Jump to content

Lysdebatten


kimsa

Recommended Posts

Fant denne artikelen som understreker hva jeg har ment hele tiden.

 

At jeg må ha spennings tap inn til lyktene mine. Link til artikel i motor

 

Spørsmålet er da bare, er det så enkelt å sette på slik lys forsterker som de beskriver i artikelen, og hvordan måler jeg spenningen på pærene mine??

 

Skal levere bieln på naf til ny lys regulering på mandag og osram silverstar ( 50% mere lys, [sprøyt]) pærer skal monteres i både nærlys og fjærnlys. Dette skal jeg med andre ord teste ut. Hvis et sånn kitt bare koster 200kr så er det jo værdt å prøve, om det bare gir meg 5% mere lys er det allikevel kanskje et halvt sekund med reaksjonstid. Dette kan spare liv!

Link to comment
Share on other sites

Med et multimeter sett test-ledningene en på batteri + og en på tilførsel + på pæra, da leser du av det direkte spenningsfallet til pærene i volt.

 

Hva slags bil er det snakk om da ? Reflektorer og lykteglass er jo det første man kontrollerer, ingen vits med bedre pærer så lenge disse er gule.

Link to comment
Share on other sites

Med et multimeter sett test-ledningene en på batteri + og en på tilførsel + på pæra, da leser du av det direkte spenningsfallet til pærene i volt.

 

Hva slags bil er det snakk om da ? Reflektorer og lykteglass er jo det første man kontrollerer, ingen vits med bedre pærer så lenge disse er gule.

Er en ford mondeo 95 modell.

 

Har nesten nye reflektorer ble byttet for 2 år siden når jeg kjøpte bilen, så de er helt hvite i forhold til de fleste som faktisk er gule. Lyktglassene er slitte men ikke ekstremt, så tror selve lykta skal være bra nok og ikke roten til problemet

 

Derrimot sammenliknet med min pappa sin 94 mod mazda 626 så har jeg ikke noe klar overgang mellom lys og mørke, far har en rett linje forann bilen og ikke noe strølys utenfor det, hos meg ser det mere ut som lyset blir spredd til alle rettninger

Link to comment
Share on other sites

Mondeo har ei linse inni lampa ja, men er reflektorene nye, så er nok de også nye.

Den der er byttet ja, det er den sinnsykt dårlige plastik greia som blir gul med årene. Tåler ikke varmen. Ble satt inn en annen type som skulle være bedre hos meg, fordi de orginale var så dårlige.

 

Men hva er grunden til at jeg har så mye strølys?? Er det rett og slett utformingen av lyktene som er for dårlig?

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Guest ST200evil

ikke noe linser på dem jeg har vært bortpå affal.. mkI og mkII .. kun defuser foran pærene... (stål klips som "skygger") linse på mkIII

 

Edit: så ikke bilde før nå... men den "linsa" sitter i glasset da...

Edited by ST200evil
Link to comment
Share on other sites

onsdag 3 januar.

 

Har hatt bilen på naff. De har justert lys. Status er dette, lysene er greit justert, den ene lykta har hoppet av justeringen sin så er litt for høy men det var innenfor grensen. Innfestingen av pærene begynner å bli slarkette, derfor det uklare lysbildet.

Når det kommer til spenning så blir det artig, mangler ca 2,5V på det som skal være der.

 

Har kontaktet værksted, de sier det blir ca 2000 kr for å sette på et rele som skal øke spenningen til det som skal være der og dermed gi riktig mengde lys att.

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til spenning så blir det artig, mangler ca 2,5V på det som skal være der.

 

Har kontaktet værksted, de sier det blir ca 2000 kr for å sette på et rele som skal øke spenningen til det som skal være der og dermed gi riktig mengde lys att.

Hvor mye var spenningen på lyktene. NAF opererer med 15volt som det optimale, da må du ha trafo på all Ford Edited by focusst

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

onsdag 3 januar.

