Jump to content

Sierra i cl 89`mod


Guest Sierra_is

Recommended Posts

Guest Sierra_is

Noen som vet om det er forskjeller på 2litern i utgavene 115 og 100hk¨.

Har en 115hk motor i bilen nå, men må bytte, så har jeg en 100hk liggende, men er d no forskjell på de??? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Desverre kan ikke hjelpe deg der. Har fått med meg at det er forskjell på sierra 2.0i ohc og 2.0is ohc hvor is'n har 15 hester mer. Har faktisk ikke tenkt på hvordan de struper den ene utgaven.

Hadde vært gøy om noen kan opplyse oss om det:)

Link to comment
Share on other sites

Forgasser har 105, insprøyt har 115. Er kansje litt mindre med de som har kat, men effekt messig selve motorene er vel samme. Kan jo ta helt feil da.

Link to comment
Share on other sites

Guest EscortGhia

Sånn litt på sidelinja: Er en på eBay som selger instruksjoner for hvordan man kan fjerne 'Exhaust Gas Recirculation' EGR-systemet som blir brukt under kaldstart på Zetec. Det ser sånn ut som på bildet, og det er ikke så merkelig at det blir litt restriktivt når det ser sånn ut inni manifolden... det er heller ingen vits i at motoren skal puste eksos under kaldstart. Egentlig ganske merkelig hvor restriktive Ford har vært på både innsug- og eksos-siden med disse Zetec'ene.. sikkert ikke noe bedre på OHC.

83_1_b.JPG

Vet ikke om det er noen vits i å gidde å fjerne det for min del.. skal ha grenrør uansett. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Guest zr50sl

halla aleksander.. ja du e ikke den eineste så lura på d.. d æ veit e at på "vanlig" ohc dvs gasser og is 105 hk å 115hk har 9.2\1 i komp,mens min 89 mod med kat og egr å heile pakka har 8,5\1 i komp, har brukt snart 2 år på å finne ut av ka så e gjort med disse motorene,å pr dags dato e d ingen så kan svar mæ på d.. trur mest sansynlig at det er toppen som e høyere enn di andre toppan.. dvs at forbrennings kamret e større enn is og gasser ohc

Link to comment
Share on other sites

På ISen er det brukt en 205 blokk som er samma blokka som ble brukt i de første cosworthene, Så en IS motor vil tåle en effektøkning bedre enn en forgasser motor. Hele motoren er generelt sterkere og bedre lagd enn gasser motoren. Det er også større innsugs porter på ISen

Link to comment
Share on other sites

Guest zr50sl

takker da veit vi ka så e gjort med den berømmelige 100hk ohc'n, for der e stempla 2-3 mm under kanten av blokka

 

På ISen er det brukt en 205 blokk som er samma blokka som ble brukt i de første cosworthene, Så en IS motor vil tåle en effektøkning bedre enn en forgasser motor. Hele motoren er generelt sterkere og bedre lagd enn gasser motoren. Det er også større innsugs porter på ISen

 

ehh hvor i allverden får du det ifra at IS motoren er sterkere enn gasser'n bare til opplysning så er det akkurat samma blokka med akkurat samma innmat fra 1970-1994... ohc kom kunn inn til norge fram til 89 da dem kom med 100hk Katalysator og EGR og dem er det lavere komp på,å nu ser det endelig ut som om vi har funnet ut hva så er gjort med dem... etter det Ford sier er toppene oxo like bortsett fra innfresing i toppen på I motor for dyser,så har man oxo det der med ventilene om dem er herdet osv for bly\blyfri bensin.. kammen er lik fra 70-94, kom et skille i 85-86 bla ei fjør på registerreim strammeren..

Link to comment
Share on other sites

Du tar nok litt feil der, blokka er ikke lik fra 70 og til 90, det er som slideways sier, nyere injection ohc motorer har 205 blokk (samme som tidlig cosworth) men den ser helt lik ut da... Den 100hk motoren du har, er sikkert fra en nyere Transit med injection (skal du selge den?)

Har selv en 1990!! modell 2.0icl, opprinnelig med kat og EGR, men det er fjernet for legst.... 8,5:1 i komp og ingen kan svare på hvorfor, finner ingenting som er forskjellig i delelista til ford, så det er et mysterium, er forøvrig en 205 blokk, og den har både map sensor og luftmengdemåler :) Og stemplene går såogsi plant med toppen, IKKE 2-3mm nedenfor

Link to comment
Share on other sites

La det være helt klart at ALLE OHC med innsprøytninghadde 205 blokk orginalt (207 er byttemotorer). Coswort brukte denne blokka fra 1986 til 1989 untatt i RS500, men valgte ut de beste støpeseriene slik at blokkene cosworth brukte er som regel mye bedre kvalitet enn vanlige 205 blokker brukt på seriebiler med EFI. Det blir derfor litt feil å tro at en vanlig IS har cosworthblokk. :)

 

Om den stakkars 100hk utgaven av 2,0 OHC er det bare å si at EGR og katalysator fra 80 tallet tar mellom 10-15 prosent av effekten. så det stemmer bra med at effekten er senket fra 115 til 100. Motoren har også dårligere dreiemoment og er ikke særlig kjapp på turtall. Rett og slett en strupet drittmotor, et kompromiss fra ford da de ikke var riktig klare for å produsere DOHCen som er kontruert for bruk med avgassrensing. :)

 

Det er forresten andre stempel i OHC med innsprøytning i forhold til utgavene med forgasser.

