Jump to content

Skal se på en xr2i i morgen


Jarnis

Recommended Posts

Skal se på ein Xr2i i morgen og jeg lurer på om det er noen triks og tips på hva jeg skal se etter.

det er første gang jer er å ser på bil

jeg vett at han som har hatt biln før meg er billakkerer, kan dette være eg ulempe, med tanke på rust og skader noen måte jeg kan se om den er nylakkert???

 

alle tips og erfaringer motas med glede

signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

Skal se på ein Xr2i i morgen og jeg lurer på om det er noen triks og tips på hva jeg skal se etter.

det er første gang jer er å ser på bil

jeg vett at han som har hatt biln før meg er billakkerer, kan dette være eg ulempe, med tanke på rust og skader noen måte jeg kan se om den er nylakkert???

 

alle tips og erfaringer motas med glede

 

Det kan vel være både og, men lakkereren jeg kjenner slurvet IKKE med arbeidet.. :rolleyes:

Ellers er det bare å se etter rust på vanslige plasser.

 

Lykke til!

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Kan jo spørre han om den er om/opplakket feks?

Ikke stirre deg blind på ventildekselet når du åpner panseret, men kikk på karosseriskjøtene mellom skjerm og innerskjerm, batterihylla og rammevangene nede i bunnen og på frontplata. Stikk hånda innunder hjulbuene og kanalene for å kjenne etter rust. Lette på bagasjerommatta og gulvmattene for en titt under og kjenn etter fukt. Se på sommer/vinterdekkenes tilstand. Prøve alt av lys, elektrisk og brytere/hendler om det virker. Se på Astolpen når fordøra er åpen. Stå ved siden av bilen når eier starter opp så du kan se om det ryker fra eksosen.

Kort oppsummert vær aktiv, og undersøk og spør alt det du lurer på. Still spørsmål samme om de er teite eller ikke bare ikke stå rett opp å ned med henda i lomma, og høre på eier legge ut om bilen. Er bilen røten så er det ikke alltid eier er så snakkesalig.

 

En gang må være den første.

Link to comment
Share on other sites

ok nå er jeg hær igjenn.

 

heletsintykket er faktisk bra men jeg er ikke heilt sikker

 

Som jeg mistenkete så har selger lakert bilen i den orginale fargen og lakkert\sjult litt rust ved bensinlokk. Det er hull innforbi kanalen fremme i gulvet, ikke av noe betydning egentli men irriterende.

Begge hjulbuene bak er rustet men det kan jo også fikses og det er jo breddere over. Små elektriske feil som at vifta i kupeen og ryggelys eer på selv om tenninga er av, ikke noe problem så lenge man er obs, dette kan selvfølgelig også fikses. Skulle få med ny dynamo da den som står på nå ikke lader så gått. Det som var litt irriterende var at det va rustet hull i kanalen helt bak ved hjula, dette MÅ sveises. Ellers så var det meste i orden.

 

Da han startet bilen kom det ingen farget røyk, men jeg hørte at kammen var slitt

 

Det jeg lamerke till nå jeg var ute å kjørte var at ratte var litt skjeivt og at gass pedalen hang litt igjenn. den bremset beint og dempere var i orden.

 

etter det snakket jeg med omtrent alle i nabolaget som kom forbi Magnor Mydland var også der å han har "litt" peiling som derre sikkert vet. vi kom frem til at det vill være et fint prosjekt å he som første bil. så nå skal jeg undersåke litt rund om ting som forsikring og verkstedsplass i helga så tar jeg å bestemmer meg til uka.

 

hær er bilder av hullene i gulvet

 

 

 

 

Han hedde to sett felger som jeg kunne velge mellom med sommerdekk. begge 14" hær er de

 

 

 

Hvilke bør jeg velge om jeg bestemmer får å kjøpe?? dekkene på den til venstre får jeg med uannsett!!!

signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

Må egentlig si meg enig med RakettenED :( Høres mer ut som en bil til rundt 10.000 kr.. Har du fått sett på undersiden av bilen da? Kan skjule seg mer alvorlig rust under i dørken da kanalene allerede er så angrepet <_<

 

Lykke til uansett :)

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Guest Lusebil

En ting som er veldig viktig å sjekke på disse Fiestaene er rammevangene foran ved torpedoveggen. Det er et svakt punkt på disse...

