Jump to content

tikking


Guest Sindre

Recommended Posts

Noen som har noen tips på fjerning av tikking i motoren.? Det er ikke uvanlig at ford motorer tikker, men min tikker noe helt intenst. Det er nokk med olje og den er heller ikke så gammel.

Link to comment
Share on other sites

* En eller flere av de hydrauliske ventilløfterne kan har hengt seg opp eller være defekte

* For tynn olje (slik at løfterne ikke klarer å holde på trykket)

* Tette oljekaneler som medfører at de ikke klarer å tilføre nok smøring (kjør en motorrens)

* Skjevt slitte ventilseter

 

..bare noen forslag i farten..

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter med samme symptomer på min iS. Fikk kvasskam i dag (kjøpt hos mekonomen), så får se til helgen om det hjelper ;)

Edited by kenny
Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter med samme symptomer på min iS. Fikk kvasskam i dag (kjøpt hos mekonomen), så får se til helgen om det hjelper ;)

 

Hvor mye kostet kammen på mekonomen ?Gi tilbakemelding på om kammen hjalp på tikkinga ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Sierra råner

Kan være så mangt.. Juster ventilklaringen, bytte ventil fjører, hone ventilsetene, bytte kam osv.

 

Åpne opp å se litt først, så finner du nokk ut av årsaken :)

Link to comment
Share on other sites

Veit nå ikke om Hvassere kam er noe botemiddel på tikking....men om du bytter kam overhodet.....så kan det hjelpe....jeg hadde kikket på noe rens av motor, eventuellt bare rett og slett justert ventilklaringene....

 

Si fra hva du finner ut av da?!

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

hm å stå på turtallssperra i 15 sekund, ska d liksom fjerne tikkinga? :wacko: var en snål teori hvertfall :D hjelper nok å stille ventilene, med en kvasskam så får man tikking eller "klappring" fra de forsterka løfterne med på kjøpet, men d er tikking som man kan leve med

Ford Sierra IS 85 (GO-bilen) - Performance By:

2,0 Injection Sport, RallySport -Styling, ORG-IS-LS-Diff, KentCams, RSCossie, Simons, KN, Koni

Ashley manifoils, OMP, Autogage, Momo, Recaro, Pioneer, Sony, Magnat, Stinger, Michelin, Short Shift...

Ford Sierra IS 86 (Herjebilen) SOLGT

Bmw 523 98 Mod

Yamaha RX1 Mountain 06

Link to comment
Share on other sites

hm å stå på turtallssperra i 15 sekund, ska d liksom fjerne tikkinga? :wacko: var en snål teori hvertfall :D hjelper nok å stille ventilene, med en kvasskam så får man tikking eller "klappring" fra de forsterka løfterne med på kjøpet, men d er tikking som man kan leve med

Trodde det var doch motor jeg, er det mulig å justere ventiler på den ?

Link to comment
Share on other sites

iS'en blir levert i morgen tidlig og får den igjen på søndag.. Skal vel bytte og justere det meste i toppen da, men får ihvertfall håpe tikkingen blir borte! ;)

Link to comment
Share on other sites

Og joda.. tikkingen ble borte! Det kom igjen litt og litt.. men det er jo vanlig og måtte etterjustere ventilene litt.. Bilen ble også merkbart mye kvassere med kvassere kam B)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...