Jump to content

Kjøpsråd "buyers Guide" Escos


Helge

Recommended Posts

Heisann dette blir min første tråd i dette forumet. ;) Situasjonen er at jeg endelig har mulighet til å kjøpe "godbilen" etter flere års diskusjoner med gjenstridige og if. Problemet er derimot at jeg ikke har klart å bestemme meg for hvilken jeg skal gå for av Escort Cosworth vs RS2 (S") vs Impreza GT (WRX). Har startet en tråd i evo.no og det ser ut som alle de nevnte bilene egner seg like godt. Da jeg har rangert Escort Cosworth som nr. 1 ser det ut som dette trolig kan bli valget. Det har desverre vært lite "cosworth - eiere" på evo.no og jeg trenger deres mening om saken.

 

http://www.evo.no/index.php?name=PNphpBB2&...der=asc&start=0

 

Som nevnt er jeg ingen mekaniker og de mest kompliserte feilene med "godbilen" bør ikke oppstå. Det blir nevnt at Escort Cosworth har en bra motor men resten er ikke like bra (skal ikke nevne i dette forumet hva som ble uttalt) :) Vet fra tidligere at rust og ledningsnettet ofte er et problem, hva annet bør man passe på? Hadde vært fint om denne tråden kunne utviklet seg til en "Buyers guide" for Escort Cosworth :wub: :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort

Har hatt Audi og må si at quattroen er best på framkommelighet og ikke kjørbarhet! Har så vidt prøvd prøvd impreza. den har vel 50/50 fordeling..... etter min mening er det ford 4x4 som har det "morsomste" drivverket , med 36/64 fordeling!! Ekstremt gøy på vinteren

Link to comment
Share on other sites

Sett litt fort gjennom den evotråden, og det som kommer fram er Sierra Coswortherfaringer? Escort er håndbygd av Karmann, og har ingen særnorsk ombygging fra CLhistorie som Sierra Cos er befengt med.

Kjøp en Impreza som bruksbil. Audi som 4feltmotorveistormer eller kjøp en Escort som en unik racinghistorie. Er bare turbo og 4x4 de har felles.

 

Her er noe å lese på http://www.rallycars.com

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Enig der.

 

Subaruen er mer en dagligbil, impreaza wagon R som handlebil..

 

Audi er solide slitere, allround biler.

 

Escort Cossie er en gateversjon av rallybil. Ikke direkte komfortabel å kjøre, bykjøring kan bli litt slitsomt.

En kompis hadde både M3, Esc og Sierra Cossie..

Hans erfaringer var: Sierraen er fin på motorvei og bykjøring, men er vanskeligere å kontrollere på grusvei. Spesielt under sportslig kjøring.

Escorten er tung i bykjøring, litt nervøs på motorveien, men en DEILIG bil å leke Solberg i .. Lett å kontrollere ..

Escort Cossie er vel også tyngre enn Sierra Cossie.. Er den ikke?

 

Har ikke hørt noe om de på vinterføre, men vet at Audi er skremmende gode på snøføre.. Har en kompis med Audi coupe-quattro .. Har blitt skremt flere ganger der ja..

 

Smaken er som baken.. Alle er forskjellige.. Kommer jo ann på hva slags bil DU vil ha.. Lekebil, dagligbil, turbil.. Eller??

Link to comment
Share on other sites

Takk for god input, skal prøve å få tak i Fast Ford 10/2005. Noen tips hvor de selges, er vel 12/10 som er ut i narvesen nå? :mellow:

 

Er som sagt litt frelst i Escos, men det e jo kjekt å kunne bruke bilen til jobb av og til samt stikke inn å kjøpe brød. :unsure:

 

Kjempelink til rallybiler, takk takk :D

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Guest sedan88

kjøp escorth cosworth uten tvil! ikke noe og vente på, du kommer ikke til og angre! mye mer konge og kjøre en den tunge audien (en på jobben som har rs2) og uten tvil mye råere og se på en både rs2 og imprezan!

 

løp og kjøp, det er jo cosworth for christ sake!whoohoo!

Link to comment
Share on other sites

Escort Cossie er en gateversjon av rallybil. Ikke direkte komfortabel å kjøre, bykjøring kan bli litt slitsomt.

I original stand er det MIIILEVIS til rallybil. ikke SAMMENLIGNE engang....

 

Hans erfaringer var: Sierraen er fin på motorvei og bykjøring, men er vanskeligere å kontrollere på grusvei. Spesielt under sportslig kjøring.

Hvis kammi'en din slet med å kontrollere cossien på grus har det med hans personlige kjørestil å gjøre for bilen er fantastisk.

er flere km med grusvei inn til hytta til gamlingene og på vei inn derover måtte jeg ta meg selv i nakken flere ganger for hastighetene ble ufornuftigt fort høye.

var ingen problemer med å kontrollere bilen hverken på sladd, kontra eller på det harde underlaget i sporene (som nesten var som betong :P )

 

Escort Cossie er vel også tyngre enn Sierra Cossie.. Er den ikke?

riktig det. ca 100kg.

 

Har ikke hørt noe om de på vinterføre, men vet at Audi er skremmende gode på snøføre.. Har en kompis med Audi coupe-quattro .. Har blitt skremt flere ganger der ja..

