Jump to content

Ny lakk over nyttår?


D.Toft

Recommended Posts

ny og ny lakk fru blom, vannbasert lakk har jo eksistert i år rekker, men det kommer en "ny" en også ja, som skall være bedre for miljøet og de som holder på med det...

 

har selv sprøyta en del vannbase, og syns ikke det er så allerværst, men når sant skall sises, så har jeg ikke prøvd de "gode gammle" heller, så har ikke noe og sammen ligne det med...

 

men det vill fremdeles vere flere lakk typer som vi har den dag i dag, som kommer til og fortsette framover, men de må holde seg innen en viss grense"husker ikke i farta" med løsemiddeler

Link to comment
Share on other sites

den som jeg bruker nå, er opp til 18graders temperatur.. ikke lakkboks med andre ord.. blir det endringer nå over nyttår? at den må i lakkboks for å herde?

 

herde egenskapene varierer jo med hva for tynner du bruker..

er vell 3 indelinger, lang,kort og normal...

tynneren har jo som egenskap og tynne lakken og trekke løse middlene ut av lakken etter den er sprøyta..

Så hva for tynner du velger og blande oppi, kommer jo ann på hvor stor lakk jobb og temperaturer tu har i lokalet ditt, en kort tynner er beregnet på en liten oppgave og lave temperaturer, normal er en mer eller mindre "standar" tynner som går for og være en allround tynner som funker litt på begge deler...

lang er jo store oppgaver og høyetemperaturer, så og skaffe lakk som herder i 18 garder eller mindre tror jeg ikke blir noe problem...

Link to comment
Share on other sites

tørker en del saktere ja.. kan blåses tørt... fra 01.01.07 blir gammeldags base forbudt å bruke.. klarlakken er fortsatt som før, men, den kommer til og bli vannbasert den og så snart de får den til å funke..

"Jeg brukte utallige summer på damer, fyll og raske biler. Resten sløste jeg bort!"

George Best

Link to comment
Share on other sites

tørker en del saktere ja.. kan blåses tørt... fra 01.01.07 blir gammeldags base forbudt å bruke.. klarlakken er fortsatt som før, men, den kommer til og bli vannbasert den og så snart de får den til å funke..

 

driver du mye med lakk? hvordan blir den "nye" når du skal flikk lakke?

Link to comment
Share on other sites

tull.. går bra med vannbasert..!! er jo kun 20 grader i en lakkboks å når det sprøytes base... er ingen problem å bruke den ved 15 grader heller ihvertfall, for det har jeg prøvd mange ganger... slutt å bekymre dere folkens..! er ikke no problem dette!

"Jeg brukte utallige summer på damer, fyll og raske biler. Resten sløste jeg bort!"

George Best

Link to comment
Share on other sites

jobber som oppretter\lakkerer.. er jo klarlakken du flekker med da, og polerer ut.. så det er akkurat som før..

Edited by vinge86

"Jeg brukte utallige summer på damer, fyll og raske biler. Resten sløste jeg bort!"

George Best

Link to comment
Share on other sites

tull.. går bra med vannbasert..!! er jo kun 20 grader i en lakkboks å når det sprøytes base... er ingen problem å bruke den ved 15 grader heller ihvertfall, for det har jeg prøvd mange ganger... slutt å bekymre dere folkens..! er ikke no problem dette!

 

greit at det er så "kaldt" i boksen under påføring, men den skal vel "bakes" etterpå? for at det skal gå fortere?

Link to comment
Share on other sites

tull.. går bra med vannbasert..!! er jo kun 20 grader i en lakkboks å når det sprøytes base... er ingen problem å bruke den ved 15 grader heller ihvertfall, for det har jeg prøvd mange ganger... slutt å bekymre dere folkens..! er ikke no problem dette!

 

På verkstedet der jeg handla lakk hadde de 42 grader i lakkboksen :blink:

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

quote turbox :På verkstedet der jeg handla lakk hadde de 42 grader i lakkboksen

 

 

 

ikke mens de sto å sprøyta iallefall. hehe de hadde ikke klart å sprøyte en bil i slik varme engang.hadde ligget svette perler over tak panser osv da hehe under tørking hadde de nok denne varmen :)

Edited by mikke
Link to comment
Share on other sites

man vil ikke merke forskjell på den nye kontra den gamle ang slitestyrke og hva som tåler mest. det er kun selve basen som er forskjellig pr idag. jeg vet at de driver å forsker for å finne en klarlakk som skal være like holdbar som den løsemiddelbaserte vi har idag. men det finnes fortsatt ikke et full godt alternativ. men som sagt. holdbarheten vil være den samme.da det er selve klarlakken som bestemmer slitesjikt og glans. IKKe selve basen.

Edited by mikke
Link to comment
Share on other sites

quote turbox :På verkstedet der jeg handla lakk hadde de 42 grader i lakkboksen

ikke mens de sto å sprøyta iallefall. hehe de hadde ikke klart å sprøyte en bil i slik varme engang.hadde ligget svette perler over tak panser osv da hehe under tørking hadde de nok denne varmen :)

 

Han kom nå akkurat ut, med sprøyta i hånda.. Var snakk om bare nederste del av dørene på ei side dette da.

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

syns alt dette høres borti natta ut jeg???

jobber på en påbyggerbedrift, og der lakkes rammer, lastekasser +++ i baselakk. og han som er sjef for lakkavd har ikke hørt noe om at han må over på vannbasert...

handler hundrevis av liter fra lakkspesialisten pr måned og er nå utrolig om de bare skal fjerne den gamle baselakken uten å gi beskjed til en stor kunde??

94 mod RockFord Escort 1,8 si sport stv Fennecen Edition / Focus 2011 Titanium stv

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

hehe de kutter nok ikke bare ut den løsemiddelbaserte lakken ut over nyttår sånn uten videre. har selv vært nede på lakkspesialisten og spurt om dette. da de er de som jeg får mine produkter av. det kommer en lov etter nyttår som retter seg mot de som lager lakk. den er utformet slik at lakkprodusentene må gå over til vannbasert base på x antall år,og at det etter dette ikke blir tillatt å produsere løsemiddelbasert base for salg. vet ikke hvor mange år dette er snakk om. men noen er det jo. iflge lakkspesialisten driver ppg å produserer base for harde livet for å dekke behovet en stund etter at dette ikke blir tillatt lenger. denne nye "loven" er det jo selvsagt vår verdens "sheriffer"(amerika) samt eu "#&¤"/ nedi brussel som har fått igjennom.men det blir ikke forbudt å bruke og lage enda nei. :)

Link to comment
Share on other sites

...og takk for det. :)

Må altså stå på da om jeg skal få ferdig min før dette vann-tullet kommer... :rolleyes:

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Blir påbudt me vannbase fra 01.01.07, de fleste verkstedene har gått over til vann nå. Acryl lakk vil være som før. På jobben har vi begynt med en ny klarlakk også, ikke vannbasert men vannfortynnbar. Å gå over til vannbasert har nok vært verre for oss lakkerere enn kundene, mye tull me forskjellige ting i starten. Er neppe umulig å få tak i gammel base etter nyttår heller, men da er det påbudt med vannbase på verksteder.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...