Jump to content

Rst motor spm


Guest Alex_86

Recommended Posts

Guest Alex_86

Hei og hopp alle der ute :D

 

har da et par spm.. kommer garantert flere over tid :blink:

 

nr 1: Radiator på rst... er den helt lik som den på resten av mk4 ene.. eller xr3i´ene. har den festene til vann inn&ut + de andre greiene på samme plass?

da trenger jeg vist rst radiator med andre ord?!

 

nr 2: Clutch: rst clutch på xr3i kasse.. det går vel bra da begge er 220mm... eller kanskje xr3i var 200mm. men er dette noe problem?

 

nr 3: bensinpumpe er jo omhverandre!?!?!?!?!

 

3 kan man bare glemme.. orket ikke ta det bort.. men orket å skrive dette :blink:

 

nr 4: turbo timer... fordeler, ulemper??

Edited by Alex_86
Link to comment
Share on other sites

Guest Tracid

1: Radiator på Rst er IKKE lik som på andre escorter, den er smalere og har feste på IC på ene siden. Ikke bestill på mekonomen, da får du feil, de har samme varenr på Rst og xr3i.

 

2: Clutch og girkasse passer om hverandre på Rst og xr3i.

Link to comment
Share on other sites

1:

radiatoren på rst og de andre mk4`ene er ikke lik, rst`n er ikke fult så brei pga at cooleren skall stå ved siden av, og du må ha rst radiator uansett, for skall du ha en stør cooler så kommer røra inn der hvor orginal cooleren sitter, så det nytter ikke og sette på en radiator fra en anna mk4... må eventuellt bli fra en annen bil eller noe da...

 

og du trenger jo forsovitt ikke en radiator med retur for vanne på turboen, du kan jo kjøpe en med olje kjøling i stede, men det er litt hipp som happ..

 

2:

xr3i kassa passer som fot i hose, eneste minuset er at den ikke har LSD..

 

 

4:

i stede for turbo timer, bruker du heller penga på en boost controll.. du vill spare en del på turbo lag, alt fra 250-750 rpm kan jeg tenke meg + at du kan justere trykket fra cupen...

Link to comment
Share on other sites

kaikill her på forume driver og selger turbo timere og boost controller til en billig penge.. nå husker jeg ikke helt prisen, men det var vell en 1200 for apexi modellen kanskje og 2300 for greddy sin, LES: "om jeg ikke husker helt feil",

 

apexi`n gjør jobben akkurat like bra som greddy i følge kai, bare at displayet var litt mer oversiktlig og litt bedre oppløsning, men vill gjøre jobben like bra som greddy som sagt.. tenkte jeg skulle investere i apexi`n selv når den tid kommer...

Edited by hår ball
Link to comment
Share on other sites

Guest Alex_86

Da vil jeg bestille en sånn etterhvert.. men da har jeg etannet spm. har seff planer om å porte og plane toppen, event bytte ventiler! Hva med dyse? bytte??

 

Nye stempler og sånn.. hva er bra og sånn der...

Link to comment
Share on other sites

Glem planing av toppen ;)

Er lavere kompresjon som er tingen når du har turbo.

Når toppen planes blir kompresjonen høyere..

Porting kan du tjene en del hester på, men dette MÅ gjøres riktig!

Dyser er egentlig ikke vits i å bytte, bytt heller sprut når du får råd ;)

Mahle-stempler er gode stempler, Accralite også (usikker på skrivemåten)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

å bytte dyser vill ikke gi deg mer bensin, så det er og kaste penga ut viduet.. en mulighet kan være og få i ke-jetronic fra en volvo turbo og smekke på, men da er vi inn på pris og arbeid osv, og plutselig er det like greit og montere data sprut "mega squirt".. visst ikke er orginalt bra nokk sammen med tillegs innsprut..

 

mahle stemplene 0,5 over dim gjør jobben bra nokk for 200 hk og en del til, billige og gode, bør senke kompen litt på di da de har et forhold på rundt 8,2 eller var det 8,4.. komme ned på 7 talle så hadde det gjort susen..

rådene er i og forseg sterke nokk for ditt mål ser det ut til..