 

Men det er jo utrolig hva som kan ordnes med byggeskum, sparkel og tectyl litt i forkant av en eu kontroll da... :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Jeg kjenner ikke til noen spesielle svakheter med akkuart denne, men kjenner vel til ALLE med den forrige modellen..

Jeg måtte sveise ALLE disse svakhetene..

 

Jeg har alltid med meg en hard plastic-lekehammer eller lign. når jeg skal se på bil.. ihvertfall når det er kaldt. Vondt i knokene å banke på kaldt stål.

Går rundt bilen, banker på kanalene fra den ene enden til den andre.. Lytt til lydforskjeller..

Er kanalen full av drit, blir lyden "tam", er det rust så blir lyden høyere eller dypere avhengig om stålet bare er blitt tynnere, eller om det også er blitt hull.

Lyden bør være fast og hul .. dvs at det ikke er sand og støv inni kanalene.

Skjermbreddere er like mye rustsamlere som kromhjulbuer.. Slik har det vært på ALLE de bilene jeg har tittet på ihvertfall, ikke bare Ford.

 

Bank knytteneven i gulvet På teppet både foran og bak, høyre og venstre.. Og hør lyden og kjenn etter om gulvet svikter..

2dørs.. Tipp setet tilbake og vipp litt ekstra bakover i det, med hånda, mens du holder den andre hånda under gulvet og kjenner eter svikt i gulvplatene.. Litt svikt vil det nesten alltid være.. Men vandring i gulvplata på over 1cm er Alltid for mye..

Batterifester i motorrom, fjærbeinstårna, frontplata, reservehjulsbrønnen.

 

Andre svake områder:

Foran mellom kanalen og rammevangen..

Enden av kanalene

Hjulbuene bak.

Dørbunn

Innersjermer foran.

Rammevanger bak, over bakakselen

 

"Dårlige dempere" er ofte en unnskyldning for at bilen trenger flere nye foringer.

 

Ellers vil jo bilder hjelpe oss kjennere med en bedre vurdering.

 

En annen liten detalj.. Ikke start bilen før du har tittet i motorrommet..

Sjekk da alltid om motoren er varm.. Kanskje eieren har varmet den opp litt på forhånd for å skjule at den er tungstartet ? Sjekk også farge på oljer FØR kjøring.. Mistenkelig svart, elelr mistenkelig lys?

 

Siste tips så langt må være : Ikke vær redd for å bli skitten under sjekken, bedre å bli skitten der og da, enn å måtte tilbringe de neste ukene i garasjen.

Edited by Taunus Basic
Link to comment
Share on other sites

takker for alle komentarer.

 

mulig jeg tok litt hart i med rust i kanalene, det er et hull i den ene som du muligens kunne stappet lillefingen i. ikke stort vertfall.

 

det er ikke hjulbrønn på denne dekket ligger under bilen å det var ingen rust i bagasje rommet.

 

hvor mye koster en ny kam??

 

snakket litt med magnor i kveld å han sier at det innsprøytningssystemet som er på den ikke tåler trimming.

EFI stod det på innsuget! stemmer dette?? han kan jo allt om ford omtrent så jeg begynner å lure litt, men det er jo ikke verre enn at jeg får et nytt system med tiden!! har dere noe som helt erfaring med dette???

signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

At EFi motoren (CVH) ikke kan trimmes er bulls... CVH motoren er jo en kjempemotor når det gjelder å få ut litt ekstra. Port og plan + "kvasskam" og du vil merke vesentlig stor forskjell :) Har en Haynes bok om "Tuning the CVH engine" :)

 

Beste rådet er vel egentlig å gå etter magefølelsen. Førsteintrykk har mye å si.

