Guest cossiegutten Posted July 16, 2006 Posted July 16, 2006 1.var på rudskogen nå i helgen, og kjørte på banen med cosworthen min.første og andre runde gikk greit, men så plutselig kokte bilen, kjørte så av banen... tilsatte mer konsentrert frostvæske. men etter kort tid begynnte den å bli veldig varm igjen. måtte kjøre rolig en stund, og så kunne jeg gi full gass på f.eks på strekket og så måtte jeg slappe av igjen, slik måtte jeg holde på hele tiden, slik at nålen på tempraturen ikke skulle fyke rett til værs. Veldig kjedelig.... 2.etter en del kjøring, så skjedde noe annet som jeg heller ikke har hatt problemer med før.. vet ikke helt hva det var, men har hørt mange biler får det når jeg står på sidelinjen og ser på også.det høres ut som turtallsperre nesten, men det kommer alt for tidlig til å være det... og plutselig går det vekk igjen (etter 2-3 sek), og bilen går som normalt... Flere som har hatt lignende problemer,eller noen som kan fortelle meg hva som er galt...
JHS Posted July 16, 2006 Posted July 16, 2006 Nå var det jo veldig varmt i helgen da, tvangskjørte du viftene dine...? Hvis ikke, prøv det neste gang
cossie_storm Posted July 16, 2006 Posted July 16, 2006 når startet viftene?ja kan være greit og la de dure og gå hele tiden der Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jajaSierra med scorpio cosworth motor 90 mod
Guest cossiegutten Posted July 16, 2006 Posted July 16, 2006 (edited) Tvangskjøre de ? går ikke de hele tiden da, når motoren er så varm ? det er jo en bryter som starter viftene og holder de i gang til motoren er blitt kald nok til å slå av viftene igjen... men når motoren er så varm, skal jo de ikke slåes av ? eller tar jeg feil ? men når jeg kjører på banen, kommer det ikke MASSE kald luft i den farten da ? fordi f.eks på sierraen jeg hadde før, så funket ikke viftene, så jeg måtte kjøre for å kjøle ned bilen... om jeg stoppet på rødt lys eller noe for lenge, så begynnte den å koke.... Jeg bare lurer på om det kan være andre årsaker, f.eks at radiatoren er dårlig,evnt vannpumpen eller andre deler ? Edited July 16, 2006 by cossiegutten
Mark1 Posted July 16, 2006 Posted July 16, 2006 sant som du sier at på rettstrekket så hjelper ikke viftene, men du skal ikke mye under 80 før viftene ville ha kjølt bedre.Så det beste er å tvangskjøre de, sånn at de kan stå å gå hele dagen, selv når du står i depoet og venter på å få kjøre, ingenting er som en go å kald motor =)(altså må nå driftstemperatur da riktignok) Det med at den ble varm kan også ha sammenheng med at du har luft i systemet, eller får luft i systemet?Har du brukt radiator tett osv på radiatoren noen gang? kan hende mange av kjernene er klogga igjen.prøv å fjern termostaten? det med at den kutter kan ha vært fordi du har begynt å gå tom for bensin? WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register
Guest cossiegutten Posted July 16, 2006 Posted July 16, 2006 temp på motor i depoet er bra.. den ligger midten på NORM hele tiden... man skal vel ikke ha for kald motor heller ? Men jeg har IKKE brukt noen form for radiator tilsettninger...men om forrige eier har gjort dette vet jeg ikke. Luft i systemet er jo selfølgelig ikke umulig, skal sjekke dette... men hva mener du med at jeg FÅR luft i systemet ? er det ikke sånn at enten har jeg det eller så har jeg ikke det ? Dette med kuttingen har ikke har noe sammenheng med lite bensin pga. jeg hadde nesten full tank..(jeg tenkte kanskje pluggene ?) men jeg trodde kanskje noen visste hva dette var...for som sagt har jeg sett mange biler på banen med samme problem...
