Jump to content

hvilken snurre på 330 oppsett?


vinge87

Recommended Posts

okay.men jeg tror ikke de papirene hans er juks,er bremsa hos guldbrandsen så..du mener vel ikke han er useriøs??

 

men hva mener du de grå bosh dysene greier av hk? :)skal bremse min motor snart og da skal vi se om du kanskje har rett om hva de greier eller ikke.virker som du har greie på litt så..

 

 

Nå surrer vi til tråden her......

 

Nei, jeg kjenner ikke godt nok til Guldbrandsen og mener derfor for øyeblikket, IKKE at han er useriøs.

 

De grå Bosch 403 dysene oppgis til 503 ccm ved 3,0 BAR og 100 %. Med Cosw. 3,5 bar bensintrykk blir dette til 543 ccm.

 

0,543 L * 4 stk dyser * 60 min = 130,32 L/tim. Til en sugemotor KAN 130,32 L/time rekke til 472 hk. (13,2:1 AFR) Til en turbomotor som har fetere blandingsforhold (12,6:1 AFR og vel så det) reduseres dette til å kunne rekke til 434 hk. I praksis tipper jeg at det kan bli i overkant av 400 avhengig av AFR og tennigstidspunkt. Nå er det ærlig KORRIGERT effekt og vanlig bensin jeg snakker om siden det er det som gjelder, ikke indikert effekt eller racefuel som ofte er (mye) høyere.

 

Hvilket oppsett har du?

 

Jo takk for det. Jeg har vel lært noe av alle skrythalser og bløffmakere som er blitt avslørt da. :lol:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest gbraen

Skal snart velge meg turbo selv, og ble litt interessert i denne tråden...

 

GT28RS høres ut som en grei turbo, kommer vel tidlig denne?

 

Har prøvd noe som er tilnærmet T34, denne kommer litt sent, men drar bra oppe i turtall.

 

Originale T3 4x4 kommer tidlig, men dør litt over 5000 omdr, skulle hatt noe som var midt imellom. Noen som har erfaringer med GT28RS? Har ikke lyst på verken netics eller annet som må ombygges, vil ha bolt-on med vannavkjøling av turbo.

 

Kjører med grådyser, tenkte å ta ut rundt 350, drivverket tåler vel ikke mer uansett?

Link to comment
Share on other sites

jeg er åsså på utkikk etter en turbo som 'kommer' på ca 3000-3500rpm å drar helt ut , hk antallet er ikke så viktig bare det blir en jam dreiemoments-kurve .

 

satser på 3 bar's map , grønne dyser , .31 wasgate å 1,2-1,6 bars trykk ,

 

hva er da den 'BESTE' turboen for et sånt oppsett ???

edit : (helst bolt on på 2wd eksosmanifold)

Edited by fiesta_xr2i

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Nå surrer vi til tråden her......

 

Nei, jeg kjenner ikke godt nok til Guldbrandsen og mener derfor for øyeblikket, IKKE at han er useriøs.

 

De grå Bosch 403 dysene oppgis til 503 ccm ved 3,0 BAR og 100 %. Med Cosw. 3,5 bar bensintrykk blir dette til 543 ccm.

 

0,543 L * 4 stk dyser * 60 min = 130,32 L/tim. Til en sugemotor KAN 130,32 L/time rekke til 472 hk. (13,2:1 AFR) Til en turbomotor som har fetere blandingsforhold (12,6:1 AFR og vel så det) reduseres dette til å kunne rekke til 434 hk. I praksis tipper jeg at det kan bli i overkant av 400 avhengig av AFR og tennigstidspunkt. Nå er det ærlig KORRIGERT effekt og vanlig bensin jeg snakker om siden det er det som gjelder, ikke indikert effekt eller racefuel som ofte er (mye) høyere.

 

Hvilket oppsett har du?

 

Jo takk for det. Jeg har vel lært noe av alle skrythalser og bløffmakere som er blitt avslørt da. :lol:

 

hehe :D har grå dyser(har også svarte siemens som holder til 500 hk hvis ikke de grå holder)porta topp,andre kammer,lavkomp stempler,org råder og veiv(balansert)blir jenspeed innsug(levert i dag til modding :D )grenrør og t4 turbo som klarer ca 500hk.ikke ekstern wastegate da.3" eksos.Håper på 400+hk .Org sprut(L8) med 400hk+ chip

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

den minste i turbonetics T4/T3 serie, med 48 eksos hus, konge turbo, lader tidligere enn t34.

kjører sånn selv nå, har 0.5 bar på 2500, 1bar på 3000

Støtter deg på denne. Har samme selv. Bremsa 280 hk på standard turbo og 1.35 bar. Kjører nå med T4/T3 Turboneticsen på 1.8 bar, Siemens svarte dyser og det som hører med. Den kommer så tidlig som du sier og bilen akser mye bedre progressivt hele veien opp. Kjøpte av Martin Schanche, og endte med at han anbefalte denne. Anbefales også fordi den gir mye for penga.

