cossie4ever Posted October 3, 2006 Posted October 3, 2006 Noen som vet om bra turboer som holder til 500+ men alikevel ikke kommer alt forseint?Alt under 15k bra. skal bruke ekstern wg
kh turbo Posted October 3, 2006 Posted October 3, 2006 (edited) Her kan man vel si at det ikke er mulig å få i pose og sekk... dessverre... Når man kommer opp på effekter som 500+hk, så kreves det så mye modifikasjoner av innsug, kanaler og kammer med høyt løft og stor durasjon, osv...dvs større plass i kanaler = lavere hastighet inn til forbrenningskammerene. Dette er veldig forenklet... men i prinsipp er det slik det fungerer... Dette gjelder oxo på ander side av motor, eksos/turbo, når man øker luftinntaket i motoren(ved høyere turbotrykk) vil det oxo blir mer avgasser, og vi må åpne opp(stor a/r verdi, lett gjennomstrømning mellom turbinhjulet) for å unngå mottrykk i grenrør/motor=fører til farlig høy forbrennings temp. Dog finnes det bot middel, men ikke et velig holdbart et, men kan bruke als og ha 2 bar trykk på tomgang. Det beste som kan tilbys på markedet er(etter min mening) er gt serien til garrett, fullkulelaget.Jeg kjører selv en gt35 med ar82 eksoshus, vil anbefale deg a/r 63 for ca 550 hk.Og jeg ser datasprut som et must, da man kan legge tenningen der man ønsker, og ikke bruke et "universal" chip, der tuner har lagt inn en god margin på tening for at det skal passe på de fleste motorer, uten at den smelter. Edited October 3, 2006 by kh turbo 1986 sierra cosworth "gpa"1980 escort 1600 sport2006 BMW e60 520d2000 Transporter t4 2,5 tdi2002 Subaru wrx sti prodrive1999 Honda Cbr 600f2008 mitsubishi L200
RS 1000 Posted October 4, 2006 Posted October 4, 2006 Noen som vet om bra turboer som holder til 500+ men alikevel ikke kommer alt forseint?Alt under 15k bra. skal bruke ekstern wg Ja, hadde det ikke vært greit om det bare var så enkelt som det, du ? 1. Hva mener du er "bra" turbo?2. Hva mener du med "ikke kommer alt forseint"? Hvilket turtall? 3. Hvor mye hk vil minimum du ha? Realistisk.4. Hvor høyt ladetrykk vil du kjøre? Hvor høyt ladetrykk vil du IKKE kjøre? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
cossie4ever Posted October 4, 2006 Author Posted October 4, 2006 Ja, hadde det ikke vært greit om det bare var så enkelt som det, du ? 1. Hva mener du er "bra" turbo?2. Hva mener du med "ikke kommer alt forseint"? Hvilket turtall? 3. Hvor mye hk vil minimum du ha? Realistisk.4. Hvor høyt ladetrykk vil du kjøre? Hvor høyt ladetrykk vil du IKKE kjøre? 1.Fult kulelagret2. begynne på 2500-27003. 450-4904. 1.8 til 2
ford-racing Posted October 4, 2006 Posted October 4, 2006 2: hehe det derre vil du slite litt med for å fåtill med en effekt som du sikter til. nesten bare så vidt en t-3 starter så tidlig "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford
cossie4ever Posted October 4, 2006 Author Posted October 4, 2006 2: hehe det derre vil du slite litt med for å fåtill med en effekt som du sikter til. nesten bare så vidt en t-3 starter så tidlig jaha
a.nilsen Posted October 4, 2006 Posted October 4, 2006 Veldi bra om rekker fullt øs før 4k med en turbo som holder til 500/550hk '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
Bdt Posted October 4, 2006 Posted October 4, 2006 Det er nok litt vankelig å få til de tallene der men med ALS er det fullt mulig.. COS it`s WORTH it!
cossie4ever Posted October 4, 2006 Author Posted October 4, 2006 La oss si begynne på 3300++ da og full sprut 4300?Og underkant av 500? Er vel ikke så bra med alt for mye lavkomp?
RS 1000 Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 1.Fult kulelagret2. begynne på 2500-27003. 450-4904. 1.8 til 2 Slik jeg ser det er hele vitsen med separat WG at man kjører med grenrør og turbo med dobbelt innløp i turbinhuset. Vil du bruke turbonetics så blir det f.eks en 60-1. Sjekker du resultatene etter bremstreffet så kan du få se at denne ikke lader særlig mye tregere enn feks en E46. Kulelager kan velges som option. Personlig hadde jeg nok heller sjekket opp en turbo som kalles MCX 550, uten kulelager. (Eller f.eks gått for en Garrett GT3071R og vært fornøyd med hvordan bilen faktisk funker.) Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Guest Larsern Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 Precision SC44 Begynner å lade trykk sakte men sikkert rundt 2k, 1bar v/3400rpm og fullt ved 3700. 500+hk. Dette er tall på SC44 uten kulelager på en 2l cosworth motor. Kulelager finns som tilvalg.
RH-Racing Posted October 6, 2006 Posted October 6, 2006 litt ot, men lurer på det der med eller uten kulelager...Har det noen innvirkning på hvor tidlig den begynner å lade osv, eller er det bare ang holdbarhet?
OleK Posted October 6, 2006 Posted October 6, 2006 største ulempen jeg ser med kulelagrede turboer er at hvis de pakker sammen så må hele midt-delen byttes, men hvis det samme skjer med en "vanlig" turbo så er det i beste fall bare lagrene. eller er jeg på feil jorde nå? Cosworth!
RS 1000 Posted October 6, 2006 Posted October 6, 2006 største ulempen jeg ser med kulelagrede turboer er at hvis de pakker sammen så må hele midt-delen byttes, men hvis det samme skjer med en "vanlig" turbo så er det i beste fall bare lagrene. eller er jeg på feil jorde nå? Neida, har sett flere som selger nye turboer med garanti. Gjelder ikke kulelagerturbo står det. Det sier vel det meste. Vet om flere flinke erfarne turbofolk som er sterk og klar når de anbefaler å styre klar. Dyrt, ømfintlig og unødvendig. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now