Link to comment
Share on other sites

Guest Alex_86

altså, planen er å ligge akkurat over 200.... altså 201 er topp :D

men når det står 0.5 over dim... blir det da ikke for trangt?? og hvordan senker man kompen da... nye råder da... hva burdeman satse på der? mahle stemler, hvor får man di?

Link to comment
Share on other sites

Jo, med 0.5 overdim må blokka borres.

Komp'en kan senkes ved hjelp av lavkomp stempler (Mahle eller Accralite f.eks), eller dobbel toppakning (ikke anbefalt, vanskelig å få tett)

På 200hk+ hadde jeg ikke giddet å byttet råder, de tåler rundt 250hk så det går fint ;)

 

Mahle stempler blir ført av de fleste Ford-trimbutikker, f.eks. Burton.

Der kan du også kjøpe lager, pakninger etc. som trengs

Finner en del på E-bay også faktisk :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

når stempler og råde/veivlagre står at det er 0.5 overdim.betyr det da at det er sånne du må bruke dersom du borrer blokken eller sliper veiven? sånn at du sliper av den 0.5mm og da bruker 0.5mm overdim for og kompensere? eller er jeg langt uti skogen og plukker bær no?

89- 2wd cosworth ( 287hk/409 @ 0.9bar )

Link to comment
Share on other sites

Guest Alex_86

Mannifoild til rst.. må passe på eksosen jeg har fra før da.. merke er det....hvem vet:-P men merke på manifoild.

Stempler fra MAHLE.... hvilken av de??? de selges 1 og 1 sant?.. må jeg kjøpe ringer til stemplene i tillegg?

råde lager... koster det mye?

Tillegssprut og de greiene der.... trenger man det? hjelper det mye?

Link to comment
Share on other sites

Tenker du på å bytte ut den orginale manifolden?

Dette er ikke vits, den duger til ca. 300hk, så det er ikke verdt å bytte ;)

Er sikkert like greit å kjøpe 0.5 overdim stempler å borre opp blokka, så er du sikker på at sylindrene er fine også. Viss du ser på Burton sine sider, så står det om det er et sett stempler eller ikke.. Det vanligeste er at de selger 4 og 4. Du må kjøpe stempelringer separat, viss det ikke står noe annet ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

VIBRA-TECHNICS COMPETITION GEARBOX MOUNT: ESCORT MK4 INC TURBO/FIESTA MK1,2,3 noe poeng??

 

Vibra-tech sine koster bøtter og spann. Ring heller til deflex og få dem til å sende deg to stk og få dem til å merke pakka med 15 quid. Men personlig har jeg venta til de orginale ryker. Så et par er på vei til meg nå. Venter i spenning....

86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.

Link to comment
Share on other sites

Guest Alex_86

ok, nei tenkte bare litt på det.. men holder nok!

Så, clutch, standar holder vel sånn akkurat eller??

Tilleggssprut hmm, noe vits?

Skal øre med vgs her om de kan ordne selve blokka. portingen skal jeg ringe til en kar om i morgen...

så piper kam 285t2 eller hva den heter med justerbart drev.

Leta svinghjul... hvor mye.. for mye blir vel dårlig igjen.

Link to comment
Share on other sites

Ville byttet clutch ved så masse hester..

Du skal jo allikevel ha motoren utav så det er like greit å få byttet med en gang ;)

Ville gått for tilleggssprut viss lommeboka strekker til ;)

Da er du sikker på at motoren ikke går magert når du kjører mye trykk

Ville levert inn blokka til et motorverksted, så du er sikker på at det blir skikkelig gjort. Kan fort bli gjort dårlig arbeid på vgs..

Går selv bilfag, og til nå har vi ikke lært noe om borring og sånt.

Vet ikke hvordan det er på andre skoler da men...

 

Bra kamsett det der, kommer selv til å kjøpe det når jeg får råd :)

Vet ikke om det er så mye vits å lette svinghjulet, er jo nok turtallsvillige fra før av desse motorene :P

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest Alex_86

ok, da lever jeg ikke blokka til vgs :P Får finne et verksted da :-) hmm.. har jeg deg på msn mon tro???

 

Noen clutch du vil anbefalle? merke som ikke koster buksa og armen og et par tær

Edited by Alex_86
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...