Jump to content

Bremsing hos autoconsult


Guest jornhan

Recommended Posts

Guest jornhan

Skal kjøre tilsvarende på rulle i dag el i morgen, regner med rundt 350hk (1,6-1,7bar) Turbobetics steg 3 med ar.63 eksoshus. Har i tillegg fått justerbare kamdrev og toppen er overhalt og portet.

Nb! Chip fra Jens Hannestad, har ikke datasprut

 

 

Hvordan gikk det ?

 

Ble et par dagers utsettelse <_< , men i løpet av helgen skal papirene foreligge :D

 

Suverent. Ser frem til det. :)

 

Jeg også.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest jornhan

Ja,i går var jeg og handlet litt hos jenspeed og jeg må si att han er en utrolig jordnær kar.Kom dit kl 15.00 i går og reiste hjem kl 18.00,han viste meg rundt i alle lokalene sine hvor han porter topper,setter sammen motorer og selve maskin verkstedet hans og der var det så mye maskineri att han kunne gjøre det meste med motorer der.Kameraten hans viste meg forøvrig sin nylakkede RS500 også :D.Jeg kjøpte modda innsug,luftfilter,4"90 grader alubend og en moffe til turboen.Jeg får også en ny turbo av han som det ikke blir baktrykk av samt grenrør til mandag så turen ble ikke så billig alikevell :D.Blir nok ingen bremsing på meg på tirsdag siden turboen jeg har nå kun er en erstattning for en T3 med 48 hus,men jeg reiser til autokonsult på tirsdag for justering av autronic så bremser jeg bilen når jeg har fått turbo,grenrør og ekstern wastegate.Turboen heter SPR60-5 som klarer 600hk.Filter og innsug monterte jeg i natt og jeg må si jeg merket STOOOR forskjell på gassrespons.Det var helt klart værdt pengene.Heretter er det kun handling hos jens :D.

Link to comment
Share on other sites

Det blir interessant å se se hvor mye over 400 hk du klarer nå? :lol:

 

 

 

 

 

 

turboen ville klart og levere 420hk selv om du ikke har portet topp. ikke det det står på!! men motoren ville sannsynligvis ikke gjort det for det..

jeg mener den turboen du har nå er ok for dette oppsettet.

 

jeg bremset 433bakhjul hk med originale kammer ;) ;)

 

 

Med en T04 E trim 46 kompressor ?

Det hadde vært kjekt om du ville legge ut bremspapirene.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan

Legger ut ett par bilder av det nye modda innsuget og luftfilter med alu bend fra jenspeed.Mye ledninger i motorom,men skal snart få ryddet litt.

 

 

 

post-2701-0-26171800-1465498401_thumb.jpg

 

post-2701-0-82710100-1465498432_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå kjører jeg kun på 1,3 bar,men den er mappet på veien av krb til 1,55 bar(1,6 bar peak)og da lå jeg på den "trygge" siden.Er nok liten mulighet til å få 380-400 hk uten porting og andre kammer,men tipper selv på ca 350 hk.Turbo skulle klare 420 hk og cooleren er rs 500 spec så den kjøler sikkert bra nok,men det som bekymrer meg er baktrykk.Jeg burde kanskje kjøpe justerbare kamdrev og andre kammer før bremsing på rulla?noen som har noen gode tips om det?

 

Har du std 2wd innsug? I tillfelle ville jeg kanskje satset på ett 4x4 innsug før kammer og slike ting. Får garantert mere igjen for penga på det byttet enn kammer og slikt, for ett brukt 4x4 innsug koster ikke all verden, og må nesten til for å få utbytte av kammer og andre flow økende ingredienser mener jeg.

 

Hva er a/r forholdet på eksoshuset? a/r .48 på ett steg3 turbinhjul burde klare å svelge unna 1,6-1,7bar på en cosworthmotor uten enormt mottrykk tror jeg. Har selvfølgelig vært effekt å hente på å få senket mottrykket, men man vil vel beholde litt mellomregister også, og det er ikke enkelt å få både i pose og sekk.

 

 

Pelle Væck: Til opplysning bremset jeg gammle cossien min til 325 hk og 440nm med grønndyseoppsett og en T34 escort turbo med 1,33 bar ladetrykk.Motor og topp var også orginal samt ORGINAL 2wd cooler,men som sagt tidligere er jeg fornøyd med 350 hk med det oppsettet jeg har nå. Mulig det blir mer hvis jeg bytter turbo og div før/under bremsing.

 

Har ikke fått med meg denne før.

Jøss, da er det bare å gratulere for det er vel kanskje norsk rekord. :D Hvor ble den bremset da ? Har du noen drag tider på den ? Wolf og Sühe har også T34 på sine prosjekter og de lader vel 1,5 BAR for 300 hk.