Link to comment
Share on other sites

Guest gbraen

Blir det ikke mye baktrykk med ett så lite eksoshus og så høyt trykk? Får du ikke høy eksostemperatur? Prøvd å bremse motoren siden du fikk den nye turboen?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke bremsa bilen, men kommer nok til å legge meg på ca 1.6 i ladetrykk. Mest for å være på sikker side. Har prøvd 1.8 en periode nå får se hvordan det er og trykket holder seg stabilt oppover. Skal bremse bilen i løpet av våren. Schanche mente 1.3 var ideelt for turboen, men at den kunne kjøres forsvarlig på 1.6 også. Jeg kjører aldri lenge og hardt med høyt trykk. I en forbikjøring f.eks. tror jeg det går fint. På bane derimot justeres nok trykket ned mot 1.3 for å kunne kjøre smertefritt. Håper å bremse bilen på 330-350hk.

Link to comment
Share on other sites

Min mening:

 

Ja, selvfølgelig. Noen svensker har like seriøse bremsepapirer på 371 hk på standard Cosworth med T34 med A/R 0.48 turbinhus og kun 1,35 BAR ladetrykk. Like (lite) troverdig det, som kompisen din sine papirer. Jeg sa korrekt dokumentasjon og mente selvsagt også vanlig bensin som drivstoff, ikke latterlige skrytetall som produserer flaute resultater når de stiller på drag. RS 500 motorene hadde som oftest 8 stk 803 dyser. Når disse gikk på 95 % så klarte de 540 - 550 ærlige hk, som da vil si 270- 275 på 4 dyser. I dag produserer samme motor enda mindre effekt pga at bensinkvaliteten er dårligere nå enn for 20 å siden, og motorene må derfor mappes annerledes, noe som reduserer effekten.

 

Bosch og Porsche oppgir 803 dysene til 390 ccm/min ved 2,7 BAR bensintrykk. På Cosw med 3,5 bar bensintrykk blir det da totalt 0,444 L * 4 stk * 60 min = 106,56 L/time. Dette er på 100 % åpningstid og ikke realistisk da spesielt peak and hold dyser kan brennes om de kjøres med 100 %. Videre er det slik at dagens gatebensin dikterer at tenningstidspunktet på turbomotorer må senkes til langt fra optimalt. Man får derfor ikke ut den effekten som bensinmengden teoretisk skal holde til og derfor er ikke engang 106 L/time nok til 340 ærlige korrigerte hk. Selvsagt kan man øke bensintrykket enda mer, men det er (som 100 % åpningstid) også frarådet.

 

Hva som blir presantert som "teatertall" for å imponere publiiiken er uinteressant, så derfor er den beste effektmåling drag racing med tider og slutthastighet. Forhåpentligvis brukes det penger for å få bilen til å gå fortere, ikke for å få noen "store" tall å skryte av.

 

 

Teater tall.. hmm Bremset 365 hk i motor med grønne dyser. Hos TS motorteknikk. og det er ivertfall ingen skryte benk!!! Har og kjørt en 12 på stripe med dette oppsettet.

En kompis av meg og bremset i samme benk, litt mindre ladetrykk enn meg, bremset 345 i motor!! han også med grønne dyser.

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

jeg er åsså på utkikk etter en turbo som 'kommer' på ca 3000-3500rpm å drar helt ut , hk antallet er ikke så viktig bare det blir en jam dreiemoments-kurve .

 

satser på 3 bar's map , grønne dyser , .31 wasgate å 1,2-1,6 bars trykk ,

 

hva er da den 'BESTE' turboen for et sånt oppsett ???

edit : (helst bolt on på 2wd eksosmanifold)

 

http://www.turboservice.no/KRX400.html

 

http://www.turboservice.no/FlowPrep.html

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hehe :D har grå dyser(har også svarte siemens som holder til 500 hk hvis ikke de grå holder)porta topp,andre kammer,lavkomp stempler,org råder og veiv(balansert)blir jenspeed innsug(levert i dag til modding :D )grenrør og t4 turbo som klarer ca 500hk.ikke ekstern wastegate da.3" eksos.Håper på 400+hk .Org sprut(L8) med 400hk+ chip

 

Må jo spørre...

 

1. Hvor stor er Siemens dysene i forhold til grå og grønndyser da ? :)

2. Så vidt jeg var har ingen T4 turboer integrert WG, så da må det være en T4/T3 hybrid du har. Vet du noe nærmere?

3. Har du spec. på kammene dine.

4. Hvordan grenrør har du? 4-1, eller 4-2-1 ? Dimensjoner ?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Teater tall.. hmm Bremset 365 hk i motor med grønne dyser. Hos TS motorteknikk. og det er ivertfall ingen skryte benk!!! Har og kjørt en 12 på stripe med dette oppsettet.