 

OT

Taunus Basic: Kjekt verktøy som funker bra når man går over kaross er en vanlig magnet. Plukk av en fra kjøleskapet før man skal dra å se på en bil. Er det spaklet bra kan det være vanskelig å oppdage .. en magnet avslører fort hvor eieren kan ha kuttet litt i svingene :)

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

kindher: Ja eller det er en som har jobbet som lakkerer på ford eller hva det heter i flekkefjord. Er det sånn kamsett med fortensete, eller ikjøpspris??? lurer på om jeg skal bare kjøpe kvass med en gang. Fra burtenpower eller noe. du ska ikke bestille noe der snatr du i så fall??

 

d-link: ja jeg har også den boka men føler ikke det står noe spesielt om efi'en. om det er muli å sende toppen til EBS eller hva di heter, de som driver med topper i stavanger, å få satt i større ventiler??

 

hva tror folket jeg må betale i forsikring på denne bilen siden jeg snart blir 18 og det er jo masse dyre bokstaver bakpå...... :unsure: bare ansvar seff

signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

Guest JvhCossie

Tror nok den svarte er et bedre alternativ... Gjort mye med den og det ser ut som om det meste er dok.

 

Dessuten vil en svart bil ruste mindre enn en rød eller hvit bil.... Finn en blå eller svart en du evt sølvgrå.. :) best med metallic... :)

Link to comment
Share on other sites

den dagen efi "electronic fuel injection" ikke kan trimmes skall jeg personlig legge hatt`n på hylla :lol: efi er jo noe av det beste utgangs punkte og hete ut hester fra, finnes jo ex antall rst`er som er ombyggd til efi fra fiestan, nettopp pga at den er mulig og mappe/chippe, noe MFI *mekanisk fuel injection* ikke er, som er på rst standar. sikkert det magnor rota med :P alt av data sprut kalles jo EFI, så du må gå og snakke litt vett i han..

 

For visst en såpass proff som han påstår at det ikke går og trimme så tror jeg at den granadan er en god del oppskrytt, noe jeg i grunn tror den er i utgangs punkte, men skall ikke diskutere det...

 

Skall du kjøpe ny cam, så bør du kjøpe en kvassere cam, er ikke lønnsomt og kjøpe ny orginal cam fra ford, skam dyrt, et cam kit fra burton koster en 2500 færdi i posten regner jeg med, da med cam,løftere,fjære og nye ventil tettinger.. eneste du trenger ekstra er et slipesett, ny pakninger og topp bolter, for toppen må av for cam bytte...

 

Og cam`en på bilen trenger nødevendig vis ikke å være slitt, kan være løfteren bare, men uansett ikke verdt og koste på seg 8 nye løftere til en pris på godt over 200 stk... kjøpt et cam kit fra england...

 

Og topp bearbeid.. på en NA trimma cvh så er ikke større ventiler nødvendig, eventuellt større eksos da, men insugs ventilen holder i masse vis, er i hoved sak flow og flow mengden som er ønskelig, altså god porting... eventuellt planing for øking av komp, sammen med en god cam så kan du ha en effekt økning helt oppunder 40hk, spørs hvordan du får satt opp sprut`n og..

 

 

Og på pris av bil så syns jeg "egentlig" ikke at 14k er så ille, er ikke så sykt mange igjen av de xr2i`ene og litt rust må man bare regne med på en gammel ford, og ikke bare det, hva får man egentli i dag til 14 000?

ikke mye vertfall...men er det mulig og få ned prisen så skader det ikke, jo billiger jo ber, da har du desto mer og bruke på nye deler :P

Link to comment
Share on other sites

kindher: Ja eller det er en som har jobbet som lakkerer på ford eller hva det heter i flekkefjord. Er det sånn kamsett med fortensete, eller ikjøpspris??? lurer på om jeg skal bare kjøpe kvass med en gang. Fra burtenpower eller noe. du ska ikke bestille noe der snatr du i så fall??

