Jump to content

Tileggsdyser på IST


Guest AnDtHo

Recommended Posts

Skal bruke tenningsforskyver for å få tenning så bra som mulig.. Det virker som du vet hva du prater om så da spørr jeg likegodt deg. Hva er maks forsvarlige ladetrykk jeg kan kjøre på med 6 iS dyser? 4 på vanlig innsprut, 1 som spruter fra 0.4 bar og opp og 1 som spruter fra 0.7.. Vil ha et morsomt men likevel noenlunde driftsikkert oppsett.. Blir nok standard bensintrykk i første omgang..

 

Hvor høyt ladetrykk du kan kjøre er så avhengig av NØYAKTIG hvilket oppsett du har at det er vanskelig å si, og ordet forsvarlig gjør det ikke enklere. Som ett utgangpunkt på en ellers standard IS motor ville jeg begynt med en dyse på 0,2 bar og en på 0,5 bar. Maks trykk avhenger som nevnt av så mye, men uansett ikke over 0,9 før man har lambdamåling i alle fall.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest AnDtHo
Hvor høyt ladetrykk du kan kjøre er så avhengig av NØYAKTIG hvilket oppsett du har at det er vanskelig å si, og ordet forsvarlig gjør det ikke enklere. Som ett utgangpunkt på en ellers standard IS motor ville jeg begynt med en dyse på 0,2 bar og en på 0,5 bar. Maks trykk avhenger som nevnt av så mye, men uansett ikke over 0,9 før man har lambdamåling i alle fall.

Okey! Takk, satt å vurderte noe sånt ja.. virker trolig at blandinga vil bli noe tynn før dysa på 0.5 slår inn.. Så ha dem på 0.2 og 0.5 virker mer logisk.. Får se hva jeg kommer frem til.. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Eilo

Mazda Rx7 Dyser er 550 og høg ohm :D

 

Har sjøl ein 90 med turbo IC.

550dyser.

T3 trim 60.

Max porta topp.

Mega S Datasprut.

Org toppakning.

Org kamm.238hk 0,8bar.

Kjører no med ca 1,1bar.

Blandakjøring ca 0,95l mil Langkjøring ca 0,80.

Men det er ingen problem å bruke 1,5-1,8l mila det er foten som bestemer det. :blush: ^_^

Edited by Eilo
Link to comment
Share on other sites

Guest rsdan
Skal bruke tenningsforskyver for å få tenning så bra som mulig.. Det virker som du vet hva du prater om så da spørr jeg likegodt deg. Hva er maks forsvarlige ladetrykk jeg kan kjøre på med 6 iS dyser? 4 på vanlig innsprut, 1 som spruter fra 0.4 bar og opp og 1 som spruter fra 0.7.. Vil ha et morsomt men likevel noenlunde driftsikkert oppsett.. Blir nok standard bensintrykk i første omgang..

hmm, hvordan vet man eksakt bar åpning på denne.. hvis den er justerbar så må man justere den med dysa ute da?

Link to comment
Share on other sites

Guest rsdan
hmm, hvordan vet man eksakt bar åpning på denne.. hvis den er justerbar så må man justere den med dysa ute da?

hmm, den der ble litt vrien skrevet.. hmm men justere en trykkbryter... noen som skjønner hva jeg prøver å si? hehe

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Gervasot

Lurer på noe...

 

1: Hvor mange dyser Bruker dere.. setter dere en i hvært innsugsrør?`

 

2: Hva slags dyser?

 

3: Trykkbryter.. hvordan fungerer den og Hvordan kobles den på? Bilde? Hvor får man kjøpt dem?

 

Gjerne litt info om montering fra A til Å om dette.. Bilen min en escort rst...

 

Alle svar/Bilder mottas med takk :D

Link to comment
Share on other sites

eg brukte en dyse på kvart insugsrør for å få mest optimal bensintilførsel. ein trykkbryter er ein bryter som enten lokker eller opner på eit vist eller eit innstilt trykk.den som skal brukes på ein ist er vell ein som skal stenge ved et vist trykk. den pleier vanlig vis inneholde ein membran. den skal plasserest på trykkrøret mellom turbo å innsug.

