Jump to content

Ett lite tips ang. giroverføring Mondeo MK I


Fordelsker

Recommended Posts

Har bare ett lite tips jeg fikk lysst til å dele med dere som syns girspaken virker slarkete og upresis i giringa.

 

Hvis dere krabber under bilen og finner de 2 stagene som går i fra der hvor girspaken kommer ned og til girkassa så ser dere at det går en bolt tvers igjennom stagene og girspaken.

Hvis dere trekker til denne bolten så vil girsjaltingen bli mer presis. Men pass på at dere ikke strammer til for mye slik at det blir for tight og umulig å gire.

Link to comment
Share on other sites

Jeg merker at giringen min er ganske upresis når bilen er kald, og spesielt i 1 og 2 gir. Ble din noe bedre når du gjorde dette? og er denne bolten lett å finne?

Dette er pga gir olja di. Den olja som brukes på mondeo kassene blir veldig tykk når det blir kaldt. Dette er sikkert grunden til at kassene ryker så ofte også

Link to comment
Share on other sites

Dette er pga gir olja di. Den olja som brukes på mondeo kassene blir veldig tykk når det blir kaldt. Dette er sikkert grunden til at kassene ryker så ofte også

Skjønner ikke helt det der med at kassene ryker så ofte. Har skrudd Ford daglig i 10 år nå, og kan ikke huske å ha sett en eneste sprengt kasse. Har også hatt en 4-5 selv, og kjenner vel 8-10 stk utenom med slik bil

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt det der med at kassene ryker så ofte. Har skrudd Ford daglig i 10 år nå, og kan ikke huske å ha sett en eneste sprengt kasse. Har også hatt en 4-5 selv, og kjenner vel 8-10 stk utenom med slik bil

Mulig kassene dems har blit behandlet penere! Vet i alle fal min ikke va av tidligere eier! Det fikk i alle fal jeg erfare! :S Jau olja har utrolig mye og si, verkstedet som bytta kassa mi heiv på vanlig gear olje, var bare første turen og æ merka noe va galt, Mye bedre med Ford olja.

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

Mulig kassene dems har blit behandlet penere! Vet i alle fal min ikke va av tidligere eier! Det fikk i alle fal jeg erfare! :S Jau olja har utrolig mye og si, verkstedet som bytta kassa mi heiv på vanlig gear olje, var bare første turen og æ merka noe va galt, Mye bedre med Ford olja.

Veit ikke hvordan olje jeg har på min, men er i hvertfall seig som F.....

 

Umulig å få bilen i gear når gradestokken bikker over på fryse grader

 

 

Dårlig girkasse er sitat fra mekanikere hos ford!!! En av de amnge svakhetene på MK1 vistnok

Link to comment
Share on other sites

Veit ikke hvordan olje jeg har på min, men er i hvertfall seig som F.....

 

Umulig å få bilen i gear når gradestokken bikker over på fryse grader

Dårlig girkasse er sitat fra mekanikere hos ford!!! En av de amnge svakhetene på MK1 vistnok

 

olja som jeg kjøpte va ikke serlig seig! :huh: rant veldig greit igjenom. Var en av mekanikerene på Ford som gav meg olja som jeg kjører på nå! Er av og til lit kranglete på de første når det er kalt, men er bare til den har vert der et par gange! Smørt de opp igjen! ;)

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

olja som jeg kjøpte va ikke serlig seig! :huh: rant veldig greit igjenom. Var en av mekanikerene på Ford som gav meg olja som jeg kjører på nå! Er av og til lit kranglete på de første når det er kalt, men er bare til den har vert der et par gange! Smørt de opp igjen! ;)

Sånn er min også da, men er veldig vanskelig å få i gir i starten, blir nesten alltid litt pussing av tenner ved de første gear skiftene. hehe

