Jump to content

bilen min fjusker når eg kjører og kjørelysene kan kalles for diskolys


Guest mr_doodee

Recommended Posts

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest mr_doodee
behøver jo ikke være tilførselen ................. kan jo være jordingen som er dårlig . så returen går gjennom ECU .............

batteri til chassi jordingen da eller?

Link to comment
Share on other sites

Guest mr_doodee

hvor pleier denne jordingen å være festet i chassiet da, har mondeo mk1... på sierraen tror eg den var i girkassen, kan det stemme?

Link to comment
Share on other sites

Dette skjer hos meg :)

 

Oki, bra, ikke bare min

 

Har hørt at de bilene her har veldig mye spenningstap mange steder.

 

Er blandt annet derfor det er så mange av oss her inne som klager på dårlige lys.

 

Når jeg trøkker til skikkelig blinker lysene til de elektriske vinduene mine og slik også, bare selve spilleren som ikke svikter. Det gjorde den i volvoen min

 

Når jeg også guffer opp anlegget mitt, blinker alt av det elektriske i bilen, dvs alt av lys på dash, dette inkluderer lytsene til vindusheisen, speedometerlys, lys på midtkonsoll, lys på spiller, lys foran og bak.. alt egentlig.. :P

Sånn for morro skyld, så bytta jeg ut den originale jordkabelen fra batteri til chassi med en 50mm.. men virker ikke som det ga noe effekt.. :P

Edited by Mk1-Sindre

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Guest mr_doodee

hmm.. da er vi jo i samme båt egentlig, bare at eg isje har byttet den kabelen enda. du har ikke byttet den fra motoren også vell?

Link to comment
Share on other sites

Jeg og hadde det problemet tidligere, med Yellow Top Optima. Den originale jordingsledningen mellom batteri og kaross smeltet til slutt der. Byttet den og satte på ein 70 kvadrat jording i tilleg og ble kvitt det problemet. Men det er jo ein fordel med bra størrelse på pluss kabelen og viss det bruker noe strøm.

2006 Ford Focus 1.6 TDCi
1992 Sierra 2.0 DOHC Sedan SOLGT
 

Link to comment
Share on other sites

Guest mr_doodee
Jeg og hadde det problemet tidligere, med Yellow Top Optima. Den originale jordingsledningen mellom batteri og kaross smeltet til slutt der. Byttet den og satte på ein 70 kvadrat jording i tilleg og ble kvitt det problemet. Men det er jo ein fordel med bra størrelse på pluss kabelen og viss det bruker noe strøm.

skiftet du den som gikk fra motor til chassi også? eller bare den som går fra batteri til chassi?

har 35kv kabel bak til anlegget.. noen som har en formel for hvor stor kabel man skal ha i forhold til hvor mangen ampere anlegge trekker?

bruker du yellow top batteriet som startbatteri da? og kun det? hvor mangen A er anlegget ditt på?

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano

altså: du må opgradere jordings kablene i første omgang, det som er at du har noen dårlige kontakter noe sted, derfor er bedre hos andre biler med samme elekrisk oppleg.... jording mellom bateri og motor er UNØDVENDIG da dette bare forsyner starteren MEN en dedikert jordings kabel mellom chassiset til dynamo og batteriet er det beste da her blir minst mulig spennings fall mellom kilden og batterien -elementær elektronikk- minus polen på batteriet er jordet til et nær ppunkt i chassiset og dette er selve jordings punkte for alt elektrisk, det er den kablen som gir deg "disko lyst" og det andre er minus kablen til lyktene er også underdimensjoner og dette gir mye spennings fall også -selv har jeg satt 16kv og rett til jord og fikk mye bedre lysutbytte slik at motgående biler trodde jeg kjørte med fjernlys... 0,5-1volt spennings fall på lyset merkes betraktelig.

 

behøver jo ikke være tilførselen ................. kan jo være jordingen som er dårlig . så returen går gjennom ECU .............

 

er ikke helt sikker om jeg forstå deg riktig: mener du at jordingen til batteriet går gjennom ECU?? må være feil, da ECU er bare en temperaturt styrt motstand -ellers har jeg som sagt misforstå grunndig hva du mente...

 

i mondeon 95 2.0 lt er kablen som går til dynamon rundt 20kv og den samme kablen går også til starteren, i den samme "stammen" går også jordingen men den er skrudd fast i girkassen som andre nevnte tildigere men vet ikke åsen er i diesel bilene. Jordingen på den mondeon jeg har er rett og slett for dårlig -nesten som i sierran- så har kan du hente mer strøm...

