Jump to content

Tileggsdyser på IST


Guest AnDtHo

Recommended Posts

Guest AnDtHo

Vet dette har vært oppe før, men finner ikke svar på akkurat det jeg lurer på..

 

Har to trykkbrytere som opperer fra 0.1-1.0 tenkte å koble de til hver sin IS dyse, den ene til å sprute på 0.5, den andre på 0.8..

 

Mine spørsmål er som følger:

 

-Koblingskjema for tileggsprut, noen som kan hjelpe meg med dette?

-Hvor er det best å montere dysene? Regner med at så nærme innsuget som mulig er best?

-Hvor monterer jeg trykkbryterne? Gjør det noe at de sitter i nærheten av dysene?

-Hvordan kobler man bensinslagen på dysene? Er jo en ganske spesiell kobling på de.

 

Håper det er noen som har gjort dette før som kan hjelpe meg..

 

Andtho :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest AnDtHo
trenger ikke akuratt fagbrev i elektro for å koble på strøm til ei dyse igjennom trykkbrytern? hehe

 

andres: dette bør til og med du kunne :P

Jada, jeg får det til, ikke noe problem det.. Men det er teit "å finne ut" hva som funker best på egenhånd, kunne jo hende noen hadde noen ideer til meg.. Bedre å gjøre det riktig første gangen.. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest AnDtHo

Fått PM fra CalnoR, fikk svar på nesten alt jeg lurte på.. Men av felles interesse siden det er flere som driver med isT her på forumet kan jeg jo ramse opp litt her.. Her er det jeg har samlet meg av info om dette litt rundt omkring..

 

-Tilkobling av dyser og trykkbrytere er enkelt, du kobler en ledning på pluss på batteriet (husk sikring) gjennom trykkbryter og til ene koblinga på dysa, så kobler du minus på andre koblinga på dysa.. Verre er det ikke.. Bensin tar du fra slangen som går inn på fuelrailen, bruk et T-stykke eller lignende.

 

-Plassering av dysa, beste sted å ha tillegssdyse er så nærme innsuget som mulig, bruk et rør feks hvor du sveiser på inngang til dysa.

 

-Plassering av trykkbryter, beste plasseringen er opp på innsuget et sted, er det ingen ledige plasser kan du også her bruke T-stykke..

 

-Justering av trykkbryter, litt avhengig av hvor mye du skal lade så lønner det seg å sette opp dyser fra 0.5 og siden for hver 0.3 oppover på ladetrykkskalaen.. Skal du lade noe særlig mer en 1 bar kan andre løsninger være smartere.. Jeg har planer om å lade ca 0.9 og vil da sette en bryter til å åpne dyse på 0.5 og en til å åpne på 0.8..

 

Håper dette hjalp flere en meg..

Link to comment
Share on other sites

Det kan være fare for at den går magert, hvis du kjører med is dyser, ville gått for noen større.

jeg fosøkte med det på min, men den i følge temp på eksos, så ble det for magert...

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Link to comment
Share on other sites

Det kan være fare for at den går magert, hvis du kjører med is dyser, ville gått for noen større.

jeg fosøkte med det på min, men den i følge temp på eksos, så ble det for magert...

 

Det avhenger jo av hvilket oppsett man har. Så vidt jeg vet har IS motorene Bosch dyser 0 280 150 219. Disse er oppgitt til 167 ccm og klarer hele 33 hk pr.stk. Med 6 dyser på 100 % duty så gir man motoren 1,0 L bensin pr minutt som da er nok til å mate i underkant av 200 hk. Man ser da også at uten tilleggdyser er det slutt på 135 hk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest AnDtHo
Det avhenger jo av hvilket oppsett man har. Så vidt jeg vet har IS motorene Bosch dyser 0 280 150 219. Disse er oppgitt til 167 ccm og klarer hele 33 hk pr.stk. Med 6 dyser på 100 % duty så gir man motoren 1,0 L bensin pr minutt som da er nok til å mate i underkant av 200 hk. Man ser da også at uten tilleggdyser er det slutt på 135 hk.

Stemmer dette? Er det umulig å ta ut mer en 135 sugehester på originale dyser? Synes da å ha hørt om NA trimma iS med mere hester en det?

 

Og hvis det er som du sier så bruker man en time på bånn gass for å tømme en 60 liters tank hvis man har 6 iS dyser, seff med maks utnytelse av dyser.. :P

Link to comment
Share on other sites

1. Stemmer dette? Er det umulig å ta ut mer en 135 sugehester på originale dyser?

2. Synes da å ha hørt om NA trimma iS med mere hester en det?

 

3. Og hvis det er som du sier så bruker man en time på bånn gass for å tømme en 60 liters tank hvis man har 6 iS dyser, seff med maks utnytelse av dyser.. :P

 

 

1. Ja, det er i utgangspunktet "umulig" å ta ut mer enn 33 ærlige hk pr dyse, dersom dysene leverer 167 cc/min og det er vanlig bensin som er drivstoff.

