Jump to content

Problemer med banekjøring


Recommended Posts

Guest cossiegutten
Posted

1.var på rudskogen nå i helgen, og kjørte på banen med cosworthen min.

første og andre runde gikk greit, men så plutselig kokte bilen, kjørte så av banen... tilsatte mer konsentrert frostvæske. men etter kort tid begynnte den å bli veldig varm igjen. måtte kjøre rolig en stund, og så kunne jeg gi full gass på f.eks på strekket og så måtte jeg slappe av igjen, slik måtte jeg holde på hele tiden, slik at nålen på tempraturen ikke skulle fyke rett til værs. Veldig kjedelig....

 

2.etter en del kjøring, så skjedde noe annet som jeg heller ikke har hatt problemer med før.. vet ikke helt hva det var, men har hørt mange biler får det når jeg står på sidelinjen og ser på også.det høres ut som turtallsperre nesten, men det kommer alt for tidlig til å være det... og plutselig går det vekk igjen (etter 2-3 sek), og bilen går som normalt...

 

 

Flere som har hatt lignende problemer,eller noen som kan fortelle meg hva som er galt...

Posted

Nå var det jo veldig varmt i helgen da, tvangskjørte du viftene dine...? Hvis ikke, prøv det neste gang ;)

Guest cossiegutten
Posted (edited)

Tvangskjøre de ? går ikke de hele tiden da, når motoren er så varm ? det er jo en bryter som starter viftene og holder de i gang til motoren er blitt kald nok til å slå av viftene igjen... men når motoren er så varm, skal jo de ikke slåes av ? eller tar jeg feil ?

 

men når jeg kjører på banen, kommer det ikke MASSE kald luft i den farten da ? fordi f.eks på sierraen jeg hadde før, så funket ikke viftene, så jeg måtte kjøre for å kjøle ned bilen... om jeg stoppet på rødt lys eller noe for lenge, så begynnte den å koke....

 

 

Jeg bare lurer på om det kan være andre årsaker, f.eks at radiatoren er dårlig,evnt vannpumpen eller andre deler ?

Edited by cossiegutten
Posted

sant som du sier at på rettstrekket så hjelper ikke viftene, men du skal ikke mye under 80 før viftene ville ha kjølt bedre.

Så det beste er å tvangskjøre de, sånn at de kan stå å gå hele dagen, selv når du står i depoet og venter på å få kjøre, ingenting er som en go å kald motor =)

(altså må nå driftstemperatur da riktignok)

 

Det med at den ble varm kan også ha sammenheng med at du har luft i systemet, eller får luft i systemet?

Har du brukt radiator tett osv på radiatoren noen gang? kan hende mange av kjernene er klogga igjen.

prøv å fjern termostaten?

 

det med at den kutter kan ha vært fordi du har begynt å gå tom for bensin?

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Guest cossiegutten
Posted

temp på motor i depoet er bra.. den ligger midten på NORM hele tiden... man skal vel ikke ha for kald motor heller ?

 

Men jeg har IKKE brukt noen form for radiator tilsettninger...men om forrige eier har gjort dette vet jeg ikke.

 

Luft i systemet er jo selfølgelig ikke umulig, skal sjekke dette... men hva mener du med at jeg FÅR luft i systemet ? er det ikke sånn at enten har jeg det eller så har jeg ikke det ?

 

Dette med kuttingen har ikke har noe sammenheng med lite bensin pga. jeg hadde nesten full tank..

(jeg tenkte kanskje pluggene ?) men jeg trodde kanskje noen visste hva dette var...for som sagt har jeg sett mange biler på banen med samme problem...

Posted

Sorry OT

 

cossiegutten: er bilen din blå med fastford-merke i sideruten?

1997 Audi A6 2,5TDI

1967 Ford Mustang 289cui

x1992 Ford Sierra GT Sedan - Solgt

x1986 Volvo 740 GL

x1985 Mazda 626

x1987 Volvo 240 - spiker

Posted (edited)

1

det er det som tar topp pakningene - du blir ikke kvitt varmen så "bøyer" toppen seg og da har du problemer .

Det jeg ville gjort - bytt vann pumpe - bytt termostat - bytt til 50mm radiator . alt du legger ned her sparer deg for mye penger i lengden ......

En annen ting, bland ut frost vesken , den virker bedre utblandet , og til slutt - ikke kjøl den ned på tomgang , hold 1200 til 1500 rpm da sirkulerer vannet mye bedre ( sett varmen inne i bilen på fult - det er en liten radiator det også )

2

det siste KAN være att lade luft temp kommer for høyt så ECU regulerer ned trykket - gjerne etter inspirert kjøring på lang strekke , gjennom svingen rolig ( temp bygger seg opp ) for så og gi full gass - de første sek er da lade luft for varm = ingen effekt .......

Edited by bige
Posted
temp på motor i depoet er bra.. den ligger midten på NORM hele tiden... man skal vel ikke ha for kald motor heller ?

 

Luft i systemet er jo selfølgelig ikke umulig, skal sjekke dette... men hva mener du med at jeg FÅR luft i systemet ? er det ikke sånn at enten har jeg det eller så har jeg ikke det ?

 

greia med å tvangskjøre viftene er at du helst vil ha termostaten så lite åpent som mulig før du begynner kjøringa for da har du mere å gå på når du kjører på bana.

pluss at viftene skaper sirkulasjon i motorrommet når du står stille, sånn at du får blåst vekk mye varm luft i motorrommet.