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Guest zr50sl

det va nu det Ford sa at blokka var lik fra 70-94 med kunn få endringer.. nei skal ikke selge,blir turbo snart.. en kompis som sa at stempla gikk så så mye under blokk kanten på 100hk'n.. Pga et skille i 85-86 ble blokkene kalt for 205 pga di få endringene som blei gjort, bla det med register reimstrammer'n.. har oxo sjekket med Ford ang dele nr på ting å alt av dele nr fra 70-85 er likt på alt,stempel kam blokk osv,så kom skillet i 86,fra 86-94 er dele nr'a lik, på blokk ,kam topp stempel råder osv.. SITAT Sveins Auto i Bodø Ford Verksted

 

Ang 100hk'n så ja,Kat og EGR,lamdasonde og Map sensor,mye sammen surium på en motor som absolutt ikke e beregna for katalysator..

 

cossiemk1,da ser det ut som vi har samme problemet, ingen som kan svare på hva som er gjort med 100hk'n,lura på om det kan vær toppen som har større forbrennings kammer eller no sånt sia kompen er så lav.. vis det ikke er stempla da....

Link to comment
Share on other sites

det va nu det Ford sa at blokka var lik fra 70-94 med kunn få endringer.. nei skal ikke selge,blir turbo snart.. en kompis som sa at stempla gikk så så mye under blokk kanten på 100hk'n.. Pga et skille i 85-86 ble blokkene kalt for 205 pga di få endringene som blei gjort, bla det med register reimstrammer'n.. har oxo sjekket med Ford ang dele nr på ting å alt av dele nr fra 70-85 er likt på alt,stempel kam blokk osv,så kom skillet i 86,fra 86-94 er dele nr'a lik, på blokk ,kam topp stempel råder osv.. SITAT Sveins Auto i Bodø Ford Verksted

 

Dette stemmer da ikke helt i og med at min gamle 88 modell Sierra med forgasser ikke hadde 205 blokka, denne var kun for biler med injektion tydeligvis. Motorene ble nemlig produsert parallelt. På delefilmen til Ford er det så vanvittig mange versjoner av OHCen at det er vanskelig å se nøyaktig når den ene eller den andre utgaven ble sluttet produsert. Derfor har jeg sluttet å tro at folkene på Ford alltid har rett etter å ha bestilt opp 4 forskjellige stempler til min kjære 2,0 OHC injektion motor. Det siste stemplet viste seg heldigvis å være det korrekte.

 

Men blokka var nok ganske lik ja fra den kom til Europa i 1971, men som helt riktig påpekt forbedret gjennom årene den ble produsert. Det ser man jo på antall hester den utviklet fra de fattige 98 i begynnelsen. De tidlige motorene fikk ikke slitekanter i sylinderne like fort som de senere 205 utgavene. Muligens fordi skjørtene på stemplene er kortere på disse motorene.

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Guest zr50sl

kan hende at det var motorer fra et restlager som ble brukt for å brukes opp, har sett maaange gassermotorer med 205 blokka,har aldri sett en sierra nyere enn 86 uten 205 blokk..

Link to comment
Share on other sites

Ehh.. Jeg har forgasser motor.. 205 blokk... Så skjerpings..

 

205 blokka er på både is og forgasser.. Samt på tidlig cossie før 200 blokka kom i bruk..

 

Makan

Link to comment
Share on other sites

Gasser motor med 205 blokka er i såfall ettermontert eller byttemotor. Det kan man også se ut i fra delefilmen til Ford. :) Og det er derfor mange som har montert disse motorene med forgasser, men orginalt fra Ford er det nok ikke såvidt meg bekjent.

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Ehh.. Sjekk opplysningene litt da.. For jeg har originale motoren til min bil.. Garantert. Har bare hatt 1 eier før meg.. Og hu har IKKE byttet motor... 205 blokk.. Hvilken blokk mener du liksom at forgasserene har da? Må forresten bemerke at jeg har 86 mod med elektronisk forgasser

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 88 forgasser motor med 205 blokk. Så byttet jeg til en 90mod IS motor uten EGR og Map sensor med innsprøytning og 205 blokk.

 

Eneste som e forskjell er dynamofestene og det er ikke uttak for mekanisk bensinpumpe.

Link to comment
Share on other sites

Guest zr50sl

da va ny måling gjort på en org IS motor og en org 100hk motor gjort.. som tidligere nevnt lengre oppe i tråden så vart det sakt ca 0.5 mm, målingan så ble gjort viste at IS motoren hadde 0,65mm etter skyvelæret, mens 100hk motoren hadde 1,7 mm fra kanten på blokka til stemplet i ØD altså en differanse på 1,05 mm.. bilder kommer senere..

Link to comment
Share on other sites

Guest Sierra_is

Er ikke noen her som har vært bort i dårlig oljepumpe på 2litern til ford?

Måtte nettop bytte till 100hk blokk på grunnav dårli smøring på den forrige Is motoren :angry:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...