Jump to content

Bremsing hos autoconsult


Guest jornhan

Recommended Posts

Guest jornhan

Har fått time hos per guldbrandsen den 11/10-05(neste tirsdag)for justering av min 2wd cosworth.Er litt spent på hva jeg kan forvente av effekt så derfor spør jeg dere hva dere tror.Det som er gjordt med motor er som følger:Turbonetics hybrid stage 3 turbo,rs 500 cooler(finsk),kone luftfilter,3" blueflame eksos,550 ccm simens dyser,autronic smc datasprut,gruppe a coil,arp bolter i toppen,cometic wrc toppakning,nyoverhalt topp,oil catch tank,turbox boost controller,alle slanger er blå samco++++ mye som ikke har noe med effekt å gjøre.Ellers er toppen orginal(skulle vel egentlig vært hos jenspeed en tur)og motor er også orginal,men i utrolig bra form siden den IKKE bruker olje og 2 bar oljetrykk på varm motor.Hvor mye effekt tror dere jeg får og med hvilket ladetrykk?

 

Mvh

 

Jørn

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest clapton
Du burde nok hatt den i benk helst, men jeg vil tippe et sted mellom 380 - 420 hk...

 

380-420 hester uten porting av topp????

Link to comment
Share on other sites

Standard topp og kammer ? Under 400 hk. Korrigerte hk, ikke indikerte. :D

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

360+-hk.

 

Vanskelig å tippe, når man ikke vet akkurat hvilken turbo og virkningsgrad på cooler osv. :)

 

Hvilket trykk kjører du på nå da?

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan
360+-hk.

 

Vanskelig å tippe, når man ikke vet akkurat hvilken turbo og virkningsgrad på cooler osv. :)

 

Hvilket trykk kjører du på nå da?

 

Nå kjører jeg kun på 1,3 bar,men den er mappet på veien av krb til 1,55 bar(1,6 bar peak)og da lå jeg på den "trygge" siden.Er nok liten mulighet til å få 380-400 hk uten porting og andre kammer,men tipper selv på ca 350 hk.Turbo skulle klare 420 hk og cooleren er rs 500 spec så den kjøler sikkert bra nok,men det som bekymrer meg er baktrykk.Jeg burde kanskje kjøpe justerbare kamdrev og andre kammer før bremsing på rulla?noen som har noen gode tips om det?

Link to comment
Share on other sites

Skal kjøre tilsvarende på rulle i dag el i morgen, regner med rundt 350hk (1,6-1,7bar) Turbonetics steg 3 med ar.63 eksoshus. Har i tillegg fått justerbare kamdrev og toppen er overhalt og portet.

Nb! Chip fra Jens Hannestad, har ikke datasprut

Edited by fordcosworth

Sierra Cosworth 1988mod(solgt)

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern
Nå kjører jeg kun på 1,3 bar,men den er mappet på veien av krb til 1,55 bar(1,6 bar peak)og da lå jeg på den "trygge" siden.Er nok liten mulighet til å få 380-400 hk uten porting og andre kammer,men tipper selv på ca 350 hk.Turbo skulle klare 420 hk og cooleren er rs 500 spec så den kjøler sikkert bra nok,men det som bekymrer meg er baktrykk.Jeg burde kanskje kjøpe justerbare kamdrev og andre kammer før bremsing på rulla?noen som har noen gode tips om det?

 

Har du std 2wd innsug? I tillfelle ville jeg kanskje satset på ett 4x4 innsug før kammer og slike ting. Får garantert mere igjen for penga på det byttet enn kammer og slikt, for ett brukt 4x4 innsug koster ikke all verden, og må nesten til for å få utbytte av kammer og andre flow økende ingredienser mener jeg.

 

Hva er a/r forholdet på eksoshuset? a/r .48 på ett steg3 turbinhjul burde klare å svelge unna 1,6-1,7bar på en cosworthmotor uten enormt mottrykk tror jeg. Har selvfølgelig vært effekt å hente på å få senket mottrykket, men man vil vel beholde litt mellomregister også, og det er ikke enkelt å få både i pose og sekk.