Link to comment
Share on other sites

det er nok optimalt med 1 på hvert rør.

jeg kjørte med først 1 dyse, så etter hvert monterte jeg 1 til, grunnet mer lading. disse ble montert før spjellhuset. så nærme som mulig.

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Link to comment
Share on other sites

Guest AnDtHo
det er nok optimalt med 1 på hvert rør.

jeg kjørte med først 1 dyse, så etter hvert monterte jeg 1 til, grunnet mer lading. disse ble montert før spjellhuset. så nærme som mulig.

Et på hvert rør? Er det snakk om V6 dette da eller?

Link to comment
Share on other sites

eg brukte en dyse på kvart insugsrør for å få mest optimal bensintilførsel. ein trykkbryter er ein bryter som enten lokker eller opner på eit vist eller eit innstilt trykk.den som skal brukes på ein ist er vell ein som skal stenge ved et vist trykk. den pleier vanlig vis inneholde ein membran. den skal plasserest på trykkrøret mellom turbo å innsug.

 

ville ikke hatt den i trykk røret,i innsuget er mere stabilt.

TURBO POWER!!"!

 

GeirRuneGarnes

Link to comment
Share on other sites

Guest Gervasot

Men er det ikke mer logisk å ha en Bryter Som ÅPNER Når man passerer ca 0.4 i lade trykk??.. Hva slags dyer er egenet.. merke..?? Fra vilken bil

Link to comment
Share on other sites

kommer ann på hvor mange du har, og hvor mye hk du har.

hvis du skal ha 4 stk så er det bra og sette de i røret rundt der de org dysene sitter, men går fint og sette de før spjellhuset også.

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Link to comment
Share on other sites

Guest Gervasot

Ok.. har en escort rs turbo... 140hk.. men skal ha chip da... holder det bare med en kanskje... Setter den inn i "beholderen under gassspjeldet... holder vel med ei dyse før chiping....... Kanskje ei orginal rsturbo dyse funker??

Link to comment
Share on other sites

Ok.. har en escort rs turbo... 140hk.. men skal ha chip da... holder det bare med en kanskje... Setter den inn i "beholderen under gassspjeldet... holder vel med ei dyse før chiping....... Kanskje ei orginal rsturbo dyse funker??

 

Tilleggsdyser bør stå FØR gasspjeld! Altså på røret fra ic til innsug!.. :) Størrelsen på den ekstra dysa, og antall ekstra dyser kommer jo an på hvor mye ekstra effekt du skal ha! ;)

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

ville ikke hatt den i trykk røret,i innsuget er mere stabilt.

 

Trykkbryteren bør vel stå på innsuget! -Hvis den står på trykkrøret så vil den vel gi strøm til dysa når du slipper gassen også.... Står den på innsuget så vil den "slippe" straks trykket forsvinner"pedalslipp".. ^_^

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

mens vi snakker om tilleggsdyser

har hørt at å vende dysespissene på tilleggsdysene så de peker fra spjeldet gir bedre forstøving og fordeling av bensinen.

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Guest Kevin
Tilleggsdyser bør stå FØR gasspjeld! Altså på røret fra ic til innsug!.. :) Størrelsen på den ekstra dysa, og antall ekstra dyser kommer jo an på hvor mye ekstra effekt du skal ha! ;)

 

Av ren nyskjerrighet,hvorfor før spjeldet? for å få det fordelt likt til alle sylinderene? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Guest AnDtHo
Av ren nyskjerrighet,hvorfor før spjeldet? for å få det fordelt likt til alle sylinderene? :huh:

Helt riktig.. Ellers vil det være den sylinderen nærmest dysa som får mest..

Edited by AnDtHo
Link to comment
Share on other sites

Guest Kevin
Helt riktig.. Ellers vil det være den sylinderen nærmest dysa som får mest..

 

Men hvorfor ikke rett etter spjeldet da?

Link to comment
Share on other sites

Guest AnDtHo
Men hvorfor ikke rett etter spjeldet da?

Hvis du vil begynne å borre og kuke i innsuget ditt så funker det og.. men lettere å montere i en slange eller et rør før spjeldet..

Link to comment
Share on other sites

Guest Kevin
Hvis du vil begynne å borre og kuke i innsuget ditt så funker det og.. men lettere å montere i en slange eller et rør før spjeldet..

 

Ikke for noe annet altså...

Edited by Kevin
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...