Jump to content

Mk1: Xenon i hovedlys vs ekstralykter


KooPa

Recommended Posts

Trenger mer lys på Mondeo'n. Har lurt på å invistere i xenon-sett først og fremst til nærlys. Men har tenkt på om jeg heller skal legge inn 1-2000,- i ekstralykter.

Noen som har xenon som kan fortelle hvordan de er?

 

Hvis jeg skal ha ekstralykter, begynner jeg med tåkelysene, har ikke dette originalmontert. Tenkte da på å kjøpe et sett på ebay for å få de billig.

Da får jeg jo mye bedre "nærlys", ja skal selvfølgelig kjøre med parklys og tåkelys som er godkjent.

Da trenger jeg jo egentlig noen ekstra fjernlys. Vil ikke ha store bøttelykter ala Rally 3000 da jeg vil ha det til å se greit ut. Det stod på noen ovale lykter når jeg kjøpte bilen. Disse måtte tas av før jeg fikk sett hvor bra de lyste da det var full kortslutning og masse hjemmemekk inne i lyktene.

 

Har også vært inne på tanken å kjøpe xenon til nærlys og ekstra fjernlys.

 

At ettermontering av xenon ikke er helt lovlig blåser jeg i for å få bedre lys. Selvfølgelig skal jeg ha bilen på lyskontroll for å stille lyktene riktig så andre ikke blir blendet.

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har dårlige lys er i hvertfall det å montere tåkelys den aller største feilen du kan gjøre. Tåkelys er ikke godkjent til bruk med annet enn parklys. De skal også bare lyse noen få metet forann bilen om de er juster riktig, ved bruk av tåkelys får du et sterkt lys rett forann bilen som får blikket ditt til å feste seg på dette feltet og du får da mindre oversikt over resten av veien. Tåkelys er med andre ord ikke noe å kjøre med om kvelden.

 

Personlig støtter jeg trygg trafikk, Naffm og Poletiet i deres påstand om at bruk av tåkelys etter mørkets frembrudd er trafikkfarlig.

Link to comment
Share on other sites

skal du ha bedre lys må du først måle stømtapet ditt ( mål på batt , så på pære )

 

tipper dette ligger på ca 1,5-2 volt , legger du så opp nye kabler ( minst 2,5 kvadrat ) å rele.

 

så kan du kjøpe nye bluevision pærer , ( ikke den 1-2-3 pæra )

 

vil du ha bedre langlys anbefaler jeg xenon .

 

Du kan bygge de selv med å pytte et xenon kit i vanlig halogen kastere, eller kjøpe de færdig .

 

bygge selv kommer på ca 3600kr , færdig kommer de på 5400kr ,

 

hella xenon 200 compact , er små å lyser nå j#vlig , alle taxi å ambulanser oppi her har de lysa :D

Edited by fiesta_xr2i

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Guest mk III 04
skal du ha bedre lys må du først måle stømtapet ditt ( mål på batt , så på pære )

 

tipper dette ligger på ca 1,5-2 volt , legger du så opp nye kabler ( minst 2,5 kvadrat ) å rele.

 

så kan du kjøpe nye bluevision pærer , ( ikke den 1-2-3 pæra )

 

vil du ha bedre langlys anbefaler jeg xenon .

 

Du kan bygge de selv med å pytte et xenon kit i vanlig halogen kastere, eller kjøpe de færdig .

 

bygge selv kommer på ca 3600kr , færdig kommer de på 5400kr ,

 

hella xenon 200 compact , er små å lyser nå j#vlig , alle taxi å ambulanser oppi her har de lysa :D

 

 

Jeg kjører med luminator compact xenon til fjernlys de kan virkelig anbefales :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

har bare et bilde av sierran min med xenon lysa på , men kan jo legge det ut så dere ser størelsen på de :D

 

xenon1.jpg

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

de koster 5400kr med alle ledninger , kobler kun på + - signal :D

 

å monteringbrakett kommer i tileg da , ca 250 kr :D

 

må si d igjen ANBEFALES :D

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Trenger mer lys på Mondeo'n. Har lurt på å invistere i xenon-sett først og fremst til nærlys. Men har tenkt på om jeg heller skal legge inn 1-2000,- i ekstralykter.

Noen som har xenon som kan fortelle hvordan de er?

 

Hvis jeg skal ha ekstralykter, begynner jeg med tåkelysene, har ikke dette originalmontert.