Bytter du turbo og div, så kommer effekten, vær trygg :D

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Da snakket vi nok litt forbi hverandre ja :D.Jeg lurer litt på det med att turboen min blir for "liten".Når jeg kjøpte den hos krb i fjor så sa han att denne turboen klarte fint 420hk og att det var en netics hybrid stage 3 turbo.Nå har jeg ikke fått målt inducer,exducer,a/r,Q-trim,P-trim eller hva det nå heter siden spec på turboer er desidert min svake side :D,men vil det si att den ikke hadde klart å levere 420hk selv om jeg hadde en portet topp?noen som kan si meg hvilken turbo jeg burde bruke til det oppsettet jeg har nå og da mener jeg en turbo som det går ann å lade ganske mye med uten baktrykk på f.eks 1,5 bar?

 

PS:Trenger noen tips om turboer så spørr meg :D :D

 

 

Når det gjelder turboer og effektangivelser så er det så mye meninger ute å går at man kan bli forvirret av mindre. Forholder man seg til de kompressorkartene som Garrett har utgitt til de forskjellige turboene så er det ikke tvil om at T34 kompressoren er både større og bedre egnet til en cosworthmotoren enn hva T04 E trim 46 kompressoren er. At T34 turboen har ett mindre turbinhjul er en ulempe som milde Cosworthmotorer takler ganske godt. Jeg har ingen tro på at en slik e46 turbo kan levere luft til at en Cosworthmotor man produsere 420 ærlige og stabile hk som er nødvendig under topphastighetsforsøk. At den kan klare 420 hk indikert effekt i ett svep er mulig.

 

Rå turbo som spooler hardt, tåler mye kammer og som også gir lavt eksostrykk er denne: http://www.turboservice.no/HPX500.html

 

Det er mulig den må spesialbestilles pga "nedlagt produksjon" grunnet lite salg pga prisen. Må ikke forveksles med IRX 450 e.l. til kr 6740,- + mva i basisutgave.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Da snakket vi nok litt forbi hverandre ja :D.Jeg lurer litt på det med att turboen min blir for "liten".Når jeg kjøpte den hos krb i fjor så sa han att denne turboen klarte fint 420hk og att det var en netics hybrid stage 3 turbo.Nå har jeg ikke fått målt inducer,exducer,a/r,Q-trim,P-trim eller hva det nå heter siden spec på turboer er desidert min svake side :D,men vil det si att den ikke hadde klart å levere 420hk selv om jeg hadde en portet topp?noen som kan si meg hvilken turbo jeg burde bruke til det oppsettet jeg har nå og da mener jeg en turbo som det går ann å lade ganske mye med uten baktrykk på f.eks 1,5 bar?

 

PS:Trenger noen tips om turboer så spørr meg :D :D

 

 

Når det gjelder turboer og effektangivelser så er det så mye meninger ute å går at man kan bli forvirret av mindre. Forholder man seg til de kompressorkartene som Garrett har utgitt til de forskjellige turboene så er det ikke tvil om at T34 kompressoren er både større og bedre egnet til en cosworthmotoren enn hva T04 E trim 46 kompressoren er. At T34 turboen har ett mindre turbinhjul er en ulempe som milde Cosworthmotorer takler ganske godt. Jeg har ingen tro på at en slik e46 turbo kan levere luft til at en Cosworthmotor man produsere 420 ærlige og stabile hk som er nødvendig under topphastighetsforsøk. At den kan klare 420 hk indikert effekt i ett svep er mulig.

 

Rå turbo som spooler hardt, tåler mye kammer og som også gir lavt eksostrykk er denne: http://www.turboservice.no/HPX500.html

 

Det er mulig den må spesialbestilles pga "nedlagt produksjon" grunnet lite salg pga prisen. Må ikke forveksles med IRX 450 e.l. til kr 6740,- + mva i basisutgave.

 

 

OT... Kortid lader denne 1bar - 1.5??

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan

Var en tur hos Martin Schanke i dag å hentet denne turboen,er en netics 60-5(steg 5 som skal klare 600hk og IKKE gi baktrykk så fort som den andre jeg har).Den gamle turboen står på venstre side av bildet.Både innsug og turbo har jeg montert så jeg må bare si att denne turboen røsker godt sammen med innsuget.I morgen er det bremsing kl:08.00 så får vi se åssen det går:D.200 blokk med heftig bunn og portet topp med bd 16+ kammer er på vei,men dette tar selvfølgelig litt tid.

 

 

 

post-2876-0-84578800-1469476506_thumb.jpg

 

post-2876-0-28220400-1469476513_thumb.jpg

 

post-2876-0-86961700-1469476517_thumb.jpg

 

post-2876-0-56157600-1469476523_thumb.jpg

 

post-2876-0-14571500-1469476529_thumb.jpg

 

Mobil bilder så kvaliteten er ikke så bra.

Link to comment
Share on other sites

er det ikke hx 450 som folk skryter så veldig av a ? 470-480 hk har folk bremsa med den, hx500 bremser vel 550 den da ? hehe

 

Hehehe. Tviler på det. :D Den heter HPX 500 fordi den leverer tilstrekkelig med luft til at en motor kan levere 500 ærlige stabile og korrigerte hk. (altså godt over 52 lbs/min v/ 1,5 BAR) Dette er en turbo som spooler svært hardt, men den er IKKE meget effektiv med ladetrykk over ca. 1,5 BAR. Den klarer derfor ikke den effekten som nesten alle turboene i IRX serien, (som gladelig lader 2,5 BAR) klarer på en original cosworthmotor. Nå er det vel fåtallet som har baller til, i praksis å lade så mye, og vi vil da ikke få særlig glede av denne egenskapen.