SierraTyphoon Posted July 16, 2006 Posted July 16, 2006 Sorry OT cossiegutten: er bilen din blå med fastford-merke i sideruten? 1997 Audi A6 2,5TDI 1967 Ford Mustang 289cui x1992 Ford Sierra GT Sedan - Solgt x1986 Volvo 740 GL x1985 Mazda 626 x1987 Volvo 240 - spiker
bige Posted July 17, 2006 Posted July 17, 2006 (edited) 1 det er det som tar topp pakningene - du blir ikke kvitt varmen så "bøyer" toppen seg og da har du problemer .Det jeg ville gjort - bytt vann pumpe - bytt termostat - bytt til 50mm radiator . alt du legger ned her sparer deg for mye penger i lengden ......En annen ting, bland ut frost vesken , den virker bedre utblandet , og til slutt - ikke kjøl den ned på tomgang , hold 1200 til 1500 rpm da sirkulerer vannet mye bedre ( sett varmen inne i bilen på fult - det er en liten radiator det også )2det siste KAN være att lade luft temp kommer for høyt så ECU regulerer ned trykket - gjerne etter inspirert kjøring på lang strekke , gjennom svingen rolig ( temp bygger seg opp ) for så og gi full gass - de første sek er da lade luft for varm = ingen effekt ....... Edited July 17, 2006 by bige
Mark1 Posted July 17, 2006 Posted July 17, 2006 temp på motor i depoet er bra.. den ligger midten på NORM hele tiden... man skal vel ikke ha for kald motor heller ? Luft i systemet er jo selfølgelig ikke umulig, skal sjekke dette... men hva mener du med at jeg FÅR luft i systemet ? er det ikke sånn at enten har jeg det eller så har jeg ikke det ? greia med å tvangskjøre viftene er at du helst vil ha termostaten så lite åpent som mulig før du begynner kjøringa for da har du mere å gå på når du kjører på bana.pluss at viftene skaper sirkulasjon i motorrommet når du står stille, sånn at du får blåst vekk mye varm luft i motorrommet. dette med at det kan bli luft i systemet er hvis du har en defekt toppakning som blåser eksos inn i kjølekanalene (dette i veldig små mengder riktignok) men dette er veldig usannsynlig riktignok, og du skal vel da se at kjølevannet skifter litt farge også. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register
Guest rask-drosje Posted July 17, 2006 Posted July 17, 2006 Fikk lignende problemer på Rudskogen i helga jeg osso. Høy temp som varierte og den fusket akkurat som ved bensin kutt for så og skyte i potta. Hadde ingen problemer de første 30-40 rundene men når tanken nermet seg 1/2 begynte problemene. En anne ting jeg merket var att når viftene begynte og gå enten frivillg eller når jeg tvangskjørte dem begynte motoren og gå ujevnt og av og til stoppet.
bige Posted July 17, 2006 Posted July 17, 2006 (edited) Fikk lignende problemer på Rudskogen i helga jeg osso. Høy temp som varierte og den fusket akkurat som ved bensin kutt for så og skyte i potta. Hadde ingen problemer de første 30-40 rundene men når tanken nermet seg 1/2 begynte problemene. En anne ting jeg merket var att når viftene begynte og gå enten frivillg eller når jeg tvangskjørte dem begynte motoren og gå ujevnt og av og til stoppet. bytt lade regulatoren til en du kan regulere . jeg kjørte med 14,4 målt på batteriet ved belastning av viftene - målte da 12,7 på bensin pumpa .........og 13 inn på Ecu . Kan også være tomgangs regulatoren som ikke virker ok , ved stor belastning og lav spenning har Ecu problemer med og regulere ok . Edited July 17, 2006 by bige
mr.cossie Posted July 17, 2006 Posted July 17, 2006 sjekk topppakningen din du.. tipper den er på tur........ -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no
Guest cossiegutten Posted July 17, 2006 Posted July 17, 2006 takker for mange gode svar.... Bilen min er blå ja, men det står ikke FASTFORD på siderutenem det står PROSPEC
Guest cossiegutten Posted July 19, 2006 Posted July 19, 2006 Hvor kan jeg få tak i en termostat som åpner tidligere ? gjerne på rundt 70-80 grader.. ? vil dette hjelpe ? lurte kanskje på om den gamle kan være litt heng i også. eller er ikke det sjangs at dette kan være årsaken ? Det andre "turtalsperre" problemet, kan det være ventilflyt jeg har fått ?