 

2. Helt sikkert. Mange skryter så det er til å bli kvalm av. Spør man om drag resultater blir det stille og derfor vanskelig å vurdere objektivt.

 

3. Stemmer nok det. På TOP GEAR viste de en eller annen svær Mercedes som klarte å tømme 95 liters tanken på 19 minutter.(var det vel)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest AnDtHo
om man kopler dem som tillegsdyser?? vet at is tyser er høy ohm og cossy dyser lav ohm, men du skulle jo ha tillegs dyser..

Ja.. hehe.. :P

 

Kom på at det var sikkert det du mente etter at jeg hadde svart på posten og skrudd av pcen.. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest AnDtHo
1. Ja, det er i utgangspunktet "umulig" å ta ut mer enn 33 ærlige hk pr dyse, dersom dysene leverer 167 cc/min og det er vanlig bensin som er drivstoff.

 

2. Helt sikkert. Mange skryter så det er til å bli kvalm av. Spør man om drag resultater blir det stille og derfor vanskelig å vurdere objektivt.

 

3. Stemmer nok det. På TOP GEAR viste de en eller annen svær Mercedes som klarte å tømme 95 liters tanken på 19 minutter.(var det vel)

Hmm.. Greit å vite, da er det nok flere jeg skal greie å sette fast når de legge ut om hestene i sine "sykt trimma" iS motorer..

 

Blir nok cossie dyser som tilleggsprut på meg skjønner jeg.. :D

Link to comment
Share on other sites

Feil OHM, brenner vist utgangene på Hjernen..

 

 

I utganspunktet kan man IKKE bruke lav ohm dyser direkte fordi at de trekker for mye strøm og blir derfor alt for varm når de kobles til en dysedriver "som er saturated". Resultatet vil bli at man enten brenner driveren, eller så brenner man dysen. Det har hendt at dysen har tatt fyr !

 

Løsningen på problemet er svært enkel og er brukt på mange biler de siste 20 - 30 årene. Bl.a. Opel, Volvo og visstnok til og med Skyline.

 

Det man gjør er at man kobler inn en "dysemotstand" i ledningen slik at lav ohm dysen (originale cosworthdyser f.eks. :) ) ikke får 12 v, men endel mindre. Selv om dette kan virke som en jalla løsning for de uinnvidde så funker dette svært godt. Er det godt nok til Skyline så er det godt nok til IST også.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest AnDtHo
I utganspunktet kan man IKKE bruke lav ohm dyser direkte fordi at de trekker for mye strøm og blir derfor alt for varm når de kobles til en dysedriver "som er saturated". Resultatet vil bli at man enten brenner driveren, eller så brenner man dysen. Det har hendt at dysen har tatt fyr !

 

Løsningen på problemet er svært enkel og er brukt på mange biler de siste 20 - 30 årene. Bl.a. Opel, Volvo og visstnok til og med Skyline.

 

Det man gjør er at man kobler inn en "dysemotstand" i ledningen slik at lav ohm dysen (originale cosworthdyser f.eks. :) ) ikke får 12 v, men endel mindre. Selv om dette kan virke som en jalla løsning for de uinnvidde så funker dette svært godt. Er det godt nok til Skyline så er det godt nok til IST også.

Hmm.. Hørtes ut som er bra mulighet, så slipper jeg tilleggsdyser med litt flaks.. Men tror jeg prøver tilleggsdyser først da jeg har alt klart hjemme..

 

Men hvor har de sånne motstander? Må på clas ohlson eller noe da kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Greit å vite, da er det nok flere jeg skal greie å sette fast når de legge ut om hestene i sine "sykt trimma" iS motorer..

 

Blir nok cossie dyser som tilleggsprut på meg skjønner jeg.. :D

 

Da blir du nok populær skal du se. :lol:

 

Nå er det jo slik at dersom noen justerer bensintrykket opp fra standard 2,5 BAR til "Cosworth" 3,5 BAR så gir dysene ca 197 ccm. Da øker også maks effekuttak til 155 hk for 4 dyser, dersom den originale bensinpumpen henger med.

 

Kjøp i alle fall motstand til strømforsyningen til originale cossie dyser. (som forøvrig gir 347 cc/min på 2,5 BAR og 68 hk stk på sug og noe mindre på turbo)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Hørtes ut som er bra mulighet, så slipper jeg tilleggsdyser med litt flaks.. Men tror jeg prøver tilleggsdyser først da jeg har alt klart hjemme..

 

Men hvor har de sånne motstander? Må på clas ohlson eller noe da kanskje?

 

Jeg kommer også til å bruke tilleggsdyser, men da med elektronisk styring. God løsning.

 

Opel og Volvo har vel. Hvis de (som vanlig) ikke begriper hva du snakker om, så kanskje Opel og Volvo høggere kan hjelpe. Folk som reparerer TV og slikt bør vel ha tilgang til det som trengs.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest AnDtHo

Beste og billigste måte å øke bensintrykket på da? For hvis de gir som du sier på 3.5 vil det holde lenge med 6 dyser i mitt tilfelle.. Ihvertfall foreløpig.. hehe..

