Jump to content

Granada Mk1 2,8 Super Injection


Guest LaLinea

Recommended Posts

Guest LaLinea

Noen som har hørt om Granada Mk1 som heter 2,8 super injection? Den har tre innsugshull å tre utblås da den vanlige 2,8i har to inn å to ut og det er også sakt att den hadde noe mer gamp enn vanlige 2,8i.

Stefaren min kjøpte en Granada Mk1 med 2,8 super injection med ett annet planum kammer å topp og når han solgte delene(toppen, insug og insprøytningssystemet) var det en Ford entusiast som absolutt ville ha de delen å betalte blodpris for delene. Det var ingen som hadde hørt om den motoren den gang heller bare han entusiasten.

Link to comment
Share on other sites

Guest TurboPower

stemmer,

 

de første 2.8i hadde 3 ports topper, og annet innsug.

Sjelden vare. Dårlig av Ford sine verksmenn å ikke fortsette trenden på senere 2.8i

Link to comment
Share on other sites

Gikk en (god) del bedre også disse da? Hadde vært artig å hatt noe sånt. Hvilke modeller finner du dette på? Alle mk1?

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet ble vel Granada Mk1 levert i tyskland med 2.8i, men bare på 77mod rett før de gikkut av produsjon. De brukte da samme plenumskammer som capri hadde på sin rs2600. Men at toppene var forskjellige, det har jeg aldri hørt. Men colognemaskinen ble jo levert i statene med tre utløp, så hvorfor ikke.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Guest ZeroCool

hehe skal du vel! blir sikkert som å lete etter nåla i høystakken.men kan jo vere heldig da.men da koster dem sikkert FLESK! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

er 150 hk i disse....

står det i ett gammelt auto motor und sport fra 77. der dem tester en slik 2.8i GLS

ER SKJELDENT DYRT OG DERMED VANSKLIG Å HOLDE PÅ MED, VILLE HELLER SATSE PÅ EN 24V DA DET BLIR EN LANGT RIMELIGERE LØSNING, MED TANKE PÅ FORHOLDET MELLOM EFFEKT / KRONER..... LEGGER VED BILDE AV RS 2600 CAPRI MOTOR ROM.

Link to comment
Share on other sites

Guest TurboPower

jepp, 76/77. bare i tyskland du fikk disse. og ja 150hk

var en slik auksjon på nettet nylig. men gikk for ca 400euro, så jeg ga f.... bare innsuget ++, ikke toppene. men de får du tak i fra hvilket som helst firma i usa. så det er egentlig å bare lage et innsug, kanskje hybrid fra gasser og injection så disse passer føderal toppene. tanken har vært der.

vil heller ha alu topper, men de kostet over 30 000. en i stockholm hadde. originale til weslake caprien :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Pappa hadde en 1979 Ford Granada mk.II S1 2.8 GLi(mener det sto slik faktisk), enne var importert fra sverige, men var en del spesiellle ting med den.

1. Var treports utblås mener jeg.

2. Vannpumpe, da de havarerte så sleit de med å skaffe riktig, mått ha vannpumpe til US V6

3. Han babla om at registerkjedet røyk på de motoren en gang, om den hadde det var det jo noe rart.

4. Var visstnok 155 hk i den(trodde 2.8i kom med 160+/150 hk)

 

Bilen var forresten en isblå metallic med svart vinyltak(sedan), han kjøpte den i Sverige i første halvdel av 80-tallet så 2.9 kan utelukkes, var k-jet.

'

Dette kan kanskje være en sånn motor?

 

Edit: Var også slikt plenumkammer på den...

Edited by Granada 2.8 Ghia

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Guest Marius

den på mk1en.

var nokk en 2600RS motor. lik den i caprien. det er grommotor det !.

jeg bygger gjerne om min 2.6 motor til rs! hehe :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

CAPRI 2.6 RS HADDE 2 STK UTBLÅS SLIK SOM ALLE ANDRE TYSKE COLONGE V6 MOTORENE. TOPPER MED 3 UTBLÅS BLE BENYTTET AV FORD M SPOT OG KUNNE MULIGENS KJØPES FRA FORD.DISSE VAR PRODUSERT AV WESLAKE TROR JEG. MK1 GRANADA MED2.8I BLE LEVERT I 77 KUN FOR TYSKLAND SOM EN PRØVE FOR DE NYE KAROSSERIET SOM KOM I 78 MOD OG HADDE FÅ LIKHERTER MER CAPRI 2.6 RS. .TROR DEN HADDE CA 150 HK. MOTOREN SOM HER DISKUTERES ER NOKK EN 2.8 FRA MUSTANG DE HADDE 3 UTBLÅS OG LITT MER HESTER. HER ER IKKE INSUGET LIKT SOM PÅ DE TYSKE UTGAVENE. CAPRI 280 HAR EN VANLIG 2.8I PÅ I FØLGE FORD 160 HK .

Link to comment
Share on other sites

Her litt snacs :rolleyes:

 

 

jeg er kansje den entusiasten som betalte blodpenger for å få tak i dette innsuget for flere år tilbake. brukte 6mnd og masse tlf rundt i norge.

 

til og med granadaklubben i tyskland ristet på hodet da jeg viste tegninga av innsuget.

 

jeg sporet opp 2 biler som var importert på 80 tallet. en rød og en paradisgrønn granada-.de ble tatt inn til Lillehammer.

 

den ene bilen. røde ble vraket tror jeg. men jeg vet hvem som kjøpte den. og har motoren på en låve. tror den ikke er for salg. er samler som har den.,

 

den grønne bilen havna forbi kompisen min for mange år sia. og jeg starta der den ble solgt og fulgt ledetråder til jeg endelig fant bilen i Lom.,

 

men motoren ble solgt til Lillehammer. så ved en tilfeldighet ringte det en ungutt som trengte turbo deler til 2,8.så jeg spurte om han hadde kjøpt motor fra Lom

 

og det stemte. jeg ga vel 8000kr i deler for innsuget. med topper. motoren ble igjen. den var det ikke noe spes med.

 

men på bildene er det et nytt innsug som er hos en ivrig capri entusiast. og det fant jeg først. så å ta bilde av noe man vil ha er jo dirrende nok.

 

men vet kun av 3 innsug i Norge.

 

sku være en nor lenning som påstod han hadde en motor en gang. men det virket for useriøst.

 

jeg vurderer å bruke innsuget på min spesielle 2,8 turbo motor. den har max trimma usa topper.

 

 

 

 

http://i152.photobucket.com/albums/s164/Frofix/scan0008.jpg

 

 

http://i152.photobucket.com/albums/s164/Frofix/scan0009.jpg

 

 

http://i152.photobucket.com/albums/s164/Frofix/scan0010.jpg

 

 

http://i152.photobucket.com/albums/s164/Frofix/scan0011.jpg

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

2.8i LS GLS Ghia S osv var en betegnelse på mk2s1 biler, som hadde S- Pack. Har i utg punktet ingen ting med motorene å gjøre. Derimot er det understellet som står for S betegnelsen.

-Enhver ting kan alltid gjøres bedre enn den blir gjort.

 

-Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.

 

-Kvalitet betyr å gjøre det riktig når ingen ser på.

 

Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...