Link to comment
Share on other sites

360+-hk.

 

Vanskelig å tippe, når man ikke vet akkurat hvilken turbo og virkningsgrad på cooler osv. :)

 

Hvilket trykk kjører du på nå da?

 

Nå kjører jeg kun på 1,3 bar,men den er mappet på veien av krb til 1,55 bar(1,6 bar peak)og da lå jeg på den "trygge" siden.Er nok liten mulighet til å få 380-400 hk uten porting og andre kammer,men tipper selv på ca 350 hk.Turbo skulle klare 420 hk og cooleren er rs 500 spec så den kjøler sikkert bra nok,men det som bekymrer meg er baktrykk.Jeg burde kanskje kjøpe justerbare kamdrev og andre kammer før bremsing på rulla?noen som har noen gode tips om det?

 

 

Ooops.

Jeg antok ( og det er jo moren til alle fuckup`s) at du hadde T04 E trim 50 turboen.

 

Nå tipper jeg mindre enn 370 hk med 1,8 BAR ladetrykk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan

Nå kjører jeg kun på 1,3 bar,men den er mappet på veien av krb til 1,55 bar(1,6 bar peak)og da lå jeg på den "trygge" siden.Er nok liten mulighet til å få 380-400 hk uten porting og andre kammer,men tipper selv på ca 350 hk.Turbo skulle klare 420 hk og cooleren er rs 500 spec så den kjøler sikkert bra nok,men det som bekymrer meg er baktrykk.Jeg burde kanskje kjøpe justerbare kamdrev og andre kammer før bremsing på rulla?noen som har noen gode tips om det?

 

Har du std 2wd innsug? I tillfelle ville jeg kanskje satset på ett 4x4 innsug før kammer og slike ting. Får garantert mere igjen for penga på det byttet enn kammer og slikt, for ett brukt 4x4 innsug koster ikke all verden, og må nesten til for å få utbytte av kammer og andre flow økende ingredienser mener jeg.

 

Hva er a/r forholdet på eksoshuset? a/r .48 på ett steg3 turbinhjul burde klare å svelge unna 1,6-1,7bar på en cosworthmotor uten enormt mottrykk tror jeg. Har selvfølgelig vært effekt å hente på å få senket mottrykket, men man vil vel beholde litt mellomregister også, og det er ikke enkelt å få både i pose og sekk.

 

Er standar 2wd innsug ja.Jenspeed har vel kanskje 4x4 innsug til salgs?hvis han har det slenger jeg på plenum shims i samme slengen.Det med a/r på turboen vet jeg ikke siden jeg ikke har peiling på turboer i det hele tatt,men hvis det viser seg att det fort blir baktrykk bytter jeg turbo nede hos autoconsult når den skal bremses.

 

Pelle Væck:Til opplysning bremset jeg gammle cossien min til 325 hk og 440nm med grønndyseoppsett og en T34 escort turbo med 1,33 bar ladetrykk.Motor og topp var også orginal samt ORGINAL 2wd cooler,men som sagt tidligere er jeg fornøyd med 350 hk med det oppsettet jeg har nå.Mulig det blir mer hvis jeg bytter turbo og div før/under bremsing.

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan
Kammene stopper deg i hvertfall ikke fra å passere 400, toppen og turbon gjør nok derimot det :(

 

Ok,spørs om det blir ett turbobytte før bremsing og det som larsen nevnte ovenfor ang innsug.Vet du hvilken turbo som bør monteres for å ikke få baktrykk så tidlig?snakket med jenspeed i dag ang porting og full porting med styringer kom på 6000 + moms,men dette rekker jeg ikke før bilen skal på rulla så jeg får nok ta det litt senere i høst.Det blir litt dumt for bilen må jo på rulla etter porting,men det får bare være.

 

 

Jeg bremsa 350hk med en "liten t34" m ar.48 hus, dårlig RS500 IC, original topp, 2wd eksos og innsug, veivhusventilasjon som spruta en halv liter olje i innsug, og vi ga oss på bare 6100rpm. 1,6 bar. Du bør bremse mer....