 

har tenkt å oppgradere dynamon på mondeon (den er på 90A)til sommeren og lage en bilde serien på hvordan man får bedre ytelse -har laget det samme med dynamo til sierra i min prosjkt tråd på bilforumet.

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano

fikk lest så vidt men ser på det ikveld når jeg kommer hjem -å kalle et relee for "lysforsterker" er veldig morsomt... :lol:

Link to comment
Share on other sites

skiftet du den som gikk fra motor til chassi også? eller bare den som går fra batteri til chassi?

har 35kv kabel bak til anlegget.. noen som har en formel for hvor stor kabel man skal ha i forhold til hvor mangen ampere anlegge trekker?

bruker du yellow top batteriet som startbatteri da? og kun det? hvor mangen A er anlegget ditt på?

Jeg bruker Yellow top batteriet som startbatteri ja. Jeg har også et Yellow top til i hjulbrønnen bak pluss en 3 farads kondensator.

Hvor mangen ampere anlegget mitt er har jeg ingen peiling på. Jeg har en Kove ZX-500 som driver frontsett, en Kove ZX-1000 til DLS 7X10, og ein Blaupunkt Velocity Burning Desire II monoblokk som driver 3 Alpine Type-R 12 tommere.

Har 50 kvadrat mm kabel mellom batteriene og 70 kvadrat mm jording på begge batterier.

2006 Ford Focus 1.6 TDCi
1992 Sierra 2.0 DOHC Sedan SOLGT
 

Link to comment
Share on other sites

Guest mr_doodee

da har jeg laget en ekstra jordingskabel på 50mm2, merket minimal forskjell, lysene blinker like mye og bilen "fjusker like mye"så nå skal jeg kjøpe optima yellow top batteri og se om det blir bedre da!

Edited by mr_doodee
Link to comment
Share on other sites

Guest Techpoint
da har jeg laget en ekstra jordingskabel på 50mm2, merket minimal forskjell, lysene blinker like mye og bilen "fjusker like mye"så nå skal jeg kjøpe optima yellow top batteri og se om det blir bedre da!

Kjører du på orginaltbatteri nå? for det er du nesten nødt til å gjøre om du ikke har gjort noe annet gæli da...

Jeg har hatt MASSE anlegg i en MK1 mondeo uten problemer med lysene, men jeg sørget da for skikkelig kabling til alt av bilstereo...

 

Hvor holder du til?

 

Håper du får yellow top'en billig da.... (Hadde maxxima 900 i min, og det koster hvertfall under 1500kr.

Og av anlegg hadde jeg:

Phoenix Gold ZX-350v2 2 kanaler

Rockford Fosgate 301M 4 kanaler

2 stk Kicker ZR-120 2 kanalere

2 stk Rockford Fosgate 10"

2 stk Pioneer 12"

og 2 JL Audio komp.sett

DVD-Spiller med motorisert skjerm samt DSP

 

Blinkene lys? nei det har vi aldri sett, hehe...

Link to comment
Share on other sites

Guest mr_doodee
Kjører du på orginaltbatteri nå? for det er du nesten nødt til å gjøre om du ikke har gjort noe annet gæli da...

Jeg har hatt MASSE anlegg i en MK1 mondeo uten problemer med lysene, men jeg sørget da for skikkelig kabling til alt av bilstereo...

 

Hvor holder du til?

 

Håper du får yellow top'en billig da.... (Hadde maxxima 900 i min, og det koster hvertfall under 1500kr.

Og av anlegg hadde jeg:

Phoenix Gold ZX-350v2 2 kanaler

Rockford Fosgate 301M 4 kanaler

2 stk Kicker ZR-120 2 kanalere

2 stk Rockford Fosgate 10"

2 stk Pioneer 12"

og 2 JL Audio komp.sett

DVD-Spiller med motorisert skjerm samt DSP

 

Blinkene lys? nei det har vi aldri sett, hehe...

 

ja kjører original batteri:P i tillegg til org jording har jeg koblet på en 50 mm2 kabel, bak til anleget går en 35mm2 kabel, all jord bak på anlegget er 50mm2, så tror kablingen skal være grei.

ser hos hellanor koster yellowtop 1800 kr, så får eg sikkert en del rabatt gjennom jobben, så skal nå klare å få det under 1500 kr håper eg!

 

var du fornøyd med maxxima`en?`hadde du det som ekstra batteri eller startbatteri?

Link to comment
Share on other sites

Guest Techpoint
ja kjører original batteri:P i tillegg til org jording har jeg koblet på en 50 mm2 kabel, bak til anleget går en 35mm2 kabel, all jord bak på anlegget er 50mm2, så tror kablingen skal være grei.

ser hos hellanor koster yellowtop 1800 kr, så får eg sikkert en del rabatt gjennom jobben, så skal nå klare å få det under 1500 kr håper eg!

