierra GT Sedan - Solgt

x1986 Volvo 740 GL

x1985 Mazda 626

x1987 Volvo 240 - spiker

Link to comment
Share on other sites

Har felt dem ned i dashen jeg.. Og synes nå sjøl det ikke blei så værst :)

 

Såg fint ut det der, bra med bilder! Men skal ikkje den egentlig vende litt meir inn mot cupéen?

1997 Audi A6 2,5TDI

1967 Ford Mustang 289cui

x1992 Ford Sierra GT Sedan - Solgt

x1986 Volvo 740 GL

x1985 Mazda 626

x1987 Volvo 240 - spiker

Link to comment
Share on other sites

Appropos legging av strømkabler, så bør du ikke legge strømkabel sammen med signal-kabler og høyttalerkabler, da strømkabelen kan virke inn på di andre!

 

Signal-kabel og høyttalerkabel er det ikke farlig med, men seperat strømkabel er å anbefale. Det kan forursake knittring og ulyderi musikken!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Såg fint ut det der, bra med bilder! Men skal ikkje den egentlig vende litt meir inn mot cupéen?

 

Helt glømt bort denna tråden jeg.. Hehe

 

Men ja, sku nok gjort det.. Men synes lyden blir ganske grei egentlig! Og er jo ikke så enkelt å få te en helt optimal plassering uansett..!

Link to comment
Share on other sites

Såg fint ut det der, bra med bilder! Men skal ikkje den egentlig vende litt meir inn mot cupéen?

 

Helt glømt bort denna tråden jeg.. Hehe

 

Men ja, sku nok gjort det.. Men synes lyden blir ganske grei egentlig! Og er jo ikke så enkelt å få te en helt optimal plassering uansett..!

 

 

Hehe

Eg har faktisk berre lagt dei heilt fram i ruta, og dei vender bakover mot cupéen... Dette høres jo veldig primitivt ut, men det fulgte med noken utrulig fine "kasser", dvs en halvsirkel-lignande bolle bak, og når ledningane blei skjult såg det faktisk ikkje så verst ut, kan ta bilder etter kvart dersom noken vil

 

Er foresten sinnsykt fornøgd med frontsettet! anbefales! hehe :)

1997 Audi A6 2,5TDI

1967 Ford Mustang 289cui

x1992 Ford Sierra GT Sedan - Solgt

x1986 Volvo 740 GL

x1985 Mazda 626

x1987 Volvo 240 - spiker

Link to comment
Share on other sites

hmm må da bli litt pussig lyd med diskantene såpass langt fra a-stolpene men er du fornøyd er det som er viktigst :)

Mvh. Hugo H.

 

Ford sierra 2.0l (Type Ludo.)

Ford sierra 1.6l (Type vinterbil racing putt putt !solgt!)

Ford sierra P-100 (kommer til meg snart delvis kanselert dessverre)

Ford sierra sedan doch 1990 mod (solgt)

Link to comment
Share on other sites

strøm kabelen kan du legge i rammevangen å igjennom kanalen å bak å inn i bilen, var en kar fra det finske EMMA teamet som sa det til meg..

Link to comment
Share on other sites

Har nok ikkje fått begynnt på kassene enda, men har fått skaffet alt av meateriale som eg treng. Hadde håpt på å fått gjort noke i helga, men det kan sjå ut som om eg kanskje må vente ei veke til, er diverse ting som har en tendens til å dukke opp...

 

Synest at lyden blei bra eg, er i alle fall fornøgd :)

1997 Audi A6 2,5TDI

1967 Ford Mustang 289cui

x1992 Ford Sierra GT Sedan - Solgt

x1986 Volvo 740 GL

x1985 Mazda 626

x1987 Volvo 240 - spiker

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Bilens original strømkabler går vel på venstre side.

Hvor legger dere hovedstrømkabalen til anlegget hen? på venstre side det også eller?

 

Vet at mange legger storkabelen på høyre side, siden det ikke er såå god plass på venstre side..

