Jump to content

Turbo på 1.8 16v Zetec?


Guest El Chêfe

Recommended Posts

Guest El Chêfe

Har en 1.8 16v zetec 2000 modell som har gått 60.000

Har veldig lyst til å nappe ut hele greia og sette turbo på den. Tenker da på å pelle hele motoren fra hverandre og ta alt fra bunnen av.

eventuelt kanskje sette i en cosworth motor og bygge om til bakhjulstrekk.

 

Noen som har gjort en av tinga før meg og som kjenner til eventuelle svakheter med denne motoren?

Link to comment
Share on other sites

Bygge om til bakhjulstrekk og sette inn cosworthmotor kan du bare glemme hvis du ikke er en kløpper til å sveise nytt gulv i bilen og lage nytt bakhjulsoppheng osv.

Når det gjelder å turbokonvertere så er det mange i England som har gjort dette, så det er bare å søke etter engelske sider på nette så finner du garantert noe info der.

En av mange sider er bl.a. denne http://www.zetecturbo.com/main.htm

Link to comment
Share on other sites

Guest El Chêfe

Hmm da utelukker vi cossie delen.

 

Veit du hvor mye man kan hente ut med turbo?

Eventuelt uten turbo og?

 

Hva tåler kassa og bremsene før de må byttes?

Mye stress å søke og lese bedre å høre fra folk som har prøvd hehe :)

Link to comment
Share on other sites

Leste akkurat nå om en i England som hadde tatt ut litt over 200 hk av sin 1,8. Ellers så har jo han her http://www.dagbladet.no/dinside/2005/05/24/432639.html gjort noe lignende det du tenker på å gjøre.

 

Ellers så kan jeg anbefale at du drar til en Narvesen kiosk og sjekker om de har 2 blader som heter :

 

FastFord og Performance Ford

 

Der er det mye nyttig informasjon å hente om alt som har med tuning og styling av nyere ford'er. Jeg har vært fast leser av disse de siste 10 årene.

 

Når det gjelder bremser og girkasse så skader det jo ikke å oppgradere til f.eks. ST200 bremser, dvs. større skiver osv. Girkassa tåler nok en del men clutch'en ville jeg nok oppgradert. Hvor mye clutch og girkasse tåler avhenger jo litt av bruken også.

Denne fyren her er jo en guru når det gjelder turbo så du kan jo ta kontakt med ham.

http://www.vsmotor.no/

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Guest El Chêfe
men, tenk litt før du setter turbo på, blir du tatt, kan det koste deg dyrt.. koster noen kroner å trimme en så ny bil, etter 1/1-1996 er det avgifter på hk.. ca 1000 kr pr hk tror eg det var..

 

Seriøst? Med mine ambisjoner så vil det da koste meg 100 - 150 tusen da?

Det er en paragraf jeg ikke visste om :ph34r:

 

Du vet vel ikke tilfeldigvis hvor mye jeg får hentet ut med porting, kvassere kam og den leksa der?

Link to comment
Share on other sites

Gompie: dette gjelder vel ved import?? eller? eneste eg vet er at det er dyrt å trimme biler pr hk, som er reg i norge etter 1/1-1996, MEN, det er lov å trimme pr nm (dreiemoment.)

 

El Chêfe: blir fort dyrt med turbo ja, ting som dem ikke ser, er vanskeligere å finne ut av.. men har dem mistanke om at bilen er trimmet, er det rett på rulle med den.. og da kan du ha et dyrt problem.. så ett lite råd: tenk litt før du trimmer, slik at du ikke blir fattig grunnet avgifter OM du blir tatt.. :) ca økning med modifisering av topp og ny eksos, ca 40 hk, om du er heldig, tipper eg..

Edited by Combatkit
Link to comment
Share on other sites

Guest RACEFIX

Mye rare svar her.

 

Turbokonvertering er ikke noe stort problem, du trenger å få frest av stemplene for å få ned kompresjonen, få lagd grenrør/manifold for turbo, ny eksos fra turbo og bak. Du trenger også en annen motorstyring da ford sprutet ikke egner seg for turbo. Eksempel på nytt sprut: http://www.racefix.no/ws_vare.aspx?katid=4...=061&vareid=330

Alt etter hvilken motorstørrelse du har (115/130hk) vil uansett girkassen tåle opp mot 200hk. Clutchen bør oppgraderes. 200hk er fullt mulig og ikke trenger du stort mer heller med en gnager uten diffsperre.

