Jump to content

hvilken snurre på 330 oppsett?


vinge87

Recommended Posts

hvilken turbo er det å anbefalle til dette oppsettet? skal ha meg en ny turbo da min org t3 er sleten hehe

 

vil jo seff at det skal være en turbo som holder og begynner tidlig, har på tidligere cosworter kjørt med t 34, har jo funket bra det da, men vil ha en turbo som begynner tidligere vist det er mulig da. kom med erfaringer og synspunkter vist dere er snill :blush: :D

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest jornhan
hvilken turbo er det å anbefalle til dette oppsettet? skal ha meg en ny turbo da min org t3 er sleten hehe

 

vil jo seff at det skal være en turbo som holder og begynner tidlig, har på tidligere cosworter kjørt med t 34, har jo funket bra det da, men vil ha en turbo som begynner tidligere vist det er mulig da. kom med erfaringer og synspunkter vist dere er snill :blush: :D

 

En netics T3 stage 3 tror jeg funker bra på ett 330 oppsett.Har brukt denne turboen selv med 48 eksoshus og det virket bra med tidlig ladetrykk,men det er sikkert fler her inne med gode erfaringer ang valg av turbo med oppsettet ditt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
En netics T3 stage 3 tror jeg funker bra på ett 330 oppsett.Har brukt denne turboen selv med 48 eksoshus

 

 

hvor er denne å skaffe da? komplett uten aquatoren da jeg har en helt ny liggende, skal være bolt on :rolleyes:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Har også hatt turbonetics "steg 3" med .48 eksoshus, den klarte iallefall 350hk. Syns ikke den var så kjapp med spoolup, men det kan jo være resten av oppsettet sin feil.

 

Er jo et "billig" alternativ, men vil tro den turboen rscosworth anbefaler er både mer moderne og bedre.

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

den minste i turbonetics T4/T3 serie, med 48 eksos hus, konge turbo, lader tidligere enn t34.

kjører sånn selv nå, har 0.5 bar på 2500, 1bar på 3000

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan
den minste i turbonetics T4/T3 serie, med 48 eksos hus, konge turbo, lader tidligere enn t34.

kjører sånn selv nå, har 0.5 bar på 2500, 1bar på 3000

 

Helt enig.Den jeg hadde kjøpte jeg hos krb trading og vil si att den lader rimlig tidlig ja.Eneste som kan være ett problem med den turboen er baktrykk hvis man skal lade mye,men det kommer jo ann på om man bruker grenrør eller ikke.Solgte min her om dagen siden jeg kjøpte en netics T4 stage 5 fra schanke for en stund siden og den er IKKE så rask kan man si,men når den først kommer så kommer den rimlig hardt.

Link to comment
Share on other sites

selv hatt en garret t34- var godt fornøyd med den ladet tidlig synes da jeg... tror ikke det er så stor forskjell på den og neticsen da det gjelder rask spool up.. beste med t-34 er at du trenger ikke og gjøre noen modifikasjoner.. og så var det det med baktrykket da :P !

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

hm, ja det er nok og velge i mellom, frister med Garret GT3071R siden jeg mest sansynlig kommer til å kjøpe meg en spell ny, men siden deres var jo så avansert, kan noen legge ut linktil den turboen og det baklokket for meg? :D

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Kanskje en slik sammenligning har interesse:

 

http://www.atpturbo.com/root/releases/dynos_gt3071r.htm

 

Som vi vet har en original cosworth rundt 200 lbs/ft i dreiemoment. Selv om disse bremsepapirene tilhører en annen motor så ser vi GT28RS klarer dette på 3000 o/min, mens en GT3071RWG må opp i 4000. (Det nederste bildet, det øverste er mellom GT3071RWG og GT2871R) Dette viser at GT3071RWG er 1000 o/min tregere enn en GT28RS og den er derfor ikke det rette valget for de som ønsker bunndrag. 3071RWG vil imidlertid akse betydelig raskere etter ca 4600 - 4700 på en Cosw. motor. Opp til ca 4500 stikker GT28RS avgårde noe vanvittig i forhold. Vær klar over at Garrett rater GT28RS til 350 hk, altså mer enn grønndysene normalt sett klarer. En GT3071RWG turbo er visstnok mindre og raskere enn en "vanlig" GT3071R :

