Jump to content

xr4x4


Guest Rags

Recommended Posts

Jeg er fersk eier av en 1990 sierra xr4x4.

Lurer på en del ting vedr mekking. Om det f,eks er et mekkemiljø på denne modellen i oslo.

Hva er de vanligste prob med denne bilen.

Atm sliter jeg med det elektriske, ellers skulle jeg kjøpt nye fangere, vært på hoggern, men med lite hell.

 

thx Rags

Link to comment
Share on other sites

Svetting fra motorpakninger er et problem.

90 XR4X4 er digg. 2.9 og faceliften er uslåelig kombo 8)

 

Denne siden er rå på XR4X4 www.asknik.co.uk/car.html

Link to comment
Share on other sites

Glemte en ting. Sett denne? www.carsurvey.org/modelyear_Ford_Sierra_1990.html

Link to comment
Share on other sites

Har lest den :twisted: , siden er desverre ikke opdatert på lenge. :evil:

Kort sagt er lista på hva jeg føler er slitt: 150000km, Treig girstang, motoren går ikke stille når jeg gasser, dvs på lave turtall, høres ut som et vifte, støy.(ikke tikking). Bruker nesten 2L på aktiv bykjøring. 1L på landevei. El. vinduene knaker litt.

Jeg ser på dette som et smelfett mekke prosjekt, men må starte med det viktigste, (ikke noe synlig rust) Tips på overnevnte, eller annet, mekke miljø i oslo.

 

thx Rags

Link to comment
Share on other sites

Guest Ghia4x4

Masse feil! Svetting motorpakning, rust i dører (særlig de m/takluke, vannet renner ned i kanalene; om du ikke har det, så vil det komme), ræva girkasse (vanlig feil), knirkelyder i kupe'en (vanlig feil), kupelys som ikke virker (vanlig feil), setevarmer førerside (vanlig feil), turteller (som bare virker en sjelden gang)(vanlig feil), jordingsfeil lys (lys som kommer og går), lås problemer (sentrallås som går 'ballistic' når kaldt/bakluke lås som ikke kan låses og som til slutt ikke vil igjen i det hele tatt). Og det fortsetter...

 

Hehe. Koster å være kar vettu. Fy **** til problembil. Men en blir jo glad i den. Stor motor og svært god fremkommelighet, og ikke minst digg kjøreopplevelse. Også må det jo være manuell kasse på disse rakkerne.

 

Så grattis med ny bil da. Hvor mye ga du for din, om jeg så tør spørre?

 

PS. Du burde ikke kunne klare å få forbruket opp på 2.0 v/vanlig bykjøring - jeg har målt dette i over ett år nå og det ligger på maks 1.5. Blandet omkring 1.25 til 1.45. Og langkjøring (v/faktisk ganske brutal kjøring) 0.95 til 1.2.

 

Har forresten en '90 2.9i 4x4 stv man. så det er vel så og si samme bil.

Link to comment
Share on other sites

Utrolig bra lista opp :o , og JA, kan hake av på det meste du skrev. Ser ut til jeg har fått meg en mekke bil.

- Hva er det å gjøre med girkasse, tipper det den lager ule-lyden, når jeg gir på. Bilen har manuell girkasse.

- Hva er det å gjøre med turtall visern.

 

Jeg har arvet bilen. Vet du foresten hva en slik bil du beskrev er verdt i dag.

 

Takk Rags

Link to comment
Share on other sites

Guest Ghia4x4

Det sitter en nedgradert Cossie MT75 kasse i våre biler. Og de er ikke spesielt slitesterke at det gjør noe. Faktisk så er det vel dette som virkelig dreper bilen til slutt. Ingen som gidder å bytte kasse på en så gammel bil ikke sant. Nå veit ikke jeg hva som er problemet på din. Men på min har det seg slik at en tidl. eier har herjet bilen med å trekke minigrabb med den. Den girer, ja. Men det er ikke noe sportskasse lenger... Litt vond å gire ned til 2. og 3., og vond ved drøy akks opp til 3. Det er nok bare synkrohjula som er slitne. Ingenting å gjøre med dessverre. Du kan forresten bytte girolje. Det er jo en smal verkstedsak. Men. Det hjalp ikke meg spesielt mye ettersom tiden har gått... Den ble ikke noe bedre.

 

Dette med turtallsviseren er nok bare dårlig kontakt. Det kan sikkert fikses hvis du åpner opp dashbordet og greier. Men, det gidder jeg søren meg ikke. Har ikke tid til å stresse med en sånn liten feil.

 

Så, du får nå bare styre på. Det er jo bra hvis du er flink til å skru og har verktøy da.

Link to comment
Share on other sites

Guest ykarlsen

Bensinforbruk -86 2,8 m/kvasse kammer, høykomp. stempler, annen bensintrykkregulator +++ 1,8 på BY, og 0,8 på "fin" landevei......

 

Ang lysfeil i baklykter: Vanvittig dårlig jording i disse. Bruker å legge en ledning fra karosseriet og til printbanen på pæreholderen, bruker å fjærne alle problemer. Dårlig kontakt i pluggen ved lyset.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg bor i Oslo jeg også, og har en XR4x4 2.8i -86.