 

Har hatt bilen på naff. De har justert lys. Status er dette, lysene er greit justert, den ene lykta har hoppet av justeringen sin så er litt for høy men det var innenfor grensen. Innfestingen av pærene begynner å bli slarkette, derfor det uklare lysbildet.

Når det kommer til spenning så blir det artig, mangler ca 2,5V på det som skal være der.

 

Har kontaktet værksted, de sier det blir ca 2000 kr for å sette på et rele som skal øke spenningen til det som skal være der og dermed gi riktig mengde lys att.

 

 

2000kr ???????? kan jo kjøpe deg et xenon H4 bi kit til den prisen

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

1600 kr for H1 xenon :P

 

er bare d at jeg har montert xenon på 2 biler i jula å ble sykt overasket over hvor bra d blir :D

 

ANBEFALES

Edited by fiesta_xr2i

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

1600 kr for H1 xenon :P

 

er bare d at jeg har montert xenon på 2 biler i jula å ble sykt overasket over hvor bra d blir :D

 

ANBEFALES

Skjønner, men da veit du sikkert hvordan jeg monterer det lys forsterker releet også, skal settes på hovedstrøm kabelen inn til lyktene. Synes bare det er så skummel å kutte denne ledningen i to. Gruer meg til å begynne på det.

 

Synes det er drøyt med 2 lapper når selve delene koster 189 på biltema!

Link to comment
Share on other sites

Skjønner, men da veit du sikkert hvordan jeg monterer det lys forsterker releet også, skal settes på hovedstrøm kabelen inn til lyktene. Synes bare det er så skummel å kutte denne ledningen i to. Gruer meg til å begynne på det.

 

Synes det er drøyt med 2 lapper når selve delene koster 189 på biltema!

 

trenger ikke å kappe noen ledninger ....

 

har et kobligs skjema en plass , skal se om jeg finner det , har gjort samme jommen på mange biler

 

jeg bruker 2,5 eller 4mm2 kabel da

 

skal leteeee

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Husk at når lysbryteren på Mondeo står på det midterste hakket, opererer lyset med noe lavere spenning, noe som også står i brukermanualen! Ved å skru lydbryteren to hakk til høyre, skal det være vanlig spenning.. Dette har jeg ikke sjekket personlig, men det står altså noe i brukermanualen om dette.. sjekk det ut! Sikkert bare noen svindlere de NAF folka.. :P

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

trenger ikke å kappe noen ledninger ....

 

har et kobligs skjema en plass , skal se om jeg finner det , har gjort samme jommen på mange biler

 

jeg bruker 2,5 eller 4mm2 kabel da

 

skal leteeee

Nice, gleder meg til å få bedre lys.

 

Kanskje jeg kan se litt jeg også

 

Ser jo ikke elgen i veikanten før han setter kvitæuge til

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Guest Glesaaen Racing

Kjørelys (hakk på midten av bryteren) er kun 80% av "vanlig" nærlys på mk1 (95mod).

Står det i instruksjonsboka mi ihverfall... Dermed vil det være lavere spenning på kjørelys.

Men nå veit jo ikke jeg om NAF testa spenningstap på kjørelys eller nærlys da...

 

fiesta_xr2i: Henn får du tak i så billige H1 xenon-kitt?? B)

Link to comment
Share on other sites

Kjørelys (hakk på midten av bryteren) er kun 80% av "vanlig" nærlys på mk1 (95mod).

Står det i instruksjonsboka mi ihverfall... Dermed vil det være lavere spenning på kjørelys.

Men nå veit jo ikke jeg om NAF testa spenningstap på kjørelys eller nærlys da...

 

fiesta_xr2i: Henn får du tak i så billige H1 xenon-kitt?? B)

De testet med fultlys på!

 

Så da burde det vel egentlig være full spenning?

Link to comment
Share on other sites

Guest Glesaaen Racing
De testet med fultlys på!

 

Så da burde det vel egentlig være full spenning?

 

Hmm... Burde vel det ja... :closedeyes:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...