 

Du som vet en del om detta, hvor mye yter standard 4x4 cossie dyser på 2.5 bar bensintrykk?

 

Edit: Husker du hvor mange volt de senket spenninga med for å få lav OHM til å fungere på høy OHM?

Edited by AnDtHo
Link to comment
Share on other sites

Beste og billigste måte å øke bensintrykket på da? For hvis de gir som du sier på 3.5 vil det holde lenge med 6 dyser i mitt tilfelle.. Ihvertfall foreløpig.. hehe..

 

Du som vet en del om detta, hvor mye yter standard 4x4 cossie dyser på 2.5 bar bensintrykk?

 

Edit: Husker du hvor mange volt de senket spenninga med for å få lav OHM til å fungere på høy OHM?

 

Med 3,5 BAR og 6 stk #219 dyser på 100 % så kan bensinmengden rekke til 257 suge hk. Jeg tviler på at originalstyringen tillater 100 % åpningstid, og så må man kompensere for fetere blanding til turbomotor og ikke optimal tenning. Da stopper det vel på rundt 195 hk tipper jeg.

 

På 2,5 BAR gir originale cosworth dyser ca. 347 ccm/min. Det er mer enn dobblet så mye som IS dysene gir. (#219) Med samme blandingsforhold (13,2:1) og tenning rekker da Cosw. dysene til 66 hk pr. stk.

 

Vær klar over at man på 2 ventilers motorer med low tech motorstyring kan bruke blandingforhold på 10,5-10,8:1 for å unngå tenningsbank. Dette gjør at dysene ikke klarer å mate i næreheten av så mange hk som disse oppgitte maksimaltallene gir inntrykk av.

 

Ikke på direkten, men poenget er at for ikke å endre belastningen på dysedriverene så må det være samme motstand med lav OHM dyser + motstand, som det er med de originale høy OHM dysene som er 12 - 16 OHM

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest AnDtHo
Med 3,5 BAR og 6 stk #219 dyser på 100 % så kan bensinmengden rekke til 257 suge hk. Jeg tviler på at originalstyringen tillater 100 % åpningstid, og så må man kompensere for fetere blanding til turbomotor og ikke optimal tenning. Da stopper det vel på rundt 195 hk tipper jeg.

 

På 2,5 BAR gir originale cosworth dyser ca. 347 ccm/min. Det er mer enn dobblet så mye som IS dysene gir. (#219) Med samme blandingsforhold (13,2:1) og tenning rekker da Cosw. dysene til 66 hk pr. stk.

 

Vær klar over at man på 2 ventilers motorer med low tech motorstyring kan bruke blandingforhold på 10,5-10,8:1 for å unngå tenningsbank. Dette gjør at dysene ikke klarer å mate i næreheten av så mange hk som disse oppgitte maksimaltallene gir inntrykk av.

 

Ikke på direkten, men poenget er at for ikke å endre belastningen på dysedriverene så må det være samme motstand med lav OHM dyser + motstand, som det er med de originale høy OHM dysene som er 12 - 16 OHM

Skal bruke tenningsforskyver for å få tenning så bra som mulig.. Det virker som du vet hva du prater om så da spørr jeg likegodt deg. Hva er maks forsvarlige ladetrykk jeg kan kjøre på med 6 iS dyser? 4 på vanlig innsprut, 1 som spruter fra 0.4 bar og opp og 1 som spruter fra 0.7.. Vil ha et morsomt men likevel noenlunde driftsikkert oppsett.. Blir nok standard bensintrykk i første omgang..

Link to comment
Share on other sites

så det du må gjøre er og koble inn en motstand på så mange ohm mer høy ohm`s dysa er enn lav ohm`s dysa ? får du da det du "skal" ha ? og kan man enkelt justere bensintrykket med en bensintrykksregulator ?

 

edit: er det dette som er en trykkbryter ?

Edited by Bushwalka

-04 Dodge Ram 3500 CUMMINS trekkvogn :)

-85 Sierra 2,0 lat cosworth drift-spec

-80 Escort mk2 2 liter

-88 Corolla AE86 drift-spec

-65 Chevy Chevelle v8

-77 Chevy Caprice v8

Link to comment
Share on other sites

Guest AnDtHo
så det du må gjøre er og koble inn en motstand på så mange ohm mer høy ohm`s dysa er enn lav ohm`s dysa ? får du da det du "skal" ha ? og kan man enkelt justere bensintrykket med en bensintrykksregulator ?

 

edit: er det dette som er en trykkbryter ?

Det er en trykkbryter ja!

Link to comment
Share on other sites

Guest oddev

Motstander fås kjøpt på elfa.se, eventuelt ta en tur/snakk med noen som går elektro-linje, så får man sikkert helt gratis, kan forøvrig skaffe selv om det skulle være ønske om det. Bør vel kunne ordne det gratis + frakt (brev)

 

Noen som gidder å måle en is dyse og en cossie dyse da?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...