Jump to content

bilen min fjusker når eg kjører og kjørelysene kan kalles for diskolys


Guest mr_doodee

Recommended Posts

Guest mr_doodee

hei!

har begynt å få brukbart anlegg i bilen min nå, men merker at når eg kjører og har bra volm på anlegget så virker det som om bilen ikke har nok strøm til å drive motoren og lysene,at anlegget trekker alt, men når eg ser på kondensatoren på anlegget så kommer ikke den under 13,9V, syns det er litt rart at bilen skal "fjuske" når spenningen ikke detter under dette, lysene blinker også i takt me musikken.

har ikke ektra batteri til anlegget, har vurdert dette, eller så tenker eg på å kjøpe et optima yellow top batteri og ha fremme som forhåpentligvis er nok strøm på til å klare anlegget også..

har folk noen synspunkter på dette?

 

anlegget består av en power acustick forsterker på 800w rms

helix dark blue 4

focal 165v2 frontsett, og 13"focal sub, husket ikke modellnummeret på den.

35mm2 kabler er trekt til anlegget og et 1,2f power acustick kondensator.

 

 

 

mvh Roger

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hei!

har begynt å få brukbart anlegg i bilen min nå, men merker at når eg kjører og har bra volm på anlegget så virker det som om bilen ikke har nok strøm til å drive motoren og lysene,at anlegget trekker alt, men når eg ser på kondensatoren på anlegget så kommer ikke den under 13,9V, syns det er litt rart at bilen skal "fjuske" når spenningen ikke detter under dette, lysene blinker også i takt me musikken.

har ikke ektra batteri til anlegget, har vurdert dette, eller så tenker eg på å kjøpe et optima yellow top batteri og ha fremme som forhåpentligvis er nok strøm på til å klare anlegget også..

har folk noen synspunkter på dette?

 

anlegget består av en power acustick forsterker på 800w rms

helix dark blue 4

focal 165v2 frontsett, og 13"focal sub, husket ikke modellnummeret på den.

35mm2 kabler er trekt til anlegget og et 1,2f power acustick kondensator.

 

 

 

mvh Roger

Dette her kan ikke være noe annet enn mangel på strøm. Det at du måler 13,9 volt på kondensatoren er egentlig ikke så rart fordi denne lades hele tiden opp av den lille strømmen den får.

Ta et voltmeter å mål strømmen på batteriet foran da du spiller så får du nok et annet resultat. Det at du har "diskolys" er det sikreste tegnet på at her er det for lite strøm. Det at bilen fjusker er heller ikke så rart fordi at hvis det er akkutt mangel på strøm så får den ikke nok strøm til at du får nok gnist på pluggene, elektonikken fungerer heller ikke optimalt

For best mulig resultat så vil jeg anbefalle at du monterer et ekstra batteri i bagasjerommet for på denne måten å få kortest mulig kabler fra batteriet til kondensator/forsterker. Lange ledninger gir nesten alltid litt spenninsfall, så sant de ikke er riktig dimensjonert da. Optima batteri har jeg selv meget god erfaring med men de skoater jo noen kroner.

Uansett hva slags batteri du velger å montere så velg en type batteri som er av den tørre typen slik at du unngår knallgass. Ellers så må du også feste det skikkelig slik at det ikke danser rundt der bak eller enda verre kommer fremover ved oppbremsing. Å få et batteri på flere kilo i bakhode er ikke å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat samme problem i bilen min. Skal ikke så mye anlegg til virker det som.

 

Akkurat kjøpt nytt batteri, 75 ampere timer.

 

Anlegget bestpr av:

 

JBL 5000 W forsterker

ADS 1800 W forsterker

2 stykk pioneer 6,5" frontsett 220w

1 stykk JBL 6x9 350w

1 stykk JBL 10" bass, 1000w

Link to comment
Share on other sites

Mondeo tåler vel ikke noe mindre enn andre biler skulle jeg tro. Har selv hatt nokså kraftige anlegg i 3 mondeo'r uten noe problemer men så har jeg også sørget for at det er nok strøm.