 

Jøss,det var jo ikke ille :D.Mulig jeg bremser mer triggerhappy,men da får jeg ta det som en overaskelse :D.Vil nødig skryte på meg fler hk/nm en det som kan være reelt.Datasprutet er forresten justert til 7000rpm,men tviler sterkt på att toppeffekten ligger så høyt oppe.

Link to comment
Share on other sites

Kammene stopper deg i hvertfall ikke fra å passere 400, toppen og turbon gjør nok derimot det :(

 

 

Vel, dette kan også diskuteres. Vit at Ford i USA solgte 170 hk trimsett til OHC motoren. Dette bestod av en helt vanlig Cosworth topp, spesielle sugekammer (selvfølgelig), 2 dobble forgassere med innsugsmanifold og grenrør. Bygger man så videre på/med dette trimsettet så skulle 340 hk med ca. 1,0 BAR ladetrykk kunne være mulig. Det er i alle fall kombinasjonene på en vanlig Escort Cosworth turbomotor som gjør det "umulig" å passere 400 hk sånn uten videre.

Mener jeg. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest FACE Motorsport

Kammene stopper deg i hvertfall ikke fra å passere 400, toppen og turbon gjør nok derimot det :(

 

 

Vel, dette kan også diskuteres. Vit at Ford i USA solgte 170 hk trimsett til OHC motoren. Dette bestod av en helt vanlig Cosworth topp, spesielle sugekammer (selvfølgelig), 2 dobble forgassere med innsugsmanifold og grenrør. Bygger man så videre på/med dette trimsettet så skulle 340 hk med ca. 1,0 BAR ladetrykk kunne være mulig. Det er i alle fall kombinasjonene på en vanlig Escort Cosworth turbomotor som gjør det "umulig" å passere 400 hk sånn uten videre.

Mener jeg. :)

 

 

Skal dette diskuteres bare for å diskutere det??? Det er IKKE noe problem å få 400+ hk med standard kammer dette er ingen hemmelighet og det er bevist flere ganger også i bremsebenk.

Link to comment
Share on other sites

Skal kjøre tilsvarende på rulle i dag el i morgen, regner med rundt 350hk (1,6-1,7bar) Turbobetics steg 3 med ar.63 eksoshus. Har i tillegg fått justerbare kamdrev og toppen er overhalt og portet.

Nb! Chip fra Jens Hannestad, har ikke datasprut

 

 

Hvordan gikk det ?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan

Kammene stopper deg i hvertfall ikke fra å passere 400, toppen og turbon gjør nok derimot det :(

 

 

Vel, dette kan også diskuteres. Vit at Ford i USA solgte 170 hk trimsett til OHC motoren. Dette bestod av en helt vanlig Cosworth topp, spesielle sugekammer (selvfølgelig), 2 dobble forgassere med innsugsmanifold og grenrør. Bygger man så videre på/med dette trimsettet så skulle 340 hk med ca. 1,0 BAR ladetrykk kunne være mulig. Det er i alle fall kombinasjonene på en vanlig Escort Cosworth turbomotor som gjør det "umulig" å passere 400 hk sånn uten videre.

Mener jeg. :)

 

Hmmmm,virker som om du ikke har noen tro på 400 hk med orginalkammer selv om dette har blitt bevist flere ganger som FACE motorsport og WingDude skriver.Husk att dette er to personer som har vært borti cossi en god del ganger før,men for all del,morro å høre dine synspunkter også.

Link to comment
Share on other sites

Kammene stopper deg i hvertfall ikke fra å passere 400, toppen og turbon gjør nok derimot det :(

 

 

Vel, dette kan også diskuteres. Vit at Ford i USA solgte 170 hk trimsett til OHC motoren. Dette bestod av en helt vanlig Cosworth topp, spesielle sugekammer (selvfølgelig), 2 dobble forgassere med innsugsmanifold og grenrør. Bygger man så videre på/med dette trimsettet så skulle 340 hk med ca. 1,0 BAR ladetrykk kunne være mulig. Det er i alle fall kombinasjonene på en vanlig Escort Cosworth turbomotor som gjør det "umulig" å passere 400 hk sånn uten videre.