 

http://www.atpturbo.com/root/releases/dyno_update_audia4.htm

 

1. GT28RS

2. GT2871R

3. GT3071RWG

4. GT3071R

 

http://www.atpturbo.com/root/turboinfo/gtlineup/gtlineup.htm

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje en slik sammenligning har interesse:

 

http://www.atpturbo.com/root/releases/dynos_gt3071r.htm

 

Som vi vet har en original cosworth rundt 200 lbs/ft i dreiemoment. Selv om disse bremsepapirene tilhører en annen motor så ser vi GT28RS klarer dette på 3000 o/min, mens en GT3071RWG må opp i 4000. (Det nederste bildet, det øverste er mellom GT3071RWG og GT2871R) Dette viser at GT3071RWG er 1000 o/min tregere enn en GT28RS og den er derfor ikke det rette valget for de som ønsker bunndrag. 3071RWG vil imidlertid akse betydelig raskere etter ca 4600 - 4700 på en Cosw. motor. Opp til ca 4500 stikker GT28RS avgårde noe vanvittig i forhold. Vær klar over at Garrett rater GT28RS til 350 hk, altså mer enn grønnysene normalt sett klarer. En GT3071RWG turbo er visstnok mindre og raskere enn en "vanlig" GT3071R :

 

http://www.atpturbo.com/root/releases/dyno_update_audia4.htm

 

1. GT28RS

2. GT2871R

3. GT3071RWG

4. GT3071R

 

http://www.atpturbo.com/root/turboinfo/gtlineup/gtlineup.htm

 

Holder ikke mørkegrønne dyser til underkant av 400hk da? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan motor er dette papirer fra?

 

4 syl. 1,8 L

(Audi)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Holder ikke mørkegrønne dyser til underkant av 400hk da? :huh:

 

 

Nei. Ikke Bosch sine 803 dyser til Porche 944.

 

Tommelfingerregel er at 6 stk dyser klarer like mange hk som de er ccm. 803 dysene oppgis til 382 - 390 ccm. Dvs rekker til dette antall hk på en 6 syl motor, som feks supra og Skyline. Dette tilsvarer da 390/6*4 = 260 hk på en 4 syl motor. Deretter kan dysene tynes til 330 - 340 hk som på Cosworth. Påstander på effekt over dette mangler alltid korrekt dokumentasjon - ikke så rart kanskje.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

den minste i turbonetics T4/T3 serie, med 48 eksos hus, konge turbo, lader tidligere enn t34.

kjører sånn selv nå, har 0.5 bar på 2500, 1bar på 3000

 

http://www.atpturbo.com/root/turbopiping/d.../integragsr.htm

 

Se effektmålingen nede til venstre på denne siden. Dette er på en 4 syl. 2,0 L 16 V motor. Så mye bedre er GT28RS. Det hadde vært enda mindre effekt på T4/T3 turboen dersom den hadde hatt A/R 0.48 turbinhus slik som du hadde. Legg forøvrig merke til at GT28RS turboen her kjøres med ett T3 A/R 0.82 turbinhus. Tenk bare på oppladingen dersom den hadde hatt ett A/R 0.63. :lol:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hm blir mer og mer forvirra nå jeg hehe, hvilken ville du valgt da pelle vekk?(bjarte) :D

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

hvis du ikke skal over 320-330hk (se sammeligning 28R og 3071R) er vel 2871R turboen og gå for.

 

nå har 3071RWG T25 ex hus og er derfor ikke bolt on på cosworth'n.

 

fullsize 3071R har et T3 hus med 5bolt utløp som passer i deres WG baklokk.

 

har du håp om 400 er vel en slik en veien å gå.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje en slik sammenligning har interesse:

 

http://www.atpturbo.com/root/releases/dynos_gt3071r.htm

 

Som vi vet har en original cosworth rundt 200 lbs/ft i dreiemoment. Selv om disse bremsepapirene tilhører en annen motor så ser vi GT28RS klarer dette på 3000 o/min, mens en GT3071RWG må opp i 4000. (Det nederste bildet, det øverste er mellom GT3071RWG og GT2871R) Dette viser at GT3071RWG er 1000 o/min tregere enn en GT28RS og den er derfor ikke det rette valget for de som ønsker bunndrag. 3071RWG vil imidlertid akse betydelig raskere etter ca 4600 - 4700 på en Cosw. motor. Opp til ca 4500 stikker GT28RS avgårde noe vanvittig i forhold. Vær klar over at Garrett rater GT28RS til 350 hk, altså mer enn grønnysene normalt sett klarer. En GT3071RWG turbo er visstnok mindre og raskere enn en "vanlig" GT3071R :