 

En gylden regel er at dere tar samlet Wattstyrke (RMS) og deler på 14,5 Volt så får dere svar på hvor mange Ampere et anlegg trekker i spisseffekt.

 

Eks :

 

800W / 14,5 = 55 A

 

Og hvis man da vet at batteriet er på eks. 60 Ampere så ser man at det er ikke så mye igjen til det som holder bilen i gang.

 

Eller hvis dere ser på forsterkere så ser dere hvor mange Ampere den er sikret med.

Link to comment
Share on other sites

Guest mr_doodee
hei!

har begynt å få brukbart anlegg i bilen min nå, men merker at når eg kjører og har bra volm på anlegget så virker det som om bilen ikke har nok strøm til å drive motoren og lysene,at anlegget trekker alt, men når eg ser på kondensatoren på anlegget så kommer ikke den under 13,9V, syns det er litt rart at bilen skal "fjuske" når spenningen ikke detter under dette, lysene blinker også i takt me musikken.

har ikke ektra batteri til anlegget, har vurdert dette, eller så tenker eg på å kjøpe et optima yellow top batteri og ha fremme som forhåpentligvis er nok strøm på til å klare anlegget også..

har folk noen synspunkter på dette?

 

anlegget består av en power acustick forsterker på 800w rms

helix dark blue 4

focal 165v2 frontsett, og 13"focal sub, husket ikke modellnummeret på den.

35mm2 kabler er trekt til anlegget og et 1,2f power acustick kondensator.

 

 

 

mvh Roger

Dette her kan ikke være noe annet enn mangel på strøm. Det at du måler 13,9 volt på kondensatoren er egentlig ikke så rart fordi denne lades hele tiden opp av den lille strømmen den får.

Ta et voltmeter å mål strømmen på batteriet foran da du spiller så får du nok et annet resultat. Det at du har "diskolys" er det sikreste tegnet på at her er det for lite strøm. Det at bilen fjusker er heller ikke så rart fordi at hvis det er akkutt mangel på strøm så får den ikke nok strøm til at du får nok gnist på pluggene, elektonikken fungerer heller ikke optimalt

For best mulig resultat så vil jeg anbefalle at du monterer et ekstra batteri i bagasjerommet for på denne måten å få kortest mulig kabler fra batteriet til kondensator/forsterker. Lange ledninger gir nesten alltid litt spenninsfall, så sant de ikke er riktig dimensjonert da. Optima batteri har jeg selv meget god erfaring med men de skoater jo noen kroner.

Uansett hva slags batteri du velger å montere så velg en type batteri som er av den tørre typen slik at du unngår knallgass. Ellers så må du også feste det skikkelig slik at det ikke danser rundt der bak eller enda verre kommer fremover ved oppbremsing. Å få et batteri på flere kilo i bakhode er ikke å anbefale.

 

 

oki, høres bra ut, skal måle på batteriet i måren. men vil det ikke hjelpe betrakteligt om jeg kjøper et optima batteri og bruker dette som startbatteri, det må jo bli betraktelig bedre? eller?

når man snakker om spenningsfall, har du en formel for å reine ut hvor stor kabel eg trenger? anlegget er tilsammen på begge forsterkerene sikkret me 130A= 4x20A og 2x25A hadde helst sett at eg slapp å sette inn ekstra batteri, men vist eg må, så må eg jo.. men inbiller meg at det vil hjelpe enormt bare me nytt optima batteri fremme, ser forresten at optima batteriet bare har 55Ah(tror eg det var) er ikke dette litt lite?

 

Roger

Link to comment
Share on other sites

Guest The cable guy
hei!

har begynt å få brukbart anlegg i bilen min nå, men merker at når eg kjører og har bra volm på anlegget så virker det som om bilen ikke har nok strøm til å drive motoren og lysene,at anlegget trekker alt, men når eg ser på kondensatoren på anlegget så kommer ikke den under 13,9V, syns det er litt rart at bilen skal "fjuske" når spenningen ikke detter under dette, lysene blinker også i takt me musikken.

har ikke ektra batteri til anlegget, har vurdert dette, eller så tenker eg på å kjøpe et optima yellow top batteri og ha fremme som forhåpentligvis er nok strøm på til å klare anlegget også..

har folk noen synspunkter på dette?

