Jump to content

Sperre sierra?


Espen

Recommended Posts

Guest petter w

bytt bakaksling,ett skritt nærmere ombygging :) tror ikke cosworth har noen gang komt med "sperre" heller en diff, en sperre jobber ikke den e fast hele tiden samme som vis du sveiser sperr,rett meg vis eg tar feil

Link to comment
Share on other sites

bytt bakaksling,ett skritt nærmere ombygging :) tror ikke cosworth har noen gang komt med "sperre" heller en diff, en sperre jobber ikke den e fast hele tiden samme som vis du sveiser sperr,rett meg vis eg tar feil

Ja, det skal jeg gjøre.

Diff. Det er forkortelse for differensial. Dette har alle biler uavhengig om de har sperre, brems eller ingen ting.

Diffbrems, også kalt Viskose kopling, lamellsperre, LSD (limited slip diff) etc: Dette er noe som bremser solhjul/planethjul i differensialen, slik at hvis det ene hjulet har dårlig feste overføres noe kraft også til motsatt hjul. Dette måles som regel i NM (newton meter) eller %.

Diffsperre: Dette er meget uvanlig på personbiler. Mer vanlig på større kjøretøy, anleggsmaskiner, lastebiler, traktorer, eldre busser, etc.. Alikevel har Mercedes Gelenderwagen, de første Audi Quattro og noen Volvo 940 dette. 940 sperra (slyngdiffen) er noe spesiell. Kan vel nesten sammenligne den med sperrefunksjonen på ett sikkerhetsbelte. Den aksepterer en viss hastighetsforskjell mellom hjulene, men når det overstiger, låser den 100%, akuratt som sikkerhetsbelte rulla. Når hastigheten overstiger 40km/t, deaktiveres den. Tror det er noen vekter med fjærer eller lignende som deaktiverer det pga sentrifugalkraften.

Link to comment
Share on other sites

btw, cosworth har skrudde aksler, sierra 4x4 har skrudde aksler, scorpio har skrudde aksler.. diffen fra en cosworth passer ikke i en sierra bakstilling.. "bøyla" er for smal i festene men ellers helt lik..

bøyla fra en cosworth 4x4 passer lige over på en almindelig sierra. sammen med diff og bremser. det er det jeg har gjort ved min bil for 3 uger siden. så alt er bolt on. alt fra en cosworth er bolt on på en almindelig sierra. en cosworth er "kun" en ganske almindelig sierra med lidt mods.

Link to comment
Share on other sites

Guest AnDtHo

Så 2wd cossie diff med brems passer i min 2.9 V6 bakstilling? Bolt on? Kunne tenkte meg diffbrems nå som det blir turbo på meg..

Link to comment
Share on other sites

BTL: veldig bra, :) slått opp i bok eller :) fikk no et veldig utdypet svar på spørsmålet mitt då :)

Ja, men det irriterer meg at folk kaller sperre/brems for diff. :( Husker jeg måtte skjelle ut en dust en gang. "Jasså, du spinner på begge hjula? Har du diff du da?"

GRRRR!! :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...