Jump to content

Strømproblemer


Cossi2wd

Recommended Posts

Hei !

 

Dama kjører en go gammel 90 mod sierra is og problemet lyder som følger :

 

Begynte med at bilen hele tiden gikk tom for strøm... Etter dette har jeg byttet 3 dynamoer, børster, har også byttet batteri og starter, søket også etter noe som ligger å tapper strøm osv osv...tok ut sikringen til taklys, klokke og div pga det tappet

 

Bilen har virket fint i ca 2 mnd nå og nå begynner helvete igjen...

 

vifta har også fucket seg så den suser hele tiden ( hører ut som en volvo :( ... usj :P )

 

Kan det ha noe å si ????? Jeg truer jo ikke d selv, men spør alikevel...

 

Noen som kan komme med innspill som jeg kanskje har glemt ! ????

 

Desperat... og lei av å lete etter feil -_-

Link to comment
Share on other sites

dette høres ut som gamle bilen til mamma.. det bytta vi 6 dynamoer og utallige børster.. men der var det å skaff en så si ny dynamo, nye reimer og GODT strammet og skrud HARDT fast.. og nytt batteri så blei det litt bedre... etter MYE banning og sværting og stratkabelhelvette...

Edited by morty999
Link to comment
Share on other sites

Krypstrøm= den strømmen som tappes fra batteri når alle forbrukere som er naturlig avslått når bilen står parkert.

 

Er ikke no expert på strøm ,men hvor måler man den. eller er det bare å måle mange forsjellige plasser ?

 

En kompis målte mange plasser ser du. og d var da vi tok ut sikringa til taklys, klokke osv..

 

 

dette høres ut som gamle bilen til mamma.. det bytta vi 6 dynamoer og utallige børster.. men der var det å skaff en så si ny dynamo, nye reimer og GODT strammet og skrud HARDT fast.. og nytt batteri så holdet det... etter MYE banning og sværting og stratkabelhelvette...

 

 

okey ! .. Reimer er helt nye... batteri er nytt, men dynamo er jo brukt, men med nye børster..

 

Hvor kan man kjøpe overhalte dynamoer ?

 

Eller er d stress å overhale de selv ?

 

event : Hva slags annen dynamo kan man bruke som f.eks lader litt bedre ?

Edited by Cossi2wd
Link to comment
Share on other sites

Er ikke no expert på strøm ,men hvor måler man den. eller er det bare å måle mange forsjellige plasser ?

Du trenger et multimeter som kan måle ampere, still det inn for å måle dette, ta av en batteripolsko og koble testledningene mellom den demonterte batteripolskoen og batteripolen, da måler du all strømmen som går ut fra batteriet.

OBS ! Har du ikke slått av alle forbrukere osv, er det stor sjangse for at du knerter den interne sikringen i multimeteret, da disse sjelden tåler mere enn 10 ampere.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, sjekk gjerne sikringa FØR du begynner å måle. Det er veeeldig vanlig at noen driter seg ut og knekker den. Krypstrømmen bør ikke være over 50mA.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Hei !

 

Dama kjører en go gammel 90 mod sierra is og problemet lyder som følger :

 

Begynte med at bilen hele tiden gikk tom for strøm... Etter dette har jeg byttet 3 dynamoer, børster, har også byttet batteri og starter, søket også etter noe som ligger å tapper strøm osv osv...tok ut sikringen til taklys, klokke og div pga det tappet

 

Bilen har virket fint i ca 2 mnd nå og nå begynner helvete igjen...

 

vifta har også fucket seg så den suser hele tiden ( hører ut som en volvo :( ... usj :P )

 

Kan det ha noe å si ????? Jeg truer jo ikke d selv, men spør alikevel...

 

Noen som kan komme med innspill som jeg kanskje har glemt ! ????

 

Desperat... og lei av å lete etter feil -_-

 

 

Lyser ladelampa di når du slår på tenninga?

