Jump to content

Skrangling Fra Kat. Bytte Med Rør?


Recommended Posts

Guest Erik Braseth
Posted (edited)

Hei,

 

Ser ut til at noe er løst inne i katalysatoren min, da det skramler fælt ved bestemte turtall. Bilen klarte avgassmålinga på pkk med skranglinga, så den er vel ikke helt ødelagt.

 

Spørsmålet er da om det går greit å fjerne hele stykket der katalysatoren er og erstatte det med et rør (2"-2,5"?) og sveise fast en flens i hver ende slik at man bare kan skru inn rørbiten der katalysatoren skulle være. Har eksosanlegg som går sammen til et rør rett bak motoren. slik

 

Sikkert dumt spørsmål, men er det begge de to "klumpene" på den fremste delen som utgjør katalysatoren? Hos meg er det iallefall den første som skrangler, men det er kanskje like greit å lage et rør som erstatter begge?

 

Noen synspunkter ang. effekt? Vil det slå negativt eller positivt ut? Så lenge det ikke forverrer effekten spiller det ingen rolle for meg. Gjelder 89mod 2.9 motor.

 

*edit: la til et litt dårlig bilde fra undersiden av bilen. Den framste delen av de to jeg tegna rundt skrangler altså. Og ja, jeg vet bilen er skitten og at diffen har kastet olje rundtomkring ;)

Edited by Erik Braseth
Posted

Høres ut som inmaten i kat'en begynner å flytte på seg ja...

Skjedde med en xr4x4 gamlingen hadde, den gikk veldig tett....

 

Tror det er samme greien på denne som på sierra at det

er "gnistfanger" og kat som er på midtstykket...

 

Tror ikke du merker så veldig mye til det m å fjerne kat'en, mulig den

blir litt "kvikkere":)

Det sies vel at en kan tjene 5-10% på dette. Tror jeg... :)

-03 Ford Mondeo ST220

-83 Ford Granada 302 V8 (langtids-prosjekt)

-84 Ford Granada 2.0L, ca 140 hk ohc (solgt)

Guest Erik Braseth
Posted

Det var slik jeg trodde. Noe er løst i den første av de to delene. Men er det denne "gnistfangeren" jeg har merket av med rødt? Inneholder den no giftige stoffer, eller er det bare å skrape ut innmaten?

 

Innmaten slenger løst omkring, virker som hele greia har løsna innvendig. Den andre delen (uten ring rundt) er iorden, det kommer iallefall ingen skramling fra den. Men er det dumt å fjerne innmaten i kun én av delene?

 

Venter til i morgen med å sette det sammen, så håper noen kan fortelle meg hva jeg driver med før den tid :rolleyes:

 

ps: 2.9 uten eksosanlegg bør ikke startes i nabolag som er overbefolket av pensjonister. Skjønner ikke hva de reagerte på jeg, var da ikke sååå høyt B)

Guest Erik Braseth
Posted

Tror løsningen blir å la katalysatordelen være urørt, og heller få skjært ut to flenser og sveise et rør mellom. Da vil man jo kunne skru tilbake katalysatoren på 10 minutter, hvis det skulle være behov for det.

 

I mine ører høres det bedre ut enn å prøve å sveise fast innmaten eller pirke den ut.

Posted

tidligere 2.9 fikk man jo uten kat og mekaniske ventilløftere.

er vel ikke så sykt forskjell på resultatet av avgassmåling på de tidligere V.S de nyere ;)

 

og start 2.9 uten eksosanlegg bråker greit ja :D

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Posted

Startet Cosworthen uten eksosanlegg jeg. I helvete det bråka...

Mener at du fucker opp den ene lambdasonden på de bilene med lambda både foran og etter kat. har liggende en fra en DOHC hvis du trenger.

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Guest Erik Braseth
Posted

heldig som jeg er så er det bare en lambda der rørene møtes under motoren ;)

 

Men skjønner ærlig talt ikke hvorfor ford laget hundreogørtogførti forskjellige eksosanlegg til bilene. Eksosanlegget som ble levert på min bil står ikke engang oppført i noen lister hos f.eks meca eller mekonomen.

 

Takk for tilbudet, men kat'en lever den. Er bare den "gnistfangeren" som har løsna. Bytter jo bare hele stykket, så får kat'en ligge i kjelleren til neste gang bilen skal godkjennes

Posted

På bilen min er dette bytta ut med ei simons effekt potte isteden! hehe.. Funker greit!

Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa.

Guest Erik Braseth
Posted

6-7 minus, stiv kuling og snø gjorde at jeg bare skjærte opp toppen av gnistfangeren og pirka ut de løse delene inni. Hele "elementet" hadde delt seg i to på langs. Sveisa igjen og lyden ble borte

 

Ble litt snedig lyd i bilen, men ifølge Svendsen Eksos ville det blitt helt forferdelig (rar og stygg) lyd med et rør istedet for kat'en.

Posted
Bare sprøyt tror nå jeg... ;)

 

 

 

Er ganske så enig her. Tidligere modeller hadde jo ikke kat (eller gjelder det bare sierra),

de låter jo normalt for det :P

-03 Ford Mondeo ST220

-83 Ford Granada 302 V8 (langtids-prosjekt)

-84 Ford Granada 2.0L, ca 140 hk ohc (solgt)

Guest Erik Braseth
Posted

Men de har en lyddemper istedet for et rett rør. Noen har også dobbelt anlegg helt til bakakselen omtrent.

Posted

Jeg har dobbelt anlegg til bakakseln og det er fin lyd!

00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)

87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)

88 Scorpio 2,4i bruksbil

Posted

Regner med at katta di brenner opp etter en stund nå, hvis du har fjernet gnistdempinga.... jeg for min del byttet hele eksosen på min 90mod, til 2,5" svendsen eksos, og den går greit igjennom eu, co er innenfor grensene

Posted

den er 0.5% for biler med kat. Og 2% uten, tror jeg ;)

-03 Ford Mondeo ST220

-83 Ford Granada 302 V8 (langtids-prosjekt)

-84 Ford Granada 2.0L, ca 140 hk ohc (solgt)

Guest Erik Braseth
Posted (edited)

Svendsen eksos trodde ikke fjerning av innmaten ville ha noe å si for kat'ens videre liv. De tilbydde seg å sveise inn et rør istedet for gnistfangeren. Men aller helst ville de selge meg en ny katalysator til 5-6 tusen...

 

Fikk tak i bildene som ble tatt:

 

Hva er egentlig innmaten for noe? Så ut som en trekloss med porer

Edited by Erik Braseth
Posted

Det er platina... ;)

Aldri lurt på hvorfor katalysatorer er så dyre?

 

Forresten, har dere ikke sett på til salgs sidene? MT75 kasse til salgs!

 

Sorry, off topic...

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Posted

OT: Noen som visste at innmaten i katalysatoren er "brettet" sammen og hvis det "brettes" ut er det like stort som 2 -3 fotballbaner? :D

Det har jeg lært hvertfall.. :P

00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)

87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)

88 Scorpio 2,4i bruksbil

Guest Erik Braseth
Posted

Det der er ikke innmaten i katalysatoren da, men innmaten i den "greia" før katalysatoren

 

Count: han som har 2 stk mt75 fra dohc du snakker om?

Posted
Det der er ikke innmaten i katalysatoren da, men innmaten i den "greia" før katalysatoren

 

Count: han som har 2 stk mt75 fra dohc du snakker om?

 

Ahh, skjønner... :P

 

Tror Count snakker om den han selger kanskje?

00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)

87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)

88 Scorpio 2,4i bruksbil

Posted
Det der er ikke innmaten i katalysatoren da, men innmaten i den "greia" før katalysatoren

 

Count: han som har 2 stk mt75 fra dohc du snakker om?

 

Aha, misforstod litt der...

Har ikke peiling hva det er. Kanskje bare vanlig jern eller no. Siden det bare er en gnistfanger. Sikker på at den ikke har en "katalyserende" effekt? ;)

 

2.9 kassa mi ja. Løp og kjøp! :D

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Posted
Aha, misforstod litt der...

Har ikke peiling hva det er. Kanskje bare vanlig jern eller no. Siden det bare er en gnistfanger. Sikker på at den ikke har en "katalyserende" effekt? ;)

 

2.9 kassa mi ja. Løp og kjøp! :D

 

Synes det ligner på det som er i katalysatoren ja...

 

Count: Siden det ble snakk om girkasser. :P skal du ha automat igjen?

00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)

87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)

88 Scorpio 2,4i bruksbil

Guest Erik Braseth
Posted

Count: du må jo sette sammen et pakketilbud med kasse, clutch, mellomaksel, pedaloppheng og svinghjul da :P

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...