 

d-link: ja jeg har også den boka men føler ikke det står noe spesielt om efi'en. om det er muli å sende toppen til EBS eller hva di heter, de som driver med topper i stavanger, å få satt i større ventiler??

 

hva tror folket jeg må betale i forsikring på denne bilen siden jeg snart blir 18 og det er jo masse dyre bokstaver bakpå...... :unsure: bare ansvar seff

 

tilfeldigvis Morgan som har hatt den?? husker di bytta noen motorer i denne, men er en stund siden han hadde den vel?

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic
At EFi motoren (CVH) ikke kan trimmes er bulls... CVH motoren er jo en kjempemotor når det gjelder å få ut litt ekstra. Port og plan + "kvasskam" og du vil merke vesentlig stor forskjell :) Har en Haynes bok om "Tuning the CVH engine" :)

 

Beste rådet er vel egentlig å gå etter magefølelsen. Førsteintrykk har mye å si.

 

OT

Taunus Basic: Kjekt verktøy som funker bra når man går over kaross er en vanlig magnet. Plukk av en fra kjøleskapet før man skal dra å se på en bil. Er det spaklet bra kan det være vanskelig å oppdage .. en magnet avslører fort hvor eieren kan ha kuttet litt i svingene :)

 

Jepp magnet funker greit for å lete etter sparkel på bilen, enig der..

MEN, en kompis kikket kun etter hull når han kikket etter rust.. Selv gikk jeg over med liten hammer elelr knokene og hørte klangen i stålet.. knokene kan du bruke over hele bilen også..

Desverre for kompisen min så så han bare et par små hull i kanalen... Problemet var vel helelr at kanalen var så tynnslitt pga innvendig rust, at hvis han hadde tatt et solid tak i den så hadde han revet den av med hendene.. Var IKKE synlig på utsiden ..

Sorry at det ble litt OT her..

 

Dessuten, hvis andre sveiser slik kompisen gjorde så blir det fort hulelr igjen.. Han sveise kun hullene, og brukte litt gosaker for å tette hullene i sveisen..

Når han så at jeg gikk over gulvet med stort skrujern og presset eller dunket det gjennom overalt, så påsto han at jeg overdrev.. Ikke nødvendig å gjøre det så nøye..

Vil nå si det er stikk motsatt jeg da.. Jo nøyere jo bedre.. og mer holdbart...

 

CVH, lett porting og grenrør gir deg en god del ekstra dytt i motoren .. GØY.. Jeg portet toppen min selv, gøy også.. Gikk som et uvær.. XR2 1.6CVH. Min tok av ved passering av 3000rpm etter porting..

Link to comment
Share on other sites

Ja CVH'n er en kjempe motor å skremme ut pulver fra :)

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Skal ringe rundt til forsikringsselskapene i morgen å høre på priser.

 

Kindher: nei han heter ikke det han som selger den nå, men det kan jo vøre den samme bilen.

 

hår ball: hva mener du med "å få satt opp spruten" ?? er det noen form for chipp??

takk for støtten med prisen syntes heller ikke det er så gale.

det er muli magnor surrer en del her, dette komm nåkk en stund etter hans tid, han vokste opp med taunus, capri å granada.

 

Taunus Basic: hehe for en slapp kompis du har! :rolleyes:

men på den xr2'en du hadde så var det vell mfi på eller forgasser kansje

 

og til dere som vill få meg til å kjøpe mk1 eller mk2..... NEI!

 

er det eventuelt noen som har noen linker til tråder om trimmig av efi?? så komm med dem!!!!

 

JvhCossie: enig med det om fargen. drømmer nemmelig om samme grå farge som er på toyota corolla Tsport. en som har en slik hær på moi og jeg digger det. sikkert sett den KINDHER, han jobber på toyota i flekkefjord.

 

 

Jeg tan nåkk sansynelig vis en avgjørelse i morgen. bare så dere vet det.

signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...