bige Posted July 20, 2006 Posted July 20, 2006 Hvor kan jeg få tak i en termostat som åpner tidligere ? gjerne på rundt 70-80 grader.. ? vil dette hjelpe ? lurte kanskje på om den gamle kan være litt heng i også. eller er ikke det sjangs at dette kan være årsaken ? Det andre "turtalsperre" problemet, kan det være ventilflyt jeg har fått ?termostat er og få kjøpt i biltilbehørs firmaer ........du får også type som blir åpen om den er ødelagt , men den var ikke på lager og var mye dyrere , ble det meg fortalt ...mener det er meget vansklig og få ventil flyt på hydrauliske ventil løftere , men alt er mulig . Tror da den inne bygde turtallspærra har virket lenge før det .
cossietbg Posted July 20, 2006 Posted July 20, 2006 kan væ re at du har dårlige plugger. hvis den flærrer i eksosen.. Sierra -91 cosworth 4x4 Nissan Patrol Y60 2,8td 37", 6"hev +++
Jonny.B Posted July 20, 2006 Posted July 20, 2006 sjekk topppakningen din du.. tipper den er på tur........ enig med deg...... Prosjekt Electric orange Cossie
cosworth87 Posted July 20, 2006 Posted July 20, 2006 litt ot men selv om bilen din sliter med litt tekniske problemer. var den fortsatt nydelig om det er den jeg tror det var. kledde felgene ytrolig godt. så se å få ut noen bilder av den:D
Guest JvhCossie Posted July 20, 2006 Posted July 20, 2006 Den kuttinga di kan være at du får for høyt ladetrykk en liten periode og at mapen sier i fra... var sånn min å ved kjøring på 1.5 bar med en 2.5 bar map... på varme dager ble WG litt tregere så da kutta den litt ved ca 3500 rpm ved raske pådrag..
Guest cossiegutten Posted July 20, 2006 Posted July 20, 2006 visst det er topppakningen som er årsaken til dette, hvorfor skjer dette KUN den ene helgen på rudskogen og aldri ellers ?? hadde det vært topppakningen skulle jeg merket det ellers også... Vinge87: Takker, bilder kommer snart... Cossietbg: dette kan godt være, har nettop byttet dem, så vi får håpe det funker neste gang...
Guest cossiegutten Posted July 20, 2006 Posted July 20, 2006 bige: ok, skal høre litt rundt imorgen. husker du hvor du har snakket med folk om dette ? bilextra ?
bige Posted July 21, 2006 Posted July 21, 2006 (edited) bige: ok, skal høre litt rundt imorgen. husker du hvor du har snakket med folk om dette ? bilextra ?noe som heter Kvikk batterisevis( tønsberg) 333 07230 en der som "driver" med cosw .Samme sted skaffet de juisterbar lade regulator til en hyggelig pris ........ Edited July 21, 2006 by bige
mr.cossie Posted July 21, 2006 Posted July 21, 2006 visst det er topppakningen som er årsaken til dette, hvorfor skjer dette KUN den ene helgen på rudskogen og aldri ellers ?? hadde det vært topppakningen skulle jeg merket det ellers også... Vinge87: Takker, bilder kommer snart... Cossietbg: dette kan godt være, har nettop byttet dem, så vi får håpe det funker neste gang... tipper bilen blir brukt litt mer enn normalt da du kjører på bane....kjør slik etter veien som du gjør på bane tipper samme symtom dukker opp igjen -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no
Guest cossiegutten Posted July 21, 2006 Posted July 21, 2006 (edited) om det hadde vært topppakningen ville man merket det med vanlig hardkjøring langs veien..trenger ikke bane for det. Men jeg presset ikke motoren voldsomt på banen, som mange andre gjør..Jeg har presset motoren MYE mer både før og etter rudskogen kjøringen, og det har aldri vært problem i det hele tatt.... Jeg bytter til termostat som åpner tidligere, og setter viftene på hele tiden neste gang... Edited July 21, 2006 by cossiegutten
Jonny.B Posted July 21, 2006 Posted July 21, 2006 har du trykk i ekspansjonstanken din etter hardkjøring da? bare en ting som får tempen til å stige lynraskt,og det er luft! banekjøring en varm sommerdag kan ikke sammenlignes mot råkjøring på gata.... Prosjekt Electric orange Cossie
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now