Feillista til "Ghia 4x4" stemmer ganske bra, bortsett fra at turtelleren min fungerer ennå, men hvis jeg svinger hardt, så påvirker gkreftene den.

Jeg har hatt ganske mange jordingsfeil, men de har "alltid" gått seg til. Har hatt jordingsfeil på begge baklyktene, men de gikk seg til. Blinklys virket ikke, men det gikk seg til.

Har merket litt problemer med vindusviskerne. På intervall virker den bare av og til. Når den ikke går på intervall, går den hele tiden.

Jeg må også "sikte" når jeg skal skru av vindusviskerne. Dette blir man vant til. Jeg må slå den av akuratt når de er nederst på frontruta, for når jeg skrur de av, så stopper de med en gang, istedenfor å gå til parkeringsposisjon.

 

Jeg måtte også ta en skikkelig ventiljustering, fordi motoren begynte å gå helt ræva etterhvert. Det mangla klaring på 2 ventiler (ingen komprisjon)

 

Tannstaget er også dårlig, og det lekker servoolje fra venstreside på tannstaget:(

Ellers pleier dashbordet å sprekke opp.

 

Jeg har også litt problemer med 4x4systemet. Forhjulstrekken er litt for "svak". og diffbremsen bak er også ganske svak. når jeg først mister taket skikkelig, så må jeg slippe gassen, og gasse på nytt.

 

Men fremkommeligheten er ekstrem god med riktig kjøreteknikk. :)

 

Girkassa krangler også ganske mye. Spesielt 2 og 3 gir.

Link to comment
Share on other sites

Var å henta bilen i fra verksted, bil elektro. :D

Turallsvisern funker som f..

Støy/viftelyden er borte, bare god lyd når jeg gir gass på høyt turtall.

Alt el, uts. funker bra, bort sett i fra viskern bak som er treg.

Sentral låsen lever delvis sitt egent liv, men den lar seg tvangsstyre.

Tenker jeg skal skifte olje på girkassen alikevell. Har noen no tips til hvor jeg kan få gjort det :?: , evt mens jeg ser på så får jeg plukket opp lit erfaring på det feltet au.

Link to comment
Share on other sites

og idag gikk hjullageret istykker, vestreside forran. Er det vanlig at hjulagrene går istykker på sierrar? På den forrige sierran, ødela jeg 3 hjullagre, alle på forskjellige hjul. Jeg undersøkte bilen for noen månder siden, og hjullagrene virka helt fine da. Ingen slakk eller ulyd.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg kjører(sierraxr4x4 1990)opp turtallet (umulig å si hvor mange opm, siden visern streiker,lol)høres det ut som om jeg har en kontorvifte i bilen. Lyden forsvant faktisk over en 15min periode her om dagen, men kom sef. tilbake. Tips.

Er det foresten noe å hente på ytelse ved å skifte merke på luftfiler + tennplugger, kabler eller annet billig.

Tips

Link to comment
Share on other sites

Guest Ghia4x4
Når jeg kjører(sierraxr4x4 1990)opp  turtallet (umulig å si hvor mange opm, siden visern streiker,lol)høres det ut som om jeg har en kontorvifte i bilen. Lyden forsvant faktisk over en 15min periode her om dagen, men kom sef. tilbake. Tips.

Er det foresten noe å hente på ytelse ved å skifte merke på luftfiler + tennplugger, kabler eller annet billig.

Tips

 

Det med ytelsesøkning på V6'er Sierra'er har vært et tema her mange ganger tidligere. Og svaret er enkelt; nei, effektøkning på en XR4x4 finnes ikke. Med mindre du skal ty til turbo og legge i masse penger da - noe som forøvrig høres ut for meg, som å kaste penger ut av vinduet. Det er ikke noen A4 TDi vi snakker om her som kan chipes for noen skarve tusenlapper...

Link to comment
Share on other sites

Guest Ghia4x4
Ang lysfeil i baklykter: Vanvittig dårlig jording i disse. Bruker å legge en ledning fra karosseriet og til printbanen på pæreholderen, bruker å fjærne alle problemer. Dårlig kontakt i pluggen ved lyset.

 

Jeg kan legge til at nå funker hverken ryggelys, høyre kjørelys bak, venstre bremselys bak. Er dette jordingsfeil eller hur? Noen som kan hjelpe meg ut her..?

 

Jeg blir gal av den bilen... :lol:

Link to comment
Share on other sites

og for all del.

Du får ingen effektsøkning av å bytte tennplugger, tennkabler osv..

Det er bare tull.

Kan være en fordel å kjøre med tennplugger av ett bra merke. Bosch, NGK, Beru osv..

Bedre å kjøre på dem , enn sånne biltema plugger, som er laget for asiatiske land, og ikke er tilpasset norske klima forhold. Jeg har erfart litt dårlig levetid og fusketenning, pga billige plugger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 years later...

Eneste pluggene jeg kjører på er Motorcraft, da synker bensinforbruk bl. annet mot NGK, samt på ohc så er vel de det eneste som holder.

Sies også at Køln er veldig kresen på at den vil ha motorcraft-plugger.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...