Link to comment
Share on other sites

Sånn er min også da, men er veldig vanskelig å få i gir i starten, blir nesten alltid litt pussing av tenner ved de første gear skiftene. hehe

mhm, høres kjent ut! ;) Helt sikert normalt! hehe

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

Sånn er min også da, men er veldig vanskelig å få i gir i starten, blir nesten alltid litt pussing av tenner ved de første gear skiftene. hehe

Akkurat det du sier skjer på min og når jeg girer i starten.. spes i andre gir.. men jeg pleier bare å sette den fort i fri for å ta den fra 1 til 2 de første gangene, går som regel bedre da, eller bare gi litt mellomgass

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

helt likt på min girkasse, er det kaldt ute så blir det av og til litt biting av tenner i kassen, også litt tregere en normalt..

Når det er slik så tar jeg det helt cool med trege girskift så er det fin som ny etter få minutt =)

Når den er "varm" så fungerer den helt perfekt.

Er det noen olje som anbefales da som ikke oppfører seg slikt under kalde forhold?

=)

Link to comment
Share on other sites

helt likt på min girkasse, er det kaldt ute så blir det av og til litt biting av tenner i kassen, også litt tregere en normalt..

Når det er slik så tar jeg det helt cool med trege girskift så er det fin som ny etter få minutt =)

Når den er "varm" så fungerer den helt perfekt.

Er det noen olje som anbefales da som ikke oppfører seg slikt under kalde forhold?

=)

 

vet ikke, fikk min av ford. harke så veldig peiling på olja, hehe, men kassa i mondeo er kresen på olja! tru det egentlig gjelder ford generelt! Kjene en med scorpio, va også umulig og gire uten riktig olje!

 

Har en mistanke om at en bare må leve med det! Jeg skal i alle fall klare det! ;)

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

helt likt på min girkasse, er det kaldt ute så blir det av og til litt biting av tenner i kassen, også litt tregere en normalt..

Når det er slik så tar jeg det helt cool med trege girskift så er det fin som ny etter få minutt =)

Når den er "varm" så fungerer den helt perfekt.

Er det noen olje som anbefales da som ikke oppfører seg slikt under kalde forhold?

=)

 

Er ikke sikker på hvor trygt det er men fikk det til råd hos Ford en gang at hvis bilen var umulig å gire når det er kaldt så kunne man bruke automatolje i stedenfor den "orginale" oljetypen.

Har forsøkt det på vinteren og da var det en drøm å gire selv i -20 grader men på sommeren så ble den altfor tynn så da var det på igjen med riktig olje.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på hvor trygt det er men fikk det til råd hos Ford en gang at hvis bilen var umulig å gire når det er kaldt så kunne man bruke automatolje i stedenfor den "orginale" oljetypen.

Har forsøkt det på vinteren og da var det en drøm å gire selv i -20 grader men på sommeren så ble den altfor tynn så da var det på igjen med riktig olje.

Hmm!

 

Sier som posten

 

SKEPTISK!!

Link to comment
Share on other sites

HE HE.. enig i det :D

 

Det funket faktisk bra på vinteren men ikke på sommeren. Var utrolig SKEPTISK!! jeg også, men måtte jo prøve siden fordverkstedet sa det kunne være en løsning.

Vil IKKE råde andre til å gjøre det sånn uten videre.

Blir fryktelig dyrt hvis kassa ikke tåler så tynn olje. Olja så jo ut som bringebærsaft da jeg helte den på :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fikk som råd av en bmw spessialist når jeg hadde E30, at jeg kunne bruke motorolje i stede for girolje på eldre kasser. Detta redda faktisk kassa på bilen min, skarpa ikke mer. Men detta gjaldt sliten bmw kasse, ford er jo kjennt for og væra litt mer kresen på olje osv.....

Edited by Boosti
Link to comment
Share on other sites

Sitter det tappe plugg på kassa? eller må man pumpe den ut? Er det bare en skrue man skrur ut der man skal fylle på igjen, så bruker man trakt etc? eller er det å pumpe den på igjen?? Gjelder 1.8doch.. regner med det er det samme som 2.0 doch.. MK1...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...