 

anlegget består av en power acustick forsterker på 800w rms

helix dark blue 4

focal 165v2 frontsett, og 13"focal sub, husket ikke modellnummeret på den.

35mm2 kabler er trekt til anlegget og et 1,2f power acustick kondensator.

 

 

 

mvh Roger

Dette her kan ikke være noe annet enn mangel på strøm. Det at du måler 13,9 volt på kondensatoren er egentlig ikke så rart fordi denne lades hele tiden opp av den lille strømmen den får.

Ta et voltmeter å mål strømmen på batteriet foran da du spiller så får du nok et annet resultat. Det at du har "diskolys" er det sikreste tegnet på at her er det for lite strøm. Det at bilen fjusker er heller ikke så rart fordi at hvis det er akkutt mangel på strøm så får den ikke nok strøm til at du får nok gnist på pluggene, elektonikken fungerer heller ikke optimalt

For best mulig resultat så vil jeg anbefalle at du monterer et ekstra batteri i bagasjerommet for på denne måten å få kortest mulig kabler fra batteriet til kondensator/forsterker. Lange ledninger gir nesten alltid litt spenninsfall, så sant de ikke er riktig dimensjonert da. Optima batteri har jeg selv meget god erfaring med men de skoater jo noen kroner.

Uansett hva slags batteri du velger å montere så velg en type batteri som er av den tørre typen slik at du unngår knallgass. Ellers så må du også feste det skikkelig slik at det ikke danser rundt der bak eller enda verre kommer fremover ved oppbremsing. Å få et batteri på flere kilo i bakhode er ikke å anbefale.

 

 

oki, høres bra ut, skal måle på batteriet i måren. men vil det ikke hjelpe betrakteligt om jeg kjøper et optima batteri og bruker dette som startbatteri, det må jo bli betraktelig bedre? eller?

når man snakker om spenningsfall, har du en formel for å reine ut hvor stor kabel eg trenger? anlegget er tilsammen på begge forsterkerene sikkret me 130A= 4x20A og 2x25A hadde helst sett at eg slapp å sette inn ekstra batteri, men vist eg må, så må eg jo.. men inbiller meg at det vil hjelpe enormt bare me nytt optima batteri fremme, ser forresten at optima batteriet bare har 55Ah(tror eg det var) er ikke dette litt lite?

 

Roger

 

 

 

Kraftigere dynamo!! Om du kjører med anlegget på full guffe en stund tapper du bare det andre batteriet og.. nytter ikke med flere batteri når du ikke har kapasitet til å lade de opp igjen...

Men spørs jo selvfølgelig hvor lenge du har på så mye guffe at dynamoen ikke leverer nok... og om du tapper batteriene er det jo bare å slå av anlegget og la bilen gå en stund for å lade opp igjen..

Lurer på om det hadde vært bedre med en større kondensator...

 

http://www.megabillig.no/index.php?page=pr...2=17&id=432 :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Guest mr_doodee
den er fortsatt for liten til ditt bruk.

 

det er nå serdeles merkeligt at folk me mye mindre dynamo en meg kjører dobbelt så stort anlegg uten ekstra batteri uten antydning til diskolys eller noen ting? eller?syns hvertfall det er merkeligt.. men tilbake til mitt egentlig spørsmål, som ingen svarer på:

vil det ikke hjelpe betrakteligt vist jeg kjøper et optima yellow batteri som erstatter det eg har i dag, altså som startbatteri, vil ikke dette løse en del av strøm problemet mitt?

Edited by mr_doodee
Link to comment
Share on other sites

den er fortsatt for liten til ditt bruk.

 

det er nå serdeles merkeligt at folk me mye mindre dynamo en meg kjører dobbelt så stort anlegg uten ekstra batteri uten antydning til diskolys eller noen ting? eller?syns hvertfall det er merkeligt.. men tilbake til mitt egentlig spørsmål, som ingen svarer på:

vil det ikke hjelpe betrakteligt vist jeg kjøper et optima yellow batteri som erstatter det eg har i dag, altså som startbatteri, vil ikke dette løse en del av strøm problemet mitt?