Mener jeg. :)

 

Hmmmm,virker som om du ikke har noen tro på 400 hk med orginalkammer selv om dette har blitt bevist flere ganger som FACE motorsport og WingDude skriver.Husk att dette er to personer som har vært borti cossi en god del ganger før,men for all del,morro å høre dine synspunkter også.

 

 

Hehehe.

 

Joda, men vi snakker nok litt forbi hverandre, for at orginalkammene er meget gode, og at man kan klare over 400 hk (på tross av dem) er det ikke tvil om. Problemet er bare det at da har motoren helt andre spec enn hva som er "vanlig" og som f.eks du har. Har man f.eks en turbo m.v. som er effektiv på 2,5 BAR ladetrykk og en effektiv intercooler, så er ikke 400 hk noe stort problem. Tilhørende dreiemomentkurve er ett annet tema.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan

Da snakket vi nok litt forbi hverandre ja :D.Jeg lurer litt på det med att turboen min blir for "liten".Når jeg kjøpte den hos krb i fjor så sa han att denne turboen klarte fint 420hk og att det var en netics hybrid stage 3 turbo.Nå har jeg ikke fått målt inducer,exducer,a/r,Q-trim,P-trim eller hva det nå heter siden spec på turboer er desidert min svake side :D,men vil det si att den ikke hadde klart å levere 420hk selv om jeg hadde en portet topp?noen som kan si meg hvilken turbo jeg burde bruke til det oppsettet jeg har nå og da mener jeg en turbo som det går ann å lade ganske mye med uten baktrykk på f.eks 1,5 bar?

 

PS:Trenger noen tips om turboer så spørr meg :D :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

turboen ville klart og levere 420hk selv om du ikke har portet topp. ikke det det står på!! men motoren ville sannsynligvis ikke gjort det for det..

jeg mener den turboen du har nå er ok for dette oppsettet.

 

jeg bremset 433bakhjul hk med originale kammer ;) ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan
turboen ville klart og levere 420hk selv om du ikke har portet topp. ikke det det står på!! men motoren ville sannsynligvis ikke gjort det for det..

jeg mener den turboen du har nå er ok for dette oppsettet.

 

jeg bremset 433bakhjul hk med originale kammer ;) ;)

 

Takker Dre Racing,dette var oppløftende for meg å vite att turboen er grei til oppsettet mitt,slipper kanskje å bytte turbo da:D.Jøss,433 bakhjulshester er jo rimlig bra med orginale kammer,men hva ellers hadde du gjordt med motoren?lavkomp og div?

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan
Han derre dre racing kjører volvo, han... fy, fy hehe.

har endelig kjøpt seg en cosworth da, det skal han ha :)

 

Å ****,da tar jeg tilbake det jeg sa

:D.Neida,de fleste har forskjellig smak og har han kjøpt seg cossie så er jo det bare positivt :D.

Link to comment
Share on other sites

Skal kjøre tilsvarende på rulle i dag el i morgen, regner med rundt 350hk (1,6-1,7bar) Turbobetics steg 3 med ar.63 eksoshus. Har i tillegg fått justerbare kamdrev og toppen er overhalt og portet.

Nb! Chip fra Jens Hannestad, har ikke datasprut

 

 

Hvordan gikk det ?

 

Ble et par dagers utsettelse <_< , men i løpet av helgen skal papirene foreligge :D

Sierra Cosworth 1988mod(solgt)

Link to comment
Share on other sites

Skal kjøre tilsvarende på rulle i dag el i morgen, regner med rundt 350hk (1,6-1,7bar) Turbobetics steg 3 med ar.63 eksoshus. Har i tillegg fått justerbare kamdrev og toppen er overhalt og portet.

Nb! Chip fra Jens Hannestad, har ikke datasprut

 

 

Hvordan gikk det ?

 

Ble et par dagers utsettelse <_< , men i løpet av helgen skal papirene foreligge :D

 

Suverent. Ser frem til det. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...