 

dette med at det kan bli luft i systemet er hvis du har en defekt toppakning som blåser eksos inn i kjølekanalene (dette i veldig små mengder riktignok) men dette er veldig usannsynlig riktignok, og du skal vel da se at kjølevannet skifter litt farge også.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Guest rask-drosje
Posted

Fikk lignende problemer på Rudskogen i helga jeg osso. Høy temp som varierte og den fusket akkurat som ved bensin kutt for så og skyte i potta. Hadde ingen problemer de første 30-40 rundene men når tanken nermet seg 1/2 begynte problemene. En anne ting jeg merket var att når viftene begynte og gå enten frivillg eller når jeg tvangskjørte dem begynte motoren og gå ujevnt og av og til stoppet. :blink:

Posted (edited)
Fikk lignende problemer på Rudskogen i helga jeg osso. Høy temp som varierte og den fusket akkurat som ved bensin kutt for så og skyte i potta. Hadde ingen problemer de første 30-40 rundene men når tanken nermet seg 1/2 begynte problemene. En anne ting jeg merket var att når viftene begynte og gå enten frivillg eller når jeg tvangskjørte dem begynte motoren og gå ujevnt og av og til stoppet. :blink:

bytt lade regulatoren til en du kan regulere . jeg kjørte med 14,4 målt på batteriet ved belastning av viftene - målte da 12,7 på bensin pumpa .........og 13 inn på Ecu . Kan også være tomgangs regulatoren som ikke virker ok , ved stor belastning og lav spenning har Ecu problemer med og regulere ok .

Edited by bige
Guest cossiegutten
Posted

takker for mange gode svar....

 

Bilen min er blå ja, men det står ikke FASTFORD på siderutenem det står PROSPEC

Guest cossiegutten
Posted

Hvor kan jeg få tak i en termostat som åpner tidligere ? gjerne på rundt 70-80 grader.. ? vil dette hjelpe ? lurte kanskje på om den gamle kan være litt heng i også. eller er ikke det sjangs at dette kan være årsaken ?

 

Det andre "turtalsperre" problemet, kan det være ventilflyt jeg har fått ?

Posted
Hvor kan jeg få tak i en termostat som åpner tidligere ? gjerne på rundt 70-80 grader.. ? vil dette hjelpe ? lurte kanskje på om den gamle kan være litt heng i også. eller er ikke det sjangs at dette kan være årsaken ?

 

Det andre "turtalsperre" problemet, kan det være ventilflyt jeg har fått ?

termostat er og få kjøpt i biltilbehørs firmaer ........du får også type som blir åpen om den er ødelagt , men den var ikke på lager og var mye dyrere , ble det meg fortalt ...

mener det er meget vansklig og få ventil flyt på hydrauliske ventil løftere , men alt er mulig . Tror da den inne bygde turtallspærra har virket lenge før det .

Posted

litt ot men

 

selv om bilen din sliter med litt tekniske problemer. var den fortsatt nydelig om det er den jeg tror det var. kledde felgene ytrolig godt. så se å få ut noen bilder av den:D

Guest JvhCossie
Posted

Den kuttinga di kan være at du får for høyt ladetrykk en liten periode og at mapen sier i fra... var sånn min å ved kjøring på 1.5 bar med en 2.5 bar map... på varme dager ble WG litt tregere så da kutta den litt ved ca 3500 rpm ved raske pådrag..

Guest cossiegutten
Posted

visst det er topppakningen som er årsaken til dette, hvorfor skjer dette KUN den ene helgen på rudskogen og aldri ellers ?? hadde det vært topppakningen skulle jeg merket det ellers også...

 

Vinge87: Takker, bilder kommer snart...

 

Cossietbg: dette kan godt være, har nettop byttet dem, så vi får håpe det funker neste gang...

Guest cossiegutten
Posted

bige: ok, skal høre litt rundt imorgen. husker du hvor du har snakket med folk om dette ? bilextra ?

Posted (edited)
bige: ok, skal høre litt rundt imorgen. husker du hvor du har snakket med folk om dette ? bilextra ?

noe som heter Kvikk batterisevis( tønsberg) 333 07230 en der som "driver" med cosw .

Samme sted skaffet de juisterbar lade regulator til en hyggelig pris ........ :blush:

Edited by bige
Posted
visst det er topppakningen som er årsaken til dette, hvorfor skjer dette KUN den ene helgen på rudskogen og aldri ellers ?? hadde det vært topppakningen skulle jeg merket det ellers også...

 

Vinge87: Takker, bilder kommer snart...

 

Cossietbg: dette kan godt være, har nettop byttet dem, så vi får håpe det funker neste gang...

 

tipper bilen blir brukt litt mer enn normalt da du kjører på bane....kjør slik etter veien som du gjør på bane tipper samme symtom dukker opp igjen

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Guest cossiegutten
Posted (edited)

om det hadde vært topppakningen ville man merket det med vanlig hardkjøring langs veien..trenger ikke bane for det.

Men jeg presset ikke motoren voldsomt på banen, som mange andre gjør..

Jeg har presset motoren MYE mer både før og etter rudskogen kjøringen, og det har aldri vært problem i det hele tatt....

 

Jeg bytter til termostat som åpner tidligere, og setter viftene på hele tiden neste gang...

Edited by cossiegutten

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...