Hvis den ikke gjør det vil ikke bilen lade.Dynamoen må ha en forbruker for å starte ladinga.

Hadde samme problemet på Cosworthen min,og måtte legge opp en ny ledning fra ladelampa til dynamoen for å få lading.

Link to comment
Share on other sites

Hvor høy spenning har du på batteripolene når motoren går?

 

Er lite vits å tegne, Vingedude sa det ganske greit.

Åpne panseret

Lås bilen og ev. aktiver alarm

Ta av polskoen fra batteriets minuspol

Sett multimetret til å måle strøm

Sett ene stikkeren på batteriets minuspol, andre stikkeren på polskoen du har tatt av

Les av på multimetret hvor mye strøm som brukes

 

Helst bør du ha stikkerne på minuspolen og polskoen MENS du tar polskoen av minuspolen, da brytes ikke forbindelsen i det heletatt.

 

Se hvor mye strøm som trekkes etter ca. en halv time sånn, da skal det meste ha stabilisert seg.

 

Hjalp dette noe? :)

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

aha...

 

Der tok jeg den !!!

 

En kompis tipsa meg på nesten samme måt bare han ba meg ta en ledning på minuspolen og se om d gnista når jeg tok den i mot noe !

 

Men skal sjekke dette i løpet av kvelden...

 

Men hvis den tapper seg, så er jeg jo tilbake til at jeg må finne stede den tappes... Hvor kan d være da/ eller åssen finner jeg stedet ?

 

 

Tusen takk for alle svar

Link to comment
Share on other sites

Først taper du stikkerne til polen og polskoen. Så tar du ut én og én sikring og ser hvordan strømtrekket endrer seg. Finner du en kurs som har strømtrekk, har du noe å jobbe med.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

mål dynamoen også. feil kobling eller defekt dynamo stjeler mer strøm enn den produserer. skjedde med min og da brukte den 5amp hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Først taper du stikkerne til polen og polskoen. Så tar du ut én og én sikring og ser hvordan strømtrekket endrer seg. Finner du en kurs som har strømtrekk, har du noe å jobbe med.

 

Ja... Dette har vi gjort.. Og da trakk d strøm fra taklys og klokke osv... trakk ingen andre steder...

 

Men har målt og sett hvor mye dynamoen lader ca 10 ganger nå og siste gangen ble d resultat...

 

Så prøver å bytte børsten i dag og deretter dynamo hvis d ikke blir endring...

 

( mye jalladynamoer rundt her) =(

 

 

mål dynamoen også. feil kobling eller defekt dynamo stjeler mer strøm enn den produserer. skjedde med min og da brukte den 5amp hele tiden.

 

jepp... Har byttet 3 stk nå og må sikkert til på den 4 nå !

 

litt OT: bilen er vell ikke rød? og kjøpt på lørenskog?

 

Har sagt d før og jeg sier d igjen Morten.. Jeg er i fra vest agder !

 

Henter ikke GAMMEL sierra der oppe vet du ;)

Link to comment
Share on other sites

Da lader den 14,7 v igjen ....

 

Er d galt...???

 

Bytta først børster, men hjalp ikke...

 

Kjøpte ny børst, men det hjalp heller ikke..

 

Så bytta jeg dynamo.. D hjalp heller ikke..

 

Så bytta jeg til en annen dynamo igjen og da funket den....

 

D er altså den 4 dynamoen jeg har byttet til o den bilen... :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Da lader den 14,7 v igjen ....

 

Er d galt...???

 

Bytta først børster, men hjalp ikke...

 

Kjøpte ny børst, men det hjalp heller ikke..

 

Så bytta jeg dynamo.. D hjalp heller ikke..

 

Så bytta jeg til en annen dynamo igjen og da funket den....

 

D er altså den 4 dynamoen jeg har byttet til o den bilen... :wacko:

 

kansje lurt å vudere bytte dynamo med en gang :)

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...