En kompis av meg og bremset i samme benk, litt mindre ladetrykk enn meg, bremset 345 i motor!! han også med grønne dyser.

 

 

OK. Greit det. Hva var effekten før den ble korrigert da? Hvilket oppsett og bensintrykk hadde dere?

 

Har du slutthastighet på 402 meter, samt tid og hastighet på 201 M? :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

 

 

snakka med de nå å de hadde en ny turbo til cossie på tur nå , den heter IRX450 å skulle holde opp til ca 450 hk sa den trivelige damen jeg snakket med :D

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Må jo spørre...

 

1. Hvor stor er Siemens dysene i forhold til grå og grønndyser da ? :)

2. Så vidt jeg var har ingen T4 turboer integrert WG, så da må det være en T4/T3 hybrid du har. Vet du noe nærmere?

3. Har du spec. på kammene dine.

4. Hvordan grenrør har du? 4-1, eller 4-2-1 ? Dimensjoner ?

 

1.599 cc

2.T4 turbonetics,har ikke noe tall til deg desverre,men jeg har kjøpt et wastegatebakstykke.0,63 eksos...

3.BD14

4.4-1 grenrør,dim er jeg usikker på.

:)

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

snakka med de nå å de hadde en ny turbo til cossie på tur nå , den heter IRX450 å skulle holde opp til ca 450 hk sa den trivelige damen jeg snakket med :D

 

Det stemmer. Slik jeg oppfattet deg så skulle ikke du ha 450 hk. Hvorfor da kjøre rundt med alle de ulempene en stor turbo gir deg? Jeg synes IRX 450 turboen lader for sent og tregt uansett hva Marielle og Vegard sier. :) Den kan overhode og på ingen måte sammenlignes med en T3. Jeg har kjørt grønndyse Cosworth med 500 hk turbo som lader tidligere og hardere enn hva IRX 450 turboen gjør. Skal du over 400 hk, (som KRX 400 leverer til) da er den ett godt valg, ikke før.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1.599 cc

2.T4 turbonetics,har ikke noe tall til deg desverre,men jeg har kjøpt et wastegatebakstykke.0,63 eksos...

3.BD14

4.4-1 grenrør,dim er jeg usikker på.

:)

 

1. 500 hk og 599 cc tilsvarer 341 hk på grønndysene. :)

2. Det hadde vært kjekt å vite, men A/R 0,63 og bak-lokk er iallefall T3, så det er nok en T3/T4 hybridturbo.

3. Ikke dumt det, nei.

4. Ok.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

599cc holder til 341 hk?var det du mente el har jeg misforstått?

 

turbo:

 

Turbonetics, T4 hybrid Turbo 480 hk

 

Varenummer: 101504 KJØP Tips en venn om dette produktet

Din e-post:

Venns e-post:

 

 

 

Pris

Web Pris: 9.500,-

9.500,-

Tilgjengelighet: 1 stk. på lager

Beskrivelse:

Pause Play

480HK Turbo. Passer Sierra cosworth og Escorth Cosworth.

Turboen leveres med polert kompressor hus og 360 graders lager for maks holdbarhet. For bolt on montering på Cosworth kreves wastegatebakstykke

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

OK. Greit det. Hva var effekten før den ble korrigert da? Hvilket oppsett og bensintrykk hadde dere?

 

Har du slutthastighet på 402 meter, samt tid og hastighet på 201 M? :)

 

Grønndyse oppsett..bra motor.t34. eksos,filter,intercoler. porting osv- og et chip som funket bra! hva mener du med før korigert?? Husker ikke eksagt bensintrykk. men. var nok nermere 4 kg.

 

Mitt beste drag. gardermoen: 0-402, på201 7,7 sek og 146 km/t. 402.12,039 og 188 km/t

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

599cc holder til 341 hk?var det du mente el har jeg misforstått?

 

turbo:

 

Turbonetics, T4 hybrid Turbo 480 hk

 

Varenummer: 101504 KJØP Tips en venn om dette produktet

Din e-post:

Venns e-post:

 

 

 

Pris

Web Pris: 9.500,-

9.500,-

Tilgjengelighet: 1 stk. på lager

Beskrivelse:

Pause Play 480HK Turbo. Passer Sierra cosworth og Escorth Cosworth.

Turboen leveres med polert kompressor hus og 360 graders lager for maks holdbarhet. For bolt on montering på Cosworth kreves wastegatebakstykke

 

Det jeg mener er at dersom man sier at 599 cc dyser er 500 hk dyser, så blir tilsvarende tall for grønndysene 341 hk. De som sier at man klarer 380 hk på grønndysene vil da indirekte si at 4 stk 599 dysene rekker til 560 hk. (selv om RS 500 trengte nesten 900 ccm pr sylinder for å klare i nærheten av den effekten.)