 

var du fornøyd med maxxima`en?`hadde du det som ekstra batteri eller startbatteri?

Hadde det som eneste batteri ja..

 

Du har også slipt bort all lakk der du har montert jordingene?

Link to comment
Share on other sites

Få kjørt en belastningstest på det batteriet ditt, og mål ladestrømmen også.

 

påstå at batteri og dynamo er for lite pga at forsterker kan gi en effekt på 800Watt som kan regnes om til 55 A blir litt dumt, sjekk størrelsen på sikringer på forsterker, og husk at dette er peak det er snakk om.

 

Om du har 90 A dynamo, og ett 60 Ah batteri har du i utgangspunktet nok strøm til dette. dynamoen er istand til å lade nok, batteriet kan forsyne 60 Amperè i en time.

 

Tror du har ett defekt batteri eller dynamo. Skikkelig kabling er a og Å

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Guest mr_doodee
Få kjørt en belastningstest på det batteriet ditt, og mål ladestrømmen også.

 

påstå at batteri og dynamo er for lite pga at forsterker kan gi en effekt på 800Watt som kan regnes om til 55 A blir litt dumt, sjekk størrelsen på sikringer på forsterker, og husk at dette er peak det er snakk om.

 

Om du har 90 A dynamo, og ett 60 Ah batteri har du i utgangspunktet nok strøm til dette. dynamoen er istand til å lade nok, batteriet kan forsyne 60 Amperè i en time.

 

Tror du har ett defekt batteri eller dynamo. Skikkelig kabling er a og Å

 

vist du leser lengre oppe så ser du at jeg har målt lade strømmen til 14,4 V

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har du sett noe på laderegulatoren på dynamoen?

 

Disse er noe som pleier å ta kvelden ettervært, åsså kan du ha nokk V, men ikke alltid nokk A som kommer ut av den ;)

 

Ville ha bytta denne, åsså sett om det ikke kunne bli bedre. Ellers er Sjikkelig størrelse på kabler som sagt `MEGET viktig ;)!

 

Bytta alt av strømledninger i sierraen for ikke lenge siden, og merka at den var lettere og starte etterpå ;)

 

Bytta da: batteri til starter, batteri til dynamo, batteri til motor og batteri til chassi.

 

La alt i 22m2 kabel ;)

 

Så har jeg 50m2 mellom framme og bak ;)!

 

Synest det er ALT for mange som hiver inn stort anlegg, legger en fin +kabel, men glemmer fra batteri til chassi/motor. Jordinga er like viktig som +en ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest mr_doodee
Ting som hjelper:

 

- Nytt batteri, eller et ekstra.

- Tykk strømkabel fra batteriet til forsterkeren

- Stor kondis 10+ farad (mer en du trenger vertfall)

- Ny dynamo

 

- Spill lavere =P

stor kondis er ikke noe bra, bruker lengre tid på å lade seg opp!

kjøpte meg en stinger pro kondensator, nå "fjusker" nesten ikke bilen lengre, men diskolys har jeg fortsatt!

noen som vet hvor de selger optima batteri? finner ingen plass:(

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest SieRRa
hei!

har begynt å få brukbart anlegg i bilen min nå, men merker at når eg kjører og har bra volm på anlegget så virker det som om bilen ikke har nok strøm til å drive motoren og lysene,at anlegget trekker alt, men når eg ser på kondensatoren på anlegget så kommer ikke den under 13,9V, syns det er litt rart at bilen skal "fjuske" når spenningen ikke detter under dette, lysene blinker også i takt me musikken.

har ikke ektra batteri til anlegget, har vurdert dette, eller så tenker eg på å kjøpe et optima yellow top batteri og ha fremme som forhåpentligvis er nok strøm på til å klare anlegget også..

har folk noen synspunkter på dette?

 

anlegget består av en power acustick forsterker på 800w rms

helix dark blue 4

focal 165v2 frontsett, og 13"focal sub, husket ikke modellnummeret på den.

35mm2 kabler er trekt til anlegget og et 1,2f power acustick kondensator.

mvh Roger

 

 

Legg opp rele til lysa fremme (pluss rett ifra batteriet) , så er problemet ut av verden !

Har gjort det noen ganger, funker godt !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
stor kondis er ikke noe bra, bruker lengre tid på å lade seg opp!

Den lader seg jo bare opp første gang du kobler den til, så er den jo fulladet etterpå!

 

Bytt til større kabler fra batteri til dynamo, batteri til karoseri, karoseri til motor.

Har du da kondis i tillegg, så skal alt gå gudd, likevell har DU gjort noge feil.. Kobling eller noe slikt. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...