Jump to content

Dårlig håndbrekk


kimsa

Recommended Posts

Jeg har en mondeo 95mod kombi coupe. Etter bremse bytte bak som ble foretatt på værksted i vinter har handbrekket bare fungert hvis jeg trekker det til på siste hakk, og da står fortsatt ikke bilen med mindre det er bare en moderat bakke. Dette førte også til at etter jeg kjøpte nye vinterdekk i fjor så fikk jeg ikke lengere låst bakhjula når jeg ville sladde :angry: :angry: :(

 

Spørsmålet mitt kommer nå.

 

Værkstedet jeg hadde bilen på sier det ikke går å stamme brekket, de sier bilen kommer med en virer som har en fast lengde, når den blir slitt må hele systemet med håndtak fremme i bilen og det hele byttes. Dette forlanget de mange tusen kroner for. 'Stemmer dette??? :o

 

Vil gjerne ha håndbrekk til vinteren igjen ;)

Link to comment
Share on other sites

handbrekk etterstrames når man har bytta bremser bak og kjørt en stund dette er fordi de må slites til :)

Edited by Cossiman

Present :

Ford Mondeo Stv 2000 mod

Ford Sierra RS Cosworth 1991 mod

 

Past :

Ford Sierra Sedan 1988 mod

Link to comment
Share on other sites

hmm, Kan bare være selv strameren, er vel tromler du har bak?

Kansje an ikke er montert riktg el no? El kansje bare trengs og smøres opp! Har egentlig lit prob med og låse hjula mine au bak! men an klare og holde bilen! men ikke låse! :mellow:

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

Er sikkert selvstrammingen som ikke fungerer skikkelig..

Må av med tromlene og stramme opp båndene manuelt.

Er helt normalt etter å ha byttet bremsebånd ;)

da har ikke verkstedet greie på ford ... byttet bak på sønnens 97 mondeo og den er helt lik gode gamle ford .

Jekk bilen opp på en side - ta av hjulet - sett deg på hjulet - få en til og sitte i bilen - ta av trommelen - la kompisen trykke FORIKTIG på bremse pedalen OBS OBS FORSIKTIG OBS OBS . da vil selv juisteringen virke - du vill høre små klikk - ta to klikk - slipp opp pedalen - sett på trommelen - hold på til den går "tregt" på .

Gjør samme på andre siden . og brekket blir bra .................................

http://www.siipicossu.com/manuaaleja/1923-09.pdf

Edited by bige
Link to comment
Share on other sites

Det kan også være den "renna" som wiren ligger i håndbrekket. Normalt skal wiren ligge nesten på toppen av denne renna men etter mange års bruk kan denne renna skræve og wiren vil bli liggende dypere i dette sporet eller hva du nå skal kalle det.......... Min var ute tidligere i våres når ny håndbrekkwire og nye bakbremser ble montert. Vi klemte denne renna sammen litt slik at wiren blir liggende der den skal. Men dette hjalp bare en kort stund og så begynte den å skræve igjen som da gjør at wiren blir slakk. Du kan mekke til du blir grønn i trynet men hvis den er defekt så må den byttes. Har ikke fått byttet min enda men det er bare 2 bolter unna....... <_<

 

Mvh Richard

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

da har ikke verkstedet greie på ford ... byttet bak på sønnens 97 mondeo og den er helt lik gode gamle ford .

Jekk bilen opp på en side - ta av hjulet - sett deg på hjulet - få en til og sitte i bilen - ta av trommelen - la kompisen trykke FORIKTIG på bremse pedalen OBS OBS FORSIKTIG OBS OBS . da vil selv juisteringen virke - du vill høre små klikk - ta to klikk - slipp opp pedalen - sett på trommelen - hold på til den går "tregt" på .

Gjør samme på andre siden . og brekket blir bra .................................

http://www.siipicossu.com/manuaaleja/1923-09.pdf

 

 

Dette gjorde jeg og Fader'n også, men han var ikke fullt så forsiktig, så sylinderen sprakk rett i trynet på meg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...