Hva er du egentlig ute etter? :rolleyes:

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

ville først bytte til nye orginale lamper - deretter sette inn "rally" pærer . og som det ble skrevet sjekket volten fram - får sett på biltema .
Enig i nye lykter, og "volten", Men unngå for all del "rallypærer" med høyere effekt (100 W o.l.), enneste du oppnår med det er ødelagte lykter og ledningsnett

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Guest Glesaaen Racing
ville først bytte til nye orginale lamper - deretter sette inn "rally" pærer . og som det ble skrevet sjekket volten fram - får sett på biltema .
Enig i nye lykter, og "volten", Men unngå for all del "rallypærer" med høyere effekt (100 W o.l.), enneste du oppnår med det er ødelagte lykter og ledningsnett

 

For all del IKKE sett i H1 "rallypærer" på 100w eller 130w!! For det første går pærene veldig fort pga varmen som blir inne i lyktehuset, reflektoren smelter og blir matt og stygg, og ledningene smelter og mister isolasjon + at releene klapper sammen.

 

Hjelper ikke å sette i grøvre ledninger og større relè sålenge reflektoren blir ødelagt, og lyktehuset blir for varmt desverre.....

 

På f.eks Volvo 240 går det fint, pga store lyktehus og stålreflektorer, for da blir det ikke så varmt. Pokkers små og dårlige lykter på Mondeo'n...

 

Bruk penga på xenon! :rolleyes: . Ikke blir det varmt, og det lyser myyye bedre!

Link to comment
Share on other sites

Guest Unge_Lafton

lyser bedre ja. men er ikke lovlig siden det ikke er automatisk høydejustering på bilen....

Edited by Unge_Lafton
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Har fundert litt på dette og kjørte i tykk tåke i går kveld. Skal se om jeg får tak i noen tåkelys først og fremst.

Så går jeg vel for Xenon i nærlys og noen billige halogen ekstralys og ser hvordan det blir. Blir xenon i fjernlys også når jeg får råd til det.

 

Det med at jeg ikke har høydejustering bryr jeg meg ikke om. Har hatt nok av biler med originale xenon bak meg og møtt nok av dem og de aller fleste med xenon blender meg uansett liksom.

 

Og nei, har hatt 100w pærer i golfen og det ble dårligere lys pga jeg ikke hadde nok strøm til pærene. Manglet 1V. Monterte lysforsterker og 60/55w og lyset ble mye bedre.

Har målt på mondeon og der mangler det kun 0.5V. Jeg har derfor ikke satt på lysforsterker fordi jeg ikke vet om det vil hjelpe noe særlig når det er så lite tap.

Men jeg monterer det nok når jeg slenger på ekstralys.

 

Noen som har prøvd disse ekstralysene fra biltema?

Kom gjerne med forslag til andre billige lykter som ikke er for store. Har du de selv, ta gjerne bilde av bilen med lyktene på.

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Guest Glesaaen Racing

Uansett når du blir stoppa, har du som regel et problem med snuten i Norge...

Har du en litt "hårete" bil, blir det problemer somregel...

 

Værre med bred stripe i rute f.eks, enn xenonlys trur jeg men... :rolleyes: Kommer ann på han som stopper deg!! ^_^

Link to comment
Share on other sites

er man kjapp å sette på parklys når man blir vinka inn blir du ikke tatt med xenon

 

har kjøpt meg et H4-bi sett til 2000kr ( nytt ) som skal på sierra'n

 

monterte et sånt på svigers sin chrysler stratus i går , er kun plug and play :D

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Guest Glesaaen Racing
er man kjapp å sette på parklys når man blir vinka inn blir du ikke tatt med xenon

 

har kjøpt meg et H4-bi sett til 2000kr ( nytt ) som skal på sierra'n

 

monterte et sånt på svigers sin chrysler stratus i går , er kun plug and play :D

 

Henn får du kjøpt nye bi-sett h4 til 2000,- a??? Sku hatt på Volvoen min jeg... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det med at jeg ikke har høydejustering bryr jeg meg ikke om. Har hatt nok av biler med originale xenon bak meg og møtt nok av dem og de aller fleste med xenon blender meg uansett liksom.

 

Skummel tanke, hvis alle tenker som deg blir det snart uholdbart å kjøre bil lengere, spesielt for oss som har dårlige lys fra før

Link to comment
Share on other sites

Henn får du kjøpt nye bi-sett h4 til 2000,- a??? Sku hatt på Volvoen min jeg... :rolleyes:

www.uberbillig.com

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

kjøp deg et sett med xenon , du angrer ikke .

 

er jo bare å plugge i org, pærer om du må vise den etter å ha blitt stoppa:D

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...