 

Det er vel selgeren på NTS, Vegard som har skrytt på seg 478 hk. Andre har vel bare referert tallet på samme måte som når turbonetics hevder 420 og 480 hk på sine. :lol:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan

Da var bremsingen og justeringen av autronicen unnagjordt og heldigvis overlevde motoren :D.Først svarer jeg face motorsport:denne turboen hentet jeg hos martin for så og dra ned til jens for porting av eksoshuset.Jeg sa i fra til jens når jeg bestillte turboen att denne gangen vil jeg ha en turbo som klarer å levere luft til 600hk og ikke noe jalla turbo som jeg kjøpte av en viss hai,men ingen vits og gå i navn her.Når det gjelder bremsingen i dag så ble det en litt spesiell bremsing grunnet ingen kontroll på turbotrykket :(.Vi drev og jokka med det en stund,men uten hell så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det enda).Sitter her med bremsepapirer på uslige 319ps på 6300rpm og 408nm ved 4680rpm ,men dette er ikke reelt siden trykket fløy til himmels vær gang vi prøvde så han måtte gå av gassen hele tiden.Den ene gangen gikk han av gassen på ca 1,5bar og da fortalte han att motoren leverte 350 erlige hester,men så var det en gang han gikk litt lenger og da leverte motoren 278kw,dvs ca 380hk med ett ladetrykk på mellom 1,7-1,8 og selv da var det ingen fare med tenningsbank eller baktrykk.Per trodde muligens denne turboen er lagd for lading over 1,5 bar.Når det gjelder justeringen av datasprutet så ble jeg rett og slett drit fornøyd,motoren går som en klokke uten fusking opp til 7000rpm der turtallsperra ligger.Han justerte tenningen litt ned siden den var for høy så allt i allt er jeg veldig fornøyd.Må bare si att det var natt og dag i forskjell ved 1,5 bar på den nye turboen kontra den gamle.PS:Denne turboen heter turbonetics SPR60-5.

 

Ut å tut og kjør :D.

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan
Gratulerer me fine tall :-)

 

He he,takker coskurt:D.Tallene var vel ikke så bra på papiret,men med tanke på att vi ikke fikk bremset den skikkelig så er jeg veldig fornøyd.Til neste uke får jeg grenrør og ekstern wastegate så jeg får full kontroll på ladetrykket og da er jeg enda ett skritt på vei til 500hk:D.

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan
Var det eg tenkte på:-) Håper du når 500hk målet ditt :-)

 

Tro meg,jeg skal nå det målet,men det blir jo ikke før utpå vårparten :).

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan

Er det noen som vet hvor mye en netics SPR60-5 gir luft til?må vite det siden det er noen her på forumet som tviler på att den gir 600hk.Tviler sterkt på att jeg har blitt lurt av både jenspeed og martin schanke gitt :P

Link to comment
Share on other sites

Guest FACE Motorsport
Er det noen som vet hvor mye en netics SPR60-5 gir luft til?må vite det siden det er noen her på forumet som tviler på att den gir 600hk.Tviler sterkt på att jeg har blitt lurt av både jenspeed og martin schanke gitt :P

 

Jeg sier ikke at du har blitt lurt, jeg sa bare at den lignet på en 480hk turbo....

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan

Er det noen som vet hvor mye en netics SPR60-5 gir luft til?må vite det siden det er noen her på forumet som tviler på att den gir 600hk.Tviler sterkt på att jeg har blitt lurt av både jenspeed og martin schanke gitt :P

 

Jeg sier ikke at du har blitt lurt, jeg sa bare at den lignet på en 480hk turbo....

 

Ok sorry,jeg som misforstod.Var inne på nettbutikken deres nå nettopp og den turboen jeg har nå er dønn lik turboen deres som heter turbonetics T4 hybrid som klarer 600 hk.Legger ut linken under.

 

 

 

 

Link til T4 turbo

Link to comment
Share on other sites

Guest FACE Motorsport

Er det noen som vet hvor mye en netics SPR60-5 gir luft til?må vite det siden det er noen her på forumet som tviler på att den gir 600hk.Tviler sterkt på att jeg har blitt lurt av både jenspeed og martin schanke gitt :P

 

Jeg sier ikke at du har blitt lurt, jeg sa bare at den lignet på en 480hk turbo....

 

Ok sorry,jeg som misforstod.Var inne på nettbutikken deres nå nettopp og den turboen jeg har nå er dønn lik turboen deres som heter turbonetics T4 hybrid som klarer 600 hk.Legger ut linken under.

 

 

 

 

Link til T4 turbo

 

 

Er nok bare bildet ditt som spillte meg et lite puss....

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...