 

som vinterbil fins det ikke noe råere en 4x4'n til cossi. absolutle fokking perfect. det kan jeg si fordi jeg bruker en som vinterbil, og ja, jeg har prøvd audi og.

 

 

MIN konklusjon: GO FOR THE ESCCOS :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Alexander P
I original stand er det MIIILEVIS til rallybil. ikke SAMMENLIGNE engang....

Hvis kammi'en din slet med å kontrollere cossien på grus har det med hans personlige kjørestil å gjøre for bilen er fantastisk.

er flere km med grusvei inn til hytta til gamlingene og på vei inn derover måtte jeg ta meg selv i nakken flere ganger for hastighetene ble ufornuftigt fort høye.

var ingen problemer med å kontrollere bilen hverken på sladd, kontra eller på det harde underlaget i sporene (som nesten var som betong :P )

riktig det. ca 100kg.

som vinterbil fins det ikke noe råere en 4x4'n til cossi. absolutle fokking perfect. det kan jeg si fordi jeg bruker en som vinterbil, og ja, jeg har prøvd audi og.

MIN konklusjon: GO FOR THE ESCCOS :D

 

Veldig enig! :)

 

Har Impreza, Escort og Audi. Gå for Escort`n du Helge! ;)

Link to comment
Share on other sites

Escorten er det som tiltaler meg mest... Ser frem til i morgen da får vi kjent på forskjellene :) og forhåpentligvis får jeg gjort meg opp en mening B) Ser jo ut til å være en svært strøken escos den imp. blå. Savner bare skinn og 300 HK+, men kan jo hende totalinntrykket blir suverent allikevel...

 

Hvordan er meningene om Sierra (cossie) vs Escort (escos) i dette forumet?

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort
Escorten er det som tiltaler meg mest... Ser frem til i morgen da får vi kjent på forskjellene :) og forhåpentligvis får jeg gjort meg opp en mening B) Ser jo ut til å være en svært strøken escos den imp. blå. Savner bare skinn og 300 HK+, men kan jo hende totalinntrykket blir suverent allikevel...

 

Hvordan er meningene om Sierra (cossie) vs Escort (escos) i dette forumet?

 

Har hatt Sierra Cos, kjører escort cos nå. På papiret er de ganske like, men i virkeligheten er det stor forskjell! Escorten virker mye fastere i fisken og er mye mer moderne, den er også ryddigere sammenskrudd. Aldersforskjellen virker større enn den er.

Escorten har bedre kjøreegenskaper, delvis pga bredere dekk (225/45-16), min escort er senket 20 mm så det gir også bedre kjøreegenskaper, men også kort fjærvandring (lett å bunne fjæringen).

Den kortere akselavstanden merkes også godt ;-) Blir litt vanskligere å håndtere...

Motormessig har sierraen hakket bedre kjørbarhet, bedre bunndrag....mye bedre !! (t-3 vs t-35) Men escorten er slemmere med overboost på 1,3Bar når turboen først kommer (ca3000rpm mot ca 2200rpm på sierra). Har aldri prøvd t-25 escort cos, men der vil det være bunndrag i massevis.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De bilene du har listet opp er vel det jeg anser som "entusiast-biler". Som meg selv, som foretrekker Ford over alt annet, ville ikke engang vurdert de andre bilene. Og jeg tror det samme gjelder samme vei for de som måtte velge Audi eller Subaru. Men i ditt tilfelle tror jeg du bare må gå etter magafølelsen og gå for den som tiltrer deg best. Lykke til med valget :)

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

De bilene du har listet opp er vel det jeg anser som "entusiast-biler". Som meg selv, som foretrekker Ford over alt annet, ville ikke engang vurdert de andre bilene. Og jeg tror det samme gjelder samme vei for de som måtte velge Audi eller Subaru. Men i ditt tilfelle tror jeg du bare må gå etter magafølelsen og gå for den som tiltrer deg best. Lykke til med valget :)

 

Ja er enig i at dette er entusiast biler. I mitt tilfelle dreier det seg om bil entusiast, og da ekstreme turbo biler med "standard" karosseri. Er ikke opphengt i ett spesielt bilmerke, selv om cosworth tiltaler meg mest. Prøver å tenke litt praktisk opp i ufornuften også. Tenker da på verksted, innbrudd, forsikring, kostnader, holdbarhet etc. Skal vi være dødsfornuftige må vil vel kjøpe Forester eller Yaris, men det blir ikke aktuelt. Magefølelsen sier 50% av dagene cosworth resten på de andre to.

 

Noen som vet hvordan det er å legge ned baksetene i en Escort Cosworth og sette inn et hundebur? Noen som har prøvd? :)

Link to comment
Share on other sites

Escort er ikke galvanisert.. Så de kan jo ruste, men finn en som er godt behandla så er ikke det noe problem.. Det har jo i utgangspungtet aldri vært noe "billig" bil, så folk har nok stort sett tatt vare på de.. Men de er jo mye idioter der ute også da..

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Kan ike uttale meg om plassen ini en escort cosworth, men har en kompis som har en impreza gt stv,og den er forsvinnende liten innvendig. Er dårlig med beinplass både framme og bak, spes viss det sitter noen baki, og de skal ha det noelunde komfortabelt.

Egentlig lite bagasjerom og, for å være stv. Kan ikke tenke meg at det er noe bedre i sedan modellen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...