Link to comment
Share on other sites

Gompie: dette gjelder vel ved import?? eller? eneste eg vet er at det er dyrt å trimme biler pr hk, som er reg i norge etter 1/1-1996, MEN, det er lov å trimme pr nm (dreiemoment.)

 

El Chêfe: blir fort dyrt med turbo ja, ting som dem ikke ser, er vanskeligere å finne ut av.. men har dem mistanke om at bilen er trimmet, er det rett på rulle med den.. og da kan du ha et dyrt problem.. så ett lite råd: tenk litt før du trimmer, slik at du ikke blir fattig grunnet avgifter OM du blir tatt.. :) ca økning med modifisering av topp og ny eksos, ca 40 hk, om du er heldig, tipper eg..

 

 

er ikke helt sikker på om det gjelder for import men jeg tror ikke det etter det jeg har forstått etter det jeg har lest på toll.no men aldri si aldri

1996 Mondeo 4x4 clx Prosjekt 332HK og 393NM på hjula

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=16524

2003 Audi A4 1,9tdi Quattro S-Line

2008 VW Caddy 1,9tdi

198? Mercedes 190E Zetec Turbo :-)

Link to comment
Share on other sites

bygg nå heller på 2 liter`n i stede da... hvorfor bare ta et halvt kake stykke når du kan ta hele kaka? du skjønner hva jeg mener... Og det er ikke og oppdrive smidde stempler til 1,8 liter`n, men til toliter`n flyter det over i alle former og dimensjoner nesten... Og bygge turbo motor med ned dreide orginal stempler er og blir jalla løsning spørr du meg..

 

Og jeg vet at rådene i 2 liter blokka tåler 270hk, så med smidde stempler kan du kjøre oppunder 270hk, og jeg tror det blir uaktuellt og kjøre over det i en mondeo, vertfall me den girkassa å understelle som sitter på de orginalt..

 

Så skall du bygge turbo motor, bygg 2 liter, kjøp smidde stempler og overhall bunn delen, og i tillegg kjøp ny motor styring så er du på god vei mot 250hk vertfall..

Det er hva JEG hadde gjort...

Link to comment
Share on other sites

Guest El Chêfe

Hmm fordelen er at bilen har gått kort, motoren er strøken og jeg er happy så lenge jeg får 200hk sånn ca tenker jeg. Har kjørt en 1.8 Corrado G-60 turbo med ca 250 gamper og jeg må si 1.8 Liter med Turbo er artig. Skal ikke bygge for å hente ut max men ha pheet bil med bra drag i. Kommer til å investere i streetfighter kittet i tillegg. Stereo er på plass ;)

 

Men angående 1.8 vs 2 liter. Jeg tenkte å gjøre det du sa med 1.8, osv osv men er det fortsatt stress i forhold til 2 litern?. Dritt å måtte hente inn en 2 liter, ekstrautgift vett :) Men er det helt seriøst ikke mulig å hente inn smidde stempler til 1.8 maskin? Æsj får stikke innom Turbo Karlsen en dag jeg får tid og høre på hva han har å si...

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke sett smidde stempler til 1,8 zetec vertfall, og jeg har smurfa rundt på nette en god del etter zetec :P

Mener kanskje at toyota celica eller noe har samme borringa, men at pin bolten er større, så lagre i råden må modifiseres eventuellt..

 

men ellers er jeg helt blank på om det finnes noe annet..

 

stresse er vell mer eller mindre det samme på de motorne eller, du må ha ny veivhus ventilasjon og olje retur til turboen, så det er jo en del som må gjøres, men jeg ville helt klart byggd på 2liter`n, 1,8 liter`n har jeg aldrig hørt noe godt om igrunn, er et svert fåtall som bruker den i england og..de fleste tar som regel stege til 2liter når motorer skall bygges... og det at det er en ekstra utgift har vell ikke noe og si?