 

Jeg kjenner noen som kjører den turboen der og det er en grei turbo. Den har T04 E trim 50 kompressor, T3 steg 3 turbinhjul og funksjonsmessig er den nokså lik IRX 450 turboen, altså ikke veldig sprek under 4000 o/min.

 

kr. 9500,- er en grei pris, men koster ikke wg bakstykke nesten kr. 2000,- ?

Actuator må man vel også kjøpe utenom, sant?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Grønndyse oppsett..bra motor.t34. eksos,filter,intercoler. porting osv- og et chip som funket bra! hva mener du med før korigert?? Husker ikke eksagt bensintrykk. men. var nok nermere 4 kg.

 

Mitt beste drag. gardermoen: 0-402, på201 7,7 sek og 146 km/t. 402.12,039 og 188 km/t

 

Da er vi i gang. :)

 

Jeg har hele tiden snakket om ærlig korrigert effekt. Dvs at den effekten som nettopp er blitt målt i benken blir korrigert til ett fast bestemt atmosfæretrykk og lufttempratur, slik som bilfabrikantene og andre seriøse gjør før den ærlige effekten blir oppgitt. Hva benken viser direkte er indikert effekt og nesten uinteressant pga at den ofte (ikke alltid) er "vesentlig" høyere.

 

Når det har vist seg nødvendig å øke bensintrykket med nesten 1,0 BAR over det "normale" så bekrefter det at dysene egentlig er for små. Som tidligere nevnt er det også frarådet å kjøre så høye bensintrykk fordi det reduserer kapasisteten til bensinpumpen, det gir hele bensinsystemet unødvendig høy belastning og kapasiteten til dysene øker mindre enn det man trodde. Husk at dysene må åpne motsatt vei av bensinfløde.

 

Gratulerer med flotte drag tider (sjåfør + grep) og slutthastigheter (motoreffekt) . Kjekt å se. :D

Det er udiskutable resultater som er umulig å bløffe seg til. Drag racing er FASIT. B)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi i gang. :)

 

Jeg har hele tiden snakket om ærlig korrigert effekt. Dvs at den effekten som nettopp er blitt målt i benken blir korrigert til ett fast bestemt atmosfæretrykk og lufttempratur, slik som bilfabrikantene og andre seriøse gjør før den ærlige effekten blir oppgitt. Hva benken viser direkte er indikert effekt og nesten uinteressant pga at den ofte (ikke alltid) er "vesentlig" høyere.

 

Atmosfærisk trykk og lufttemperatur står iallefall oppgitt på bremsepapirene mine fra Autoconsult, men det har kanskje ikke blitt "korrigert"? Er det trykk over 1 bar atmosfærisk du mener må korrigeres? Så de 6 millibarene det var over 1 bar på autoconsult gjør at jeg kjører med "urealistiske skrytehester" mener du?

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer. Slik jeg oppfattet deg så skulle ikke du ha 450 hk. Hvorfor da kjøre rundt med alle de ulempene en stor turbo gir deg? Jeg synes IRX 450 turboen lader for sent og tregt uansett hva Marielle og Vegard sier. :) Den kan overhode og på ingen måte sammenlignes med en T3. Jeg har kjørt grønndyse Cosworth med 500 hk turbo som lader tidligere og hardere enn hva IRX 450 turboen gjør. Skal du over 400 hk, (som KRX 400 leverer til) da er den ett godt valg, ikke før.

 

 

men hvilken turbo bør jeg da kjøpe ? 0,63 eksos å 0,82 luft da ?? ville ikke det fungert på lave turtall ??

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Guest gbraen

Har original T3 til 4x4 med 0,48 A/R eksoshus og 0,42 A/R på kompressorhus. Den kommer med trykk sånn ca 2200, fullt ved 2800, kjører 1,6 bar.

 

Har også en annen turbo med 0,63 eksoshus og 0,50 kompressorhus, T3/T04E, med den får jeg 0,5 bar ved 2800 og 1,7 bar ved 3500, og det trykket holder den jevnt helt til 7000 omdr. Har ikke prøvd høyere trykk.

 

Lettere å kjøre med T3, men kjenner bra forskjell i aks når du begynner å få litt turtall, mye villigere med den store turboen.

 

Lag'en må jo tilvennes, men er jo ikke så ille.

 

Har en 4x4 med grådyseoppsett.

 

Original kompresjon, originale kammer, ellers 3" mongoose og K/N samt gruppe A toppakning og orig.topplokkbolter. Fungerer helt utmerket...

Link to comment
Share on other sites

Guest Mr.Escort

marielle og vegard vet jo ikke hva dem snakker om da...eneste som har visst på norsk turbo service hva de egentlig snakka om er dag og tom.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...