Nei, fordi det vil funke bra en liten stund, men så vil du tappe ned strømmen på det batteriet også vil du sitte at med det samme som på alle andre batterier, fordi du ikke klarer å produsere nok strøm i bilen.

 

Så med andre ord, det hjelper ikke å kunn bytte batteriet til optima

Link to comment
Share on other sites

kjører med et anlegg som trekker nermere 300A hvis ikke over, mine lys, blinker såvidt det er noe, men jeg har 50mm2 kablel og stinger SP1700 gelebatteri. bare kabler og batteri koster mellom 8000-10.000 kr.

forsterkeren til subbene leverer 3800W RMS 1ohm og har en peak effekt på ca 8000W

Jeg kjører fortsatt på orginal Dynamo. men et stort batteri

 

 

les litt nede på siden som jeg linker til, der finner du SP1700 batteriet's spesifikasjoner

STINGER SP1700

1996 Mondeo 4x4 clx Prosjekt 332HK og 393NM på hjula

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=16524

2003 Audi A4 1,9tdi Quattro S-Line

2008 VW Caddy 1,9tdi

198? Mercedes 190E Zetec Turbo :-)

Link to comment
Share on other sites

kjører med et anlegg som trekker nermere 300A hvis ikke over, mine lys, blinker såvidt det er noe, men jeg har 50mm2 kablel og stinger SP1700 gelebatteri. bare kabler og batteri koster mellom 8000-10.000 kr.

forsterkeren til subbene leverer 3800W RMS 1ohm og har en peak effekt på ca 8000W

Jeg kjører fortsatt på orginal Dynamo. men et stort batteri

 

 

les litt nede på siden som jeg linker til, der finner du SP1700 batteriet's spesifikasjoner

STINGER SP1700

 

Dra meg nå langsomt inn i fuglekassa!!...litt av et anlegg du hører på!!

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Guest mr_doodee
kjører med et anlegg som trekker nermere 300A hvis ikke over, mine lys, blinker såvidt det er noe, men jeg har 50mm2 kablel og stinger SP1700 gelebatteri. bare kabler og batteri koster mellom 8000-10.000 kr.

forsterkeren til subbene leverer 3800W RMS 1ohm og har en peak effekt på ca 8000W

Jeg kjører fortsatt på orginal Dynamo. men et stort batteri

 

 

les litt nede på siden som jeg linker til, der finner du SP1700 batteriet's spesifikasjoner

STINGER SP1700

 

høres lovende ut!hva koster stinger batteriet da? og hvor kjøpte du det?

men som sakt så vil eg egentlig unngå å sette inn et til batteri, som nevnt over så vurdere eg å kjøpe yellow top batteriet som erstatning for det originale.. men lure på om eg får for mye spenningstap, noen som kan si noe om dette?

merket by the way at eg fikk et svar omkring dette, men vist det er flere som har meninger og teorier og fakta er det bare å skrike ut!!!

Edited by mr_doodee
Link to comment
Share on other sites

Guest mr_doodee
den er fortsatt for liten til ditt bruk.

 

det er nå serdeles merkeligt at folk me mye mindre dynamo en meg kjører dobbelt så stort anlegg uten ekstra batteri uten antydning til diskolys eller noen ting? eller?syns hvertfall det er merkeligt.. men tilbake til mitt egentlig spørsmål, som ingen svarer på:

vil det ikke hjelpe betrakteligt vist jeg kjøper et optima yellow batteri som erstatter det eg har i dag, altså som startbatteri, vil ikke dette løse en del av strøm problemet mitt?

Nei, fordi det vil funke bra en liten stund, men så vil du tappe ned strømmen på det batteriet også vil du sitte at med det samme som på alle andre batterier, fordi du ikke klarer å produsere nok strøm i bilen.

 

Så med andre ord, det hjelper ikke å kunn bytte batteriet til optima

 

men dette batteriet gir jo mere kraft til bassen liksom, altså batteriet levere mere strøm på en måte, gjør det ikke? siden mitt batteri er gammelt og dette er nytt me annen teknologi...?