 

Det koster og bygge motor, gidder du ikke og koste på så kan du like greit legge pengene i noe annet, for bruker du ikke penger nokk så havner du bare opp med et havari og en hau med ubrukelige deler etter på, altså et stort tap.. så skall du først bygge litt ordentlig så kost på litt...

 

Men helt klart, 1,8 liter`n funker, men da må stemplene dreies, og det svekker jo stemplet, og en turbo motor forbrenner jo ikke akkurat kaldere enn en NA motor, så det er en risk.. hadde ikke turt og lade mye på av dreide orginal stempler, og jo mer du dreier av de jo svakere blir di...

 

Men det skall ikke vær umulig og få 200hk i 1,8 liter`n, med orginal stempler og billig oppsett, men hvor lenge varer det ?

Link to comment
Share on other sites

Guest El Chêfe
jeg har ikke sett smidde stempler til 1,8 zetec vertfall, og jeg har smurfa rundt på nette en god del etter zetec :P

Mener kanskje at toyota celica eller noe har samme borringa, men at pin bolten er større, så lagre i råden må modifiseres eventuellt..

 

men ellers er jeg helt blank på om det finnes noe annet..

 

stresse er vell mer eller mindre det samme på de motorne eller, du må ha ny veivhus ventilasjon og olje retur til turboen, så det er jo en del som må gjøres, men jeg ville helt klart byggd på 2liter`n, 1,8 liter`n har jeg aldrig hørt noe godt om igrunn, er et svert fåtall som bruker den i england og..de fleste tar som regel stege til 2liter når motorer skall bygges... og det at det er en ekstra utgift har vell ikke noe og si?

 

Det koster og bygge motor, gidder du ikke og koste på så kan du like greit legge pengene i noe annet, for bruker du ikke penger nokk så havner du bare opp med et havari og en hau med ubrukelige deler etter på, altså et stort tap.. så skall du først bygge litt ordentlig så kost på litt...

 

Men helt klart, 1,8 liter`n funker, men da må stemplene dreies, og det svekker jo stemplet, og en turbo motor forbrenner jo ikke akkurat kaldere enn en NA motor, så det er en risk.. hadde ikke turt og lade mye på av dreide orginal stempler, og jo mer du dreier av de jo svakere blir di...

 

Men det skall ikke vær umulig og få 200hk i 1,8 liter`n, med orginal stempler og billig oppsett, men hvor lenge varer det ?

 

Enig enig, vanskelig dette her ass. Hvis vi ikke tar og borrer opp til 2 liter da :)

Link to comment
Share on other sites

da kan du jo like godt kjøpe en 2 liter da og ha den andre som dele motor el no. for du vil spare mye på det og slepper og svekke blokka ;) koster vel noen lapper for 2 liter men di har di jo på hoggern www.nbfbildeler.no

Link to comment
Share on other sites

da kan du jo like godt kjøpe en 2 liter da og ha den andre som dele motor el no. for du vil spare mye på det og slepper og svekke blokka ;) koster vel noen lapper for 2 liter men di har di jo på hoggern www.nbfbildeler.no

 

som nevnt her.. borrer du til 2liter så vill sylinder veggene bli rimeli tynne, og når man overlader så er det en fordel med tykkest mulig gods+ at du har noe og gå på visst det skulle skjære seg en gang.. derfor blir det til at jeg bygger 2 liter i stede for 2,1...

 

Og ei blokk koster ikke så ekstremt, kjøpte mi for et års tid siden, og da betalte jeg like under 3lapper mener jeg å huske...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg heller bare skal kjøpe en bil til som har turbo fra før :P

Høres ut som det er letteste utvei i denne saken ja... Krever mye tid, penger og ikke minst KUNNSKAP om tingene ;)

Link to comment
Share on other sites

Gompie: dette gjelder vel ved import?? eller? eneste eg vet er at det er dyrt å trimme biler pr hk, som er reg i norge etter 1/1-1996, MEN, det er lov å trimme pr nm (dreiemoment.)

 

Dette gjelder ALLE biler som er førstegangsregistrert ETTER 1.1-96.. :ph34r:

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...