Derfor vil jeg anbefale å legge signalkablene på midten av bilen, da er det absolutt minst sjanse for å krysse andre strømførende kabler, og dermed minst sjanse for støy.

Normalt vil det holde å ta ut fremre passasjersete, og løsne på kanaldekselene for å kunne tre phonokablene under midten av teppet..

 

Bare en anbefaling.

 

Er ikke noe i veien for å bruke sikkerhetsbelstefeste til jording.. Eneste er at da vil jordingskabelen bli litt i lengste laget.. Ellers kan man vel bruke støtfangerfester f.eks.

Husk at jordingskabelen skal være nesten like stor som plusskabelen.

 

Ellers, gøy å se hvordan folk installerer og bygger..

Link to comment
Share on other sites

stemmer det count... pluss kabelen må ikke være større enn jordinga.. jording kan tas fra nesten hvor som helst, men husk på at hvis dere bruker 21mm strømkabel og kabelsko som er beregnet for 6mm får dere ikke gjennom mer strøm enn den 6mm kan føre... anleggsflaten til kabelskoen må tilsvare eller overgå kabeltykkelsen.. en annen ting som veldig mange faktisk ikke tenker på er jordinga fra batteriet til karosseriet foran.. har sett ganske mange som har gjort en kjempejobb med jordinga bak og foran er den festet i en 1mm gjennomrustet stålplate... ikke det beste med andre ord..

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Minuskabelen trenger ikke å være like stor.. :)

STOR forskjell på spenningstapet gjennom 5meter med 21 kvadrat og 0.5 meter med 21 kvadrat.

 

Men det ser jo penere ut med like kabler inn på forsterker da..

 

Husk også på at hvis du har ekstra batteri bak i bilen, så dimensjonerer du kabelen mellom pluss på batteriene etter dynamoen ladeevne..

Hvis forsterkeren kan trekke f.eks 150 A i peak.. og dynamoen gir maks 65 Ah så dimensjonerer du kabelen mellom batteriene til 65 Ah dvs kabelen trenger ikke å være så veldig stor.. :)

 

Med kun et batteri(foran) så dimensjonerer du etter det totale strømforbruket.. f.eks. 150 A.

Husker ikke hvor stor den bør være da.. 45 kanskje?

 

Har du to batterier så må man også huske sirking i begge ender..

 

 

Jeg hadde to batt i min bil, samt 2 kondensator på 1 farad hver.. Gel-batteri-pakka sto mellom forsetene sammen med en kondis på hver side.. Da var det ca 0,7meter til inngangen på forsterkeren, dvs 18 kvadrat holdt i massevis.. Dynamoen var på 90Ah derfor valgte jeg ca 35 kvadrat kabel mellom batteri-isolatoren og nr2.

 

Hadde en varebil.. Derfor forsterkerne på skilleveggen..

 

Hadde forresten en AHA opplevelse med kondisene.. Begge var satt fast i brakettene på batterikassa og jeg skulle måle opp til å legge plexiglass over.. Mens jeg risset merker i plaxiglasset la jeg underarmen oppå begge polene på den ene kondensatoren .. ai-ai-ai Fingrene mine kriblet litt og ville helst krølle seg sammen. Merkelig opplevelse..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ja, da var kassene av glassfiber endelig ferdige (delvis). Har støypt bakveggane til begge sider. Veit ikkje heilt når resten blir, men det vil vise seg...

 

Slenger også opp noken bilde.

 

Synst resultatet blei bra eg, og vanskelig var det heller ikkje :)

1997 Audi A6 2,5TDI

1967 Ford Mustang 289cui

x1992 Ford Sierra GT Sedan - Solgt

x1986 Volvo 740 GL

x1985 Mazda 626

x1987 Volvo 240 - spiker

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

KULT .. Gøy med bilder av bygging og slikt..

Keep up the goood work.

 

Hva er hensikten med glassfiber opp etetr skjermen slik ? ytterkant/bakkant av kasse eller???

Edited by Taunus Basic
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...