Jump to content

Senke Kompresjonen


Bjørn_H

Recommended Posts

Driver å funderer litt på dohc turbo nå. Har fått tak i en ekstra motor jeg tenkte å bruke. Har tatt av toppen og greier nå, så veldig bra ut til å ha gått 200k

 

Så til topicen, hva er den beste måten å senke kompresjonen på? Hvis man dreier ned stemplene, så blir jo disse litt svekket skulle en tro? Hvor mye må jeg evt dreie av?

 

Et annen mulighet er to toppakninger, men vet ikke hvor holdbart det blir?

 

Har dere noen tips/erfaringer?

 

Mvh

Bjørn Halvor

Edited by Bjørn_H

88 Sierra Cosworth 2wd

Link to comment
Share on other sites

Da spyles det olje opp på stemplene til en hver tid.. som vil fungere som kjøling av stemplene.. og da vil de tåle mer..

Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)

Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle)

 

BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)

BMW 523i e39 (Brukstralle)

Link to comment
Share on other sites

drei ned 1 til 1-5mm ... eller kost på deg 1000-1500 i coswhort stempler

 

cossie stempler passer absolutt ikke overhodet.dohc har en borring på 86,5, mens yb og ohc motor har en borring på 90.93.. dessuten er det også dette med avstand fra senter på stempelbolten og til topp på stempel. det som derimot passer er opel calibra turbo stempel og bmw 328 stempel da disse har lik borring men er 1mm lavere fra stempelbolt til topp. + at de har nedsenket bowl på 25cc.

Link to comment
Share on other sites

det er jo ikke noe problem ford lagde turbo motor på OHC og levert dem til USA .

http://www.batinc.net/merkur.htm

 

Det har da ingenting å si i denne sammenheng.... er DOHC det er snakk om her

 

Billigste måte blir å ikke gjøre noe med comp, men da kan du heller ikke kjøre spes mye trykk....

Skal du ha litt hk, så må mye byttes... comp senkes, underspyling av stempler (fra cosworth?) tilleggs innsprøyting, sterkere topp pakning osv osv.... men hør litt med møffe, vår danske venn, han vet litt om dette...

Link to comment
Share on other sites

cossie stempler passer absolutt ikke overhodet.dohc har en borring på 86,5, mens yb og ohc motor har en borring på 90.93.. dessuten er det også dette med avstand fra senter på stempelbolten og til topp på stempel. det som derimot passer er opel calibra turbo stempel og bmw 328 stempel da disse har lik borring men er 1mm lavere fra stempelbolt til topp. + at de har nedsenket bowl på 25cc.

 

peogeut 306 GTI køre også med 86x86 ...

 

under spuling har en dohc std. det er dog ikke den model som en zetec eller cosworth har. en dohc har et hul i plejlstangen som når den passere et sted på krumtappen spuler noget olie op i bunden af stemplet. jeg skulle ikke mene at der er nogen grund til at pille ved det. ellers så kan delene købes ved ford og du skal selv til at lave noget til at montere det. men du ved ikke om din olie pumpe kan følge med til det. benzin kølingen af stemplet er mere vigtig.

 

så skal det være seriøs så calibra stempler. mener de er ok op til 300+hk og dine plejlstænger giver nok op inden. ellers af med lidt af kronen på stemplerne. du skal dog huske at krydspinden er krympet i. så du må ikke bare presse den ud. men du skal gøre op med dig selv hvor mange hk du vil have. 170-190hk laver du på std motor med en god benzin styring. og på en pålidelig motor. du skal dog ikke forvente mange 100000km fra den.

Link to comment
Share on other sites

mener du kan varme plejlstangen op og presse den ud. men ta kontakt med din lokale cylinderservice de kan sikkert fortælle dig det. du skal have kontakt med dem alligevel. man kan ikke købe plejlstangs lejer ved ford som løsvare. hvis du bestiller ved ford skal du have plejlstangen med. og det koster ca 3500kr for alle 4.. og ved cylinderservice her i dk koster løse lejer til hele krumtappen 1100kr. de er forøvrigt lavet af et metal som man normalt kun bruger i en turbo motor.. derfor den høje pris.

Link to comment
Share on other sites

Det har da ingenting å si i denne sammenheng.... er DOHC det er snakk om her

 

... comp senkes, underspyling av stempler (fra cosworth?) tilleggs innsprøyting, sterkere topp pakning osv osv

 

for at gøre det klart. på en std 10,4:1 komp kan man køre med ca 0,7 bar. en tommelfinger regl er at for hver 0,1 bar man hæver trykket forøger man hk med ca 10%. men normalt på en dohc med 0,7bar får man 170-190hk. detter er naturligvis med en IC og oliekøler. de fleste turbo DOHC motore her i dk er bygget med en MF2. men jeg vil naturligvis anbefale en mere avanceret ECU, bla for bedre at kunne styre tænding/benzin. men der er ikke nogen grund til at gøre det store ved den std motor hvis man bare vil hæve med 50hk. std stemplerne klare jo ikke det helt store alligevel. men alle små ændringer forbedre levetiden på din motor/komponetner. men skal du over 300hk kan du ligeså godt købe en cosworth. men små 200-230hk klare en dohc fint. og hver gang du sænker din komp så sænker du dit moment men du kan hente flere hk. så skal du så opveje regnestykket. er det hk eller moment du vil have. eller sagt på en anden måde.. er du til en vild honda civic type R eller en råstærk mustang?? hk er det som du skal arbejde med gearkassen for at udnytte og moment er det der gør at du bliver presset ned i sædet når du giver gas i tomgang.