Link to comment
Share on other sites

Guest mr_doodee
Kan jeg spørre om noe annet forresten. Hvis du låser hjulene dine, så ABS en slår inn. Blunker lysene dine da??

hehe, har ikke abs:P

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano

hvis du har diesel bil så har du minst en 90A dyanmo -tror jeg- og tidligvis så har du bare original kabler mellom dynamo/batteri, batt/jord/dyanmo... disse er såvidt dimensjonert til bilens forbruk.... :rolleyes: skal du forsyne ditt anlegg optimal må du sette 50kv kabler mellom alle disse nevnte punktene - tilleg til de eksisterende- altså parallel med de originale.

 

har selv 2 stk Adcom på 2x40watts (diskant og mellomtone), 1 stk SoundStream på 2x24watt til mellombass, 1 stk SS på 2x12watt til subb i dashen og SS på 2x800watt til subb bak i bilen, med 1 Optima Yellow foran og 4 stk Stinger bak... dynamo: 75Amper, ladde spenning: 14,8v i nesten hele registre... :) men 90kv mellom batteri og jord og resten 50kv :)

 

så begynn med å forbedre de riktige punkter først, og kondis hjelper IKKE.... mål ladde spenningen også :)

Link to comment
Share on other sites

Guest mr_doodee
hvis du har diesel bil så har du minst en 90A dyanmo -tror jeg- og tidligvis så har du bare original kabler mellom dynamo/batteri, batt/jord/dyanmo... disse er såvidt dimensjonert til bilens forbruk.... :rolleyes: skal du forsyne ditt anlegg optimal må du sette 50kv kabler mellom alle disse nevnte punktene - tilleg til de eksisterende- altså parallel med de originale.

 

har selv 2 stk Adcom på 2x40watts (diskant og mellomtone), 1 stk SoundStream på 2x24watt til mellombass, 1 stk SS på 2x12watt til subb i dashen og SS på 2x800watt til subb bak i bilen, med 1 Optima Yellow foran og 4 stk Stinger bak... dynamo: 75Amper, ladde spenning: 14,8v i nesten hele registre... :) men 90kv mellom batteri og jord og resten 50kv :)

 

så begynn med å forbedre de riktige punkter først, og kondis hjelper IKKE.... mål ladde spenningen også :)

 

oki, får begynne me å oppgrader de kablene, de er fortsatt originale, men det skurrer litt i bakhode mitt, var nettopp borte hos en kompis som har en mondeo mk2, bensin.. han har nå den nest største monoblokken til rockford (http://www.megabillig.no/index.php?page=produkt&cat1=1&cat2=14&id=1926)koblet til 2x12 i tillegg til en forsterker til 6x9`ene. han har toppen 35kv kabel og en stinger kondis, ingen ekstra batteri eller noenting, dette trøkker ganske bra uten antydninger til diskolys... skjønner ikke hvorfor jeg skal få så sinsykt me diskolys og andre me større anlegg nesten ingenting:(

derfor inbillier eg meg at han har et bedre og nyere startbatteri, og at noe av feilen min kan ligge der!

Edited by mr_doodee
Link to comment
Share on other sites

Guest mr_doodee
du kan ha sliten dynamo også. prøv å kjøp nytt batteri først :)

 

skal måle ladespenningen nå etterpå, hvor måler eg den? rett på dynamoen? er jo ikke vits å måle på batteriet vell?

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg spørre om noe annet forresten. Hvis du låser hjulene dine, så ABS en slår inn. Blunker lysene dine da??

 

Dette skjer hos meg :)

Oki, bra, ikke bare min

 

Har hørt at de bilene her har veldig mye spenningstap mange steder.

 

Er blandt annet derfor det er så mange av oss her inne som klager på dårlige lys.

 

Når jeg trøkker til skikkelig blinker lysene til de elektriske vinduene mine og slik også, bare selve spilleren som ikke svikter. Det gjorde den i volvoen min

Link to comment
Share on other sites

Guest mr_doodee
måler over batteriet mens motoren går.

da har jeg målt, 14,4 V på batteriet mens bilen går, skrudde anlegget på fult, da ble det litt mere varierende spenning men aldri under 14V

 

 

eg skjønner minimalt.. :S

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...