 

http://www.atpturbo.com/root/releases/dyno_update_audia4.htm

 

1. GT28RS

2. GT2871R

3. GT3071RWG

4. GT3071R

 

http://www.atpturbo.com/root/turboinfo/gtlineup/gtlineup.htm

 

 

hehe.grønndysene er god for mere enn 350.kompis har bevis på det, 372 hk i benk...

 

hvor mye cc er forressten grønndysene og ved hvilket trykk?

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

hehe.grønndysene er god for mere enn 350.kompis har bevis på det, 372 hk i benk...

 

hvor mye cc er forressten grønndysene og ved hvilket trykk?

 

Var det jeg tenkte meg, var Jens som fortalte dette da brutters handla nytt snegglehus :closedeyes:

Link to comment
Share on other sites

hehe.grønndysene er god for mere enn 350.kompis har bevis på det, 372 hk i benk...

 

hvor mye cc er forressten grønndysene og ved hvilket trykk?

 

Min mening:

 

Ja, selvfølgelig. Noen svensker har like seriøse bremsepapirer på 371 hk på standard Cosworth med T34 med A/R 0.48 turbinhus og kun 1,35 BAR ladetrykk. Like (lite) troverdig det, som kompisen din sine papirer. Jeg sa korrekt dokumentasjon og mente selvsagt også vanlig bensin som drivstoff, ikke latterlige skrytetall som produserer flaute resultater når de stiller på drag. RS 500 motorene hadde som oftest 8 stk 803 dyser. Når disse gikk på 95 % så klarte de 540 - 550 ærlige hk, som da vil si 270- 275 på 4 dyser. I dag produserer samme motor enda mindre effekt pga at bensinkvaliteten er dårligere nå enn for 20 å siden, og motorene må derfor mappes annerledes, noe som reduserer effekten.

 

Bosch og Porsche oppgir 803 dysene til 390 ccm/min ved 2,7 BAR bensintrykk. På Cosw med 3,5 bar bensintrykk blir det da totalt 0,444 L * 4 stk * 60 min = 106,56 L/time. Dette er på 100 % åpningstid og ikke realistisk da spesielt peak and hold dyser kan brennes om de kjøres med 100 %. Videre er det slik at dagens gatebensin dikterer at tenningstidspunktet på turbomotorer må senkes til langt fra optimalt. Man får derfor ikke ut den effekten som bensinmengden teoretisk skal holde til og derfor er ikke engang 106 L/time nok til 340 ærlige korrigerte hk. Selvsagt kan man øke bensintrykket enda mer, men det er (som 100 % åpningstid) også frarådet.

 

Hva som blir presantert som "teatertall" for å imponere publiiiken er uinteressant, så derfor er den beste effektmåling drag racing med tider og slutthastighet. Forhåpentligvis brukes det penger for å få bilen til å gå fortere, ikke for å få noen "store" tall å skryte av.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hm blir mer og mer forvirra nå jeg hehe, hvilken ville du valgt da pelle vekk?(bjarte) :D

 

 

Mest sannsynlig den som du (og sikkert de fleste andre også) har minst lyst på. :lol:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hvis du ikke skal over 320-330hk (se sammeligning 28R og 3071R) er vel 2871R turboen og gå for.

 

nå har 3071RWG T25 ex hus og er derfor ikke bolt on på cosworth'n.

 

fullsize 3071R har et T3 hus med 5bolt utløp som passer i deres WG baklokk.

 

har du håp om 400 er vel en slik en veien å gå.

 

Escort Cosw. T25 manifold kanskje :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

okay.men jeg tror ikke de papirene hans er juks,er bremsa hos guldbrandsen så..du mener vel ikke han er useriøs??

 

men hva mener du de grå bosh dysene greier av hk? :)skal bremse min motor snart og da skal vi se om du kanskje har rett om hva de greier eller ikke.virker som du har greie på litt så..

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...