 

en dohc er jo en moment maskine. så hvorfor ikke udnytte det? std komp. og perfekt styring af den. og ca 170hk og 300nm. det er det billigste. vil du lave det dyere så gør det ordenteligt. byg motor nr 2. og start med alle de rigtige dele.. smedestempler. stål plejlstænger, afdrejet svinghjul og afballanceret sammen med krumtap,kobling og remhjul. den nye std toppakning er meget fin til trykladning. den holder til alt du kan smide i den. samel den og tag turbo og alt det andet du har fra den 1. motor og få den kørt ind.. det er hvad jeg ville gøre.

 

pas altid på med at starte med for mange hk. det kommer til at koste dig en formue.. enten i form af en smadret bil eller i værste fald dit liv. modificer din bil stille og roligt over et par år. på den måde får du bedst en bil som du kan køre og kontrollere perfekt. og du får altid rettet på alle de små fejl og mangler før de bliver livsfarlige. det er meget vigtigt i mine øjne ikke at tage for store skridt når det gælder tuning. for går det godt kan alle køre med 1000hk men det er når det går galt man skal være en rigtig dygtig billist. og det kommer ikke bare fordi man har mange hk. jeg har set det for tit at en ny billist ikke kan nøjes med 120hk og skynder sig at købe en bil med 300hk som nr 2 bil. det går næsten altid galt... så tun med omtanke.. du skal nok nå det.

 

fandt du forresten de 3 bolte?? og hvilken toppakning lagde der i den motor du pillede toppen af?? er den revnet på de 2 bagerste cylindre mellem ventilerne?

Link to comment
Share on other sites

hei hei gutter,

drei av ca 1 til 1.5 mm av org stempler, det er ingen fare med dem,jeg har gjort det på mine og målt dem og tykkelsen på stemplet er god.. men som møffe sier, bruk noen gode kr på en orntlig og pålitelig motorstyring.

 

det med underspyling av stempla så er det org på dohc. se bilde.

 

org råder er den støste gåta jeg har møtt på hittil , di ser egentil veldig spinkle ut, er redd at det det som først tar kvelden når man får på litt fart på vheiva + exstra trøkk fra en turbo..

 

foresten møffe, vil det ikke komme olje heletiden ut av av den underspylinga . vill det ifølge mine beregninger! <_<

 

men gøy å se at flere vil drive litt med dohc turbo!

stå på!

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Møffe

Fant de tre skruene ja :) Fant ut av at toppen er 94mod og blokka 93, så tror ganske sikkert det var den nye typen toppakningen. Har ikke funnet noen revner enda :)

 

Er så klart dreimoment som er det råeste, men vil man tape mye nm ved å dreie ned stemplene 1 mm? Eller er det bare like greit å bytte stempelringene og la stemplene være org.

Mye mer kan man lade når man dreier ned stemplene 1mm?

 

Ford Racing

Hvordan fikk du ut kryssboltene?

Hvor fikk du tak i den sandwich plata til oljekjøler?

 

Hvordan går det med prosjektet ditt nå? :)

Edited by Bjørn_H

88 Sierra Cosworth 2wd

Link to comment
Share on other sites

jeg fikk noen til å presse de ut. men de satt godt, er sikkert en lurere måte på at dem skal gå lettere ut, eventuelt å verme stemplet eller noe..

 

deb dingsen mellom blåkka og oljefilteret fant jeg på en 2,3 turbo disel fra en opel frontera!, jeg ga ingen ting for den men skal sikkert ikke ha mye for den på et opphøggeri!

 

prosjektet går greit, nå så driver jeg å samler inn deler til hele bilen,

skal utåver til fård på lillehammer og kjøpe komplett overhalings-sett til dohc.

blir dyrt men litt surt å spare noen lapper på lager og sont vist motoren går i 2 dager og havarerer da..

 

er i lure hjøre for tia angående motorstyring! men finner nok ut noe snart!

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Driver å overhalder motoren jeg også nå. Må vel invistere i et sånn overhaldingsett jeg og. Mye koster det? Følger absolutt alt med det?

 

Hvilken intercooler skal du bruke, hvordan har du tenkt å montere den? Dohcen har jo en ganske stor radiator. Tenkte å bruke en cos 4x4 cooler jeg

88 Sierra Cosworth 2wd

Link to comment
Share on other sites

Lykke til med byggingen :)

 

Men toppakningen skal vel man uansett bytte om man har hatt av toppen...

 

Og jeg tror ikke det er noen idè å slurve med det når du skal ha ladetrykk i tillegg.

 

Pakningen koster en plass mellom 400 og 500 kroner.

Link to comment
Share on other sites

hei hei gutter,

drei av ca 1 til 1.5 mm av org stempler, det er ingen fare med dem,jeg har gjort det på mine og målt dem og tykkelsen på stemplet er god.. men som møffe sier, bruk noen gode kr på en orntlig og pålitelig motorstyring.

 

det med underspyling av stempla så er det org på dohc. se bilde.

 

org råder er den støste gåta jeg har møtt på hittil , di ser egentil veldig spinkle ut, er redd at det det som først tar kvelden når man får på litt fart på vheiva + exstra trøkk fra en turbo..

 

foresten møffe, vil det ikke komme olje heletiden ut av av den underspylinga . vill det ifølge mine beregninger! <_<

 

men gøy å se at flere vil drive litt med dohc turbo!

stå på!

 

jeg mener ikke de bliver underspylt i hele tiden. så vidt jeg husker er lejet på plejlstangen helt glat. og med et hul igennem som passer med hullet i plejlstangen og hullet i krumtappen. og derfor vil der blive spylt op i bunden af stemplet 2 gange for hver omgang.. hvis jeg husker rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...